Onkenlådorna passar mycket bra till Altecs 416-8C. Jag har dem i en 400 liters låda. Du kan lyssna på dem hos mig i Malmö så får du avgöra själv om det passar dig. Det skall finnas ett program som visar hur den simulerade frekvensgången blir med olika element. Skall försöka hitta programmet till dig. Med 416-8C så är det -3dB vid 25 Hz och 400 liter. Enligt Jean Hiraga så låter det bäst med 416-8A.
Direktupphettade rör till singel-end-högtalare ger fantastisk musikupplevelse.
Onken lådorna är en variant på basreflex. Ifrån början så var det Jensen som gjorde en basreflex till deras 15" avsedd att stå i hörn. Finessen med Dessa är att basportarna tilsammans har ungefär samma area som membranet på elementet.
Dessa burkar presterar ingen avgrunds djup bas men är i stället väldigt rappa å lider inte av "hängmattebas". Jag vet intehuruvida basreflex portarna måste se ut som på ritning, men jag misstänker att det är en del av principen. Att få en akustisk system anpassning.
Dessa lådor är inte så kräsna på element val. Idag är det nästan bara dom som har Altec som bygger Onken lådor. Altec's element har rätt så knepiga ts parametrar, men i Onken lådor så fungerar det bra.
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor