HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 "Bygg själv , spara pengar" - njae
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2002/12/02 :  21:45:07  Show Profile Send deerhunt a Private Message
Har under en period övervägt att bygga ett rörbuffertsteg i cd-spelaren. Hittade ett seriöst schema och räknade ihop vad delarna skulle kosta (med frakt, låda osv): 3000 kr.
Då har jag ändå letat och jämfört delar...

Lite mkt för att bara testa "på kul".

Man kan ju köpa ett Zapfilter + klocka för samma pengar.

Flint - hur går det med ditt buffertsteg som det skrevs om för ett antal månader sedan ?

Kan någon ge mig motivation att fortsätta - eller ska man "falla in i ledet" och köpa LC Audio.

mvh

Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/12/02 :  23:46:35  Show Profile Send Nagref a Private Message
Samma sak gäller i princip alla mer komplicerad elektronik. Det är billigare att köpa. Väldigt speciell eller enkel elektronik är faktiskt mer prisvärd att bygga själv... Högtalare kan vara mycket prisvärdare...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2002/12/03 :  07:31:20  Show Profile Send deerhunt a Private Message
Det är säkert mer prisvärt att bygga själv - om man vet vad slutresultatet blir.
Osäkerhet kring en otestad (i värst fall icke fungerande) modifiering, kontra en fungerande lösning (LC Audio), kan dock bli väldigt dyr.

En liknelse - min fru köpte ett par byxor åt mig på Ullared, jag har aldrig använt dem - detta par är de dyraste jag har

mvh

Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/12/03 :  14:09:03  Show Profile Send Flint a Private Message
deerhunt

Mitt buffertsteg lyser (ljuder) med sin frånvaro. Dels för att min enkla hjärna har varit upptagen med en synnerligen envis och långdragen reparation som strular och dels för att jag känner att jag än så länge vet för lite om hur en DA-omvandlare ska hanteras och t.ex. belastas. En tredje anledning är att jag har återupptagit byggandet av gitarrförstärkare. En onödig och hörselmässigt rent skadlig hobby som har legat nere i några år. Projektet CD-rörbuffert ligger tillsvidare på is som ju är ganska enkelt att arrangera den här årstiden men jag "ämnar återuppta den ytterst intressanta uppgiften” framåt våren eller så. Under tiden lyssnar jag på eländet och kan bara konstatera att den (spelaren) i sitt nuvarande skick låter riktigt skapligt. Om den hade låtit illa hade nog rören redan lyst upp den likt en tvåarmad adventsljusstake av märket Telefunken ECC82. Så ligger det till.

MVH
Go to Top of Page

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2002/12/03 :  18:58:48  Show Profile Send deerhunt a Private Message
Jag hör av mig om (när) bygget startat, så kanske det finns några (bittert erfarna?) tips om tillvägagångssätt.

Men någon person med erfarenhet om rörutgång på en cd-spelare och hur det låter finns inte, eller?

mvh

Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/12/04 :  13:22:10  Show Profile Send Flint a Private Message
Kolla med DrMabuse. Han verkar insatt.
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2002/12/04 :  14:18:51  Show Profile Send DHT a Private Message
Bra läsning:
http://www.ultranalog.com

Kolla projects, cd enhancer I, II och III


The term "social darwinism" can be easily transferred into
"vinyl darwinism": Vinyl still survives as it still achieves the best music reproduction.
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2002/12/06 :  01:57:45  Show Profile Send EAR a Private Message
FLINT SKREV
Dels för att min enkla hjärna har varit upptagen med en synnerligen envis och långdragen reparation som strular
Här kan tyvärr jag känna mig lite skyldig

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2002/12/06 :  02:02:00  Show Profile Send EAR a Private Message
FLINT SKREV
Dels för att min enkla hjärna har varit upptagen med en synnerligen envis och långdragen reparation som strular
Här kan tyvärr jag känna mig lite skyldig

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000