Author |
Topic |
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2007/05/26 : 22:16:38
|
Är alla moderna personbilar numera sådana att man måste vara nästan en elitgymnast att kunna sätta sig i bilen?
Hur i helsicke har det blivit så och varför?
Förr i tiden när man fortfarande tillverkade riktiga bilar kunde man sätta sig i vilken bil som helst utan att åla sig som en fisk för att få plats med huvudet. Det kan man glömma i dag.
Det kanske finns några modeller som är lite bättre och de kallas seniorbilar. Varför kan man inte kalla de NORMALA bilar?
Ett bra exempel är Peugeot 207. Det är totalt omöjligt för en man på 180 cm att ta sig in i bilen utan att ha problem med att huvudet slår i taket när man ska sätta sig i bilen.
Finns det ingen bil i normala prisklass som är någorlunda vettigt designat så att man får plats med huvet när man sitter ner?
Vad är nästa steg om det fortsätter så här? Att alla som vill köra bil ska vara pygmeer,kanske?
Vore tacksam för några svar. |
|
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2007/05/26 : 22:25:57
|
Är själv 190 cm. Det blev VW Golf för oss. Numera verkar man få köpa "extrabilar" för att få plats. Typ Golf Plus eller Toyota Verso. |
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
|
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2007/05/26 : 22:27:32
|
Japanska influenser i bilindustrin?
(hoppas ingen tar illa upp av att jag säger så, bara konstaterar att asiater oftast är ett huvud kortare än västerlänningar, samt att en stor del av världens bilar produceras i Japan)
Nej, men allvarligt talat så tycker jag att man kan märka av liknande trender i många andra sammanhang också. Alltså, att design går före funktionalitet. Idioti om du frågar mig. Amerikanska bilar dras ju knappast med nyss nämnda problem, men där prioriteras ofta mycket annat som kan ifrågasättas. Sen kostar dom ju en slant också. |
Militant cyklist. |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
|
Eref
Member
1029 Posts |
Posted - 2007/05/26 : 22:29:46
|
Konstigt nog är den lilla billighetsbilen Hyundai Atos helt OK för mig som är lång. Om man dessutom har ryggproblem så är den bra med den upprätta sittställningen och den ganska hårda fjädringen. Bra sikt också. Hyrde en Renault Scenic förra sommaren och den var väldigt bra att komma in i. Har för mig att lilla Citron C3 är OK också märkligt nog. Rattar ibland en Jaguar som är klart sämre. Där kör jag nästan huvet i taket. |
Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39 |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2007/05/26 : 23:01:03
|
Jag är 1.84 meter lång och har nästan 15 centimeter till taket i vår Citroën C5. |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
Nykmark
Member
379 Posts |
Posted - 2007/05/26 : 23:02:07
|
Provsatt en Land Rover Freelander för skojs skull för några år sedan. Jag är 188 cm på höjden och fick öppna takluckan för att kunna sitta upprätt |
Det är du som avgör om din anläggning låter bra! |
|
|
Passerati
Member
3449 Posts |
Posted - 2007/05/26 : 23:50:12
|
quote: pick-me-up Ett bra exempel är Peugeot 207. Det är totalt omöjligt för en man på 180 cm att ta sig in i bilen utan att ha problem med att huvudet slår i taket när man ska sätta sig i bilen.
Jag säger som Brasse i fem myror är fler än fyra elefanter... FEL FEL FEL FEL, du har fel. |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/05/27 : 00:30:24
|
Jag är styvt 1.9 o jag kan sitta rak i ryggen med mycket luft till taket i en MiniCooper |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2007/05/27 : 06:40:51
|
He he. quote: Jag är styvt 1.9 o jag kan sitta rak i ryggen med mycket luft till taket i en MiniCooper
Men då sitter du på vägen med ett hjul i varje hörne.( Gokart )
Roligt att köra så, men sedan ????!!!
MVH Lech |
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2007/05/27 : 10:08:01
|
Passerati!
Kan du försöka precisera ditt påstående. Jag försökte sänka stolen men ändå slår jag skallen i dörrkarmen varje gång jag sätter mig i en 207!
Jag undrar om de flesta här har inte förstått vad jag menar. Det handlar inte hur mycket man har till taket när man redan sitter i bilen, utan att KOMMA IN i bilen!
Det är omöjligt vad gäller Peugeot. Fast kan det vara så illa att jag kunde inte ställa in alla parametrar på bästa möjliga sätt då jag fick låna en sån bil en vecka?
Ratten går ju att flytta också, men jag tror inte att det skulle ha hjälpt så mycket ändå.
Nämn gärna några lite mindre bilar som är lätta att ta sig in även för en normalstor människa! En Pegga 207 skulle jag aldrig kunna köpa just därför att den är så otroligt svårt att komma in i.
