Author |
Topic  |
|
deerhunt
Member

363 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 21:45:07
|
Har under en period övervägt att bygga ett rörbuffertsteg i cd-spelaren. Hittade ett seriöst schema och räknade ihop vad delarna skulle kosta (med frakt, låda osv): 3000 kr. Då har jag ändå letat och jämfört delar...
Lite mkt för att bara testa "på kul".
Man kan ju köpa ett Zapfilter + klocka för samma pengar.
Flint - hur går det med ditt buffertsteg som det skrevs om för ett antal månader sedan ?
Kan någon ge mig motivation att fortsätta - eller ska man "falla in i ledet" och köpa LC Audio.
mvh |
Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 23:46:35
|
Samma sak gäller i princip alla mer komplicerad elektronik. Det är billigare att köpa. Väldigt speciell eller enkel elektronik är faktiskt mer prisvärd att bygga själv... Högtalare kan vara mycket prisvärdare... |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
deerhunt
Member

363 Posts |
Posted - 2002/12/03 : 07:31:20
|
Det är säkert mer prisvärt att bygga själv - om man vet vad slutresultatet blir. Osäkerhet kring en otestad (i värst fall icke fungerande) modifiering, kontra en fungerande lösning (LC Audio), kan dock bli väldigt dyr.
En liknelse - min fru köpte ett par byxor åt mig på Ullared, jag har aldrig använt dem - detta par är de dyraste jag har
mvh |
Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/12/03 : 14:09:03
|
deerhunt
Mitt buffertsteg lyser (ljuder) med sin frånvaro. Dels för att min enkla hjärna har varit upptagen med en synnerligen envis och långdragen reparation som strular och dels för att jag känner att jag än så länge vet för lite om hur en DA-omvandlare ska hanteras och t.ex. belastas. En tredje anledning är att jag har återupptagit byggandet av gitarrförstärkare. En onödig och hörselmässigt rent skadlig hobby som har legat nere i några år. Projektet CD-rörbuffert ligger tillsvidare på is som ju är ganska enkelt att arrangera den här årstiden men jag "ämnar återuppta den ytterst intressanta uppgiften” framåt våren eller så. Under tiden lyssnar jag på eländet och kan bara konstatera att den (spelaren) i sitt nuvarande skick låter riktigt skapligt. Om den hade låtit illa hade nog rören redan lyst upp den likt en tvåarmad adventsljusstake av märket Telefunken ECC82. Så ligger det till.
MVH |
 |
|
deerhunt
Member

363 Posts |
Posted - 2002/12/03 : 18:58:48
|
Jag hör av mig om (när) bygget startat, så kanske det finns några (bittert erfarna?) tips om tillvägagångssätt.
Men någon person med erfarenhet om rörutgång på en cd-spelare och hur det låter finns inte, eller?
mvh |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/12/04 : 13:22:10
|
Kolla med DrMabuse. Han verkar insatt. |
 |
|
DHT
Member

492 Posts |
Posted - 2002/12/04 : 14:18:51
|
Bra läsning: http://www.ultranalog.com
Kolla projects, cd enhancer I, II och III
|
The term "social darwinism" can be easily transferred into "vinyl darwinism": Vinyl still survives as it still achieves the best music reproduction.
|
 |
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts |
Posted - 2002/12/06 : 01:57:45
|
FLINT SKREV Dels för att min enkla hjärna har varit upptagen med en synnerligen envis och långdragen reparation som strular Här kan tyvärr jag känna mig lite skyldig
|
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
 |
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts |
Posted - 2002/12/06 : 02:02:00
|
FLINT SKREV Dels för att min enkla hjärna har varit upptagen med en synnerligen envis och långdragen reparation som strular Här kan tyvärr jag känna mig lite skyldig
|
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
 |
|
|
Topic  |
|