Author |
Topic |
Guru
Member
2776 Posts |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/06/27 : 11:07:27
|
Verkar vara en ganska stabil motor Råd: kolla hur många taggar ditt kopplingsdrev har, om du vill öka farten tex |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2007/06/27 : 11:11:55
|
quote: Har öronpluggar för 3,5 cc kan låta ganska mycket !!!
I second that! Hade inte pluggar första inkörningen och hade ont i öronen hela kvällen Men när man kör är det inget större problem för man har den ju inte så nära hela tiden.
Provade att hoppa lite försiktigt i helgen som var, attans va roligt |
/Jonas
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/06/27 : 11:18:39
|
Ahaaa du börjar att få spinn i den, fungerar bra ?
|
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2007/06/27 : 17:36:33
|
quote: Provade att hoppa lite försiktigt i helgen som var, attans va roligt
Låter skoj, ser verkligen fram emot att få leka lite när jag fått alla delar.
Förresten var det inte din grabb som skulle ha bilen ?? |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2007/06/27 : 17:52:32
|
|
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2007/06/28 : 07:42:21
|
quote: Råd: kolla hur många taggar ditt kopplingsdrev har, om du vill öka farten tex
Jag kunde inte hålla mig igår så jag gjorde lite temporära länkar till servosarna får att kunna provköra lite försiktigt.
Att öka farten känns jusst nu lååångt borta, jag tycker bilen går alldeles för fort som den är inställd nu och mer acc behöver jag inte heller...antar att det är grejor man får pyssla med när man blir mer erfaren och kan kontrollera bilen.
Uppskatta hastigheter kanske är svårt men hur fort bör en sån här bil gå ? 70-80 ?
Finns det någon risk att övervarva motorn när man labbar med utväxlingarna ? |
Edited by - Guru on 2007/06/28 07:43:48 |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/06/28 : 07:49:43
|
teoretiskt, ja
Men det är nålningen som bestämmer maxvarv. Men sätter du på ett kopplingsdrev på 11-12 taggar du börjar du närma dig farozoonen. Men då handlar det om fullgas en längre stund o väldigt snålt ställd motor.
Du hör varvet min 1/10 har på filmerna, där ligger du uppskattningsvis lite över 35K.
Edit Kolla hur många taggar den har, 13-16 är där man ligger lite beroende på bana. Min har 13 o jag har beställt 15 - 16 |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
Edited by - johan.björklund on 2007/06/28 07:51:21 |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2007/06/28 : 08:04:24
|
quote: Ahaaa du börjar att få spinn i den, fungerar bra ?
Jag kör alldeles för fett fortfarande, den bluddrar mest bara när jag drar på men jag tänkt köra på så ett bra tag. Har dock ställt ned den något för att den inte ska tjuvstanna hela tiden
2 arbetsdagar kvar, sedan semester, så blir det lite mer tid att ta pojkarna och låta dem få prova också, känner mig lite egoistisk som kör och låter dem se på nu |
/Jonas
|
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2007/06/28 : 14:43:26
|
Jag har 10% Nitro hemma, jag antar att min bil har gått på bränsle med 20% eller kanske mer ? Vad händer om jag tankar 10% med inställning för 20 %
Mvh |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2007/06/28 : 14:57:35
|
Borde väl vara på den säkra sidan eftersom den får mindre "krut" och istället mer smörjning med samma nålinställning? |
/Jonas
|
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2007/06/28 : 15:33:34
|
quote: Borde väl vara på den säkra sidan eftersom den får mindre "krut" och istället mer smörjning med samma nålinställning?
Borde vara så, Bara frugan släpper iväg mig så ska jag ut o testa ikväll |
Edited by - Guru on 2007/06/28 15:33:49 |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/06/28 : 15:43:59
|
quote: Jag har 10% Nitro hemma, jag antar att min bil har gått på bränsle med 20% eller kanske mer ? Vad händer om jag tankar 10% med inställning för 20 %
Man har ju lika mycket olja i båda blandningarna men mycket mindre krut i 10% så räkna med att du antagligen får snåla den för att den ska gå bra.
euphonic
Om du har kört ett par tankar mer än vad manualen säger så kan du börja att nåla in den |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2007/06/28 : 18:25:02
|
Attans, tankade 10% och nu startar inte motorn. Sist jag var ute och körde körde jag slut på tanken, kan motorn fara illa av det ?
