HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Systemkamera vad för något ??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/05/15 :  19:58:02  Show Profile Send Lech a Private Message
Ärade forum...lemar

Vad köper jag för bra systemkamera upp till 15' med lite krafs med.

Canon 400D eller ..... Nikon D.... Sony ...

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2007/05/15 :  20:28:02  Show Profile Send drkim a Private Message
Jag är ju ingen expert på något vis - köpte precis en beggad Sony A100 med 3 objektiv och ett minneskort på 2 gb - jag gav 7000 SEK för allt - tycker den verkar väldigt prisvärd och jag är nöjd än så länge

Hade jag haft mer pengar hade det nog blivit en Nikon D80 eller ännu hellre en Pentax K10D.

Annars verkar väl www.fotosidan.se vara platsen man vänder sig till ang. dessa frågor...

Lycka till i din jakt..

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2007/05/15 20:28:52
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/05/15 :  21:15:24  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Vi är ju rätt novisa inom detta ormådet och jag kan tänka mig att foto-entusiaster rynkar på näsan åt sådana som mig på samma sätt jag rynkar på näsan åt dom som rekommenderar "vad som helst" i stereoväg.

I mina ögon ger väldigt många kameror bra möjligheter till väldigt bra bilder. Nikon vs Canon är i mina ögon inte ett väldigt stort steg utan handlar om vana och hur man vill att funktionerna skall vara, hur knapparna skall sitta och dylika frågor.

Jag har en Canon 350D med 2 olika (men snarlika) objektiv. I din situation skulle jag rekommendera nått vardagsobjektiv, ca 17-100 mm samt ett 70 till 300. Komplettera gärna detta med nått fin-objektiv för det ändamål du fotar mest/helst. Poträtt? 50 mm fast. Landskap? Vidvinkel med bländare upp till 30?

Satsa gärna också en slant på en riktigt blixt. I Canons värld 430 eller större. Dom inbyggda är kassa.

Detta inlägg är ett rätt tråkig rekommendation att ut å testa själv vad som känns bra. Vissa står inte ut med 350D'ns litenhet, andra älskar den. Vissa förstår sig inte på meny-systemet i märke X men tycker märke Y är intuitivt.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2007/05/15 21:20:07
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/05/15 :  21:49:10  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Den där Canon 30D med 17-85 optiken för 10 papp om den finns kvar är ett riktigt bra alternativ..

Edit:
Upps den var visst redan såld....


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2007/05/15 21:50:26
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2007/05/15 :  22:30:24  Show Profile Send lennartj a Private Message
Den som inte redan är inkörd på Canon- eller Nikon-systemen och äger ett eller fler objktiv som man tänker använda med det digitala kamerahuset tycker jag förutsättningslöst ska kolla Sony/Minolta, Pentax och Olympus som numera erbjuder kamerahus med inbyggd bildstabilisering. Jämför hanterbarhet, menyer, pris på hus, objektiv, blixt och andra tillbehör du är intresserad av. Då är det inte så självklart att det är Canon eller Nikon du ska ha för att få valuta för dina surt förvärvade... i synnerhet inte om du är ute efter bildstabilisering.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/05/15 :  22:52:32  Show Profile Send f95toli a Private Message
Fördelen med Canon och Nikon är att det finns rätt mycket bra tillbehör på begagnatmarkanden. Det finns visserligen en hel del till de övriga också men då är det oftast äldre utrustning som inte alltid fungerar 100% med nya kameror.

Fundera på vad du vill fotografera INNAN du handlar och tänk också på att när det gäller systemkameror så är ofta huset inte ens hälften av kostnaden för en "komplett" utrustning.
Ett bra objektiv kostar 3000-4000 kr (och du vill ju antagligen ha minst två, ex. ett 24-70mm och ett 70-300mm), blixt 2000 kr, stativ 1000 kr osv, sedan tillkommer minneskort, väska m.m.

Har du en bestämd budget på 15 kkr och tvunget vill köpa allt på en gång så är det därför bättre att satsa på något av de enklare husen (ex. 400D eller D40) och lägga resten av pengarna på bra tillbehör.

Det är idag egentligen rätt liten skillnad mellan olika hus eller för den delen olika märken när det gäller bildkvalité, det är nästan alltid objektivet som sätter "gränsen".


Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/16 :  00:09:31  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Fördelen med Canon och Nikon är att det finns rätt mycket bra tillbehör på begagnatmarkanden. Det finns visserligen en hel del till de övriga också men då är det oftast äldre utrustning som inte alltid fungerar 100% med nya kameror.

