Author |
Topic |
|
NewMount
Member
268 Posts |
Posted - 2007/05/20 : 23:31:39
|
Jag funderar på att inhandla ett transistorslutsteg till mina Klipschorn, antingen Accuphase eller McIntosh. Rörfans göre sig icke besvär. Som bekant behövs ingen större effekt till Klipschhorn (104 dB känslighet), men det skadar inte med lite "headroom" heller. På ett antal forum har jag läst att både Accuphase och McIntosh passar bra till Klipschorn. Accuphase har ju även, till skillnad från McIntosh, rena klass A-steg. Dessa kan också vara av intresse, men de är ju hutlöst dyra.
Har någon erfarenhet av båda dessa fabrikat? Hur skulle ni beskriva att de skiljer sig i ljudkaraktär? Har McIntosh s.k. autoformers någon påverkan på ljudet? |
Gärna en Ferrari, men först en bra stereo |
Edited by - NewMount on 2007/05/20 23:37:36 |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/05/21 : 06:38:44
|
Jag kan inte tala för McIntosh då jag inte kan dom tillräckligt mycket med Accuphase kan jag utan o innan
Där är en karaktärs skillnad mellan deras Klass A steg o deras AB steg. AB stegen är lite lugnare i sin spelstill än A stegen. Inte nu att AB låter tråkigt för det handlar om nyanser bara. A stegen är mer explosiva o mer rättfram hela tiden medans AB kommer igång när musiken gör det. Tonalt ligger dom riktigt nära varandra med pluspoäng till A stegens sätt att spela bas.
Där har du lite snabbt skillnaden mellan A och AB stegen |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
Edited by - johan.björklund on 2007/05/21 07:10:08 |
|
|
shaft
Member
524 Posts |
Posted - 2007/05/22 : 11:51:46
|
Accuphase brukar vara tysta med lågt grundbrus - vilket kan vara en fördel med känsliga högtalare ,-) Vet inte hur McIntosh är i det avseendet? /Shaft |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2007/05/22 : 13:19:57
|
Det glömde jag, 98 db i känslighet har jag o det är helt tyst i talarna |
|
|
|
NewMount
Member
268 Posts |
Posted - 2007/05/25 : 01:30:46
|
Tack för svaren. Det verkar inte som om dessa fabrikat är särskilt vanliga på boarden.
Låg brusnivå (noise floor) är helt riktigt av stor betydelse för horn. Accuphase är mycket tysta och det lär även McIntosh vara. Min erfarenhet är dock att det mesta bruset kommer från försteget och att man kan få ner bruset helt enkelt genom att minska känsligheten på slutsteget (vars noise floor förhoppningsvis är tillräckligt lågt). Då tvingar man försteget att skicka ut en högre signal med större signal-to-noise ratio. Jag använder detta trick med min Luxman M-03 från 1992. Integrerade förstärkare är inte att rekommendera, eftersom slutstegsdelens gain inte är inställbar. Dessutom kan man använda löjligt lite av volymområdet om man inte sänker gain på slutsteget.
Variabel gain (oftast i form av ingångspotentiometrar) är dock inte så vanligt idag. Det finns på nya Accuphase-steg samt alla Accuphase-steg från ungefär 1991 och tidigare. McIntosh hade alltid variabel gain tidigare, men slutade med det i slutet på 90-talet. Tråkigt att det inte finns på fler slutsteg. Det är ju ett ganska vanligt problem att matcha gain mellan förstärkare beroende på högtalarnas känslighet. |
Edited by - NewMount on 2007/05/25 01:32:16 |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2007/05/25 : 02:40:45
|
Dom nya stegen från Accuphase kan du bara sänka stegvis från 0db -3dB -6dB -12dB Inte steglöst som dom äldre stegen, bara så du vet Tidsmässigt hade dom modeller med volym fram till 2001 då P 350 togs ur produktion o ersattes av P 370. P 450 försvann även den runt 2001
Jag kan bara tala för min egen setup men stänger jag av cd:n o vrider upp på försteget så ökar inte bruset nått speciellt faktiskt. |
|
Edited by - johan.björklund on 2007/05/25 02:48:58 |
|
|
bliss
Member
681 Posts |
Posted - 2007/05/25 : 07:58:12
|
NewMount: Accuphase integrerade har en attenuatorknapp som reducerar med 20db, då kan du använda volymkontrollen även på högtalare med högre känslighet. Accuphase integrerade är även de löjligt tysta. |
Oh by the way, which one's Pink? |
|
|
thosod
Member
111 Posts |
Posted - 2007/05/25 : 11:26:41
|
Kan bara hålla med Bliss. Jag har en E-530, helt suverän skall mycket till, att jag byter ut den.
