HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Likriktarrör
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2007/05/16 :  21:08:13  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Jag har dålig koll på rör men har har ett rörförsteg med 5Z4P som jag misstänker är paj, jag kan inte hitta sånna rör, kan jag använda 5AR4 istället? Hur kollar man lättast om röret är trasigt?

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2007/05/16 :  21:40:41  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Kolla först om glöden funkar. Sen kan du mäta över första kondingen efter likriktarröret om du har spänning.

Mvh...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2007/05/16 :  22:03:36  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Det enda datablad jag hittat är på nått asiatiskt språk så jag kan endast gissa att glödströmmen ska vara 2x0,2A. Vid denna ström och signifikant mer så glöder det inte. Antar att det är dött.
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2007/05/16 :  22:25:31  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
...så, var får jag tar i 5Z4P eller ekvivalent rör?
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/05/17 :  08:48:22  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Prova med niro116 eller Bernt jansson här på forumet. De brukar ha rör att sälja.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2007/05/17 :  08:50:16  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej,

Ett 5Z4P har samma data som ett vanligt 5Z4G men med en annan form av glas höljet. Data på vanliga 5Z4 finns det gott om på nätet tex här http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheets/021/5/5Z4.pdf

Glödströmmen är 2 +- 0.2A dvs 1.8 - 2.2A

TDSL ger 5AQ4 som ekvivalent men annars är det säkert inte så svårt att hitta ett 5Z4 tex Billington har flera varianter.

Börja med att mäta glödspänningen som skall vara ca 5V, om du har spänning men röret inte glöder så är det troligt att det är paj men var noga med att se upp med eventuella kalllödningar eller dålig kontakt i rörhållaren.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare

Edited by - tubetvr on 2007/05/17 08:51:17
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/05/17 :  10:03:41  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag har nog några med - kolla på REA-listorna på www.pastisch.se.

TubesAndMore.com har massa balla och billiga rör att sälja.

Tillägger: www.duncanamps.com har ett litet program som söker efter datablad och liknande till rör.

Edited by - soundbrigade on 2007/05/17 10:04:54
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2007/05/17 :  10:46:31  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
DC resistansen över glödtråden är ~0.5 ohm vilket är på tok för lite. Testar med ett labbagg med strömbegränsning på 2A (max på agget) och det slår i taket direkt. Hur fungerar glödrtåden, ökar resistansen när det börjar glöda, dvs kräver det mer i startup?
Tack för tipsen på var jag kan få tag i nya.
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2007/05/17 :  10:50:29  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Testade igen, om det får stå på ett tag så ökar resistansen, spänningen stiger på agget och det börjar glöda... Det verkar altså funka. Det knäppte lite i det vilket inte känns helt rätt, kan det möjligen vara skadat?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000