Mvh |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/06/28 : 18:37:16
|
Inte om du inte körde isönder nått men det hade du märkt. Kolla glödstiftet.
Har du startlåda ? |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2007/06/28 : 19:01:53
|
Jag tror inte jag körde sönder nått utan den la bara av och tanken var tom.
Ok, ska ta ur stiftet och kolla om det är någon glöd.
Jag har startlåda.
Mvh |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/06/28 : 19:55:37
|
Tanka upp, en sup rätt ner i förgasaren, trimma upp gasservot så motorn inte står i tomgång, starta
fungerar inte det då är antingen stiftet kasst, glödaren urladdad Om du inte har ett mekaniskt fel men det hade hörst när du kör med startmotorn. Finns det nån kompresion kvar ?? |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2007/06/28 : 20:40:31
|
Plockade ur glödstiftet och stoppa i det i glödaren en stund, testade sedan att starta och det gick fin fint
Körde en stund innan jag kom på att jag glömt luftfiltret hemma så då var det bara o lägga av
Edit: Hittade en bra tips o trix sida: www.xliz.com/roadkill/index.asp |
Edited by - Guru on 2007/06/28 21:24:36 |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/06/28 : 23:29:49
|
Har själv suttit o tvättat bilar idag. Men med bra musik på stereon så var det riktigt kul.
Jag skrev innan om att jag kanske skulle sälja buggyn, det blir inte så utan Touring (Mugen MTX3) bilen ska säljas istället. En massa* reservdelar, 3 karosser varav en är sprillans, startlåda med accar o laddare, radio/mottagare/servo/accar i bilen medföljer. Allt som behövs för att köra är batterier till radion, glödare, soppa 4 gummidäck för lek, 4 helt nya foamdäck o ett gäng beg Bilen är uppgraderad på vissa ställen, tex bättre krängshämmare Precis inkörd efter kolv/foder byte. Går som en oljad blixt !
* 1 helt ny bottenplatta bärarmar fram o bak Flera olika utväxlingar Fjädertorn Fjäddrar stötdämpare X-tra remmar X-tra drev osv
Säljes för 3500:- plus frakt billigare vid snabb affär
Filmer från slutet av inkörningen http://hem.bredband.net/b347667/mugen.rar |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
Edited by - johan.björklund on 2007/06/28 23:45:29 |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2007/06/29 : 07:13:21
|
Ja just det, appropå tvätta, bilen blir ju för***nnat keltig av bränslet, hur gör ni för att tvätta av bilen? Bara vatten eller använder ni något medel? Spolar försiktigt, våt trasa, eller vad?
En annan fråga, det blir ju en hel del damm på grus, ska man olja in något efter varje körnig? Det jag gjort hittills är att blåsa av så mycket som det går med lufttryck, men inte mer än så. |
/Jonas
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/06/29 : 07:32:45
|
Nu vet jag inte hur din bil är uppbyggd men Guru o jag kan på ett enkelt sätt lyfta av plattan där radio o servo sitter. Sen sköljer du under ljumet vatten. Inget diskmedel ! Trycklyft fungerar det med men se upp så du inte trycker in skit i lagren.
Ett par ggr per säsong så får man dela bilen i mindre delar för att kolla diffar i lager.
Ställer du bilen snålare så blir den inte lika kladdig, kör även med karossen på
|
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2007/06/29 : 07:52:58
|
dwain: Hur går det för dig, hittat någon bil ?
Johan: Vad ska man ha för batterier till startlådan, jusst nu kör jag direkt på bilbatteriet |
Edited by - Guru on 2007/06/29 09:08:43 |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2007/06/29 : 09:20:02
|
Jag fick tips om biltema batteri...
blyack till på Biltema för 119 kr artikel 80-410. http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=95120
Borde funka eller ? Det är ju ganska smidigt att kunna montera batteriet i startlådan.
Får jag mina länkarmar till servorna idag så ska jag ut och testa lite på bana, vill ju inte gärna springa till bilen varje gång det ska startas |
Edited by - Guru on 2007/06/29 09:23:14 |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/06/29 : 09:49:57
|
Har man laddare hemma så är det ett helt ok alternativ Annars tycker jag att starthjälp är super då den har en otrolig kapacitet o du kan plocka ut vilken volt du |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Topic |
|