HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Radiostyrd bil tråd *tips, trix och lite bilder*
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 25

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/06/15 :  01:22:58  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Bilar som levereras utan motor är oftast byggda så
Det kräver motorer av bättre klass o med avstämd pipa.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2007/06/15 :  02:30:56  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
så blir det lite inkörning i helgen!

För att vara på den säkra sidan, följ rekomendationerna men var lite mer försiktigt. Varva lite lägre än vad dom skriver o ställ topp nålen lite fetare. Kör gärna nån tank mer för varje steg o låt motorn kylas av mellan varje tank.
Du har att göra ett par timmar men du kännar MYCKET på motorns livslängd !

Ta gärna ett par bilder på hur motordrevet sitter mot chassidrevet så när du plockar ut motorn i framtiden så vet du hur kuggarna ska mötas.
Du har justerbar fjädring antar jag, styva upp den så bilen klarar hopp bättre.

Kan du justera camber o toe in så ställ toe in på alla 4 hjulen o ändra camber på framhjulen så dom är lite vinklade. Du tjänar mycket grepp med att ställa det så. Ha alltid full laddade batterier, en bil på vift är inte kul !

Är det nått så hojta bara

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/06/15 :  07:43:01  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Tack!

En liten fundering dock är detta med att kolvarna ska vara i läge där de rör på sig lättast, eller "nere" som du skrev, när man stängt av bilen. Helt novis som man är så måste jag bara fråga, exakt vad är det man vrider på så att de rör på sig, funkar det med att snurra själva hjulen?

Förresten, köpte Dynaglo 16% att köra på, men de rekommenderade att blanda i lite extra olja under inkörningen. Vad är det för olja att blanda i, ricinolja förmodar jag är det bästa eftersom den har bättre smörjande egenskaper vid högre temperaturer. En annan fundering är hur mycket man kan tänkas behöva blanda i ett 16% nitro-bränsle (det är 10% olja som det är, 2% castor).

Eller är detta onödigt, räcker det att bara ställa nålen så att den går på en fetare blandning under inkörningen?

/Jonas

Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2007/06/15 07:45:53
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2007/06/15 :  07:47:21  Show Profile Send Guru a Private Message
Ny fråga:

Vilket hjul är det som är svänghjulet ?

quote:
Ha alltid full laddade batterier, en bil på vift är inte kul !

Så sant så....råkade ut för det när inte antennen var riktigt iskruvad

Edited by - Guru on 2007/06/15 07:48:52
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/06/15 :  08:10:22  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Um, en bil som tappar signal från sändaren, den stannar väl ändå av sig själv hoppas jag eller

/Jonas

Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2007/06/15 :  08:15:16  Show Profile Send Guru a Private Message
quote:
Um, en bil som tappar signal från sändaren, den stannar väl ändå av sig själv hoppas jag eller

Tror det finns manicker för det, jag hadd det dock inte
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2007/06/15 :  12:54:58  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
En liten fundering dock är detta med att kolvarna ska vara i läge där de rör på sig lättast, eller "nere" som du skrev, när man stängt av bilen. Helt novis som man är så måste jag bara fråga, exakt vad är det man vrider på så att de rör på sig, funkar det med att snurra själva hjulen?

Yep Och du känner när den är i sättesläget som du skriver.

quote:
Förresten, köpte Dynaglo 16% att köra på, men de rekommenderade att blanda i lite extra olja under inkörningen. Vad är det för olja att blanda i, ricinolja förmodar jag är det bästa eftersom den har bättre smörjande egenskaper vid högre temperaturer. En annan fundering är hur mycket man kan tänkas behöva blanda i ett 16% nitro-bränsle (det är 10% olja som det är, 2% castor).

>X-tra olja är inte alls dumt i början faktiskt men inte livsviktigt. Häll upp .75 - 1 liter bränsle o lägg till 5 % ricin. Då har du så det räcker under inkörningen. Eller så fetar du motorn lite till

quote:
Vilket hjul är det som är svänghjulet ?

Det hjulet som sitter på motorn över hålet i chassit. Du kan dra runt motorn med det hjulet

quote:

Motorn stannar ju inte o har du otur så står gasreglaget på fullspeed. Det finns i radions manual hur man kollar hur långt den går med antennen nere, har det avståndet minskat drastiskt - byt batteri !! På min bättre radio är det avståndet 30 met den andra har jag inte kollat

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/06/15 :  13:09:53  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Tackar!

quote:
Motorn stannar ju inte o har du otur så står gasreglaget på fullspeed.

