HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Vad gör en Cittronist en ledig lördag.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/05/28 :  21:04:49  Show Profile Send edison a Private Message
Hmmm...vet inte om min saknad blir större, mindre, eller inte alls påverkas av att se en rostig isärplockad BX av alla Cittror...är väl inte fabrikens läckraste design direkt...fast gashudrauliken förlåter en del, det är ju en redig Cittra å inte nån ommärkt Pegga
OK, lite P405 finns det ju i BX, det må väl vara hänt

F´låt Cittroman, jag menar inget illa, men jag saknar verkligen MIN Cittra, och varje Cittra man råkar på påminner mej lite om den iaf, hehe...även din.

Saknar alltså min D Super 1974...

22 år gammal hade jag fixerat mej vid ett ex av en sån hos lokala Cittranasaren...och den blev min något opålitliga kompis under ca 8 år.
Opålitlig...njaa förresten: jag kunde ju som regel lita på EN sak, att nåt gick sönder lite när som helst...och att det alltid nånstans fanns rost på väg eller färdigt att ruttna loss...

"Älskade" den iaf, man blir inte styrd av logik med en Padda i garaget...hehe.



SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2007/05/28 21:08:13
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/05/28 :  22:16:33  Show Profile Send cittroman a Private Message
Jag har haft 2st "mini" DS 1 GS pallas -79 och en GSA special -84.

BX:en kommer nog att gå samma väg som GS:en tyvärr, billig tillverkad i massupplaga och ingen som bryr sig.
Det är en alldeles utmärkt vagn för kaffepengar, skruva lite själv bör man kunna annars kan det bli dyrt.

Speciellt 16v:n kommer att bli eftertraktad med sin karismatiska motor och få tillverkade.

Imorgon kommer denna 16v att somna in för gott
Född 31 Augusti 1988
Död 28 Maj 2007


En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/05/29 :  12:14:48  Show Profile Send cittroman a Private Message


Försäljningssiffror av BX 16v i Sverige.
Om ngn är intresserad.
1987 0
1988 229
1989 355
1990 124
1991 64
1992 2
1993 0
total 774

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/05/29 :  13:25:38  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Är inte motorn direkt utbytbar mot den som satt i peugeot mi16?

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2007/05/29 13:25:55
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/05/29 :  13:39:14  Show Profile Send cittroman a Private Message
Det är samma motor.

Fanns även i en turboversion som satt i Peugeot 405 Mi16 4x4 med hydraulfjädring i bakvagnen.
Den lämnade 220 hk.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/05/29 :  16:58:09  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Off topic? Kanske... men jag var ute och provkörde en peugeot 107 (som i grunden är samma bil som Citroen C1 och Toyota Aygo), var ute efter att provköra Citroen C1 men sådan fanns inte tillgänglig hos handlaren.

Kan verkligen påstå att den klassiska hundkojan fått sin efterföljare, inredningen påminner om den med delvis nakna inredning med lackerad synlig plåt, hjulen i hörnen, lite studsig och med kort hjulbas, väldigt direkt i styrning och ingen direkt vän på långfärden men rinner genom rondeller och krokig småväg så att man glömmer bort att det bara handlar om ca 70 häst (den väger ju inget så...).

Nu till den verkliga cloun med bilen - den trecylindriga motorn låter rått och sörplande som moderna motorer tyvärr inte brukar tillåtas göra nuförtiden. Denna halva boxersexa låter verkligen som en halv porsche 911 på vissa varvtal. Kul. Provkörning rekommenderas om billig stadsbil rekommenderas... tror jag sett nya C1:or för runt 80 papp vilket ändå är ganska lite för en ny bil...

Är C1 en citroen? Vad säger entusiasten i dig Cittroman? Den kanske inte är någon fullvärdig efterträdare till CV2 eller dyane... En Peugtoyoën?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/05/29 :  17:18:03  Show Profile Send cittroman a Private Message
En kul och vettig bil cC1:an.
C3 pluriel ligger väl mer åt 2cv hållet med sin flexibilitet, men takbågarna är lite väl otympliga på den och dom får man inte plats med i bilen så dom får man lämna, lite dumt.




En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2007/05/29 :  17:26:26  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
cittroman
Han småpysslar med sin pärla såklart
Vilken fin Renault 13 du har
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/05/30 :  00:13:37  Show Profile Send cittroman a Private Message
quote:
Vilken fin Renault 13 du har



En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2007/05/30 :  21:46:05  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
cittroman
quote:Vilken fin Renault 13 du har

Ja den bilen tråden handlar om såklart - en Renault med modellnummer 13
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/05/31 :  01:14:18  Show Profile Send cittroman a Private Message
quote:
en Renault med modellnummer 13


Har fortfarande ingen aning?
Intressant, har du några bilder eller info?



Dom enda kopplingar jag känner till är dessa.
Bertones förslag till Volvo

http://www.bertone.it/en/scheda_70_tundra_en.htm

Som sedan mynnade ut i BX.
Bägge designade av Marcello Gandini.

http://www.bertone.it/en/scheda_80_citroen_bx_en.htm


Sedan hade Reliant en prototyp baserad på Bertone ritad design.







http://sporting-reliants.com/Prototypes2.htm




En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/05/31 :  10:35:18  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Huuuhh! *ryser* Di dära Reliant är inte direkt överst på min topplista vad gäller sensuell bilformgivning....

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/05/31 :  14:37:05  Show Profile Send cittroman a Private Message
Inte så snygg kanske.

Väntar på Passerati om "Renault 13"

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2007/05/31 :  22:01:27  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
cittroman
Väntar på Passerati om "Renault 13"
Det hela är väldigt enkelt :
Efterssom Renault aldrig kommer tillverka en modell 13, kallas alla andra bilar helt enkelt för Renault 13

Fick lära mig det på ost & baguette forumet Club Renault Sverige
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/05/31 :  22:05:43  Show Profile Send cittroman a Private Message
Bussigt!
Här har man letat och letat info om Renault 13 åsså finns den inte.

Jag får väl ge igen ngn gång.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/05/31 :  22:08:22  Show Profile Send cittroman a Private Message
Köp tips.
En av 124 sålda i Sverige
http://www.blocket.se/vi/11878963.htm?ca=5_s

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000