HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Apple iMac prestanda?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2007/05/26 :  14:21:37  Show Profile Send Hornta a Private Message
Hejsan,

Har lite funderingar om Apple iMac 20-24" som jag hoppas kanske få svar på

Varför iMac? jo för jag är så less på att ha en stor ful dator och ful skärm och alla dessa sladdar det blir av dem.
Med en iMac slipper man ju alla(nästan) sladdar och man har ingen ful burk som ska samla damm och måste gömmas för den är så ful.

Vet att det går ju att köpa en snygg låda, men jag har itne hittat någon snygg låda(har kollat Komplett & Datorbutiken). Men då har jag ändå en massa sladdar kvar.

Det jag undrar är hur bra det går att spela på dem?
spelar bara Quake 3 (och StarCraft/BroodWar).

MVH Mikael

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2007/05/26 :  14:30:01  Show Profile Send forken a Private Message
Är inga problem att spela på dessa datorer. Äldre spel som Q3, Q4, Doom 3 och liknande e hur lungt som helst så länge du inte vill ha full kantutjämning och riktigt hög upplösning.
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2007/05/26 :  15:04:19  Show Profile Send Hornta a Private Message
äldre spel som q4 å doom3? hehe de e ganska nya tycker jag...
har sett q4 hos en kompis för ett tag sen, men kommer inte ihåg vad han hade för iMac, och det gick itne att spela q4 på den... men den var något år gammal så...
q4 spelar jag på ful grafik, annars ser det så "snyggt" ut och inte alls lika roligt å spela

q3 spelar ja på 1024*768 på fulaste grafiken

jag får se hur mycket pengar man hinner känna under sommaren, så kännar man mycket kanske det blir en Mac Pro istället 8:D]



(eller en McIntosh MCD201 som jag är sugen på... )

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/

Edited by - Hornta on 2007/05/26 15:05:46
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2007/05/26 :  15:05:01  Show Profile Send Hornta a Private Message
kom på en sak till:

Tror ni att det kommer att gå å spela SC2 när det kommer ut(om 1-2 år)??

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2007/05/26 :  15:15:32  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Tjena!
Jag har en iMac 20" och är helnöjd. Visserligen är jag ingen spelfreak, i alla fall inte på datorn. Men jag har alltid känt att macen har lång livslängd. Dessutom blir OS X bara bättre och bättre. Stabilt som tusan. Min har gått ett helt år nu utan varken "defragga" eller andra rolig sysslor som pc-ägare gör medans vi mac-ägare njuter av speeden. Så ja... nu har vi mac/pc krig på G ahahahhaa

edit: ska väl tillägga att jag har haft mac sedan -96.

Edited by - Håkan64 on 2007/05/26 15:17:02
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2007/05/26 :  15:28:25  Show Profile Send Hornta a Private Message
Vi har iMac på skolan (i Piteå) som jag har suttit en del på och jobbar lite med Flash och även med Final Cut på Mac G5 (tror jag) och jag måste säga att jag gillar Mac OS X mer än Windows... Windows har sina fördelar men jag gillar skarpt Mac OS's utseende!

Jag spelar nästan enbart Quake 3, men vill kunna spela q4 ibland och även i laggfritt spelande.
Har läst att Apple ska kanske snart uppgradera sina iMac modeller, men det stod inget om när eller hur...

Ska ändå vänta tills över sommaren och köpa när skolan börjar igen, så då kanske man fått höra något mer om hur det blir...

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2007/05/26 :  17:14:39  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Apple ska ha en mässa nu i Juni. Tror det är Developer Conference, är osäker, brukar i alla fall presentera lite nytt då.
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2007/05/26 :  17:27:18  Show Profile Send Hornta a Private Message
WWDC, kanske är Developer Conference... visste inte vad det var och när det var när jag läste texten...

http://www.nordichardware.se/nyhet,13003.html

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/05/26 :  17:40:59  Show Profile Send f95toli a Private Message
quote:
kom på en sak till:

Tror ni att det kommer att gå å spela SC2 när det kommer ut(om 1-2 år)??


Knappast. KANSKE på de lägsta inställningarna då men det blir knappast njutbart.
Har man som jag en PC som redan nu är snart tre år gammal så kommer det för övrigt knappast heller fungera, av de nya spel jag testat de senaste 6 månaderna så jag inget varit spelbart.

Apples burkar släppar ju efter övriga PC-världen med 6-12 månader rean när de släpps så då blir det ännu svårare.
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2007/05/26 :  18:04:11  Show Profile Send forken a Private Message
quote:
Knappast. KANSKE på de lägsta inställningarna då men det blir knappast njutbart.


