HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Måste skriva av mig lite bara, Mullard och Dylan
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2007/05/15 :  22:34:31  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Skaffade EKK förra helgen och det är f-n vad bra de låter ... Eller rättare inte låter, det är som de släpper igenom allt man matar igenom ... Med mina förra kablar (lackerad koppartråd) var Telefunken, RCA och SV83 favoriterna i förstärkaren (EL84/SV83 och ECC 81-83). Har alltid gillat Mullard till röster och gitarrer men alltid satt i något annat vid intensivlyssning. Ikväll satte jag i Mullard och lyssnade på tidig Dylan ... Och äntligen förstår jag vad Mullardmagi är ... Så spöklikt rätt och bra bara (och det som inte är rätt bryr man sig inte om ...) .

Det är det här som gör den här hobbyn så kul tycker jag ... Överraskningar som gör att man bara sjunker ned, glömmer bort hifiprylen och försvinner in i musiken under flera timmar

Imorgon blir det Telefunkenkväll
Johan

Edited by - Jolojl on 2007/05/15 22:38:51

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2007/05/16 :  09:13:01  Show Profile Send HNK a Private Message
den kabeln verkar kunna göra under, jag måste testa! Kul att den funkade så bra hos dig!
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/05/16 :  09:45:50  Show Profile Send OcA a Private Message
Ja den är riktigt häftig att prova, men det handlar som alltid om matchning. När jag bytte från NAD S300 till Yamaha DSP AZ2 funkade mina gamla Straight Wire bättre än EKK, men tvärtom för NAD'en...

Håller dock med om att EKK är en väldigt "transparent" kabel och absolut en riktig ögonbrynshöjare med tanke på priset...

Alltid kul när folk blir positivt överraskad och att det fungerar bra i deras system!

SKa prova EKK igen i helgen och göra en lite grundligare utvärdering... Har ju pulat rätt mycket med inställningarna på systemet sen jag testade sist.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2007/05/16 :  16:24:36  Show Profile Send HNK a Private Message
har funderat på en sak, på lts hemsida står det att man ska använda 2G1,5 för längder runt meter.
men många verkar använda 5G2,5mm, så jag undrar vilken dimension på kabeln man ska prova?
Go to Top of Page

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2007/05/16 :  16:38:03  Show Profile Send Nykmark a Private Message
HNK> Prova båda, köper man EKK har man den friheten!

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/05/16 :  18:00:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Mullard är en klassiker. Hur spelar Telefunken nu då?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2007/05/16 :  22:24:40  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Hallå!

HNK
Jag kör den tjocka varianten därför att den tunna kopparkabel jag prövade först (inte EKK) inte funkade för mig och därför att jag kör långa kablar (6 + 4 m). Håller med Nykmark, varför intet testa båda ...

OcA
Har lite inspelningsvånda nu efter första kärleken (se nedan) Men det blir säkert bra! Kul å få veta vad du tycker efter helgen!

Bernt
Började kvällen med vad som alltid funkat bra förr, Sly & the Family Stone och Telefunken. Var tvungen att byta efter ett tag , tror kabeln fortfarande måste spelas ett tag, just nu är den väldigt "diskantig" och med Telefunken blir det för mycket. Testade RCA och SV83 men det verkar som om Mullard är det enda som funkar i dagsläget. Telefunken har varit en av mina absoluta favoriter, det ger sig nog om några dagar ...

UÄ: Har tittat din på systemtråd Bernt, och vad imponerande ... Synd man inte bor i Göteborg, hade varit riktigt kul att lyssna på dina OTL och dina högtalare ! I sommar tänkte jag skaffa ett försteg, och ett alternativ är att bygga en Grounded Grid (första elektroniska DIY-projektet i så fall ...). Lite nyfiken på om du fortfarande använder en sådan? Och om du fortfarande är nöjd?

Johan

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/05/17 :  09:38:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Har tittat din på systemtråd Bernt, och vad imponerande ... Synd man inte bor i Göteborg, hade varit riktigt kul att lyssna på dina OTL och dina högtalare ! I sommar tänkte jag skaffa ett försteg, och ett alternativ är att bygga en Grounded Grid (första elektroniska DIY-projektet i så fall ...). Lite nyfiken på om du fortfarande använder en sådan? Och om du fortfarande är nöjd?
Har du vägarna förbi någon gång så är du välkommen hit.

Grounded Grid står i reserv, just nu spelar jag på ett transformatorkopplat försteg. (6463 dubbeltriod och LL1660 trafo.) Grounded grid spelar dock okej och är ett bra nybörjarprojekt tycker jag. Behöver du inte förstärkning utan bara en volymkontroll tror jag dock att detta är det ultimata: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=60541

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2007/05/17 :  11:29:38  Show Profile Send HNK a Private Message
ja vafan kan ju prova lite olika, kostar ju knappt någonting.
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2007/05/17 :  11:39:14  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Tack Bernt, riktigt intressant länk till secanbjs lilla försteg, enkelt om ngt Det är nu med bland alternativen ... Ett annat passivt försteg jag tänkt på är en TVC, det finns ett billigt färdigt och mycket omtalat på Audiocircle, Promitheus Audio TVC (du känner säkert till det, men här är en länk: http://www.audiocircle.com/circles/index.php?topic=31621.0 . I dagarna har en aktiv variant med rör kommit ut som sägs vara ännu bättre.

Läste igenom din tråd igen, är det försteg du använder en slags rörbaserad aktiv TVC Finns det nägon tråd till hur man bygger en sådan?

Fick också en idé när jag läste din tråd och såg att dina Dahlbergdiskanter går ned till ca 400 hz. Jag kör idag på ett 15-tums koaxialelement i öppen baffel. Kommer i sommar skaffa tillhörande 15-tums basar. De går inte ned ända till 20 Hz men väl till just under 30 och med ganska rak frekvensgång upp till 500. Idén vore att para ihop en sådan bas med en Dahlbergdiskant, då kan man få en ganska behändig dipolhögtalare i en och samma konstruktion (som visserligen inte går ända ned till 20 men nästan). Här är en länk till en recension av basen av Dick Olsher: http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/0107/diy_loudspeaker_project.htm

Johan
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/05/17 :  12:14:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Läste igenom din tråd igen, är det försteg du använder en slags rörbaserad aktiv TVC Finns det nägon tråd till hur man bygger en sådan?
Nej, vanlig volym. Trafon är på utgången. Ungefär så här:
http://www.diyforum.net/phpBB2/viewforum.php?f=13&sid=cc779bab4e5d6c63674821dae9aa090f

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2007/05/17 :  17:07:37  Show Profile Send Jolojl a Private Message
OK! Tack Bernt! Återkommer gärna med frågor/förfrågan om råd om försteg vid midsommar (när skatten kommer åter ...).

Johan
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000