Tänkte bara att det skulle ha varit en rimlig om inte en självklar säkerhetsåtgärd att alltid släppa på gaspådraget automatiskt om man bilen inte har signal från sändaren längre

/Jonas

Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2007/06/15 :  13:18:06  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Helt rätt, man märker när man börjar förlora kontrollen med att den beter sig ryckigt.

Tycker man att bilen äter batterier, byt till kraftigare batterier eller löda ihop dina egna accar. Kolla att inga servo vill gå längre än vad dom kan. Tex servoräddaren på styrningen får jobba vid max utslag när hjulen är i luften. Eller att förhållandet gas/broms inte är helt rätt.

Stoppa ner accar o motagare i ballonger för att skydda dom mot smuts. Även servo mår bra av att skyddas se till att dom kan röra sig fritt bara.

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2007/06/15 :  14:17:44  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Lovade lite pix, jag hade inga batterier till blixten så det blir som det blir.

Notera invinklingen på bakhjulen

Däckslitage - med justerad cambervinkling hade det varit jämt slitage

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2007/06/15 :  14:51:53  Show Profile Send Guru a Private Message
Oooh vilka skönheter jämfört med min
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2007/06/15 :  16:25:46  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Äh, det är ingen tävling fast jag är ganska nöjd faktiskt.
Vänta bara tills EuphoniC får hem sin Sen sticker du väl iväg o köper nått nytt med

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2007/06/15 :  17:01:29  Show Profile Send Guru a Private Message
quote:
Vänta bara tills EuphoniC får hem sin Sen sticker du väl iväg o köper nått nytt med

Nja jag gillar DIY så det får ta sin lilla tid att bygga nått...
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2007/06/15 :  23:49:00  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Är snart klar med min Lola kaross fast jag behöver en hålsåg. Biltema i morgon om tid finnes

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/06/17 :  11:58:29  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Första nederlaget redan innan bilen ens startat -- ja, jag får inte igång skiten!

Vette fåglarna vad jag gör fel, jag tycker mig göra precis om motormanualen anger. Jag beskriver exakt vad jag gör så kanske ni har lite tips om vad jag gör för fel.

För det första så är mottagaren avslagen och jag har inte rört någon av skruvarna för nålar eller tomgång.

Jag har tankat upp en 16% och monterat glödpluggen, täckt för utblåset på avgassystemet, dragit i startsnöret tills bränslet nått förgasaren och sedan ett par gånger till. Sedan bort med papperet som jag satt i avgaset och på med glödstartprylen (eller vad den kallas). Förresten, har kontrollerat flera gånger att glödpluggen lyser upp rött och fint när jag ansluter glödstarten.

Jag har dragit i gasreglaget på bilen så att den är utdragen bort från motorn ung 1/4 som det står i manualen.

Drar, inget, drar, inget, drar inget, drar, går plötsligt tyngre och jag minns att det stod att om det går tungt så är nog motorn flödad.

Kollar lös bränsle slangen och glödpluggen och noterar att det är bränsle på pluggen på ringen runt själva tråden. Torkar, blåser, provar den i glödstarten och den glöder bra. Drar motorn några gånger för att evakuera bränsle men det kommer inget.

Börjar sedan om från början. Jag har upprepat detta säkert 10 gånger nu och jag känner mig lite uppgiven för jag har ingen aning om vad som är galet.

Man ska väl inte behöva justera skruvarna redan från början på en RTR för att den ska starta?

/Jonas

Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2007/06/17 :  14:21:16  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Justera inget !!
(det bör stå i manualen hur nålarna står)

Ha radio o sändare igång !
Ta av luftfiltret o ändra trimmen på gasen så du har en glipa i förgasaren på 2-3 mm. Håll tummen för avgasröret o dra i startsnöret tills det spottar lite soppa ur förgasaren alternativt häll lite soppa rätt ner i förgasaren. Sätt på glödaren o dra, när du har glödaren på o drar så ska du INTE spärra avgasröret. Motorn bör småtända om du har följt det jag har skrivit.

Om det blir svårt att dra då är motorn flödad, plocka ut stiftet o dra 2-3 ggr o sätt dit det igen.

*edit*
Får du inte i gång den iaf så kan du ringa om du vill - Pm skickat med tele nr

*edit*
Dra 2-3 ggr snabbt - inte dra - vänta nån sec - dra igen utan 2-3 snabba ryck.

