HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Belastningslinje med interstage trafo?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2007/05/19 :  22:32:33  Show Profile Send ockham a Private Message
Hur bestämmer jag en belastningslinje för ett drivstegsrör t ex ecc83, om jag vill koppla det med en trafo mot ett slutstegsrör? Jag har leta runt på nätet men hittar inget bra. Om någon vet eller vet bra url'er är jag tacksam.

Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System

Edited by - ockham on 2007/05/19 23:45:39

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/05/20 :  13:15:34  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
du drar ett horizontellt streck bara

(förutsatt att du inte har något motstånd inkopplat parallellt med sekundärlindningen)

sen räknar du på vid vilka frekvenser det där strecket verkligen kan sägas vara horizontellt. Leta upp formeln för att räkna ut reaktansen hos en spole; typ 2*pi*frekvens*induktans eller hur det nu är.

Det krävs hög induktans (många varv) i trafon för att det inte ska sloka i basen.
En ECC83, som vanligtvis behöver jättehögt anodmotstånd, behöver enormt hög induktans. Då blir det en massa andra problem med trafon.
Jag har en dubbel-lindad drossel som är avsedd att vara anodlast för två ECC83:or i balanserad koppling, men förutom det har jag aldrig sett någon försöka belasta det röret med en induktiv last.
Vanligare är att man väljer ett rör med relativt lågt inre motstånd (ett som skulle klara sig med ett anodmotstånd på bara några kohm).

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2007/05/20 :  13:59:37  Show Profile Send ockham a Private Message
ok jag ska klura på vad du säger, jag kan lika gärna testa med andra rör, vet du något rör som passar bra för induktiv last?

mvh
/O

Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/05/20 :  14:48:02  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Här finns mycket matnyttigt om interstagekopplingar: http://www.nutshellhifi.com/triode1.html

"Tubes that fit this application are the 5687/7044/7119 family or the Russian 6H30. (Although the familiar 6DJ8/6922/E88CC has low plate impedances, it also has moderately high third-harmonic distortion and limited output swing, which make it inappropriate for a PP DHT-triode amplifier.)"

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000