HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 TV genom datorn, olika kanaler???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/05/17 :  17:54:00  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Jag har precis dragit en antennkabel till datorn från vägguttaget och har nu olika kanaler i TV'n och datorn, VARFÖR?

Antennsignalen är den samma och efter att gjort alla nödvändiga inställningar i Mediacenter så har jag kanaler i datorn som jag inte får in i TV'n och tvärtom.

I datorn har jag nu Aftonbladet tv, The Voice och Kanal Lokal, kanaler jag inte får in i TV'n och i TV'n har jag TV3, Discovery, Eurosport, Cartoon Network mm som jag inte kan få in i datorn.

Detta stör mig och jag vill ha samma utbud vare sig det är dator eller TV.

För att klargöra så har vi ett nytt digitalt nät i området och jag har ingen box i huset över huvud taget.

TV-kortet i datorn är ett ATI Catalyst Control center.

Någon som har en aning om varför det är skillnader när det är samma antennsignal?

A balanced diet is a cookie in each hand.

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2007/05/17 :  18:06:26  Show Profile Send forken a Private Message
Är inte "ATI Catalyst Control center" ett drivrutin/inställningspaket för ATI grafikkort?
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/05/17 :  18:19:01  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jo

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/05/17 :  20:16:08  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Ursäkta, hjärnsläpp

Jag menar naturligtvis att grafikkortet är ett ATI Radeon Xpress 1100.

Detta är första gången jag provar något med ett TV-kort.

Frågan kvarstår, hur kan det bli olika kanaler?

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2007/05/17 :  22:04:32  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
Kan det vara så att du i TV'n har en digital mottagare och i PC'n en analog? Eller vice versa, Då vill du få olika utbud på dom 2.


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2007/05/17 :  22:07:00  Show Profile Send forken a Private Message
Oftast hittar man ATI 1100 i laptops, vet ingen grafikkortstillverkare som gör lösa kort baserade på denna krets.

Skulle hjälpa mycket ifall du kan komma med mer info om datorn. Ifall det är en laptop så behöver jag veta vilken modell det är, ifall det är ett tv-kort till en stationär dator så behöver jag veta märke och modell.

I nästan alla fall så handlar det om fel i inställningarna fast inte helt säker då jag ej använder Mediacenter själv. Imed du ej få in kanalerna du har i din dator på tvn så gissar jag att dessa streamade via din internet anslutning och anledningen till att du ej får in dina vanliga tv kanaler är för någon inställning är fel alt. något är felkopplat.

quote:
För att klargöra så har vi ett nytt digitalt nät i området och jag har ingen box i huset över huvud taget.


Gissar att du du får kanalerna analogt till huset imed du ej har någon digitalbox. Är ingången på datorn digital eller analog?

Edited by - forken on 2007/05/17 22:07:40
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/05/17 :  23:08:22  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
forken/

Datorn är en Packard Bell IMEDIA MC 2590, stationär dator.
Datorn är köpt som en paketlösning och grafikkortet är integrerat.
Ingången på datorn?, ursäkta min okunnighet men det är en vanlig antennkontakt och när jag gjorde inställningarna i Mediacenter så provade jag samtliga alternativ, dvs analogt, digitalt, satellit och endast på digitala marknätet kunde jag få in några kanaler alls.

Jag vet att det finns ett gratisalternativ till Mediacenter, men jag har glömt programmets namn.

Hioppas att infon var tillräcklig, men som sagt det är första gången jag försöker mig på att få TV via datorn.


A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/05/17 :  23:48:15  Show Profile Send Peg a Private Message
Är det MediaPortal du menar ?

http://www.team-mediaportal.com/

Problemet verkar skumt iaf.
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/05/18 :  00:17:52  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Tack Peg, precis vad jag menade.

Ska installera och se om detta funkar bättre än Mediacenter.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2007/05/18 :  00:52:46  Show Profile Send forken a Private Message
Nu ska vi se ifall vi kan felsöka lite.