Vi vet inget om SC2 just nu och kan därför ej bedömma ifall det är spelbart. SC2 ser väldigt basic ut och med duktiga programmerare så borde det inte bli krävande. Det e redan bestämmt att det är ett DirectX 9 spel så kommer inte ha några avancerade funktioner.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/26 :  18:30:34  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
går det inte att byta grafik kort ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2007/05/26 :  18:39:48  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Johan: Jag tror grafikkortet sitter direkt på mammakortet i iMac. Ska du ha utbyggnadsmöjligheter så får man köpa MacPro.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/26 :  18:49:54  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Ok

SC2 som Starcraft ?
Det lär bli rejält krävande då det helt klart kommer att jobba i 3D
Redan Warcraft 3 kan få datorer att knäa när det är många enheter igång.

http://www.starcraft2.com/screenshot.xml?10
http://www.starcraft2.com/movies.xml

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/05/26 18:50:50
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/05/26 :  19:08:00  Show Profile Send f95toli a Private Message
Grafiken i SCII kommer nog att få även de PC datorer som säljs idag att gå på knäna om man drar på med effekter. Det är som sagt full 3D (inklusive fysikmotor) med massor av partikeleffekter, HDR osv samt att Blizzard har utlovat flera hundra enheter samtdigt på skärmen.

Det finns en högupplöst trailer på FZ som nog är lite snabbare än Johans länk.

http://www.fz.se/spel/?id=7344

Tycker det ser bra ut
Man kan ju ex. jämföra med senaste C&C spelet som inte är ens i närheten vad gäller grafik och trots det kräver en ganska rejäl dator om man vill kunna spela med "medium" grafik.

Tumregeln är ju att tillverkarna försöker få det så att "recommended specifications" på ett spel är ungefär samma som de för en "normal" PC som säljs den dag då spelet släpps. Det finns undantag men då brukar det snarare vara UPPÅT i prestanda (ex. Crysis verkar ju bli ett utpräglat "high-end" spel).
Blizzard hoppas nog att SCII ska finnas på hyllorna under ganska lång tid så de drar nog på ganska rejält, så gissningsvis så kommer den dator som klarar "max settings" inte ens existera ännu när spelet släpps.

edit: Rättade lite slarvfel...

Edited by - f95toli on 2007/05/26 19:49:29
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/26 :  19:24:06  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Vadå sakta ?



quote:
Will StarCraft II take advantage of DirectX 10? What other graphical goodies are included? The game



The game will be compatible with DirectX 10, and we're still considering whether there will be exclusive DirectX 10 graphic effects, but the graphics engine will also be very scalable to ensure that a wide range of different systems will be capable of running StarCraft II. The new engine is also capable of rendering very large units, as well as large numbers of units on screen together. Havok physics have been integrated into the engine for added realism as well






>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/05/27 :  00:40:58  Show Profile Send Lovan a Private Message
quote:
Man kan ju ex. jämföra med senaste C&C spelet som inte är ens i närheten vad gäller grafik och trots det kräver en ganska rejäl dator om man vill kunna spela med "medium" grafik.


Jag som blev förvånad över att C&C3 inte var så krävande när jag testade det...

Jag tror defintivt att SC2 kommer vara spelbart på enklare datorer då det är där mest folk sitter som (kommer)spelar sc2. Titta bara på WoW. Det är inte särskillt krävande vilket är ett krav för att det ska bli så stort som det har blivit. Jag tror inte blizzard tar i för kung och fosterland och gör ett highend-spel av det.
Det är ju trotsallt inte grafiken som blizzard säljer spel på
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/05/27 :  01:42:22  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nej, SC2 kommer nog vara spelbart på vad som kommer vara en vanlig dator när det släpps. Men tänk på att PC versionen inte kommer släppas förrän tidigast i slutet av året (vilket inte bekräftats, nästa vår är nog troligare) och Mac versionen om kanske ytterligare 6-12 månader eller så, vad som kommer vara en vanlig dator andra halvan av nästa år är ju en high-end dator idag.

Frågan var ju om det kommer vara spelbart på en iMac som köps ídag.

Edit: Jag googlade lite och det verkar faktiskt som om Mac versionen för ovanlighetens skull kommer släppas samtidigt med pc versionen, i alla fall enlig Blizzard. Då kommer ju saken i ett lite annat läge.




Edited by - f95toli on 2007/05/27 01:48:11
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2007/05/27 :  02:49:20  Show Profile Send forken a Private Message
quote:
Crysis verkar ju bli ett utpräglat "high-end" spel


Med tanke på hur bra programmerare Crytek har så tror jag inte Crysis blir speciellt krävande. Visst vill man köra full 8*AA/8xAF i 1920*1200 med allt på max så kräver det självklart en bra dator fast i verkligheten så spelar de flesta utan kantutjämning och i runt 1280*1024 och då finns det väldigt få spel som är krävande. Det enda spelet som i dagsläget är krävande är i mina ögon Stalker och det beror endast på usel kod.

