Author |
Topic |
|
Cfb
Starting Member
29 Posts |
Posted - 2007/05/26 : 21:48:17
|
En förmodligen dum fråga, men vad är egentligen skillnaden mellan en hörlursförstärkare och en vanlig?
Vad skulle t ex hända om man kopplade ett par hörlurar till en Trends TA-10 ( efter att mixtrat lite med sladden förstås...)
Är den motståndet som skiljer? |
Hårddisken - Electro companiet ECD1 - Cayin A-88T - B&W matrix 802 |
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2007/05/27 : 00:13:57
|
En hörlursförstärkare orkar inte driva ett par högtalare. Det orkar en vanlig. En vanlig förstärkare kan leverera betydligt mer kraft än en lurförstärkare.
Jag skulle gissa på att hörlurarnas väligt små högtalare, som vill drivas av en ganska liten förstärkare, kommer gå sönder. Även om jag har för mig att det finns lurar som kan drivas av större grejer.
Det är interiören och komponenterna i förstärkarna som skiljer. En vanlig förstärkare är helt enkelt gjord för större doningar.
/M |
|
|
McGyver
Member
1737 Posts |
Posted - 2007/05/27 : 00:15:48
|
Som jag förstått det, två saker: (som hänger samman)
1. Lasten som skall drivas
Dina högtalare har vanligtvis en impedans på 4, 6 eller 8 Ohm medans ett par hörlurar har ~30-600 Ohm, beroende på modell
2. Effekt som behövs för att skapa ljudtryck
Beroende på känslighet och lyssningsavstånd ( som i dina lurar är nästan noll) så krävs det olika mycket effekt för att skapa ett "njutningsbart" ljudtryck. Med ett par känsliga högtalare, så krävs det kanske några watts effekt, medans vissa hörlurar kan ge din Tinnitus drivna av endast 100mW!
Detta gör att man kan bygga förstärkaren på sätt som inte går när den arbetar mot en "jobbigare" mer trögdriven last, som en högtalare är!
[Edit]
quote: Vad skulle t ex hända om man kopplade ett par hörlurar till en Trends TA-10 ( efter att mixtrat lite med sladden förstås...)
Ingenting, OM du sätter en lämplig dämpsats mellan förstärkaren och dina lurar!
/R
|
The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action. - A. Kindsvater |
Edited by - McGyver on 2007/05/27 00:18:21 |
|
|
Peter S
Member
1060 Posts |
Posted - 2007/05/27 : 15:43:16
|
Sen är det väl också så att många förstärkare är optimerade till en bestämd effekt, jag vill minnas att transistorförstärkare ofta låter bättre vid lite högre volum. Ligger man då och lirar med ett par lurer i milliwatt området ger förstärkeren kanska inte alla gånger sitt bästa. |
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2007/05/28 : 08:46:38
|
En väsentlig skillnad är också förstärkningen. Ett hörlurssteg ligger på 1-10, och runt 2-4 vanligen. Ett slutsteg ligger på 20-40 där 30 är ett vanligt värde.
Kopplar du in hörlurar direkt till högtalarutgången så lär dina öron bli grillade eller så hör du bara brum eller brus. En dämpsats krävs normalt men som Peter säger så lär ett dedikerat hörlurssteg låta bättre än ett slutsteg mest beroende på att det är lättre att göra ett högpresterande steg med låg uteffekt än ett med hög. Krafthalvledare är alltid sämre än småsignal dito.
Du har säkert sett mina hörlurssteg och tittar du närmare på TPA6120 som är uppbyggt av 3 GHz (tror jag att det var)transistrorer, supermatchade och på samma chip så blir det inte samma ska som 3 MHz sluttransistrorer. |
/Per-Anders eller P-A |
Edited by - peranders on 2007/05/29 10:37:15 |
|
|
|
Topic |
|