Author |
Topic |
|
Leffler
Member
601 Posts |
Posted - 2007/05/18 : 21:22:43
|
Jag håller på och faller för ett par riktigt bra stativhögtalare.
Ett par sådana vidunder behöver förstås ett par ordentliga stativ, och stativ känns som något av det enklaste att bygga själv, åtminstone om man har tillgång till bekanta med en komplett mekanisk verkstad, där man kan svarva metall, svetsa, kapa osv.
Jag är lite trött på runda ben på stativ, och ur resonanssynpunkt borde det väl vara positivt med rektangulära ben? Givetvis skall benen fyllas med sand, men vore det bäst med ett tjockt ben, eller med flera lite mindre? Och det enklaste vore att svetsa (stål-)benen direkt i en bottenplatta i stål, men med MDF i topp- och bottenplatta så borde det ringa mindre, eller spelar det ingen roll? Är det bäst med stål eller aluminium?
Om man inte har några gränser ekonomiskt eller praktiskt- hur skulle de ultimata stativen se ut? |
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2007/05/18 : 22:45:18
|
Jag är rätt säker på att de bästa stativen är de som du tycker är snyggast! Detta luktar psykoakustik lång väg...
Ska du fylla dem med sand kommer varken stål eller aluminium i röret spela någon roll. Är man riktigt petig så har stål högre E-modul än aluminium vilket medför att det är styvare och sjunger längre efter att man slagit till det. I röret spelar detta ingen roll eftersom sanden dämpar. Om du ska göra fot/ topplatta skulle jag rekomendera aluminium eller MDF. Tror det är lättare att få det snyggt med MDF.
Så jag skulle valt stålrör (jag tycker det är snyggare) och MDF i botten/toppen för enkelheten i infästningarna. Fräs ut ett runt tight hål i MDFen och tryck fast.
MVH / Petter |
|
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2007/05/20 : 00:59:43
|
Om du gör stativ själv har du fördelen att kunna bygga precis så högt som det behövs, och dessutom att hitta på den design som skapar bäst stabilitet för bygghöjden. En del stativ med järn- eller alurör blir som stora stämgafflar, inte det bästa att sätta högtalaren på. Men sanddämpar du så får du bort mycket av ringningarna i själva rören. Sen kan du staga dem så att "stämgaffel-resonansen" åker upp i såpass hög frekvens att sanden dämpar den också. Själv löste jag det med enbart MDF-board. Om du tänker dig att du lägger ett väldigt (verkligen väldigt) tjockt "X" ner på golvet, och sen lägger en tjock platta över det, och sen en lika tjock platta under det, så har du mitt stativ. Jag såg till att spara ut en slits i X-et, hela vägen upp från bottenplatta till toppplatta (men inte inklusive botten/topp) mitt i stativet för att minska den där massiva känslan man annars skulle fått av att titta på stativen. Skiktlimmade tre lager 19mm MDF och använde det till alla delar. Bottenplattan är något större än topp-plattan, så X-ets "sidor" sluttar svagt inåt. Låt oss säga att det inte var helt självklart att såga ut de där delarna med bandsåg... men allt ordnade sig fint till sist, en del slipande blev det förstås. Läder på topp-plattan. Stativen är mycket stabila, väger ungefär lika mycket som högtalarna (gissning: ca 30kg styck). De ringer inte och agerar inte stämgaffel heller. Men strukturella vibrationer behöver ändå dämpas ut, så det har jag gjort med SD-fötter. |
En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt. |
Edited by - zix on 2007/05/20 01:02:19 |
|
|
Leffler
Member
601 Posts |
Posted - 2007/05/20 : 09:22:46
|
Petter: Bara att ta det som blir lättast att jobba med alltså, gôtt!
Zix: Jag förstår inte riktigt hur det ser ut, är alltså själva stapeln som två "V" med spetsen mot varandra, med en tjock platta över och under, allt i MDF? Det blir nog stålben för min del, men det var intresseant som konstruktion. Kanske skulle man svetsa ett tjockt "X" och fylla med sand? Hmm.. |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
|
Leffler
Member
601 Posts |
Posted - 2007/05/21 : 19:32:26
|
Ungefär, ja. Fast egentligen vore det ju snyggast med en tjockare bottenplatta i MDF, och kanske som du föreslog med sten överst? Det var en väldigt intressant idé... |
|
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2007/05/21 : 23:51:50
|
Leffler, japp, som två V, ja, det är bra beskrivet.
quote: Jag förstår inte riktigt hur det ser ut
Jag trodde aldrig du skulle fråga! Här ska du få bilder. Stativ med spendor s100 ovanpå. Djupet blir lite förvridet med vidvinkeln, ser mer realistiskt ut på nästa bild.
Detaljbilder. "Hålet" i mitten som går hela vägen upp från toppen till botten. SD-fötterna ligger som synes emellan.
Här ser vi att mittenbalkarna går ända ihop sett från sidan.
Material alltså då MDF. Klätt med läder, toppskiva och bottenkant. Målat under inflytande av lösningsmedel med färg-på-plastpåse-tekniken cirka 1993. |
En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt. |
|
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2007/05/21 : 23:54:51
|
Jaja, jag skulle väl ha putsat lite på stativet innan bilderna, men skit samma, du ser hur det är gjort iallafall... |
En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt. |
|
|
Leffler
Member
601 Posts |
Posted - 2007/05/22 : 21:37:40
|
Härligt att se något som inte är som allt annat! Jag är lite osäker på om jag hade valt den färgen, men de verkar vettiga. De är ganska tunga antar jag? Mina behöver vara cirka 60-65cm höga, så det skulle ju bli ganska tungt... |
|
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2007/05/22 : 23:48:17
|
Japp, visst är de tunga! Tungt är bra för stativ, iallafall när man ska ha upp högtalare som väger 37 kg styck på dem. Jag stod inför en lite ovanlig utmaning och var tvungen att göra något som är lite annorlunda... De är ca 44 höga, 48 som djupast och 42 som bredast (basplattan). Färgen är den berömda "överkörd höna" som var poppis i mitten på nittiotalet. MDF är tungt, men kanske inte världens vridstyvaste material. Just vridstyvheten är ju knappast ett problem med min design och mina proportioner, men vet inte om högt och smalt är jättebra för ett stativ helt i MDF. Då skulle jag nog gjort balkarna något vridstyvare, varför inte t.ex. i plywood/järnplåt-sandwich. Eller fyrkantsprofiler som är rektangulära, eller om du tänker dig två fetestora vinkeljärn som man ställer det ena inuti det andra, med X antal mm:s distans, svetsar på plåt på kanterna och fyller upp med sand... Fördelen med de tjocka botten/topp-plattorna är att du kan utnyttja dem i formspråket/designen på stativet, oavsett om du använder rör eller nåt annat för själva konstruktionen. Vinklade, rundade, tyg-eller läderklädda, mönstrade, vad-du-vill-kanter. För mig är allt bättre än vanliga svartmålade rör med fastsvetsad topp-platta. Måste vara den tråkigaste möbel som har uppfunnits. Jag hade faktiskt svartlackade fyrkantsrörs-stativ med spikes under de här bjässarna från början. Det såg inte klokt ut. Som tjocka fyrkantiga jättefåglar som hade fastnat med klorna i vardagsrumsgolvet och närsomhelst skulle till att välta. |
En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt. |
|
|
|
Topic |
|
|
|