Author |
Topic |
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2007/05/28 : 21:04:49
|
Hmmm...vet inte om min saknad blir större, mindre, eller inte alls påverkas av att se en rostig isärplockad BX av alla Cittror...är väl inte fabrikens läckraste design direkt...fast gashudrauliken förlåter en del, det är ju en redig Cittra å inte nån ommärkt Pegga OK, lite P405 finns det ju i BX, det må väl vara hänt
F´låt Cittroman, jag menar inget illa, men jag saknar verkligen MIN Cittra, och varje Cittra man råkar på påminner mej lite om den iaf, hehe...även din.
Saknar alltså min D Super 1974...
22 år gammal hade jag fixerat mej vid ett ex av en sån hos lokala Cittranasaren...och den blev min något opålitliga kompis under ca 8 år. Opålitlig...njaa förresten: jag kunde ju som regel lita på EN sak, att nåt gick sönder lite när som helst...och att det alltid nånstans fanns rost på väg eller färdigt att ruttna loss...
"Älskade" den iaf, man blir inte styrd av logik med en Padda i garaget...hehe.
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
Edited by - edison on 2007/05/28 21:08:13 |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2007/05/28 : 22:16:33
|
Jag har haft 2st "mini" DS 1 GS pallas -79 och en GSA special -84.
BX:en kommer nog att gå samma väg som GS:en tyvärr, billig tillverkad i massupplaga och ingen som bryr sig. Det är en alldeles utmärkt vagn för kaffepengar, skruva lite själv bör man kunna annars kan det bli dyrt.
Speciellt 16v:n kommer att bli eftertraktad med sin karismatiska motor och få tillverkade.
Imorgon kommer denna 16v att somna in för gott Född 31 Augusti 1988 Död 28 Maj 2007
|
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2007/05/29 : 12:14:48
|
Försäljningssiffror av BX 16v i Sverige. Om ngn är intresserad. 1987 0 1988 229 1989 355 1990 124 1991 64 1992 2 1993 0 total 774
|
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2007/05/29 : 13:25:38
|
Är inte motorn direkt utbytbar mot den som satt i peugeot mi16? |
Min anläggningstråd |
Edited by - guy gadbois on 2007/05/29 13:25:55 |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2007/05/29 : 13:39:14
|
Det är samma motor.
Fanns även i en turboversion som satt i Peugeot 405 Mi16 4x4 med hydraulfjädring i bakvagnen. Den lämnade 220 hk. |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2007/05/29 : 16:58:09
|
Off topic? Kanske... men jag var ute och provkörde en peugeot 107 (som i grunden är samma bil som Citroen C1 och Toyota Aygo), var ute efter att provköra Citroen C1 men sådan fanns inte tillgänglig hos handlaren.
Kan verkligen påstå att den klassiska hundkojan fått sin efterföljare, inredningen påminner om den med delvis nakna inredning med lackerad synlig plåt, hjulen i hörnen, lite studsig och med kort hjulbas, väldigt direkt i styrning och ingen direkt vän på långfärden men rinner genom rondeller och krokig småväg så att man glömmer bort att det bara handlar om ca 70 häst (den väger ju inget så...).
Nu till den verkliga cloun med bilen - den trecylindriga motorn låter rått och sörplande som moderna motorer tyvärr inte brukar tillåtas göra nuförtiden. Denna halva boxersexa låter verkligen som en halv porsche 911 på vissa varvtal. Kul. Provkörning rekommenderas om billig stadsbil rekommenderas... tror jag sett nya C1:or för runt 80 papp vilket ändå är ganska lite för en ny bil...
Är C1 en citroen? Vad säger entusiasten i dig Cittroman? Den kanske inte är någon fullvärdig efterträdare till CV2 eller dyane... En Peugtoyoën? |
Min anläggningstråd |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2007/05/29 : 17:18:03
|
En kul och vettig bil cC1:an. C3 pluriel ligger väl mer åt 2cv hållet med sin flexibilitet, men takbågarna är lite väl otympliga på den och dom får man inte plats med i bilen så dom får man lämna, lite dumt.
|
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
Passerati
Member
3449 Posts |
Posted - 2007/05/29 : 17:26:26
|
quote: cittroman Han småpysslar med sin pärla såklart
Vilken fin Renault 13 du har |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2007/05/30 : 00:13:37
|
quote: Vilken fin Renault 13 du har
|
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
Passerati
Member
3449 Posts |
Posted - 2007/05/30 : 21:46:05
|
quote: cittroman quote:Vilken fin Renault 13 du har
Ja den bilen tråden handlar om såklart - en Renault med modellnummer 13 |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2007/05/31 : 01:14:18
|
quote: en Renault med modellnummer 13
Har fortfarande ingen aning? Intressant, har du några bilder eller info?
Dom enda kopplingar jag känner till är dessa. Bertones förslag till Volvo
http://www.bertone.it/en/scheda_70_tundra_en.htm
Som sedan mynnade ut i BX. Bägge designade av Marcello Gandini.
http://www.bertone.it/en/scheda_80_citroen_bx_en.htm
Sedan hade Reliant en prototyp baserad på Bertone ritad design.
http://sporting-reliants.com/Prototypes2.htm
|
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2007/05/31 : 10:35:18
|
Huuuhh! *ryser* Di dära Reliant är inte direkt överst på min topplista vad gäller sensuell bilformgivning.... |
Min anläggningstråd |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2007/05/31 : 14:37:05
|
Inte så snygg kanske.
Väntar på Passerati om "Renault 13" |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
Passerati
Member
3449 Posts |
Posted - 2007/05/31 : 22:01:27
|
quote: cittroman Väntar på Passerati om "Renault 13"
Det hela är väldigt enkelt : Efterssom Renault aldrig kommer tillverka en modell 13, kallas alla andra bilar helt enkelt för Renault 13
Fick lära mig det på ost & baguette forumet Club Renault Sverige |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2007/05/31 : 22:05:43
|
Bussigt! Här har man letat och letat info om Renault 13 åsså finns den inte.
Jag får väl ge igen ngn gång. |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2007/05/31 : 22:08:22
|
Köp tips. En av 124 sålda i Sverige http://www.blocket.se/vi/11878963.htm?ca=5_s |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
Topic |
|