Author |
Topic |
Jerry_E
Member
334 Posts |
Posted - 2007/05/30 : 19:38:07
|
Tack för alla fina brev! Har haft förmånen lyssna på 805, dels den *gamla*, dels den nya. Tyckte redan den gamla lät ruggigt bra, men som vanligt fanns inte pengarna! Kommer att gå runt en del och lyssna. lever i dag med en golvare, Audiovector M3 Signature. Inget större fel på den, men rummet är för litet! Knappt 18 m2. Hoppas kunna få till det bättre med en stativare. Vänligen Jerry |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2007/05/30 : 23:42:28
|
Så här spontant så är väl inte den storleken på rum för litet egentligen för ett par nätta golvare om man har möjligheten att placera dem vettigt och inte har en massa basproblem för då är det mindre roligt med golvare. Har samma storlek på mitt rum och golvare funkar hos mig, OM jag skulle fixa basproblemen. Som jag inte har gjort, så nu körs det med stativare.
Och angående förslag så har du fått mycket bra förslag som tex Monitor Audio GS 10 som är riktigt bra, och om du har möjlighet så lyssna också på Amphion Argon2. Sedan så är ju många av beg köpen i denna tråd riktigt bra högtalare som i en del fall är klart bättre högtalare än både MA och Amphion, men de kostar ju lite mindre också i nypris. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Jerry_E
Member
334 Posts |
Posted - 2007/05/31 : 00:18:52
|
De e just de! Har stora problem just med basen, inte så lustigt när väggar o annat börjar skaka. Ja, är helt klart medveten om att jag fått många fina förslag. Ett stort tack också till Er som skickat mail. Jerry |
|
|
Marc
Member
759 Posts |
Posted - 2007/05/31 : 00:26:08
|
Monitor Audio GS 10, som nämnts några gånger, har jag hört vid ett tillfälle - Sheratonmässan - och jag bliev riktigt, riktigt impad. Kändes som en klar kandidat till bästa prestanda i förhållande till priset på den mässan.
Focal JMlab Electra 907 Be, som också nämnts här, har jag haft och kan verkligen rekommendera att lyssna på i den prisklassen den går att få nu begagnad. En kul högtalare med bra driv och en klar och transparent och samtidigt mjuk diskant. Funkade bra med all slags musik tycker jag. Den svagheten jag tycker den hade var att diskanten ibland kunde upplevas lite väl tydligt - lite för energirik om man så vill. Jag blev dock tillräckligt imponerad av ljudet för att uppgradera till storebror Micro Utopia (som är lite mer integrerad mellan registrena - men ju kostar en slant mer också). |
|
|
forken
semester på egen begäran
818 Posts |
Posted - 2007/06/03 : 21:50:52
|
Jag tycker GS10 är Monitor Audios svagaste punk i sortimentet just nu. Låter i mina öron som en misslyckad golvhögtalare. Tycker tom RS1 är en bättre högtalare. Har lyssnat på dessa flera ggr under bra förutsättningar och har varit samma sak varje gång. Pga GS10 har jag inte brytt mig om Monitor Audio fast lyssnade på GS20 för några dagar sen och den är mycket bra.
Argon 2 är mycket bra.
Har aldrig gillat Audiovector. Den enda Dynaudio högtalarna jag gillat var 1.3SE. Undrar än varför jag sålde dem. Tycker Marten gör mycket snygga högtalare fast de gången jag lyssnat på dem har de inte varit speciellt bra, senast var Arken. B&W gör bra högtalare. Har tyvärr ej lyssnat på Totem. Sonus gillar jag fast är inte inlyssnad på deras nuvarande sortiment. Har gillat Piega de gånger jag hört dem. VS VR-1 är mycket bra för pengarna. Har lyssnat på dem hos en kompis i ett helt sjukt system där VR-1orna endast kostade runt 3% av hela systemet.
Tycker Focal Profile 908 är en intressant högtalare ifall man kan stå ut med att de rullar av rätt snabbt i botten. Harbeth har mycket bra högtalare i din prisklass. |
Edited by - forken on 2007/06/05 12:21:58 |
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2007/06/04 : 08:28:06
|
Jerry_E
Tycker du att OhmBoys förslag Totem Model 1 sinature , är för dyra med sina cirka17 000...
...tycker jag att du ska ge dig tid att lyssna på Totem Rainmaker , listpris cirka 9 000.
/Jörgen G
|
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
Edited by - Jörgen_G on 2007/06/04 08:29:15 |
|
|
Jerry_E
Member
334 Posts |
Posted - 2007/06/04 : 10:44:41
|
Har desssvärre inte haft en *riktig* möjlighet lyssna till Totems utbud. En av de få gångerna var för några år sedan på stockholmsmässan. Knappast ett rättvist sätt att lyssna. Hört mycket gott om dem. Vid en jämförelse för några dagar sedan mellan Monitor tian och Audiovector M1 Signature tyckte jag nog de senare var klart bättre. Men så var det det här med tycke och smak. Är mycket glad över alla brev. Har verkligen fått en del att fundera över. Vänligen Jerry |
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2007/06/04 : 23:41:37
|
Jag skulle köra på Dynaudio! Har lysnat på MA GS10 ett par ggr men tyckte inte det var så roliga. 805s har samma tråkiga burkbas/mellanregister som B&W brukar ha... |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2007/06/05 : 07:55:41
|
quote: 805s har samma tråkiga burkbas/mellanregister som B&W brukar ha...
nja...inte vad jag kan höra från mina 805s i alla fall. De kräver en del kraft för att blomma ut dock, liksom de flesta (alla?) B&W. Så det beror på vilken elektronik du lyssnat på dem med jos. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/06/05 : 08:02:46
|
Men grabbar...