Jag har tittat på alla bilder/filmer som just nu finns på SC2 och förstår inte vad som är så imponerande.

quote:
but the graphics engine will also be very scalable to ensure that a wide range of different systems will be capable of running StarCraft II


Tyder på att man kommer kunna köra det på i princip alla datorer.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/27 :  03:10:48  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Alla spel går att strippa ner så man kan köra det på ganska många maskiner. Men vill man ha fullt blås på alla effekter så blir det värre.

Se bara på äldre spel som Doom eller det första Quake, där kunde man möta en massa fiender på en o samma gång. Så är det inte längre för det blir helt enkelt inte spelbart pga systemkraven.

Kör man då ett strategispel som bla annat nyttjar Havoc, 3D grafik med den upplösningen som nu SC kommer att klara av tillsammans med antal enheter så förstår man att det kommer att kräva en heldel. Innan var det max 200 eneheter nu ska det tydligen ha ökat.

Innan fanns inga 3D effekter eller ljuseffekter över huvudtaget, nu finns det tillsammans med dynamiska skuggor, fysikmotor etc ect o allt med rörlig o inzoomningsbar kamera.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2007/05/27 :  10:09:06  Show Profile Send forken a Private Message
quote:
Se bara på äldre spel som Doom eller det första Quake, där kunde man möta en massa fiender på en o samma gång. Så är det inte längre för det blir helt enkelt inte spelbart pga systemkraven.


Inget jag har märkt av. Mitt system klarar av i princip hur många spelare som helst utan problem i 1680*1050, full kantutjämning och allt inställningar på max i alla nya spel utom ett par undantag.

Havok fysik motor är inget speciellt, finns massor med spel som kör den och det är inte en indikation på att det skulle bli ett krävande spel.

http://www.havok.com/content/blogcategory/29/73/

quote:
Innan fanns inga 3D effekter eller ljuseffekter över huvudtaget, nu finns det tillsammans med dynamiska skuggor, fysikmotor etc ect o allt med rörlig o inzoomningsbar kamera.


3D, ljuseffekter, havok fysikmotor, rörlig och insomningsbar kamera m.m. är väl knappast något speciellt? Dynamiska skuggor kräver en del prestanda fast knappast något vi inte sett innan.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/27 :  10:13:52  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Inget jag har märkt av. Mitt system klarar av i princip hur många spelare som helst utan problem i 1680*1050, full kantutjämning och allt inställningar på max i alla nya spel utom ett par undantag



i vilket spel då ?
Efter Doom 1-2/Quake så försvann +10 fiender på skärmen. Där är ett jag vet som fortfarande har det men grafik/AI är inte i närheten av vad det kan vara o det spelet heter Serious Sam

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2007/05/27 :  11:08:43  Show Profile Send Hornta a Private Message
lite OT nu kanske fast roligt att läsa...

Jag avvaktar tills juni då man får reda på lite mer (förhoppningsvis) på WWDC om iMac.

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/27 :  11:39:13  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Sorry

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2007/05/27 :  12:01:17  Show Profile Send Hornta a Private Message
ingen fara

En sak jag kom på nu, hur bra funkar Apple's trådlösa musar/tangentbord?
funkar de till spel oxå eller måste man köra sladd? skulle va skönt med trådlöst...

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/05/27 :  13:06:16  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Du borde vända dig egentligen till annat forum för att fråga så här avancerade saker *ler*

Prova till exempel 99.se/ eller forum.macworld.se/ Det första är nog den bästa.

Tänk på också att om du köper en Mac så får du PC på köpet *s* För det går köra Windows XP också utan att ens behöva starta om datorn. Då går det kanske inte riktigt lika fort som på en riktig PC, men den duger till det mesta.
Dessutom finns det i princip inga virus på Mac!

Boot Camp är en uppsättning mjukvara från Apple Computer som gör det möjligt att starta andra operativsystem än Mac OS X på en Macintosh-dator med Intel-processor. (wikipedia)

Det är bra att du inte tänker köpa en Mac före sommar, då det finns relativ stor chans att det kommer en uppdaterad iMac ganska snart.

(Jag är ingen expert på datorer, menm har läst en hel del om dem.)

Edited by - pick-me-up on 2007/05/27 13:26:17
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2007/05/27 :  14:53:58  Show Profile Send Hornta a Private Message
Jag försöker hålla mig uppdaterad inom datorvärlden (läser Nordichardware.se varje dag) men har inte så mycket erfarenhet utav Mac , tyvärr, men vet mycket om dem ändå. Ville fråga/kolla på "neutralt" forum för att få svar från både pc och mac folk. Har samma fråga på FZ (typ bara PC-folk där) och de säger att man e typ dum i huvve om man köper Mac

ska kolla in de olika forumen, tack för tipsen!

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000