HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Vilka har båt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/05/15 :  12:54:46  Show Profile Send ljud a Private Message
Jag har precis köpt motorbåt, som jag får leveread den 23 maj Första motorbåten jag äger, har alltid seglat. Båten: http://bellaboats.fi/service.cntum?pageId=120765

Det som är bra är motorn är ordentligt miljövänlig och drar endast 0.5 l/distansen i 22 knop! Och det är en två-taktare! Ganska tyst också, dessutom.

Så vilka har båt och vilken typ?

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/05/15 :  14:44:41  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Jag har en fiskebåt Deplacerande dubbelskrov, drygt 1 ton, Yanmar 18hk, cruising 6 knop.

Artphotography
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/05/15 :  23:27:03  Show Profile Send ILLY a Private Message
Jag och min bror har en mindre plastsegelbåt som seglar ganska illa, så henne har vi planer på att byta ut när tid ork och pengar finns till ett sådant projekt. Ligger hos våra föräldrar och används betydligt mindre än vi båda skulle önska.

Min bror äger dessutom en något större skuta tillsammans med ett par vänner (renovering pågår). De tycker absolut att jag borde bli delägare, men mitt intresse är måttligt. Jag nöjer mig med att åka dit för att utnyttja deras verktyg, fika, grilla samt då och då bistå med lite arbetsinsatser. Elarbeten brukar av någon märklig anledning falla på min lott.
(för den intresserade så har de en blogg: http://posidonken.wordpress.com/ )

För närvarande är jag dock mer sugen på att skaffa mig en kajak, så man kan ta sig en stärkande liten paddeltur i kvällsolen efter jobbet i sommar. Det verkar förhållandevis okomplicerat. Skulle förstås helst bygga själv, men det kan bli en aning krångligt utan tillräckligt stor (lång) verkstad.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2007/05/16 :  01:06:18  Show Profile Send Melker a Private Message
Jag har en Hobiecat 16 men jag har inte fått chansen att segla henne ännu då jag och kompisen köpte henne i vintras.

Halmstad
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/05/16 :  01:28:46  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Solö 25

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/05/16 :  12:24:57  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
Solö 25
Det är en riktig båt, det!
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/05/16 :  12:35:43  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Tilgång till en gammal Flipper.
O så en optimist o en Koralle segeljolle.
Har haft en gammal trä drake o var nära att köpa en Diva 39:a
Skulle inte tacka nej till en katta, 470 eller en FD..


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/05/16 :  12:50:47  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
Tilgång till en gammal Flipper.
O så en optimist o en Koralle segeljolle.
Har haft en gammal trä drake o var nära att köpa en Diva 39:a
Skulle inte tacka nej till en katta, 470 eller en FD..
Flipper! menar du Flipper Scow, jollen?

Diva 39.... det är en riktigt grym segelbåt, faktiskt. Verkar segla bra.
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/05/16 :  12:52:40  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
Jag har en Hobiecat 16 men jag har inte fått chansen att segla henne ännu då jag och kompisen köpte henne i vintras.
Det måste var en riktigt kul katamaran! Vad väger en sån?
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/05/16 :  13:07:07  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Nepp en sådan här gammal skönhet.
Den bortre av båtarna...


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/05/17 :  08:09:50  Show Profile Send Eref a Private Message
Har haft båtar mest hela mitt liv. Hade länge en träkoster. Jobbade med allmogebåtar på Bassholmen i Bohuslän. Sen hade vi en Sheriff en trevlig plastsegelbåt.
Har paddlat kajak en del.
Nu har jag ingen båt men en av mina döttrar köpte en väldigt udda segelbåt i höstas.
En engelsk tvåmastad båt som heter Buckler, fulsnygg skulle jag vilja säga. Hoppas mycket att få följa med en del i sommar.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2007/05/17 :  18:54:34  Show Profile Send Melker a Private Message
quote:
quote:
Jag har en Hobiecat 16 men jag har inte fått chansen att segla henne ännu då jag och kompisen köpte henne i vintras.
Det måste var en riktigt kul katamaran! Vad väger en sån?