vh Thomas |
|
|
NewMount
Member
268 Posts |
Posted - 2007/05/25 : 11:58:54
|
Jag har även en gammal Accuphase E-203. Den är dock inte så tyst som man skulle vilja med mina horn. Även den har en Attenuator-knapp (-20 dB) som är praktisk. Den sänker dock inte brusnivån (reduceringen tycks ske i förstegsdelen), men gör volympoten mer användbar. Det är för övrigt förenat med livsfara (för högtalare och hörsel) att komma åt denna knapp. Jag önskar att de dolde knappen bakom en panel eller liknande. Särskilt viktigt med tanke på barn som kan komma åt den. |
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2007/05/25 : 20:13:07
|
Hjärna = Accuphase Hjärta = Mcintosh |
Artphotography |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2007/05/25 : 20:31:04
|
Nja........ |
|
|
|
thosod
Member
111 Posts |
Posted - 2007/05/26 : 18:44:22
|
Hjärna= Accuphase Hjärta= Accuphase Öra= Accuphase Öga= Accuphase
Har haft Krell, Marantz, Pioneer m.fl. inget slår Accuphase Vadå Accuphase freak
Nä Jag skall inte sälja |
Edited by - thosod on 2007/05/26 19:07:33 |
|
|
iroise
Member
1753 Posts |
Posted - 2007/05/26 : 19:02:51
|
Johan, lyssna på THOSOD han har klart för sig! |
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2007/05/26 : 19:14:56
|
Hmm
quote: Rörfans göre sig icke besvär
Skrämmande tanke att koppla grus till Khorn. Det fanns ju inte ens när dom konstruerades ( Khorn ) , Hua anne mig. Uppenbar missmatch.
MVH Lech |
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
Edited by - Lech on 2007/05/26 19:28:22 |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2007/05/28 : 18:05:57
|
Jag gillar båda men använder Mcintosh själv. Har effektiva horn idag och mina maccar brusar inte. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
short_cuts
Member
560 Posts |
Posted - 2007/05/30 : 12:43:46
|
Jag kan ju bidra med att brusnivån på Maccarna e MKT liten (Notera versalerna). McIntosh bygger ex. egna mätinstrument för de kontrollpunkterna, eftersom det inte finns kvalitetssäkrade instrument på marknaden som tar de nivåerna (har jag läst). Det e svårt att tänka sig ngt annat än McI när man väl haft dem hemma - tystnad e talande |
People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable. P. J. O'Rourke |
|
|
NewMount
Member
268 Posts |
Posted - 2007/06/04 : 17:21:47
|
Grus är för mig en ny term för transistorförstärkare. Min gamla Accuphase E-203 låter definitivt inte som grus med Klipschorn, utan låter riktigt behagligt (med undantag för "grusiga" switchar och potar). |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2007/06/04 : 17:51:43
|
Lech har tydligen fastnat rejält i rörträsket
|
|
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2007/06/04 : 19:40:06
|
Yepp, ´jag sitter fast sedan födseln,det fanns inget annat då.
quote: Lech har tydligen fastnat rejält i rörträsket
Jag har full förståelse för dom som vill prova annat,jag har gjort den resan själv. Men jag får ständigt återfall (husläkaren kan inte hjälpa till säger hon.)
Just nu gräver jag i Japanskt rör träsk, och det är inte lätt. Japanska Rör gurus ( Shindo mfl ) ser oss från Svedala som något katten släpat in. Har lovat ett bildreportage och det kommer men det är inte lätt.
MVH Lech |
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
|
|
NewMount
Member
268 Posts |
Posted - 2007/09/14 : 15:26:41
|
Johan,
Det verkar finnas olika åsikter om Accuphase Class A vs. Class AB. Jag har läst flera inlägg som hävdar att AB-stegen är snabbare, har bättre baskontroll, mer dynamik och driv, medan A-stegen har renare och vackrare diskant/mellanregister (mer åt rörhållet). Flera på AudioAsylum rekommenderar A-stegen till sång, akustisk musik, jazz, etc. och AB-stegen till rock och pop. Se till exempel inlägget nedan:
http://www.audioasylum.com/forums/amp/messages/11/116450.html
Det kan ju dock vara annorlunda med lättdrivna horn, som jag har.
Vad menar du med att A-stegens bas är bättre? På vilket sätt skiljer de sig? Vilken modell har mest "tryck"?
Jag lyssnar nästan uteslutande på rock/metal och vill ha ordentligt driv där bastrummorna inte ligger och tassar försiktigt bakom basgitarren utan kryper ut och sparkar mig i bröstet. Tror du att t.ex. en A-45 ger den effekten (utöver trevlig diskant) med Klipschorn, eller bör man satsa på en P-5000? Någon större effekt behövs ju inte då man oftast bara skickar milliwatt till högtalarna, jag är medveten om att det är effekt-overkill, utan det är stegets sound i den första watten som avgör. Dessutom har dessa steg variabel gain som sänker brusnivån, vilket är super för horn.
