HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Slutstegs funderingar.....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/05/16 :  15:12:46  Show Profile Send FBK a Private Message
Hej på er!

Har nu sålt PS Audio slutsteg som var en aning för ljust ihop med mina Amphion Argon2or i mina öron, och det gick lite fortare än väntat så nu står man helt plötsligt utan steg.
Om jag hade haft gott om pengar så hade jag köpt ett bra flerkanals slutsteg eller monoblock direkt, men så är inte fallet nu.Utan nu är det beg och inte för dyrt som gäller. Sedan så klarar min Av-receiver av att driva centern ganska bra så ett 2-kanals steg är minst lika aktuellt då det framför allt är där det behövs.
Har kollat runt lite på vad som finns nu på beg marknaden för 4000-7000kr(kan kanske lägga lite till) och hittat några alternativ bland flera som jag gärna skulle vill höra lite mer ingående åsikter/erfarenheter kring, om det finns.
Ps. Har inte kollat om grejerna finns kvar ännu.
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=797
(Electrocompaniet)
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=3800
(2st olika Copland slutsteg)



Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2007/05/16 :  15:45:08  Show Profile Send Nykmark a Private Message
Har ju Argon 2 själv och har provat med Vincent SP-331, det var inte alls så tokigt.
Det spelade rätt så kul faktiskt, även om man kanske inte fick med alla hifi-parametrarna
som perfekt djup i ljudbilden och fastspikade instrument och röster o.s.v.
Men kul var det i alla fall

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/05/16 :  16:21:22  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
AW100 är riktigt bra, skulle fortfarande haft det om det inte omkommit i en transport, så fick AW120 i kompensation, men AW100 är bra.

Den låter bra, välupplöst, utan hårdhet, men det ska inte tas som varmt och mjukt, utan naturligt. Men frågar någon om den är "varm" eller "kall" då måste man svara varm, eftersom det inte fanns andra alternativ.

Så, du försökte ju minska "ljusheten", då tror jag AW100 sitter som en smäck.

Tror det har en chans att vara en bra match, på papper i alla fall.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/05/16 :  17:02:31  Show Profile Send FBK a Private Message
Vincent SP-331 är nog de mest intressanta alternativet i lägsta summan av budgeten jämte just detta AW100.(om det nu finns kvar)Men Claes_Ireland, när man kollar lite på nätet så finns det olika slutsteg ifrån Electrocompaniet med modell namnet AW100 men som har helt olika utsende, dvs ifrån de "gamla modellerna" till de nyare som har glass front med guld detaljer,och vilken årgång är det på ditt?

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2007/05/16 17:10:37
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2007/05/16 :  17:18:13  Show Profile Send Nitram a Private Message
Primare I30 och Amphion låter väldigt bra tillsammans hemma hos Roq... han har haft Vincent före det vet jag, och tyckte väl att det funkade sådär...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Digger
Member

304 Posts

Posted - 2007/05/16 :  17:23:10  Show Profile Send Digger a Private Message
Jag är förre ägaren till dom Copland CTA 520 och kan bara säga att de är ett fynd för dom pengarna, har dock inte lyssnat på Electrocompaniet.
Hade jag haft behovet så skulle jag kunna leva med Coplandstegen länge till.
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2007/05/16 :  18:17:41  Show Profile Send Bland a Private Message
Jag har själv ägt ett AW100 men glas front, guld och handtag. Det utseendet/modellen kom för ca 15-år sedan. Det finns norska EC sidor som har koll på serienr osv. Fråga efter serienummret och du kan ta reda på "årgången" på steget. Det är det värt, för EC gör mycket bra prylar till anständiga pengar. Egentligen är EC "underprisatt" i jmf med många andra prylar. EC låter oerhört bra med rätt lådor!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/05/16 :  20:22:14  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Primare I30 och Amphion låter väldigt bra tillsammans hemma hos Roq... han har haft Vincent före det vet jag, och tyckte väl att det funkade sådär...