Fundera på vad du vill fotografera INNAN du handlar och tänk också på att när det gäller systemkameror så är ofta huset inte ens hälften av kostnaden för en "komplett" utrustning.
quote:
Ett bra objektiv kostar 3000-4000 kr (och du vill ju antagligen ha minst två, ex. ett 24-70mm och ett 70-300mm), blixt 2000 kr, stativ 1000 kr osv, sedan tillkommer minneskort, väska m.m.

Har du en bestämd budget på 15 kkr och tvunget vill köpa allt på en gång så är det därför bättre att satsa på något av de enklare husen (ex. 400D eller D40) och lägga resten av pengarna på bra tillbehör.

Det är idag egentligen rätt liten skillnad mellan olika hus eller för den delen olika märken när det gäller bildkvalité, det är nästan alltid objektivet som sätter "gränsen".


Täcker det mesta
Många gör ofta ett o samma fel o det är att dom tar i från knäna o har då inte råd med stativ eller blixt. Utan dessa 2 saker så hade jag inte klarat mig Om man sen väljer Nikon eller nått märke är sekundärt.

Jag letar själv kamera o kommer med stor säkerhet inte ta Nikons D200 utan D80 för det räcker hur långt som helst. Håller på att spara för dyrare gluggar istället.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/05/16 :  05:48:17  Show Profile Send Lovan a Private Message
Det största problemet jag ser med att rekommendera kamera(-system) är att vi inte har en aning om vad du ska ha kameran till. Ska du ta porträtt, landskapsbilder, inomhusbilder, sport etc...?
Vill du ta porträtt "måste" du ha stor bländare. Ska du ta inomhusbilder behövs blixt. Landskapsfoton vill ha vidvinkel och stativ. Sport behöver snabb autofokusmotor(USM, AF-S...). Grovt generaliserat givetvis.

Första rådet jag vill ge är att inte köpa en ny(oanvänd) kamera. Skillnaden mellan en begagnad som är några månad gammal och i nyskick är oftast en hel glugg.

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/16 :  06:43:41  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Dom saker du nämner Lovan hänger nästan mest på val av glugg. Och att välja är banne mig inte lätt då många tredjeparts gluggar är riktigt bra !

Dom flesta tycker nog att det känns fel att köpa ett hur för 5-6K o en glugg för 10K. Gluggens livslängd är något större än vad husets är

Edit

Megapixelhysterin har ju alltid funnits men många vet inte att en 4-6 megapixelskamera räcker otroligt långt ! Att ha en 10 megapixel enbart för att visa bilder på nätet är overkill så det förslår ! Den enda gången man har nytta av så många pixlar är när man beskär en bild kraftigt.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/05/16 06:46:18
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2007/05/16 :  08:29:46  Show Profile Send Stormen a Private Message
Instämmer.
Köp ett billigare hus och en mycket fin glugg.
Själv kör jag med Pentax men det finns en anledning och fördel med att Canon och Nikon är störst på marknaden.
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/05/16 :  21:00:02  Show Profile Send Lech a Private Message
Tack för alla rekommendationer och råd. Jag höll på med foto en gång i livet,men sålde nästan allt när det började digitaliseras.

Då för 8-10 år sedan fanns inga digitala systemkameror och då sålde jag.

Det var fel med facit i hand, skulle slängt kamerahuset och övervintrat. Men det lär få bli ytterligare en erfarenhet att ta med sig de sista åren..

Fotar nog mest natur så supervidvinkel står högst på listan. Har kvar lite Canon Eos prylar så det ligger nog närmast tillhands.

Finns det något överkomligt objektiv med F ca 8-10 mm med raka kanter som var ett problem tidigare. ( fast då gällde F14mm för 24x36)

Tacksam för råd.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2007/05/16 21:00:41
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/05/16 :  21:35:25  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det finns ett raktecke 10-20mm objektiv från Sigma som enbart passar liten sensor och som tydligen ska vara bra, dvs det blir samma sak som 16-32mm på fullformatsensor.
Det är nog det närmaste du kommer.
Vill du ha raktecknande objektiv nedåt 14mm så är det nog tyvärr dyrare kameror med fullformatsensor (ex. 5D) som gäller. Fast å andra sidan är väl så extrem vidvinkel rätt sällsynt även vid landskapsfoto?
Det är ju gränsfall att objektivet ser rakt åt sidan (8mm ser ju nästan bakåt) och att använda filter på ett sådant objektiv blir knöligt ...

17mm och uppåt är väl vanligare även med 35mm(?)

