HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Rupert Hine
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/05/17 :  19:15:46  Show Profile Send rolnor a Private Message
En av mina favorit-artister är Rupert Hine, jag fick först kontakt med honom på 80-talet när jag köpte "Wildest Wish to Fly" på LP. Då var jag i tonåren och som jag tror många upplever så präglas man starkt musikaliskt under puberteten, så just den skivan betyder extra mycket för mej. Jag tänker inte rapa upp allt han varit inblandad i (enhel del) utan hänvisar till hans officiella hemsida:
http://www.ruperthine.com/index.htm
Jag undrar om det finns fler Rupert-fans där ute, eller är det bara jag som rycks med av hans mycket melodi-drivna "alternativa" elektro-pop???? Det finns mycket på iTunes för den som vill lyssna!!

rolnor

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/05/18 :  11:19:13  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jajamensan. Fast det var ett tag sedan jag lyssnade på hans 80-talsplattor. Men dom var riktigt bra.
Har ingen koll på vad han gjort under senare år.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2007/05/23 :  13:16:52  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Här är en interjuv med honom

http://www.soundonsound.com/sos/1995_articles/feb95/ruperthine.html

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/05/23 :  13:48:56  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Har för mig att han producerade en del artister under 80talet också.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/05/26 :  01:33:51  Show Profile Send rolnor a Private Message
Med tanke på det relativt lilla intresset för den här tråden så förefaller han vara en smal artist. En kul grej var hans project "Thinkman" som var ett "band" bestående av honom själv och ett gäng skådisar!! (enligt iTunes)Även Thinkman-plattorna tycker jag är geniala, kanske inte riktigt lika experimentella som hans solo-plattor, men återigen väldigt fina melodislingor i botten, rekomenderas!!!!

rolnor
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/05/26 :  06:22:23  Show Profile Send rolnor a Private Message
Micke Y;

Tack för intervju-länken, mot slutet finns en liten biografi, vet inte om jag missade det men såg inte att Thinkman-projectet nämns (skummade en del text).

rolnor
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/05/26 :  14:19:06  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Rupert stod väl bakom Howard Jones, Human Libs och Dream into action, samt Tina Turners - Private dancer
Inga små saker på 80 talet

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/05/26 :  14:32:15  Show Profile Send rolnor a Private Message
Även dom "gröna negrerna" har han jobbat med!

rolnor
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2007/05/26 :  17:02:40  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Blev såld på honom när jag såg Måndagsbörsen, ni vet det där programmet med Jonas Hallberg någon gång på 80-talet. Där var han med och jag vill minnas att han styrde syntarna med en gammal ABC-80 dator, high tech på den tiden.

Tommy

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/05/26 :  21:02:13  Show Profile Send rolnor a Private Message
Gothmog II:

Har du hört Thinkman-plattorna?

rolnor
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2007/05/26 :  21:46:49  Show Profile Send dahlfalk a Private Message
Jag har hans platta Immunity på LP. Det är inte riktigt min musik direkt men jag tycker den är riktigt skön.
Han har en flummig stil och en konstig blandning i sin musik. Måste nog säga att jag gillar den plattan!
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2007/05/26 :  22:12:13  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Thinkman plattorna tror jag inte att jag hört. Jag hade 'waving not drowning' och 'wildest wish to fly' på vinyl för länge sedan men i ett mått av sinnesförvirring, extremt penga behov så sålde jag alla mina vinyl på mitten av 90-talet (ca 1000 st). Bland det dummaste jag gjort, och det har orsakat många sömnlösa nätter I ärlighetens namn så har jag inte lyssnat på karln på väldigt länge, men jag försöker på något sätt köpa igen alla gamla vinyl som jag hade, fast på cd, så det kanske är dags för gamle Rupert.

Tommy

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet

Edited by - Gothmog II on 2007/05/26 22:13:21
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/05/26 :  22:46:18  Show Profile Send rolnor a Private Message
Gothmog II;

Aj,aj,aj, beklagar. Som jag nämnt så finns det mesta på iTunes, om man nöjjer sej med den ljud-kvalitèn, jag tycker den är helt OK.
Jag tycker Dark Windows är en fascinerande låt, tror att han hade en liten radio-hit med den, han använder åska (samplad eller syntetisk)som ett instrument, läckert!!

rolnor
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.24 sekunder. Snitz Forums 2000