HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bra Beg / Någon som lyssnat på Tannoy eyris 2?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/05/20 :  15:50:11  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Om man letar på begagnat-marknaden. Vad finns det för pärlor om man letar full-register högtalare som får beggat kosta typ 18 papp?

Om dem är lättdrivna är det ett plus.

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Edited by - JWO on 2007/05/25 13:55:59

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2007/05/20 :  16:02:20  Show Profile Send ninja a Private Message
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=45664

Mirage M1si (18 kdkr), fast dom är inte lättdrivna!

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

Cfb
Starting Member

29 Posts

Posted - 2007/05/20 :  16:06:06  Show Profile Send Cfb a Private Message
Kitharan som säljs här av räven är en helt klart pärla + lättdriven + 18 papp. Var och lyssnade på den, en mkt speciellt ljud, mkt information i de högre registren, väldigt luftig på ett sätt som vid akustiska inspelningar gav en tydlig 3-dimensionalitet åt själva rummet som det spelades (in) i.

Hårddisken - Electro companiet ECD1 - Cayin A-88T - B&W matrix 802
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2007/05/20 :  16:19:07  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
17000:-

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2007/05/20 16:19:50
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/05/20 :  16:21:11  Show Profile Send Zombie a Private Message
ett par nyrenoverade ESL-63 eller befintliga med Gradientbasar

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/05/20 :  16:23:39  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Mycket bra förslag Zombie! om utrymmet finns förstås.

Hur kan du möblera Ohmboy?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/05/20 :  16:29:17  Show Profile Send FBK a Private Message
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=713

Monitor Audio Gold Reference 60 skulle jag rekomendera starkt då det är en lättdriven högtalare som lutar klart åt det neutrala med en liten skvätt värme i ljudet och som låter kanon, och som det oftast brukar vara riktigt bra beg priser på, som beror mycket på att den inte har varit omtalad och testad i en massa tidningar= lägre beg priser.
När man ser vad killen vill ha för hela pakatet, så misstänker jag klart att han släpper högtalarna för "18", och kanske ännu lägre som i så fall är ett kanon pris. Släng iväg ett bud på "15" och testa.

Andra förslag som kan vara något är tex ett par Ino Audio pi60 om det dyker upp några,prisvärd och mycket neutral högtalare.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/05/20 :  16:46:21  Show Profile Send mayro a Private Message

Söker du en ny burk man verkligen kan även KÄNNA att den spelar ordentligt djupt samt totalt obesvärat så missa inte Phonar i mellanserien..Bilderna är på mina Phonar P40 IIs vilka nu är utgående modell . Så aningen prutande går säkert att göra.
Och igen. Dom kan verkligen spela sjukt häftig bas dessa burkar.. Och med fin kvalitet också.. Därför kräver dom lite av sin ägare att tweeka in dom ordentligt. Men så blir det då man får mer basfundament ALLTID.. Så det är inget unikt. Bara att i dessa prisklasser brukar bas siffrorna vara leksamssiffror ofta . Här gäller dom som står.... Och du sökte ju mer fullregister burkar och inte 70 Hzare..

Lycka till.. Och bor du nära så titta hit så får du själv höra att jag inte överdriver ett ord..







Vienna måste också du ta med i dina tankar...Där är en bra trevlig musikspelande högtalare. Har hört flera av Vienna´s modeller och dom är oerhört trevliga att lyssna musik igenom..

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/05/20 16:48:48
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2007/05/20 :  17:09:06  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Har hört Phonars för de pengarna och tycker de är ruggigt prisvärda.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/05/20 :  18:28:40  Show Profile Send Zombie a Private Message
Linn Ninka lyssnade jag på för ett tag sedan, bra högtalare

Kolla här förresten:http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=639

Bättre högtalare kan du inte få till det priset, men placeringen kan vara lite knölig (minst sagt)

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2007/05/20 18:40:28
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/05/20 :  21:24:56  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Många fina tips.

Vore kul att prova fullregisterhögtalare.

Spelar nu på Totem model 1 som jag gillar skarpt. Så jag är kräsen :-)

Jag har faktiskt hört rävens högtalare hemma hos honom. Det var när jag köpte en cd spelare av honom. Dem lät bra. Vore kul att höra dem hemma hos mig :-)

undrar om Linn högtalare gillar Roksan elektronik...?

Totem Forrest är nog fina. Svåra att få tag på beggade. Audio concept har ett demo-par. Fast det är över budget. Även Wlm Diva monitor vore fina. Men är över budget:-(

Har inte lyssnat på monitor Audio. men borde göra det....

Gillar mina model 1 för dem "försvinner" och Roksan presterar en underbart fin ljudbild. kombinationen Roksan + Totem är verkligen kanon.


Framtiden ser spännande ut :-)

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2007/05/20 :  21:28:47  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Det är inga småpjäser Kitharan, men skulle du vara seriöst intresserad så ja.. vem vet.
Jag vet ju var du bor:)

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/05/20 :  21:52:31  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Näpp. lyssnade just på mina model 1. Och kom fram till en sak som jag redan visste innerst inne. Dem är för bra för att vara sanna. om något skall uppgraderas i min anläggning är det nog stärkaren. Och det bli inte det lättaste :-( Älskar min Caspian IA !! Kanske ett slutsteg och bi ampa:-)!!!!!!!

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2007/05/20 :  23:10:58  Show Profile Send HNK a Private Message
om du gillar dina högisar så låt dem vara kvar, njut av musiken istället!
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/05/21 :  02:14:19  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Är det inte läge att definiera begreppet fullregister? De flesta burkar nämnda i denna tråd platsar inte inom min definition på fullregister.

J. Ullberg
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2007/05/21 :  06:18:15  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Ja sitt nöjd med dina totem model 1, jag har haft model 1 signature och dom var helt ok;)

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

chrixter
Member

50 Posts

Posted - 2007/05/22 :  09:12:56  Show Profile Send chrixter a Private Message
Naim Arriva, kanonhögtalare för pengarna.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/05/23 :  13:11:58  Show Profile Send marens a Private Message
Ta det lungt OhmBoy! Om du älskar förstärkaren varför byta? Och biampning är ju bortkastat.

Ta istället hem fullregisterhögtalare och lyssna på, inte för att köpa utan för att lära dig mer i första hand. Sedan kanske du beslutar dig för att byta något av det du har. Annars kan du ju köpa högtalare begagnat på prov om du tror att du kan få tillbaka pengarna när du säljer dem men behåll dina totem så att du inte gör något förhastat.
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/05/23 :  13:20:22  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
kloka ord

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2007/05/23 :  13:40:11  Show Profile Send Musse80 a Private Message
quote:
Och biampning är ju bortkastat.


Jaså? Det beror på vilken högtalare det är, vissa låter bättre biampade. Eller du har kanske någon teori som menar att biamping är värdelöst? Redovisa gärna den isåfall.

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

overhang
Member

321 Posts

Posted - 2007/05/23 :  13:48:38  Show Profile Send overhang a Private Message
PMC FB1+ bör beggat gå att få tag på under 18', men de säljs nästan alldrig några beggat i sverige. Köpte mina beggade från england för mindre än 18' inklusive frakt.

Ny kan du få tag på PMC GB1 för under 18' och beggade för ca 9-10'.

Båda dessa spelar djupt och med hyggligt tryck för sin storlek.

Läs mer på http://www.pmcloudspeaker.com eller www.goldenagemusic.se
/Patrik

CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/05/23 :  13:58:52  Show Profile Send marens a Private Message
Musse80: Sök gärna. Kort fattat så tjänar man ingen effekt på att biampa jämfört med ett ensamt slutsteg och strömbelastningen på slutstegen blir i praktiken inte mindre så att man drar någon praktisk nytta av det (totala strömbelastningen blir mindre men inte maximala typiska strömbelastningen vid specifika frekvenser vilket är det mest intressanta för att driva en högtalarlast). Det ska vara extremfall med redan grova missanpassningar mellan högtalare och slutsteg men då är det ju bättre att byta ut slutsteget eller högtalarna eller bägge istället för att lindra problemet något mha biampning.

Hur man än vrider på det så är det en inneffektiv och dålig lösning jämfört med alternativen. Sedan finns det de som tror att det kan finnas en alternativ förklarning som vi inte kan förklara rent tekniskt utifrån det vi vet idag till att det skulle bli bättre med biampning men jag är inte en av dem. Jag tror istället att det hela bygger på ett tekniskt missförstånd.

Men nu handlade tråden om högtalare som ju är ett mycket intressantare ämne när det gäller att lösa verkliga ljudmässiga problem med.
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2007/05/23 :  14:03:39  Show Profile Send Musse80 a Private Message
marens: Likväl och oavsett teoretiska förklaringar har jag och väldigt många andra, inklusive erfarna hifitestare och tidningsskribenter inom hifi, hört förbättringar på vissa högtalare (inte på alla!) genom att biampa med ett extra slutsteg. Men det är väl suggestioner och placebo alltihop antar jag.

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/05/23 :  14:34:27  Show Profile Send svejk a Private Message
Har gjort lite olika biamp försök. Min erfarenhet är smäll slantarna på en ordentlig förstärkare.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/05/23 :  14:40:59  Show Profile Send marens a Private Message
Jag tycker man kan ifrågasätta saker, även (och särskillt) sådant som är utbredda "sanningar" i hifibranchen. Bara för att många tror på något behöver det ju inte betyda att de tär sant. 95% av jordens befolkning tror på någon form av högre väsen, frågan är om det säger mer om oss eller om hur vi fungerar som människor eller eventuell existens av ett högre väsen.
Go to Top of Page

Ubbe O
Member

82 Posts

Posted - 2007/05/23 :  14:48:40  Show Profile Send Ubbe O a Private Message
Tillbaka till topic tack!
OhmBoy vill ha förslag på högtalare!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000