HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Diskanten är för vass, kan det vara förstärkaren??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Neo
Member

53 Posts

Posted - 2002/12/02 :  17:17:30  Show Profile Send Neo a Private Message
Jag har ganska nyligen köpte mig ett par Dali suite 3.5. Jag är mycket
nöjd förutom en sak.... diskanten, den är för vass. Jag har försökt att prova med olika placeringar och fått det bättre, men jag är inte
riktigt nöjd ännu! Tänkte att det kanske skulle kunna vara förstärkan, en sony 2-kanalare med ganska lite effekt som är felet. Lite effekt har jag alltid förknippat med dålig kontroll på basarna på högre volymer, men i detta fallet så är kontrollen hyffsad. Kan det vara så att effektbristen och dålig kvalitet på förstärkarens komponenter ger det där vassa s-ljudet. Kan inte minnas att jag har anmärkt på diskanten när jag prov lyssnade dem.

Vad tror ni ??
Ny förstärkare :) eller nya högtalare:( ???

neo

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2002/12/02 :  17:32:58  Show Profile Send sopwith a Private Message
Hej

Personligen tycker jag att alu, titan eller någon annan "metall" i diskantdomen gör att det låter lite vass-ssst, dock vet jag ej vad det sitter för skrikor i dina Dali 3.5:or, är väl tygdome, va?

mvh
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/12/02 :  17:36:30  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag känner inte till de komponenter du har så jag vet inte om det kan vara något fel på dem. Om vi håller oss till komponenter så kan det också tänkas vara ett problem med CD-spelaren. Här måste man byta och prova.
Men det kan vara så enkelt att högtalarna inte är inbrända. Spela dom 50 - 100 timmar på normal nivå och hör hur det blir, diskanten brukar bli mjukare. Om det fortfarande är vasst kan det vara en komponent eller en kabel som behöver bytas.
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2002/12/02 :  17:58:19  Show Profile Send Jadde a Private Message
nytt rum tror jag!
Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2002/12/02 :  18:04:28  Show Profile Send Kajsa a Private Message
Nya prylar, nytt ljud. Ibland en vanesak, ibland avslöjas brister hos de gamla komponenter som man har kvar i systemet. Och ibland var det kanske den nya komponenten som inte motsvarade förväntningarna.
Inte mycket till svar, egentligen.
Du får väl prova med att byta ut del för del med lånade grejor tills du hittar källan till problemet.
Vissa (ett fåtal) skivor låter vasst hos mig, så det kan bero på musikmaterialet också.
/K

Farbror Kjell alias Kajsa
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2002/12/02 :  18:29:08  Show Profile Send Björn N a Private Message
Dali brukar aldrig lata vasst, jag skulle se over elektroniken.

hur ser rummet ut? Dampning?

//Bjorn

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/12/02 :  18:59:33  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
quote:
Originally posted by sopwith

Hej

Personligen tycker jag att alu, titan eller någon annan "metall" i diskantdomen gör att det låter lite vass-ssst, dock vet jag ej vad det sitter för skrikor i dina Dali 3.5:or, är väl tygdome, va?

mvh



metalldome behöver defenetivt inte ha nåt med vasshet att göra!


sonyn å dist kan va en större faktor..
Go to Top of Page

Neo
Member

53 Posts

Posted - 2002/12/02 :  19:56:29  Show Profile Send Neo a Private Message
quote:
Originally posted by Anders47

Jag känner inte till de komponenter du har så jag vet inte om det kan vara något fel på dem. Om vi håller oss till komponenter så kan det också tänkas vara ett problem med CD-spelaren. Här måste man byta och prova.
Men det kan vara så enkelt att högtalarna inte är inbrända. Spela dom 50 - 100 timmar på normal nivå och hör hur det blir, diskanten brukar bli mjukare. Om det fortfarande är vasst kan det vara en komponent eller en kabel som behöver bytas.