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/05/16 :  21:36:21  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/pri_canon_obj.php?PHPSESSID=d820d0e9b86cbb51e3613f6444b72da8

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/pri_sigma_obj.php?ArticleIDGroup=45&tillverkare=&sortera=&prislistan=&onshelf=

Jag har bra erfarenheter av dom...Kanske inte billigast, men bra och riktig service.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/05/16 :  21:56:21  Show Profile Send Lech a Private Message
Tack
Nu som då ,8 år sedan gällde SIGMA 14 mm ,ser ut att gälla fortfarande i digitalvärlden men med 10-20 mm
Canon orginal faller på pris men är väl bäst.??

Hade en Hasselblad SWC (6x6) den var mumma men fan så krångligt att göra bilder av.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/05/16 :  22:00:53  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nja, jag tror faktiskt Sigmas 10-20mm ska vara bättre än Canons 10-22mm.
I alla fall enligt de tester jag läst.

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/05/16 :  22:02:56  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Lite tråkigt bara med bländartalet som inte direkt imponerar på mig.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/05/16 :  22:23:09  Show Profile Send Lech a Private Message
Det låter bra
Back to Basic så att säga. Jag var nöjd då..

quote:
Nja, jag tror faktiskt Sigmas 10-20mm ska vara bättre än Canons 10-22mm.


Engelholm, Ljustyrkan får jag kanske ge vika på,stativ får bli min ekonomi. :
Ska se om jag kan få låna ett Sigma och en kamera Canon 400D.
Om det är OK, så blixt och dunder i nästa snäpp.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/05/16 :  22:59:13  Show Profile Send edison a Private Message
Angående ljusstyrka vid landskapsfoto:

Rejäl vidvinkel + landskap = stor bländare lär *aldrig* användas, men kan iofs vara bra ändå för sökaren blir ju ljusare då...

Hur som helst, för annat än porträtt med kort skärpedjup (då använder man ju inte vidvinkel "överhuvudtaget") så är skillnad på 1-1,5 bländarsteg inte så mkt att lägga stor vikt på, förutsatt att optiken är skarp vid de bländare man kommer att använda.
Som regel är det bäst skärpa ca 2-3 steg ned från max öppning.


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/05/16 :  23:12:18  Show Profile Send Lech a Private Message
Edison ,det är nog min tidigare erfarenhet "åsså".

Frågeställningens svar: "för mina behov ser ut att smalna av" efter all info jag fått.

OBS ren Hobby fotograf med landskap som inriktning.

Canon EOS 400D med SIGMA 10-20/4-5.6 EX DC HSM .
Köper jag ett paket EOS 400D får jag två "normaloptik plus batterigrepp" för överkomlig summa.

Inga extremer men som kombo en ganska bra bas som jag ser det.

Budget kan hållas.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/05/16 :  23:22:43  Show Profile Send cittroman a Private Message
Jag har testkört en 350D som jag köpt åt min syster och hennes dotter.
Jag har inga stora händer "men" ändå så känns den lite för liten i greppet för mig, perfekt för syrran+dotter som har mindre händer än mig.
Med batterigreppet fungerar det dock tillfresdsställande för mig.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/05/16 :  23:27:56  Show Profile Send Lech a Private Message
Alla invändningar mot detta mottages tacksamt.

quote:
OBS ren Hobby fotograf med landskap som inriktning.

Canon EOS 400D med SIGMA 10-20/4-5.6 EX DC HSM .
Köper jag ett paket EOS 400D får jag två "normaloptik plus batterigrepp" för överkomlig summa.



MVH
Lech


Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2007/05/16 23:28:46
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/05/16 :  23:47:23  Show Profile Send cittroman a Private Message
Mitt tips (som även jag fått) är att försöka känna på en 400D om storleken känns ok.
Passar inte alla

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/05/17 :  00:36:50  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
"""Welcom to the playground"(lekstuga) säger väl det mesta.
Canon vill helt enkelt "prångla" ut sina maskiner.
Näe! bli förnuftig å skaffa dig en Nikon :-)
Du kommer inte att bli besviken.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/17 :  01:48:29  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Lech

Låter bra o du kan ju alltid slänga in ett fast 30-50 mm så har du täckning på det mesta. Du har ju Scandinavianphoto i Göteborg så hittar du inga testbilder på nätet så kan du snacka med dom. Menst så du blir nöjd. 10-20 är liiite speciell brännvid på digitalkamror.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/05/17 :  02:32:41  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
du kan ju alltid slänga in ett fast 30-50 mm

Hur ser det objektivet ut?
Fast på två brännvidder?
Eller menade du något utav dom kanske?

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/17 :  02:48:08  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
LoL

Nått mellan 30 o 50

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000