Har lyssnat på Primare ihop med Amphion och vet att det kan låta bra, men det steget som i så fall kan vara aktuellt är A.30.2 och det låter bara "så där" i mina öron.(har ägt ett)
Och olika Vincent modeller låter ganska rejält olika, allt ifrån ganska mörkt/varmt till hyper neutralt som lätt slår över med fel grejer. Och den enda modellen som jag eventuellt är intresserad av är just SP-331 mk1.
Tack för svaren annars!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/05/16 :  20:28:39  Show Profile Send matte76 a Private Message
FBK: Ljudet från I30 är inte nödvändigtvis samma som från A30.2. Du borde testa I30 med dina Amphion.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/05/16 :  20:43:57  Show Profile Send FBK a Private Message
Men jag vill ha ett slutsteg inte en integrerad förstärkare då jag redan har ett försteg.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/05/16 :  23:31:17  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Mitt AW100, var plexifront med guldhandtag. Borde ha varit en ganska sen aw100 tror jag. Den du ser där med metallfront vet jag inte hur gammal den är eller så, vet inte vad det är för skillnader heller. Kolla med EC, de svarar nog.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/05/17 :  17:26:45  Show Profile Send FBK a Private Message
Okej Claes_Ireland! Har skickat ett mail.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/05/17 :  23:11:20  Show Profile Send FBK a Private Message
Och Nykmark har Pm

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2007/05/18 :  01:38:25  Show Profile Send Nykmark a Private Message
Jobbar på svar!

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/05/18 :  01:44:59  Show Profile Send FBK a Private Message
Låter intressant

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2007/05/18 :  02:00:11  Show Profile Send Nykmark a Private Message
Kom lite i mellan, men nu är svaret klart

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/05/31 :  20:33:33  Show Profile Send FBK a Private Message
Uppgradera denna tråd lite då jag nu även har testat ett Vincent SP331 som tyvärr inte föll mig riktigt i smaken ihop med mina högtalare, så jakten går vidare. Så har någon, något tips på beg slutsteg (ca:4-6tusen) som drar mot det mörka klangligt och som inte behöver balanserad signal för att låta optimalt och som helst inte blir jätte varmt så är det välkommet, men kanske omöjligt med den budgett som jag har.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2007/05/31 :  21:15:06  Show Profile Send marran a Private Message
Times Pioneer m90 på säljesdelen?

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/05/31 :  21:40:01  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Vad strävar du efter? Ljudkaraktär..
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/05/31 :  21:43:38  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Detta borde vara lanon för dina högtalare

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=5692

EDIT: Kanon inte lanon

Edited by - marcus_ec on 2007/05/31 21:43:56
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/31 :  21:55:04  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Hur är Xindacs olika monosteg ?
Dom är ju inte farligt dyra

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/05/31 :  23:33:39  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:

Times Pioneer m90 på säljesdelen?

Tack för tipset, men jag avstår.
quote:

Vad strävar du efter? Ljudkaraktär..

marcus_c!
Jag gör det lätt för min del och hänvisar till min medlemstråd där jag beskriver intrycken kring Vincent steget och varför jag säljer det igen.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=38672&whichpage=7
Och vad jag söker skrev jag i mitt förra inlägg härdvs ett slutsteg drar mot det mörka klangligt och som inte behöver balanserad signal för att låta optimalt och som helst inte blir jätte varmt och som helst inte kostar mer än "6" tusen.

Och Quad steget ska enligt vad jag läst lite överallt ha ett mycket neutralt ljud som varken lägger till eller drar ifrån så det är inget för min del.

Xindak som du är inne på Johan har jag funderat mycket över, även om de små blocken (som är stora egentligen) är över budget så blir man sugen och jag har även luskat fram lite info om ljudkaraktären på de olika modellerna som enligt den lilla info som jag fått, ska ha en klangkaraktär som lutar lite åt det mörka och varmare. Och hittar jag inget annat som kan funka för min del så finns risken att jag "chans" köper Xindak. Någon på forumet måste ju testa dem då de verkar vara riktigt intressanta

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2007/06/01 00:45:21
Go to Top of Page

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2007/06/01 :  13:53:32  Show Profile Send Jazz a Private Message
Jag har lyssnat lite på Xindaks lite större monoblock(200W).
Dom är oförskämt bra och då menar jag inte bra för pengarna utan att dom verkligen BRA!
Alla detaljer finns där och dom har ett litet skönt tillskott av värme.
När det gäller Xindak så verkar ljudkaraktären vara ganska lika vad man än väljer för steg eller integrerad möjligtvis undantaget den minsta integrerade som saknade lite av värmen i ljudet.