Det skulle ju kunna vara cd som du säger. Använder min samsung-611 som
cd spelare. Sämsta skit jag någon gång köpt :( Funderar på att köpa mig en cd för max. 3000:- typ. nad eller denon.

neo
Go to Top of Page

Neo
Member

53 Posts

Posted - 2002/12/02 :  20:00:16  Show Profile Send Neo a Private Message
Glömde säga att jag köpte dem beg. (ca 2 1/2år) så inspelade bör dom vara....

neo
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/12/02 :  20:14:44  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Ett mer moget användande av volymkontrollen?
*no offence*

Dämpmaterial bakom dig som lyssnare? Dämpmaterial på sidoväggarna? Testa!

// Pär E
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/12/02 :  20:31:00  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Kan föreställa mig att det är Samsung som är boven. En NAD eller Denon blir säkert bättre. Men sätt inte priset i förväg till max 3000, en tusenlapp till i det prisläget kan ge betydande förbättringar. Om det inte är någon skillnad på 3700 och 2700 skall du naturligtvis köpa den billigare, men den dyrare kan ge ett rejält lyft.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/12/02 :  20:51:39  Show Profile Send brumel a Private Message
Gamla Sony stärkare låter vasst om man skruvar upp. Troligtvis har den problem med högtalarens låga impedans. På gräns till klippning låter den nog förfärligt.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/12/02 :  21:13:21  Show Profile Send marens a Private Message
Det är högtalaren. Tycker det är fel ände att börja med att skylla på rummet eller CD:n eller stärkaren. Låter det klart vasst nu men inte innan så är det säkert direktljudet från diskanten. Personligen så tycker jag att många Dali-soft-domear låter vasst. Kan iofs vara filtret som inte är optimalt också.

quote:
metalldome behöver defenetivt inte ha nåt med vasshet att göra!


Håller med snarare tvärt om. Det är oftare som soft domar låter strävt, vasst. Möjligen metalldomar i de billigaste högtalarna men det gäller alla typer av diskanter. Rätt filtrerade så låter de flesta seriösa mjukt och klart.
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2002/12/02 :  21:38:18  Show Profile Send Nagra a Private Message
Problemet kan vara matchning som inte är bra helt enkelt.
Sony:s lite mindre budget modeller brukar inte låta särskilt bra, prova byt till lite bättre.

ACCUrate PHASE

Edited by - Nagra on 2002/12/02 21:39:39
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/03 :  12:29:30  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Anders47

Kan föreställa mig att det är Samsung som är boven. En NAD eller Denon blir säkert bättre. Men sätt inte priset i förväg till max 3000, en tusenlapp till i det prisläget kan ge betydande förbättringar. Om det inte är någon skillnad på 3700 och 2700 skall du naturligtvis köpa den billigare, men den dyrare kan ge ett rejält lyft.



Hej Neo och Anders47!

Vid lyssningsprov jag gjorde med denna Samsung och bl a Denonspelare i olika prisklasser, så visade det sig att det snarare var så att den billiga Denonspelaren lät vasst DCD-655 tror jag den hette. Definitivt inte Samsungen. Men visst är Samsungen långsam att hantera CD-skivor, samt att den har haft stora problem med laserenheter (eller vad det var) som gick sönder, men dessa "fel" har ju inte med ljudet att göra.

Hälsningar Johan L

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/12/03 :  12:30:27  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
jag tror att stärkaren har en hel del i detta att göra..
Go to Top of Page

Pisse
Member

74 Posts

Posted - 2002/12/03 :  12:31:11  Show Profile  Visit Pisse's Homepage Send Pisse a Private Message
quote:
Originally posted by Neo

quote:
Originally posted by Anders47

Jag känner inte till de komponenter du har så jag vet inte om det kan vara något fel på dem. Om vi håller oss till komponenter så kan det också tänkas vara ett problem med CD-spelaren. Här måste man byta och prova.
Men det kan vara så enkelt att högtalarna inte är inbrända. Spela dom 50 - 100 timmar på normal nivå och hör hur det blir, diskanten brukar bli mjukare. Om det fortfarande är vasst kan det vara en komponent eller en kabel som behöver bytas.



Det skulle ju kunna vara cd som du säger. Använder min samsung-611 som
cd spelare. Sämsta skit jag någon gång köpt :( Funderar på att köpa mig en cd för max. 3000:- typ. nad eller denon.



Jag körde själv med en Samsung 711 som i princip samma modell med mer knappar. Lät inge bra. Därför köpte jag en Pioneer pds-06 vilket gjorde en väldig skillnad. Fick tag i en guldfärgad för 3600:-. Provade också en Cambridge audio D 300SE och D 500SE innan detta köp. Dessa spelare föll mig dock inte i smaken, även om 500:an lät mycket bra. Men de ligger ju i den prisklass du sökte. De finns på http://www.hifi-punkten.se/cdspelare.htm#c .

Prylarna: http://pisse.minhembio.com

Goa gubbar spottar snus...
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2002/12/03 :  13:27:12  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Jag har haft Dali evidence i över två år och aldrig fått till den lite påträngande diskanten. Då har jag provat med olika elektronik prylar och testat olika dali högtalare.

De andra registerna tycker jag låter helt ok, men har alltid haft en känsla att diskanten hos Dali mer eller mindre är ljust klingande och lite spretig. Pröva dock med dämpning och att byta kablar och eventuellt byta elektronik.
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2002/12/03 :  15:51:04  Show Profile Send d_kay a Private Message
Du kan ju alltid göra en frekvenssvepsmätning på förstärkarutgången. Koppla hörlursutgången på förstärkaren till ditt proffsiga ljudkort i datorn.

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

Neo
Member

53 Posts

Posted - 2002/12/03 :  17:38:11  Show Profile Send Neo a Private Message
quote:
Originally posted by d_kay

Du kan ju alltid göra en frekvenssvepsmätning på förstärkarutgången. Koppla hörlursutgången på förstärkaren till ditt proffsiga ljudkort i datorn.




Vilket program skulle jag använda till datorn?? Min hemdator är inte från igår direkt ;) 16-bit ljud kort som bäst.

neo

Edited by - Neo on 2002/12/03 17:39:18
Go to Top of Page

Neo
Member

53 Posts

Posted - 2002/12/03 :  17:58:06  Show Profile Send Neo a Private Message
quote:
Originally posted by Merkurius

Jag har haft Dali evidence i över två år och aldrig fått till den lite påträngande diskanten. Då har jag provat med olika elektronik prylar och testat olika dali högtalare.

De andra registerna tycker jag låter helt ok, men har alltid haft en känsla att diskanten hos Dali mer eller mindre är ljust klingande och lite spretig. Pröva dock med dämpning och att byta kablar och eventuellt byta elektronik.



Undrar om ett kabelbyte verkligen skulle kunna göra någon skillnad när elektroniken är sämre. Jag använder 4mm2 "no name" kabel, har gjort den så kort som möjligt för minsta möjliga resistans. Har svårt med det där med att kablar för 20 000:- skulle låta bättre än ett par för 500:-. Om det är samma material som mina (koppar) och det är samma tjocklek och längd så bör resistansen vara lika då resistiviteten är den samma. Om resistansen är den samma bör ljudet vara den samma enligt min mening. Sen finns det ju det där med skärmning oxå, men tycker inte det heller borde spela någon roll på högtalarkablar när ljudet,signalen,har en späning på några volt.
Men men alla tycker ju olika.... ;)


neo
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/12/03 :  19:14:22  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Undrar om ett kabelbyte verkligen skulle kunna göra någon skillnad när elektroniken är sämre.


Det är önsketänkande att skylla på sånt som är "lätt" att byta. Det är ju nog svårt att höra skillnad alls på ordentliga kablar (i blindtest, även med verkliga high-end anläggningar, är det snudd på omöjligt) så jag förstår inte varför man skulle vilja försöka mildra en klart vass diskant genom att byta kablar. Det är liksom en ineffektiv lösning på ett mycket vanligt känt tekniskt problem. Låter diskanten vasst i själva högtalaren så kommer det ändå att gnissla i öronen vilken kabel eller förstärkare man än kopplar in (ända tills man vant sig kanske).

