Author |
Topic |
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2007/06/10 : 21:14:49
|
oki, desto mer utmaning ;-) Skulle man inte kunna trixa med utväxlingen till gas/broms servo? |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/06/10 : 21:18:19
|
Jo visst kan man det, med en radio som stödjer utslägsändring. Vilket inte är nåt ovanligt men inte på dom billigaste.
|
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2007/06/10 : 21:24:46
|
ok. men billigt måste det vara, man har ju en annan hobby som slukar pengar.... |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/06/10 : 21:25:18
|
|
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2007/06/11 : 08:10:08
|
Nu ska det bytas motor, borde väl igentligen köpa en ny bil istället men äh det känns lite mer DIY att mecka med en gammal begagnad
Nu sitter det en O.S .12 CZ-R har inte hittat någon info om den. Tips på utbytesmotor för rimlig peng mottages gärna.
Skulle en Kyosho GS15 funka eller Thunder Tiger Pro-18BXP ? båda finns på Tradera.
Mvh |
Edited by - Guru on 2007/06/11 08:11:48 |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2007/06/11 : 09:05:01
|
Vad blir egentligen konsekvenserna av att köra på 16%, 20% eller 25%ig nitro?
Eftersom man kör på ex 25% när man "tävlar" så är det förstås inte så svårt att förstå att det ger mer effekt, men resultatet borde väl samtidigt vara att motorn går varmare och att den slits snabbare. Om man som jag inte har någon ambition att köra så snabbt som möjligt så är det väl att före dra att köra på 16% och en relativt fet blandning för att ge motorn en så lång livslängd som möjligt.
Korrekt? |
/Jonas
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/06/11 : 10:16:39
|
quote: Nu ska det bytas motor, borde väl igentligen köpa en ny bil istället men äh det känns lite mer DIY att mecka med en gammal begagnad
Nu sitter det en O.S .12 CZ-R har inte hittat någon info om den. Tips på utbytesmotor för rimlig peng mottages gärna.
Skulle en Kyosho GS15 funka eller Thunder Tiger Pro-18BXP ? båda finns på Tradera.
OS gör fina stabila motorer som används väldigt mycket inom flyg Du har en 1/10 bil antar jag ? Då ska du ha 2.1 - 2.5 ccm motor Ditt största bekymmer blir att få plats med en ny motor. Dom flesta har avgasrörsfästet på baksidan så du får rikta pipan bakåt. Har du manual till bilen då kolla hur lång motorn är ink utgående axel. Det måttet är det absolut viktigaste ! du har ju med snörstart så du borde kunna få det mesta utan snörstart att passa.
Som jag har skrivit innan så har du en äldre standard bil o där finns inga standard mått på dom. Kan du ta med kärran in till en affär för råd så är det nog den bästa lösningen. Frågan är hur mycket lönt det är att byta motor |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
Edited by - johan.björklund on 2007/06/14 11:15:04 |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/06/11 : 10:32:49
|
quote: Vad blir egentligen konsekvenserna av att köra på 16%, 20% eller 25%ig nitro?
Eftersom man kör på ex 25% när man "tävlar" så är det förstås inte så svårt att förstå att det ger mer effekt, men resultatet borde väl samtidigt vara att motorn går varmare och att den slits snabbare. Om man som jag inte har någon ambition att köra så snabbt som möjligt så är det väl att före dra att köra på 16% och en relativt fet blandning för att ge motorn en så lång livslängd som möjligt.
Korrekt?
Ungefär rätt % oljemängd försöker man alltid hålla till samma för smörjningens skull, så slitaget med 25% är både värme men mest mekaniskt slitage då motorn varvar sanslöst lätt ! Ställer du en 20% riktigt snålt så går den bilen lika snabbt men bränner i sönder snabbt pga dålig smörjning.
Allt handlar om att motorn rätt ställd men att ändra nålarna liiite för att kräma ut lite till är väldigt lätt gjort tills ....................POOOFF
Glöm inte att foder o kolv är förslitningsdetaljer som man bytar ut med jämna mellanrum ! |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2007/06/11 : 11:20:41
|
Tack Johan :)
Kanske en sån här skulle funka, ska mäta lite o se vad jag får plats med...Den har avgaserna går ut på sidan.
Spec enligt nedan; Sidoutblås volym; 2.62cc eller 0.16 cu. in. Borrning; 15.75mm Slag; 14mm Varv arbetsområde; 4000-38000R.P.M Max effekt; 1,5hk vid 31000R.P.M Vikt 249gr.
|
Edited by - Guru on 2007/06/11 11:21:59 |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/06/11 : 11:38:06
|
Borde fungera riktigt fint antar jag |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/06/11 : 12:44:09
|
Ta kontakt med han för det verkar vara en Kit motor av nått slag ? |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2007/06/11 : 14:09:31
|
Har haft svårt att skicka iväg beställningen men nu i drog jag i varje fall iväg en beställning...
...även om någon hemma tycker att det onödigt att köpa och ifrågasätter vem jag egentligen köper den åt - mig eller barnen - men det är ju självklart det är för barnens skull jag handlar
Hoppas jag bara hittar lite billigt bränsle nu då ... och att jag inte köpt nåt skräp |
/Jonas
|
Edited by - EuphoniC on 2007/06/11 14:10:16 |
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2007/06/11 : 15:08:15
|
[quote]Ta kontakt med han för det verkar vara en Kit motor av nått slag ?[quote]
Vad är en kit motor ?