Peugeot 405 var mycket bättre på dn punkten, men den ligger ju i en större klass. |
|
|
Passerati
Member
3449 Posts |
Posted - 2007/05/27 : 10:51:20
|
Inte märkt av några som helst problem med att kliva in resp kliva ut ur peggan. Men har du sådana problem med 207:an, så köp en 207 CC ifall du gillar modellen
Även gamla Pontiac Fiero går att kliva in i även om man mera får halka in, efterssom bilen är ganska låg. |
Edited by - Passerati on 2007/05/27 10:53:47 |
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2007/05/27 : 13:19:55
|
Jag är inte ute efter att köpa någon bil. Vill bara diskutera om detta eländet med nyare bilar.
Finns det över huvud taget någon bil som man kan sätta sig på framsätet utan att böja huvudet så man får nästan nackspärr?
Tror att det är ännu värre att sätta sig på baksätet.
Dessutom är framdörren otroligt svårt att stänga om man har öppnat den för fullt. Men det samma gäller någ de allra flesta andra bilar också. Man når helt enkelt inte om man inte har jättelånga armar som en orangutang! |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2007/05/27 : 13:22:25
|
Hmmm, om det nu ska vara en Peugeot (fina i mina ögon iaf) så varför inte 307? Inte asdyr, men vääääldigt rymlig och inte särskilt svår kliva in i heller.
Farsans Ford Focus är också en bil man lätt kliver in i...ja den är allt ännu ett hack bättre än 307´an just vad gäller insteget, och ungefär lika luftig inuti. Gäller även förra Focusmodellen.
Att sen P307 är mkt läckrare är en sak för sej det!
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
Edited by - edison on 2007/05/27 13:24:14 |
|
|
Gebex
Member
884 Posts |
Posted - 2007/05/28 : 20:48:35
|
Jag tycker att det största problemet är att man inte kan sitta i baksäten på flera bilar (te.x. Volvo V50, Toytoa Prius) utan att få taket i huvudet när man sitte om man är över 190 cm. Detta är oerhört obekvämt. |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2007/05/29 : 11:26:29
|
Tycker tvärtom att det är en generell utveckling att bilmodeller vid generationsbyten blir högre och högre. Titta på en parkering på bilar som sticker upp mest med taken, skulle tro att de är de nyare... |
Min anläggningstråd |
|
|
byakugan
Member
707 Posts |
Posted - 2007/05/29 : 11:39:20
|
hm... kanske en sån här kan vara lösningen på problemet
|
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiarimitt system |
|
|
Passerati
Member
3449 Posts |
Posted - 2007/05/29 : 11:59:29
|
quote: Gebex Jag tycker att det största problemet är att man inte kan sitta i baksäten på flera bilar
Vad ska man med baksäte till Mitt är nästan bara där för syns skull
för det är bara välsvarvade tjejer som för plats typ |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
|
byakugan
Member
707 Posts |
Posted - 2007/05/29 : 14:28:04
|
Jupp... vilken av dom 2 svarta i fokus får ni lista ut själva... |
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiarimitt system |
|
|
Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst
490 Posts |
Posted - 2007/05/29 : 15:02:18
|
Så, denna rackarn är tillochmed anpassad för att man skall klara av att ha hatt på sig... 5,2 meter lång, 2 meter hög och 2 meter bred... tyvärr finns de inte att köpa i sverige annat än som privatimporter. Men de går att få med etanol-drift...
|
Klubbmästare för Audiogrupp Väst Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...
Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
|
|
|
Peter S
Member
1060 Posts |
Posted - 2007/08/15 : 19:38:47
|
Jag är 192cm och sitter mycket upprätt pga ryggproblem.
I min nya KIA Picanto (den minsta modellen från KIA) har jag 6-7 cm kvar till taket, och jag får även plats i baksätet utan problem. |
Edited by - Peter S on 2007/08/15 19:39:47 |
|
|
Marc
Member
759 Posts |
Posted - 2007/08/15 : 20:26:28
|
Du kanske ska prova nåt sånt här:
|
Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be |
|
|
Marc
Member
759 Posts |
Posted - 2007/08/15 : 20:30:42
|
Hm, missade att det det gällde moderna bilar. Den här Hondan verkar iaf ha rätt schysst höjd tycker jag:
|
Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be |
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2007/08/15 : 22:00:29
|
Men grabbar - är ni säkra på att det är bilarna somhar förändrats?
På Djurgårdslinjens spårvagnar får vi ofta synpunkter på att insteget är mycket högre än förr. Ändå är det exakt samma spårvagn som personen kunde hoppa på i farten för femtio år sedan
/Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
|
|
Topic |
|