Oki-doki..jag har en fundering på att i framtiden bygga en högtalare som har sin delningsfrekvens vid "baffelstegsövergången". Detta för att slippa använda mig av kopplingar som kompenserar för baffelstegsförluster. Ett av huvudmålen är att högtalaren skall ha hög verkningsgrad. Jag hade tänkt mig något i den här stilen: http://www.rahaso.de/foren/msg.php?f=audiotreff_fullrange&idx=18462& . Frågan är då ...skall delningen göras "i mitten" eller precis där faffelstödet börjar av ta ...eller vad?
Är det beroende av filterbranthet..eller vad?
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Jag är inte helt säker på hur du tänker, men baffelsteget påverkar ju både LP och HP funktionen. dvs. oavsett var du lägger delningen så kommer ju steget påverka antingen på det elementet du delar av eller det som tar vid ?
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
sant...det är lite "sådana saker" du nämner jag just funderar på...en annan fråga är..skall man låta bli att försöka få till detta på det beskrivna sätt..å istället ändra baffelbredd alt. ändra delningsfrekvens istället?...känns ju lite trist iofs.
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor