HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Renoveringsintresse! Snabb kurs våtutrymme? VVS?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sesam
Member

133 Posts

Posted - 2007/05/20 :  13:34:01  Show Profile Send Sesam a Private Message
Hej på er allihopen,
Jag har en fråga angående yrkesutbildningar som mitt sökande på nätet inte verkar kunna besvara ännu. Jag hittar en hel hög med gymnasiala utbildningar men dessa är yrkesinriktade och på heltid.

Jag undar om det finns något utbud som motsvara min rubrik. Alltså snabba/distans kurs(er) inom vvs, keramik, golvläggning. Plattsättning... Jag vill ogärna drabbas av Timells feber. Det finns en del littratur och filmatisering som DIY men dessa är inte certifierande.

Min grundtanke är betala för en "dyr kurs" och göra arbetet själv eftersom jag är intresserad:-)

Tips?

Må så väl
Esam

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2007/05/21 :  11:25:11  Show Profile Send drkim a Private Message
Hej Sesam!

Kolla här: http://www.byggahus.se/

En bra tråd att börja i: http://www.byggahus.se/forum/badrum/63291-lite-allmaen-information-foer-badrumsrenoveraren.html


Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2007/05/21 14:03:21
Go to Top of Page

Sesam
Member

133 Posts

Posted - 2007/05/22 :  15:34:21  Show Profile Send Sesam a Private Message
Tack för ditt svar drkim,
Jo, jag hade surfat en del och hittade en hel del information kring ämnet. Det märkliga är att DIY finns massmedialt med möjligheter att påverka upplevd kvalitet (Om du råkar vara pedant;-)

Jag hittar inga kurser som fokuserar på DIY med handledning av yrkes professionella. Man undrar om det är fortfarande en -maffia- styr reglementet? Dessa kurser verkar vara som förträfflig affärsidé men inga sådana är etablerade ännu? Mot bakgrund att detta land är byggd på folkbildning och vuxenkruser i diverse område. Det vimlar av utbildningsföretag i många yrkeskatagorier.

Må och lev
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2007/05/23 :  10:47:34  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Kurser ordnas antingen av leverantörer av produkter eller av BKR: http://www.bkr.se/

Dessa kurser är dyra och dessutom har du en årsavgift på ett par tusen spänn för att din legimitation skall gälla.

Om man inte vill drabbas av Timellfeber rekommenderar jag att man går snäppet upp från byggmarknadernas grejor och köper ur proffssortimentet, lite dyrare men mycket bättre. Själv använder jag Maxit eller Deitermann. Arbetsinstruktioner för dessa finns här:
http://www.maxit.se/918/pagetype/1/intitemid/565/

Att sätta själva fuktspärren är ganska enkelt. Det viktiga arbetet är underarbetet, fallet skall vara rätt, det skall vara stumt och jämt. Jag rekommenderar ingen att lägga plattor på golvgips utan att istället gjuta upp minst 15mm med armerad avjämningsmassa.

Läs mer om sådant i branchreglerna:
http://www.bkr.se/branschregler/branschregler2002.pdf


Think what's inside the box!
Go to Top of Page

Sesam
Member

133 Posts

Posted - 2007/05/23 :  23:58:09  Show Profile Send Sesam a Private Message
Tack för ditt svar Mickeman.
Jag har tidigare fått träff på BKR och upptäckte att kurserna är riktade till yrkesverksamma. Jag har inget emot att betala en grundsumma på t.ex. 20-30kkr för att utbilda mig eftersom resultatet är i alla fall en besparing med åtskilliga tusenlappar som kan brukas för förstklassigt material med noggran utförande. Jag räknar med tre våta utrymmen (dusch, bad, bastu med tvättstugan) med uppskattningsvis ca 250-300kkr enligt preliminär kalkyl.

Nåväl, det förtjänade ett försök och jag fick väldigt bra svar som jag tackar för. Jag fick även tips från min vän att fota hela processen steg för steg samt spara alla kemikaliedekleration som underlag för framtida försäkringsfrågor.
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2007/05/24 :  11:41:34  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Jag rekommenderar dig att kolla med ditt försäkginrsbolag först, olika bolag har helt olika krav. Jag gjorde ett badrum till en god vän, inget svartjobb ellr något sådant utan en god vän jag hjälpte. Jag ringde mitt försäkringsbolag och kollade vad som gällde och fick svaret att dom krävde att en godkänd fackman utförde detta - jag är godkänd fackman svarar jag då, men jag får ju inget kvitto när jag jobbar åt mig själv. Efter mycket om och men blev alltså svaret att så fick man inte göra på det bolaget vid det tillfället utan dom krävde att det fanns ett bolag med en ansvarsförsäkring som stod för jobbet. Då ringde min goda vän till sitt bolag (det var ju ändå hans badrum) och dom sade att det var inga problem - följ branchreglerna och dokumentera arbetet.

Om man vill varar riktigt säker så kan du göra så här; gör allt jobbet själv utom golvbrunnarna, låt en fackman komma och göra själva golvbrunnsanslutningen, då har du kvitto på bara det, sedan tar du dit en BKR-certifierad besiktningsman som kontrollerar fuktspärren, det kostar 1500-2000 per badrum och då kollar dom att allt ser ok ut (det gjorde min vän och jag). Då har du ryggen helt fri.

Vad gäller att sätta själva fuktspärren, som du ser på BKR-kurserna så är dom inte långa, det är 2 dagar totalt ungefär. Det är alltså ingen konstigheter alls att själv lära sig, det luriga är plattsättningen. Om du känner att du klarar av plattsättningen så kommer du också klara fuktspärren och förarbetet. Det finns tydliga instruktioner och brasnchregler etc att föja, även kakelfirmorna är behjäpliga med att förklara hur det går till, och end el av dem har även kurser (som dock inte ger någo behörighet).

Lycka till!

Mvh Mikael

Think what's inside the box!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000