En hyfsad högtalare skiljer ju +-3db - hur mycket skiljer det mellan era rum ? Tycke och smak är personligt. Tips går ju att ge, men att diskutera varandras stil/smak? |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Dr.Nope
Member
631 Posts |
Posted - 2007/06/05 : 09:49:51
|
När jag var ute och lyssnade efter högtalare för några år sedan förkastade jag stativare pga avsaknad av bas och det burkiga trista ljudet, tyckte att det skulle till en golvare för att få rätt pondus. Efter ett besök i en hemmabioaffär fick jag dock revidera min uppfattning, ett par stativare som spelade riktigt bra. Började leta runt lite och lyssnade på Quad av någon modell som var popular då, tror den kostade runt 5000, lät burkig, B&W 704 har jag för mig (stativare), också trist och dåligt med bas, dynaudio 42, 52 och 52SE, inget av detta uppskattades.... men så sålde reference audio ut dynaudio 1.3mkII till ett bra pris och efter att ha lyssnat på den föll det på plats, spelade bas som en golvare och lät väldigt fint. Köpte till slut contour 1.3SE och är fortfarande mycket nöjd, har jämfört med B&W 703 golvmodell samtidigt i samma rum och samma elektronik och skulle valt mina stativare, mer och fylligare bas i dem. Vet inte hur det är med övriga register, mina stativare stod på ett par köksstolar och de verkar må bäst av att stå så stadigt som möjligt, alltså tunga stativ med spikar mellan högtalar och stativ, inga svampar för det grumlar till ljudbilden (i alla fall i mitt förra rum, har inte provat igen). Men det var ingen större skillnad i de övriga registren trots dåligt uppställda stativare men optimalt plaserade golvare.... Så kort och gått skulle jag rekommendera dynaudio contour 1.3 stativare (mkII eller SE, de andra har jag inte hört), men jag tvivlar på att det hjälper mot ditt rums begränsning i basområdet, för de spelar inte mindre eller sämre bas än de flesta golvare om du frågar mig... (fast jag har en begränsad erfarenhet av olika högtalare skall väl tilläggas) |
Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!
You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/06/05 : 12:49:40
|
Efter en snabb genomgång av tråden ser jag dels att mina högtalare blivit rekommenderade men också att förstärkaren/slutsteget inte (!) är angivet.
Jerry: Vad har du för drivning? Köra på med gammalt eller investera i nytt?
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Jerry_E
Member
334 Posts |
Posted - 2007/06/05 : 17:19:31
|
Som förstärkare använder jag en Roksan Caspian M serie 1. Matar väl ca: 85 W. Signalkällan är en Classé CDP.3. Har hört förstärkaren skall vara ganska strömstark, men har ingenting att jämföra med. Använde en SAT tidigare, men Leif på marten design undrade om jag inte borde byta stärkare. Denna är knappt året gammal. |
|
|
Jerry_E
Member
334 Posts |
Posted - 2007/06/05 : 17:25:30
|
Är väl lite naiv, men vill ju så gärna tro på Dynaudio Focus 140. Är det någon som känner till hur den förhåller sig till Audiovector M1 Signature. Kräver 140:ian en bättre stärkare? Har ju inte möjlighet lyssna på dem båda på samma ställe, ej heller låna hem dem. Vänligen Jerry |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2007/06/05 : 18:56:14
|
Behåll förstärkaren. Om en högtalare inte funkar med en sådan förstärkare så är det definivt högtalaren det är fel på.
På tal om att låna hem. Jag gjorde en grej en gång när jag lånade hem ett par högtalare och åkte förbi en annan butik på vägen hem. Där ställde vi upp dem bredvid ett annat par, samma rum samma apparater och musik mm. Man får ovärdelig avgörande information på det sättet upplever jag. |
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2007/06/05 : 20:33:12
|
Jerry E - Håller med marens - Roksan Caspian M är en mycket kompetent förstärkare och det beror inte på den om du inte kan finna ett par passande högtalare. Om sedan de alternativ du är mest intresserad av inte passar vet jag inte. Jag har aldrig hört dem tillsammans med Roksan.
Mina och Ohmboys Totem-förslag passar emellertid alldeles utmärkt. Lyssnade en hel del på flera kombinationener Totem och Roksan hos HiFi-Art för ett par-tre år sedan inför mitt hifi-köpande. Det lät alltid väldigt bra i förhållande till prestanda hos förstärkaren och högtalaren.
/ Jörgen G
|
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
|
|
Tomas
Member
1037 Posts |
|
mva
Fd HiFI Spirit. Fd. Jorden
159 Posts |
|
prko
200.000-klubben
105 Posts |
Posted - 2007/07/19 : 07:22:02
|
Har du blivit ngt klokare och hittat det du velat ha? Är nyfiken på vad det blev för köp och om du är nöjd :) |
JungSon DA-PRE2L/CA-MP80L, JungSon CDT2,Audionet ART V2, PIEGA TP3 |
|
|
Topic |
|