Mvh Jazz

Följ
https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/06/01 :  14:00:30  Show Profile Send mayro a Private Message


köpPioneersteget eller Quad.. Lira och spara.. Sedan tar du ett år där du enbart lyssnar dig fram i lugn o ro till det DU söker..

Jag sadlade om och satte upp 5 år som omsadlingstid... och nu börjar jag nog ha hittat hem så mycket så jag vet att då 5 år gått kommer mitt ljud igen slå Per 100 knock out.. Såsom en gång förr med Infinity..

Så ta 1 år du.. Sattsa inget hårt utan ta timeout och nöj dig med pioneer eller quad steg
quote:
billigt
... Pioneer hade jag troligen sattsat på..Sedan som sagt lyssna dig fram detta år. Och minns att ÄVEN om du faller för något så kan du säkert efter detta år köpa denna grej för samma pris eller billigare året senare så att säga...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/06/01 :  18:59:53  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Hej angående Xindak 8800 så har jag också lyssnat lite på dessa =)

Som du vet FBK så blev det panik köp ifrån min sida. Eftersom jag hade högtalare & försteg, men inga slutsteg. Men Martin.M mannen utan högtalare med han lyssnar på ett akvarium istället.. Jag snappade upp hans steg, innan dom ens han ut på begagnat marknaden. Det är så man jobbar. :D Så jag har inte jämfört med så mycket. Men Jazz förklarar ljudet galant. Jag har även kombinerat med rör försteg för ännu mer värme till mina Mårten. Kommer antagligen en cd med rör också i framtiden (fast i rörträsket?).

Angående dina Amphion så har jag lyssnat på dessa med Holfi elektronik hördes kalas... Men kanske inte så billigt. Annars kör ett billigare steg nu i sommar och satsa mer i vinter. Är trots allt lågsäsong just nu.
Öl, grillning & fest läggs det mer pengar på nu. =)

EDIT: Björklund får sitt PM svar här!

Edited by - marcus_ec on 2007/06/01 19:00:26
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/06/01 :  21:12:27  Show Profile Send FBK a Private Message
Förstår vad du menar mayro, men då kunde jag lika bra ha kvar Vincent steget egentligen då det inte lär låta så olikt.(som för övrigt såldes ikväll) Men det finns mer som ska uppgraderas i framtiden och som kostar "mycket" så jag har medvetet inte lagt ribban/priset så högt när det gäller slutsteg och kommer inte heller köpa och uppgradera till något dyrt slutsteg närmaste åren därför att det ska bla satsas på en ganska stor platt-tv när det finns pengar till det.

Sedan så kan jag göra lite omprioreteringar på Hifi kontot och lägger dem pengar som jag har tänkt att lägga på att fixa till Sonyn som finns på bild i min medlemstråd (sida7) som jag hade tänkt att använda som transport, och lägger dem pengarna på slutstegs budgeten istället som då blir lite större. Det funkar ju att köra DVD-spelaren som transport som jag gjort även om det suger lite då den är halv slö och kinkig på en del skivor.
quote:
Angående dina Amphion så har jag lyssnat på dessa med Holfi elektronik hördes kalas...

Exakt!Lyssnade i vintras på mässan och blev lite överraskad över att Holfi lät så bra som de gjorde för den pengen som de kostar.
Och jag har skickat ett mail till Danmark angående ett beg Holfi slutsteg, men ej fått svar ännu. Så detta märke är klart intressant.
Som det ser ut nu så ligger annars det närmast till hands att det kan bli att köpa nytt i form av Xindak eller Holfi, om inget annat intressant beg dyker upp som sagt. Men jag har inte bråttom och snart är det semester och tillgång till bil har jag då, och då kanske man ska ta sig en tur till Falun och lyssnar på Xindak.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000