Kan även nämna att jag kört hornen med en ADCOM GFA-585 (2X250W, delvis i klass A, tror jag) som var helt gudomlig i basen, vilket tryck och vilken kontroll, och dessutom mjuk och fin diskant, men steget hade för högt grundbrus (residual noise) för att jag skulle kunna behålla det...
Tacksam för dina kommentarer. |
Edited by - NewMount on 2007/09/14 15:39:29 |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2007/09/14 : 20:17:18
|
Jag har bara kört mitt eget A50 med relativt lättdrivna högtalare så följande är baserat på det.
Jag håller med om det dom skriver o A50:s sätt att hantera dom övre registren. Där ligger mycket av att A50 känns livligare för jag tycker att dom känns mer öppna än A/B serien. Nu ska man heller inte glömma att ALLA Accuphase steg är A/B steg upp till den dubbla effekten specad i Klass A
Men att A50 inte skulle passa Rock/Metall etc håller jag verkligen inte med om. Med Talon Firebird körde jag först med P370 för att sen gå till Ear/eAR för att till sist landa på A50 just för basens skull. Inget av dom andra kombinationerna gav mig det trycket/djupet jag kräver. Visserligen slutade med att jag bi-ampade med lite olika saker men det var enbart för test o undersökning av rummets basproblem via rumskorr. http://talonaudio.com/products/reference/firebird.html Jag testade föresten Talon med nått större Adcom o det lät apa
För mig betyder A serien mer nerv/driv till musiken - mindre HiFi o mer musik kan man väl säga. P serien är lite mer grovhuggen o har lite svårare att komma igång. Skulle du satsa på nått av P serien så räcker P5000 mer än väl, Accuphase design linje är väldigt lik så släktskapet mellan modellerna är stora förutom deras 2 toppmodeller M8000/A60 som är 2 separata produkter. Så med Klipsch betvivlar jag att du hade hört nån skillnad mellan P3000 - P7100. Satte du däremot P serien mot P så hade du fångat skillnaderna ganska omgående.
Men nu är ju inget av det här lag utan min egen uppfattning Om du inte bor alltför långt ifrån Skåne så kan du låna mitt A50 o testa om du vill för steget är nedpackat sedan ett tag. |
|
|
|
NewMount
Member
268 Posts |
Posted - 2007/09/16 : 21:12:46
|
Johan, tack för dina erfarna och insiktsfulla kommentarer. Det låter rimligt att A-stegen är snabbare än B-stegen just för att de har "full fräs" hela tiden. Jag undrar hur vissa kan tycka att B-stegen låter snabbare när det i alla fall teoretiskt borde vara tvärtom.
Då jag bor i Stockholm kan det vara knepigt med provlyssning. Jag är mer intresserad av de nyare stegen A-30/A-45 p.g.a. av den nya gainswitchen som även reducerar bruset (switch till förstärkarsteg med olika gain, till skillnad från de gamla stegen som hade ingångspotentiometrar). Brus är som bekant ett problem med horn.
Du nämnde att du provat med ett större ADCOM. Var det ett gammal steg med bipolära transistorer (tre siffror i benämningen, GFA-5X5) eller ett modernt med MOSFET-transistorer (fyra siffror)? Det sägs att de gamla bipolära stegen var bättre och mindre vassa i diskanten. Mitt GFA-585 tyckte jag lät trevligt, förutom bruset (som bara hördes med mina horn).
Det blir nog ett A-30 eller A-45. Vet du något om ljudmässiga skillnader mellan dessa (du nämnde att de var tonalt lika inom serien, men någon skillnad borde det ju vara)? |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2007/09/16 : 22:28:50
|
Man gör ju så gott man kan
Adcomen var med 3 siffror, jämfört med A50 lät det murrigt men skiljer det mer än 100 000:- så ska man kanske inte förvänta sig nått annat ? På pappret är iaf Adcomsteget inget dåligt steg alls ! Steget var lånat av PG så kolla med han vilken modell det var.
A30 kontra A45 vågar jag inte sia nått om ljudmässigt, förutom att 2 A45/A30 är nått jag själv har sneglat på o var riktigt nära att köpa Jag vet inte x-akt var deras Gain sitter i kedjan men det borde vara på ingångsteget eller nån punkt innan slutsteget. Mina sitter på ingångsteget o är iaf balanserade
Dina Klipsch har en sådan sanslös känslighet att wattmässigt räcker A-30 hur långt som helst o glöm inte att den lämnar 60W i a/b. A-45 ser väl maffigare ut med x-terna flänsar osv men det syns på prislappen med. |
|
|
|
|
Topic |
|