Kom fram till att du har ett "Asus TV-7131" kort. Stämmer det så ska baksidan se ut så här:



A - FM radio ingång
B - TV ingång COAX
C - Vanlig S-VHS tv-ingång

Rätt kopplat är B.

Drivrutiner till det finns på denna sidan:

http://support.packardbell.com/se/item/index.php?i=6961490100&ppn=PB34345891

Finns lite olika versioner fast verkar som "1.3.3.4a" är den senaste. Normalt så brukar det inte vara några problem med drivrutiner när man handlar av en stor tillverkare som tex Packard Bell fast skadar inte att kolla.

Normalt så kollar man vilken drivrutin man har på detta sättet:

0. Välj "Kör" i Startmenyn och skriv in "devmgmt.msc", ifall enhetshanteraren kommer upp så kan du hoppa till (5).

1. Högerklicka på "Den Här Datorn"/"My Computer".
2. Välj "Egenskaper"/"Properties".
3. Välj "Maskinvara"/"Hardware".
4. Välj "Enhetshanteraren"/"Device Manager".

5. Leta upp kortet i listan, förmodligen kommer det heta "Asus TV-7131" eller något liknande.
6. Högerklicka på kortet och välj "Egenskaper"/"Properties".

Har hittar du information om vilken version det är på drivrutinerna.

Ifall du har en äldre version än "1.3.3.4a" så skulle jag uppdaterat drivrutinerna. Högre nummer betyder nyare drivrutiner.

Nu gör jag en gissning. Tror du har analoga signaler in i ditt hus. De kanaler du fått in kommer nästan 100% säkert från det digitala marknätet fast får du in dessa borde du även få in resten av gratiskanalerna. Du kan inte se på de vanliga typ 1, 2, 4, 6, 24?
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2007/05/18 :  00:57:48  Show Profile Send forken a Private Message
Är i princip säker på att felet ligger i inställningarna i Mediacenter. Jag skulle testat MediaPortal och kollat ifall det funkar.
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/05/18 :  11:52:57  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
forken/

Drivrutiner till grafikkortet är de senaste, och i enhetshanteraren heter grafikkortet ATI RADEON XPRESS 1100.

Som det ligger till just nu så får jag in (på TV'n): 1,2,3,4,4+,5,6,Discovery, Eurosport, SVT 24, Barnkanalen, Cartoon Network.
Via datorn och Mediacenter: 1,2,6,Voice, Aftonbladet.
Via datorn och Mediaportal: Inget alls, Mediaportal hittar inte ens grafikkortet.
Via datorn och Nero Home: 1,2,3,5,Barnkanalen

Det lustiga är att via Mediacenter måste jag gå in på "digital" och via Nero Home får jag bara in kanalerna på "analog".

De' e' mycke' nu

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2007/05/18 :  13:53:20  Show Profile Send forken a Private Message
Grafikkortet har inget med detta att göra. Du har ett tvkort på datorn som ta hand om alla signaler in.

Vet inte riktigt hur vi ska gå vidare härifrån. Mediacenter hittar en del av de gratiskanaler som finns på digitala marknätet, Nero Home hittar en del av de analoga kanaler du har och mediaportal funkar inte alls.

Jag skulle försökt hitta de analoga kanalerna i Mediacenter och ifall det inte funkar så skulle jag ringt supporten på Packard Bell.
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/05/18 :  14:54:40  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
OK, forken/

Nu har jag laddat hem och installerat filen du rekommenderade, det visade sig att den filen låg bland hämtningar när jag gick in på PB's hemsida med mitt ID-nummer.

Enda skillnaden blev att kanalerna utökades något i Nero Home, dvs, samma kanaler fick ett par platser till.

Fortfarande har jag inget grafikkort enligt Media Portal

Jag får väl göra som du säger och ringa PB's support.

Stort tack för hjälpen.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000