HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Sgt. Pepper eller?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/05/20 :  20:34:40  Show Profile Send Eref a Private Message
Det är 40 år sedan "Sgt Pepper´s Lonely Hearts Club Band" med The Beatles släpptes.
Jag tänkte fråga var ni var när ni hörde den första gången.. nä jag skoja bara
Nej, men jag tänkte berätta för dom som inte var med att det var åtminstone en sak som var väldigt speciell med Beatles just då. När "Sgt Pepper" kom var det inte bara den populäraste och mest sålda skivan i världen det var också den coolaste och mest experimentella. Folket och kritikerna var för en gångs skull helt ense.
Det var som om hela västvärlden stod stilla , ja kanske till och med kom i gungning när "Sgt Pepper" började spelas överallt. Det tror jag aldrig inträffat varken förr eller senare med en poppskiva (åtminstone inte vinyl).
Funderade först på att fråga vilken låt ni tycker är bäst på "Sgt Pepper", men alla tycker säkert "A Day In the Life" eftersom den är bäst.
Så istället : Vilken är bästa Beatlesskivan? Röstar själv på "Revolver".

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2007/05/20 :  22:44:02  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
"Lovely Rita" är nog min favvo på SPLHCB. 1971 var jag 10 år och brukade smyga in på storebrorsans rum när han var ute och tjyvspela hans monoutgåva på en AGA-skivspelare med keramisk pickup, och det var den platta som startade allt musik- och vinylskiveintresse för min del. Nu är min yngsta dotter 10 år och har just upptäckt The Beatles, så historien upprepar sig... Givetvis tycker jag att Sgt Pepper är den bästa Beatlesplattan!
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/05/20 :  22:59:24  Show Profile Send iroise a Private Message
Vilken är bästa Beatlesskivan? Fullständigt omöjlig fråga för mig det finns så mycket/många låtar/skivor med denna grupp som påverkat mig. Kan iaf ta bort det allra tidigaste!
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2007/05/21 :  00:17:52  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Svårt att svara på.
Idag säger jag nog Revolver, men imorgon kanske jag säger Magical Mystery Tour... eller Help!

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/05/21 :  08:10:45  Show Profile Send matte76 a Private Message
Revolver och Rubber Soul är de två bästa, följda av White Album och Sgt Pepper. Men det är jämt mellan många av skivorna.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/05/21 :  10:45:33  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Revolver helt klart den som snurrat mest. Sedan Magical Mystery Tour och White Album.

A day in a life är nog dock den beatleslåt som jag spelat mest...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2007/05/21 :  19:23:52  Show Profile Send HNK a Private Message
jag måste ta och köpa en skiva med beatles på vinyl.
Go to Top of Page

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2007/05/22 :  13:02:59  Show Profile Send Gabe a Private Message
HNK: En av mina stoltheter är en komplett vinylsamling av Beatles Lp.
Bl a har jag en japansk pressning av Sgt Pepper, i tjock och härlig vinyl[:p.
Blev erbjuden 1000 kr för mitt ex av Magical Mystery Tour för en kort tid sedan(2-EP-versionen i mono), men jag nobbade. Några principer måste man hålla på!
Jag spelar dem bara vid extremt högtidliga(och väldigt nyktra) tillfällen. Tänk om man skulle få en repa - hemska tanke!Jag har de flesta på cd också för säkerhets skull...
Gabe
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/05/22 :  14:26:46  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Min Sgt Pepperfavorit är nog titellåten. Bastuban är ett underskattat instrument!

Favoritalbum är nog annars Rubber Soul, följt av White Album och Revolver.

Glöm inte, där ni sitter med Sgt Pepperomslaget framför er, att leta bevis på att Paul McCartney är död! http://www.geocities.com/sunsetstrip/3674/pid.html


SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/05/22 :  23:17:03  Show Profile Send Eref a Private Message
Exakt utgivningsdatum för "Sgt Pepper" var 1 juni 1967. Sveriges Radio har redan uppmärksammat genom ett fint program där folk berättar fantastiska minnen relaterade till skivan.

Tror jag spelade skivan då så mycket att jag nästan fortfarande är trött på den.

När jag nu lyssnar slås jag dock bland annat av hur bra "With a Little Help From My Friends" är...

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/05/23 :  09:59:04  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Boergars: Jepp! Hans dubbelgångare har fått gå för länge utan att blivit avslöjad!

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/05/23 :  10:19:33  Show Profile Send poppen a Private Message
Here there and evrythere är min fovorit låt med dem. Så pass bra att andra kan göra fantastiska versioner av den typ David Benoit.
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/05/23 :  19:28:02  Show Profile Send Stickan a Private Message
Hade Sgt.Pepper på vinyl men gav bort den i ett ögonblick av tillfällig sinnesförvirring. Gillar skivan dock.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

mikaels
Member

160 Posts

Posted - 2007/05/23 :  22:56:36  Show Profile Send mikaels a Private Message
Jag har bara två (eller tre) skivor med Beatles. Den första är Sgt pepper, köpte den på CD 87, "it was twenty years ago today...", men hade såklart hört den tidigare, min föräldrar hade monovinylen. Jag lyssnade, om än oregelbundet, på dem under min uppväxt, utan att egentligen fastna.
Långt senare kompletterade jag min Beatles-samling på CD med dubbeln 67-70, och sen har jag skaffat LOVE.
Jag är ingen jättfan, som ni märker, och Sgt pepper är DEFINITIVT mitt favvoalbum (fast om det släpptes en enkelversion av White Album utan Revolution #9 skulle jag nog köpa det också )
Jag skulle kunna göra en jättebra 2-CD-samling (eller kanske 3) om jag fick låna deras skivor och en brännare...(fast LOVE kommer rätt nära)

- "Do you indulge in any form of worship?"
- "Life. I love life, very much indeed.
David Bowie interviewed by Russell Harty, 1973


Edited by - mikaels on 2007/05/23 22:57:50
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2007/05/24 :  09:43:00  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Konstigt att ingen plockar fram Abbey Road - vilket är den bästa plattan i mitt tycke! Love och Yellow Submarine songtrack är också ofta spelade på grund av den fantastiska ljudkvaliteten och det goda urvalet låtar på dem. Let It Be naked blev aldrig riktigt samma hit för mig även om den var mycket bättre än originalet!

Det är konstigt att inte fler plattor kommit i ordentliga cd-versioner?! Number Ones tänker jag nog köpa så småningom men den täcker för stort tidsspann för att vara riktigt kul.

mvh

S
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/05/24 :  11:04:39  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Håller till stor del med dig Stefaeri2001!

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2007/05/26 :  19:27:48  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
Min favorit är white album.. o sen revolver.

//J
Go to Top of Page

milesahead
Member

97 Posts

Posted - 2007/05/26 :  21:31:52  Show Profile Send milesahead a Private Message
She's leaving home och Within you without you sticker ut på Sgt. Pepper. Annars är det Abbey Road-plattan som gäller. Because, She came in through the bathroom window, Sun King och Oh! Darling. Kan det bli bättre?
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/05/26 :  22:16:48  Show Profile Send Eref a Private Message
Verkar vara väldigt olika favoritlåtar och skivor som gäller när det handlar om Beatles.
För mig som var med då och rätt många med mig tror jag så var det som om Beatlarna kom till vägs ände när de spelat in "Sgt Pepper". Fram tills dess hade de bara blivit bättre och bättre. Sedan försökte de men lyckades aldrig riktigt. Tyckte jag. Då.
Senare generationer har lyssnat på skivorna med andra öron och verkar ofta tycka att "White Album" och "Abbey Road" är lika bra vilket jag har svårt att höra.
Men det är intressant.
"Magical Mystery Tour" TV-filmen var deras första egentliga kritikerfiasko vill jag minnas. Men den dubbelEPn rankar jag själv som något av den bästa musik de gjort.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2007/05/27 :  10:48:41  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Växte upp på sextitalet med Beatlarna. Eight days a week skivan är en av favoriterna. Abbey Road är högst rankad ! Something är bästa låten- var alltid svag för George som bevisade hur stor han var med trippel lpn. En cover som jag alltid tyckt om är I'm the wallrus av Spooky Tooth. Hatar covers men här måste jag bugga !
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/05/27 :  11:17:05  Show Profile Send Eref a Private Message
Håller med om att "I Am the Walrus" med Spooky Tooth är kanon!
Min historieskrivning om Beatles utveckling kan säkert ifrågasättas.
Själv märkte jag att jag nog gillade Johns låtar bäst men Beatles som ett tätt band med kompletterande medlemmar tycker jag är allra bäst!

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2007/05/27 :  14:53:26  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Minns hur fanatiskt jag tyckte om att George var världens bästa gitarrist pga While my guitar gentle weeps.... till slut visade det sig att solot där spelades av Eric Clapton. Jag ville gå och svälja världens största sombrero ! Tycker att Paul är bäst som musiker... men nu avviker jag från ämnet...

Edited by - bibi50 on 2007/05/27 14:54:39
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/05/27 :  15:06:59  Show Profile Send Eref a Private Message
Lite OT har väl aldrig skadat...
Kan hålla med om att Paul är en fantastisk musiker och melodimakare. Men solo har han varit väldigt ointressant tycker jag.
John och Paul var en bra kombination.
Vid tiden för White Album kändes det som att bandet höll på att upplösas.
George var ju ändå en bra gitarrist förstås. Såg en gång Eric och George tillsammans i
Delaney, Bonnie & friends. Det svängde skönt.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2007/05/27 :  15:16:26  Show Profile Send bibi50 a Private Message
"Delaney, Bonnie & friends. Det svängde skönt"
Säkert !!! De hade jag velat se !!!
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2007/06/22 :  15:26:50  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message
Jag har två ex av Sgt. Pepper; Ett UK Orginal i mint skick med orginal innerpåse + pappskiva och en 70- tals UK pressning i Mint skick med pappskiva. Bästa låten...nja..får nog bli A Day in a life. lyssna på ekot!
Äger "Love" på dubbel Vinyl, Där låter A day. riktigt lysande bra.
Annars tycker jag Abbey Road är den bästa. Sen kommer Rubber Soul och Revolver. Pop musik blev rock.

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/06/23 :  21:02:59  Show Profile Send Eref a Private Message
Lyssnade just på Uffe Lundells "Sommar". Han avslutade med att spela "All You Need Is Love" och utnämna The Beatles till bästa gruppen genom tiderna. Jag blev så medryckt så jag håller med Uffe där! Och "All You Need Is Love" är bäst!

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000