Det är iofs lätt att prova. Koppla in en annan förstärkare, och försvinner vassheten helt så var det detta som var problemet. Gör den inte det så bli inte förvånad. Annars, den gamla kan ju vara trasig tom, vem vet.

Edited by - marens on 2002/12/03 19:16:20
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2002/12/04 :  12:36:38  Show Profile Send Merkurius a Private Message
quote:
Originally posted by Neo

quote:
Originally posted by Merkurius

Jag har haft Dali evidence i över två år och aldrig fått till den lite påträngande diskanten. Då har jag provat med olika elektronik prylar och testat olika dali högtalare.

De andra registerna tycker jag låter helt ok, men har alltid haft en känsla att diskanten hos Dali mer eller mindre är ljust klingande och lite spretig. Pröva dock med dämpning och att byta kablar och eventuellt byta elektronik.



Undrar om ett kabelbyte verkligen skulle kunna göra någon skillnad när elektroniken är sämre. Jag använder 4mm2 "no name" kabel, har gjort den så kort som möjligt för minsta möjliga resistans. Har svårt med det där med att kablar för 20 000:- skulle låta bättre än ett par för 500:-. Om det är samma material som mina (koppar) och det är samma tjocklek och längd så bör resistansen vara lika då resistiviteten är den samma. Om resistansen är den samma bör ljudet vara den samma enligt min mening. Sen finns det ju det där med skärmning oxå, men tycker inte det heller borde spela någon roll på högtalarkablar när ljudet,signalen,har en späning på några volt.
Men men alla tycker ju olika.... ;)





Jag har prövat olika kablar och man kan ju diskutera vad skillnader kan innebära. Mättekniskt bryr jag mig inte så mycket om. Jag hör då en fult hörbar skillnad mellan t.ex. Harmonic tech och Purist audio och till dali så skulle jag rekomendera att du provar den lite mörkare Purist audio, den kostar inte vid 20 000 kr. Du får kanske en begad för 2-3000:- det är ju alltid värt att låna från någon butik eller nån du känner och bara testa.

Mitt kablage kommer från Taralabs och modellen är Master på både signal och högtalarsidan. Nypriset för allt går på 17 600:- och jag betalade 4500:-. Så det går att få tag på billigt kablage
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2002/12/04 :  15:25:11  Show Profile Send d_kay a Private Message
quote:
Originally posted by Neo

quote:
Originally posted by d_kay

Du kan ju alltid göra en frekvenssvepsmätning på förstärkarutgången. Koppla hörlursutgången på förstärkaren till ditt proffsiga ljudkort i datorn.




Vilket program skulle jag använda till datorn?? Min hemdator är inte från igår direkt ;) 16-bit ljud kort som bäst.



hmm, SB antar jag. Jag vet inte ifall jag skulle lita på den AD-omvandlaren. I vilket fall som hellst skulle jag rekommendera CoolEdit, eller Soundforge för inspelning. Där kan man enkelt kontrollera frekvensgången, och generera test-signaler (sinusvågor etc) men jag antar att det finns mer anpassade testprogram för sådant här. http://audio.rightmark.org/documents.html

Det är gjort för ljudkort, fast jag tror det skulle funka med hörlursutgången på förstärkaren också.


Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

Neo
Member

53 Posts

Posted - 2002/12/04 :  16:24:55  Show Profile Send Neo a Private Message
Skulle ju vilja byta alla delarna, men efter som jag skall vara student ett tag till så får man ju planera var man skall lägga hela sin "lön" (6652:- för att vara exakt)på...... ;) Ni kan ju tänka er själva hur länge jag skulle behöva spara när man har betalat hyran, mat, tel, böcker, kläder, nöje mm mm. Man har typ 1.50:- kvar... så efter en tids sparande tror jag dessa pengarna läggs på en försträrkare.

Föresten kan jag använda min sony förstärkare om den inte har
"pre out" till att koppla ett slutsteg typ Rotel, nad eller nått??Skulle vara bra så jag skulle kunna köpa i etapper istället.

neo
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2002/12/04 :  18:38:40  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Hadde du tänkt studera i hundra år eller? LOL

Mikael
Åxå student

www.selleri.de
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000