>musik förmedlingen<

Edited by - johan.björklund on 2007/06/17 14:28:25
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2007/06/17 :  14:37:35  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Om du ändå inte får igång den - kolla i manualen för nålställning o snåla den lite. Glöm inte att ha förgasaren lite öppet o starta utan luftfiltret på.

Fungerar inte det heller - ta en värmepistol o värm upp cylindernt till 50-60 grader.
Om du trixar med nålarna glöm inte vad du har justerat så du kan gå tillbaka till ursprungsläge!

Jag fick inte rätt på min Sirio efter kolv/foderbyte o fick ta kontakt med tillverkaren för att få reda på hur nålarna skulle stå. Sen startade den som en klocka.

Bilen med dragstart är fortfarande lite trögstartad pga att lågvarvsnålen är för fet ställd. Men med soppa rätt ner i förgasaren så startade den direkt

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/06/17 :  18:03:05  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Tack Johan, skönt att ha lite akut telefonsupport och mycket riktigt, efter en liten förvärmning med varmluftspistol puttrade den igång tämligen på direkten

Har kört en tomgångstank men fasten det var inte lätt att få den att gå på tomgången utan att hjulen rör sig med fabriksinställningen som är rätt så fet. Många omstarter har det blivit. Har också kört upp en tank med växlande gaspådrag så imorgon - om det hinns - så blir det att köra upp ett par tankar runt runt med växlande gaspådrag.

Korkad som man är så gick man inte och hämtade öronproppar så öronen känns lite matta just nu... En av grannarna verkade lite irriterade också de hade visst främmande och skulle sitta ute och fika hehe.

Förresten, usch vicket klibb det är som bilen sprutar ut!

Och igen, tack Johan, du är en klippa

/Jonas

Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2007/06/17 :  18:29:02  Show Profile Send Guru a Private Message
Hur länge kan du hålla dig från att gasa på lite ??
Skönt att du fick igång den tillslut.

Mvh
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/06/17 :  18:48:11  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Ska göra mitt bästa att inte gasa på, kostar ju en del så man vill ju att det ska hålla -- inte för att jag vet vad en ny motor kostar om/när den ger upp

Steg 2 involverade ju ändå fullgas fast utan belastning, bara det kändes skoj!!!

Åtminstone så ska bilen rulla under nästkommande inkörningsmoment, det är ju alltid nåt

/Jonas

Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2007/06/17 :  19:09:58  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Du fick i gång den !!
Jag ringde när jag var ute men du svarade inte så jag misstänkte det nästan Förläng gärna inkörningen lite för motorns skull.

Jag var ute o började snåla Mugen steg för steg o grabben filmade med Ingen super kvalité så ni vet. Filmnen men 0 som namn är innan jag börjar ställa den snålare o med en annan kaross

http://hem.bredband.net/b347667/mugen.rar

Jag var tvungen att rara ihop o ta bort nån film för att få mer plats

Där är mer att ge så ni vet

*edit*
Stavfel

>musik förmedlingen<

Edited by - johan.björklund on 2007/06/18 16:49:52
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/06/17 :  20:08:19  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Den såg ut att gå som ett skott den där

Hur mycket inkörning tycker du att jag ska ge mig på? Mer tomgång eller mer varierande varvtalskörning innan jag börjar med att ge bilen lite belastning?

/Jonas

Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2007/06/17 :  20:15:20  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Mer varierat körandes på marken, det räcker med nån tank x-tra innan du börjar snåla ner den

quote:
Den såg ut att gå som ett skott den där

Jag har en annan kamera man filma med som även den har ljud, tror att kvalitén är bättre med den. Att den går som ett skott det kan du räkna med ! Jag testade med gummidäck bak men den är okörbar pga draget i den. Med Foam sitter den som klistrad o Lola karossen hjälper till att hålla den på marken.

Lite synd att man inte ser hur brutalt den drar iväg men det hörs iaf

>musik förmedlingen<

Edited by - johan.björklund on 2007/06/17 20:18:43
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/06/17 :  21:08:48  Show Profile Send ohmega a Private Message
johan.björklund: uj..det där gick undan

Själv hade jag bara en eldriven "scorpion" från kyosho..för väldigt, väldigt länge sen..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2007/06/17 :  21:13:51  Show Profile Send Guru a Private Message
Ser ut att gå hyfsat...

Du får filma lite på buggyn också.

Mvh
Go to Top of Page
Page: of 25 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000