145 kg och den har drygt 20 kvm segel :-) men på de nya finns det gennaker kit med ytterligare 15 kvm segel :-)

Halmstad
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/05/18 :  19:10:34  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
men på de nya finns det gennaker kit med ytterligare 15 kvm segel
Kanske inte behövs på västkusten? Skulle va kul att pröva en sån!
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/05/18 :  19:33:30  Show Profile Send svejk a Private Message
Har haft en Pettersson troligen syster till den på länk. Min var skabbigare. Hade varken ork eller kunskap till renovering. Fick se henne igen ca 10 år efter jag sålde henne. Hon var renoverad i kanon skick en MÖBEL i sjön! Det värmde , hade haft taskigt samvete för min misskötsel. Hon vart billig tror jag sålde för 3000 för 20 år sedan.

http://www.trabatsakuten.nu/batbilder/mindre_motorbatar/mind_mot_086.htm


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/05/19 :  17:18:36  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
http://www.trabatsakuten.nu/batbilder/mindre_motorbatar/mind_mot_086.htm
Det finaste man kan ha i motorbåtväg, enligt mig!

Svejk: Sälj ett slutsteg och köp tillbaka den!
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2007/05/19 :  23:11:21  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Jag har en 2 hp mariner i garaget jag tar fram när jag lånar svärfars båt och åker ut med jiggspöt.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/05/22 :  07:57:54  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
EN Optimist liggandes på land sen 20 år tillbaka,,,

Blir nog motorbåt nästa gång, om inte lillan vill lära sig att segla, så får det bli nåt kul, som en B kanot eller nåt annat kul.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/05/22 :  08:15:41  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
C-kanot hade kompisarna när vi var i tonåren.
Helt klart roliga båtar

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/05/22 :  10:12:08  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
A kanot är nog det roligaste jag har seglat... Som att balasera på 1 ben, ståendes på en tvål, är man är dyngrak,,
Blev ett och annat bad pga de kanoterna.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/05/22 :  13:16:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Skulle gärna ha båt igen. När jag var i 20-årsåldern var vi ett gäng som seglade en Drake som vi hade köpt tillsammans, det var riktigt kul!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/05/22 :  13:37:05  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Båt skulle vara trevligt, förslagsvis utrustad med segel. Har dock ingen i familjen som seglar och knappt några vänner i den kategorin heller... Visst, jag har seglat 10 meters familjebåt (Maxi 999) ensam, med både förseglet och storseglet uppe, i rimligt stark vind så visst går det men... Jollar är ju kul sådär någon dag men jag vill helst ha en riktig båt.

Båtarna i 11 meters standardklassen är kul:
http://www.11mod.info/index2.php
Beter sig som en förvuxen laserjolle. Kräver dock minst 3, helst 4 personer för att segla på ett vettigt sätt då man måste hålla på och släppa och spänna backstagen vid varje slag/gipp
Lite halvdrygt i Stockholms skärgård när man ska lägga till i naturhamn bara, eftersom de inte har någon motor så får man köra med förseglet och/eller paddla. Ruffen (mja, det nakna hålrummet i skrovet med några tunna madrasser) är väl lite "småtrång" men det går att sova flera personer men laga mat får man göra på däck eller på landbacken. Byta kläder är en gymnastikövning i sig då det är lite lätt lågt i tak.

Apropå laserjollar så kan jag tipsa om att man blir blöt om rorkultsförlängaren fastnar i skotet när man slår...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/05/22 :  15:06:28  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
quote:
Apropå laserjollar så kan jag tipsa om att man blir blöt om rorkultsförlängaren fastnar i skotet när man slår...



"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/05/22 :  22:11:45  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
man måste hålla på och släppa och spänna backstagen vid varje slag/gipp
Lite halvdrygt i Stockholms skärgård när man ska lägga till i naturhamn bara, eftersom de inte har någon motor så får man köra med förseglet och/eller paddla. Ruffen (mja, det nakna hålrummet i skrovet med några tunna madrasser) är väl lite "småtrång" men det går att sova flera personer men laga mat får man göra på däck eller på landbacken. Byta kläder är en gymnastikövning i sig då det är lite lätt lågt i tak.
Har faktiskt tröttnat på att segla i Stockholm skärgård, för korta "ben" helt enkelt..

Så nu blir det motorbåt ett tag.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8506 Posts

Posted - 2007/05/22 :  23:44:26  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
5 meters plastbåt,4hk racermotor.5-6 år sedan den var i sist..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000