Euphonic:
Hehe...tror inte du kommer få köra 1 sek för ungarna när som väl satt tänderna i den :) Blev det en Yada ? |
Edited by - Guru on 2007/06/11 15:09:59 |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2007/06/11 : 15:26:40
|
Japp, en Yada ST |
/Jonas
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/06/11 : 17:16:54
|
quote: Vad är en kit motor ?
En motor som sitter i färdiga Kit, nått du sällan kan köpa separat.
Jag var ute med spenderbörsen idag, köpte radio, startbox o annat smått som jag inte har liggande. Hittade ett par servo hemma på 6 kg som ska in i bilen som ska hämtas i morgon. En beg Mugen MXT 4 - 1/10 fullfjädrad banracer
http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXLRN3
Sen blev det en beg HSP http://www.hobbex.se/p/productmenu,12.122.125/pid,536/t/product.html En bil som är ganska lätt att bygga vidare på o passar bra för lek. Ska ut o ta första repan om nån tim eller så |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
Edited by - johan.björklund on 2007/06/11 17:18:31 |
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2007/06/11 : 18:34:45
|
Ser ut som jag kommer bli grymt ifrånåkt av alla |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2007/06/11 : 19:10:11
|
Ang. bränsle, har ni någon uppfattning om vad man ska välja - kan få tag på Dynaglo 25% 4L lokalt för vettigt pris, är det ett OK bränsle?
Det kanske inte är någon större skillnad på bränsle och bränsle? |
/Jonas
|
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2007/06/11 : 19:29:34
|
quote: Ser ut som jag kommer bli grymt ifrånåkt av alla
Inte av mig för jag har ingen leksak. |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/06/11 : 21:43:06
|
quote: Ang. bränsle, har ni någon uppfattning om vad man ska välja - kan få tag på Dynaglo 25% 4L lokalt för vettigt pris, är det ett OK bränsle?
Det kanske inte är någon större skillnad på bränsle och bränsle?
Same shit different name ungefär, det brukar skilja lite hur oljan är blandad inbördes. Men inget man behöver oroa sig över. MEN.........................................
Har man ställt in nålarna på ett märke o bytar så får man se över dom igen !!
Wroom Wroooooom
Jag hade glömt hur kul det här är ! Har nära på kört in motorn efter foder/kolvbyte, jag tog det lite x-tra försiktigt. Men det går som f-n även om jag inte har snålat den så mycket som det går. I morgon ska Mugen bilen få radio o annat o även den ska köras in pga foder/kolv byte. Det blir även lite pill med servo inställningar o växellåds ställning. Jag tror att närmare ÄRLIGA 100 Km/h med stabil bränsle mix är möjligt
Tack Guru för att du startade den här tråden |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2007/06/11 : 21:52:59
|
quote: Tack Guru för att du startade den här tråden
Det var så lite så Tack själv förresten o alla andra för svaren på mina nybörjarfrågor.
Jag tycker vi håller den här tråden levande och uppdaterar med bilder osv. |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/06/11 : 22:15:05
|
Jag ska föröka fixa pix i morgon |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2007/06/12 : 00:28:46
|
Argh, får massor av "mixed signals" här angående bränslet.
Tillverkaren säger 25% blandning medans RC-klubben i stan bara säljer 16% (Dynaglo) och säger att det ska passa fint till min bil.
Är det direkt oklokt att gå emot tillverkarens rekommendation och köpa 16% istället för 25% eller har det egentligen ingen som helst betydelse
Lustigt nog säger också tillverkaren att motorn går varmare av 16% än 25% även om 25% ger mer effekt. hmm.. känns bak å fram för en som inte förstår sånt här |
/Jonas
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/06/12 : 01:05:42
|
Det är inte så svårt !
Alla blandningar har samma mängd olja (några % +-) 25 % Nitro = dynamit 16% Nitro = en kinapuff
För att få en bil att gå riktigt snabbt på 16% så måste man ställa den snålare = mindre kylning pga mindre mängd olja för varje tändning. 25% har nackdelen att det mekaniska slitaget ökar men säger tillverkaren 25% så kör på det.
Jag skrev innan: quote: % oljemängd försöker man alltid hålla till samma för smörjningens skull, så slitaget med 25% är både värme men mest mekaniskt slitage då motorn varvar sanslöst lätt ! Ställer du en 20% riktigt snålt så går den bilen lika snabbt men bränner i sönder snabbt pga dålig smörjning
.
Samma sak fast med andra siffror
*edit* Ett sätt att veta att man är på rätt sida när man ställer in förgasaren är att det ska alltid ryka ur avgasröret. Vissa motorer klarar tempraturer över 140 grader* medans andra ska ligga runt 100. Lägger man lite spott på flänsen o det hoppar runt som vatten på en riktigt varm platta då är man för högt.
* Mätt vid glödstiftet, inte på flänsarna
|
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
Edited by - johan.björklund on 2007/06/12 01:11:33 |
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2007/06/12 : 10:44:02
|
Nu är ny motor beställd :
Enligt följande spec: Sidoutblås Volym; 2.95cc eller 0.18 cu. in. Borrning; 16.50mm Slag; 14mm Varv arbetsområde; 4000-40000R.P.M Max effekt; 2,1hk vid 31000R.P.M Vikt 258gr. |
|
|
Topic |
|