HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Orbison & Presley - fantastiska sångare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/05/22 :  21:34:58  Show Profile Send Stickan a Private Message
Har återigen tittat och lyssnat på Roy Orbison-dvd`n "A black and white night", och därefter sett en samlings-dvd med Elvis Presley
som heter "Forever".

Man kan ju inte annat än att hålla med den som efter Orbisons död sa:
"Nu är de två största sångarna i världen borta - Roy Orbison och Elvis Presley".
Har fortfarande ståpäls när jag skriver dessa rader, den enorma känslan för musik dessa två giganter hade är unik.

Det finns sångare som kommit nära, nära är egentligen ett för starkt ord, men ingen som kommit upp i deras nivå.
Andra sångare jag verkligen gillar är namn som:Freddie Mercury, Steve Perry, Donnie Munro, Harry Belafonte, Chris Rea, Aretha Franklin, Billy Joel, John Farnham, Bob Catley, Sarah McLachlan, Shirley Bassey, David Coverdale och ett gäng till.

Jag tycker att ett band står och faller med sin sångare, usel sångare - ointressant band.
Kan tänka mig att många hade mått rätt bra av att ha Elvis Presley eller Roy Orbison som sångare i sitt band.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.

Edited by - Stickan on 2007/05/22 21:50:02

kme
Musik-Harry 2005

4409 Posts

Posted - 2007/05/23 :  07:12:24  Show Profile Send kme a Private Message
Instämmer, var hittar man något sådant idag svaret är givet skulle jag tro.

Listen: Music Tip by Kurt.Välj Bland Olika Artister På: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about92-0.html Klassiskt på: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about102-0.html
http://www.youtube.com/watch?v=AlLpdWbSevc
http://www.youtube.com/watch?v=YvEccfdw_kU

Edited by - kme on 2007/05/23 07:17:21
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/05/23 :  07:16:14  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Fantastiska sångare är det fantastiska undeehållare som avsees då eller är det sångmässiga prestationen som avses?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/05/23 :  19:08:53  Show Profile Send Stickan a Private Message
quote:
Fantastiska sångare är det fantastiska undeehållare som avsees då eller är det sångmässiga prestationen som avses?

Det är nog både och - Elvis i form var ju både en otrolig sångare och scenpersonlighet.
Orbison var också en stark scenpersonlighet men på ett mera återhållsamt och stillsamt sätt.
Båda två sjöng helt fantastiskt, var och en på sitt sätt.

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/05/23 :  19:15:41  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Att Elvis sjöng bra och var en STOR entertainer, håller jag helt med om,,
Orbison som fantasisk sångare,,, Mjea,,, En perosnlig stil.

Det är dock olika vad man tycker. Stora musik ikoner är det båda.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/05/23 :  19:21:43  Show Profile Send Stickan a Private Message
quote:
Instämmer, var hittar man något sådant idag svaret är givet skulle jag tro.

Ja var hittar man nåt sånt idag? Ingenstans känns det som.
Zalve:Har du inte "A black and white night" kan jag varmt rekommendera den. En av de bästa musik-dvd jag har sett och hört.

Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/05/24 :  11:46:21  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jag finner mig ofta lite kluven när jag kollar på Elvis live från 70-talet, samtidigt som jag garvar och finner "fet-elvis-kitet" med polisonger, kostymer, mastodontband och hela melodramabiten lite larvig (men kul) - så tycker jag att Elvis är en fantastisk artist med en unik röst.

Slutkontentan blir i alla fall att jag störtdiggar elvis 70-talslive.

Icke att förglömma är en av hans största stunder - hans "comeback"-tvshower -68, riktigt bra!

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/05/24 :  12:08:05  Show Profile Send iroise a Private Message
Jag tycker att både Elvis o Orb är helt fantastiska vissa stunder/låtar/Lp medans de sämre närmar sig dansband fast då sjungen på amerikanska!
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/05/24 :  18:21:23  Show Profile Send Stickan a Private Message
quote:
"fet-elvis-kitet"

Haha, jo kan hålla med om att det blev lite mycket ibland - både polisonger och kilon!

Men ändå måste man ju digga mycket Elvis gjorde på sena 60-talet och på 70-talet.
Det var då han blev mer eller mindre "hel" som artist och sångare, en hel drös låtar inspelade under den perioden, fram till -75 i alla fall, är jättebra.

Orbison skall jag va ärlig och säga att jag inte har nån stor koll på.
"Pretty woman", "Only the lonely" och några låtar till kände jag till men när jag köpte "A black and white night" fick gåshuden jobba övertid - MÅNGA GÅNGER!!
Hade sett den på TV på sena 80-talet men liksom glömt bort hur bra den spelningen var, nu spinner den ofta i dvd`n.

Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/05/24 :  21:34:22  Show Profile Send Eref a Private Message
För mig var Elvis en färdig sångare redan under SUNtiden. Hans första RCAår är inte dåliga heller. Men nästan hela 60talet sjabblas ju bort med halvdålig och ointressant filmmusik visserligen med guldkorn men ändå. För mig blir den sene Elvis mest som en skugga av sitt forna jag. Rösten finns kvar men borta är kraften och vitaliteten.

Gemensamt för Roy O. och Elvis var ju att de började på SUN under Sam Phillips ledning.
Roy Orbison hittade väl aldrig riktigt sin stil under den tiden. Han slog ju igenom senare med sina vemodiga o storslagna ballader, "Only the Lonely", "Crying", "It´s Over" och "In Dreams" m.fl. Han hade ju sin storhetstid under 60-talet och överlevde ju Beatleseran inte minst i England. Senare höll han ju stilen t.ex. med Travelling Wilburys.

Själv gillar jag Roy Orbison starkt men jag tycker inte riktigt att han kan jämföras med Elvis när han var som bäst. Då var Elvis "King"!
Sen tycker jag att det finns fantastiska sångare nuförtiden som åtminstone ger mig ståpäls...

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2007/05/24 :  21:53:23  Show Profile Send sisko a Private Message
From Elvis in Memphis inspelad -69 är den skiva jag burit med mig längst i mitt liv och tillhör den ytterst sparsmakade samling skivor jag aldrig lessnar på.

Ur ett svenskt perspektiv är det kul att han håller i en hagströmgitarr tillverkad i Älvdalen på omslaget. Den såldes visst för ett astronomiskt belopp för ett tag sen.

Elvis röst är underbar då som nu.

Edited by - sisko on 2007/05/25 15:29:18
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/05/24 :  22:38:27  Show Profile Send iroise a Private Message
Håller med dig sisko Memphis-lp:n är mycket mycket bra, han gjorde som han ville efter militärtjänsten dvs översten och de andra hade vid detta tillfälle inte kontroll på chaffisen!
Eref: Håller med dig, Orb var inte i samma division som Aron!

Edited by - iroise on 2007/05/24 22:40:00
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/05/24 :  23:08:20  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jo, översten blev ju i princip utkastad under inspelningarna i American Sound Studios i Memphis. Man ska dock inte glömma Chips Momans bidrag i det hela, han styrde Elvis åt rätt håll för att få ut det mesta och bästa. Det är en laginsats av alla inblandade som gör att det låter som det låter.

Jag rekommenderar alla som gillar "From Memphis to Vegas/From Vegas to Memphis" - "From Elvis in Memphis/Elvis Back in Memphis", vilket man nu väljer att kalla dem, att genast införskaffa "Memphis Sessions". Finns bl a på amazon.co.uk och etiketten som skivan är utgiven på heter "Follow That Dream".

Förresten så är "Dusty in Memphis" en annan bra platta, om än inte av samma dignitet, som är inspelad i American Sound.

Jag gillar både den råa lastbilschaffisen som klev in på Sun Records och spelade in "My Happiness" till Gladys för att en tid senare riva av "That's All Right Now Mama" lika mycket så det ni kallar "fet-Elvis".

iroise: Han hette faktiskt Aaron.

Orbison håller inte alls samma klass tycker jag även om jag gillar honom också. Dock kan han kännas lite smörig i för stora doser. Han var en skicklig sångare men förmedlar inte alls samma känsla och dramatik som Elvis kunde. Vidare hade Presley en otrolig bredd i sin repertoar vilken jag tycker Orbison saknar.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/05/25 :  09:02:46  Show Profile Send Stickan a Private Message
Jo Elvis var en division högre än Orbison mycket p.g.a sin breda repertoar som nämnts ovan, dessutom var väl Elvis röstläge baryton?
Hur många barytonsångare kan kräma i och nå upp till höga c som Elvis (nästan) gjorde i t.ex den mäktiga avslutningen på "An american trilogy" m.fl. Gåshud!!

De av ztenlund rekommenderade plattorna är höjdare, andra framför allt liveskivor som är enorma är:"Elvis in person" från Vegas-69, "Recorded live at Graceland"-74 är också grymt bra och inspelad på hemmaplan i Midsouth colliseum i Memphis, Madison Square Garden-72 också bra med en Ronnie Tutt bakom trummorna i högform.

Men Orbison var också en grym sångare med nästan en spöklikt kuslig feeling i många av sina låtar, hans röst gick inte heller av för hackor.

Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/05/25 :  10:58:42  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jag skulle i sammanhanget också säga att Johnny Cash bör ingå - har man lite Cash, Elvis och Orbison tror jag att man har kommit rätt långt i att fånga de "stora" från epoken mellan 50-70 talet i den genre de i viss mån tangerar alla tre.... (vad man nu skulle kalla den... )

Min anläggningstråd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000