Author |
Topic |
|
Eref
Member
1029 Posts |
Posted - 2007/05/13 : 10:19:13
|
Hörde jag fel? Tyckte jag såg och hörde ett bidrag från Irland med "riktig" musik. Ett band som spelade skönt och en bra sångerska med en bra låt. Irland kom sist! Jag ger upp! Jag måste vara absolut sämst på att bedöma vad som går hem i stugorna både ute i Europa och här... |
Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39 |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/05/13 : 11:01:26
|
Det är nog bara att konstatera att det är en yngre och annorlundare "publik" som har tagit över. Det bevisas väl med att Ukrina fick poäng,,, dessutom fick de MÅNGA...
Själv är jag tveksam till att tävlingen kommer leva kvar i dagen formom några år. Grannar röstar på grannar,,, vilket stora länder i västeuropa erfar.
Samtidigt som de låtar som klarar sig i semifinalen nästan alltid kommer långt fram... |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/05/13 : 11:55:45
|
Jag tycker faktiskt att det är kul att det blev som det nu blev. Dels för att tävlingen behöver en uppryckning o dels för att dom som bestämmer reglerna nu blir tvingade att ta sig en riktig funderare hur dom ska fortsätta.
|
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2007/05/13 : 12:21:55
|
Hon sjöng som en kratta (irland), påverkade säkert en del, sen var det väldigt tamt i övrigt tycker jag om irland. |
|
|
Orpheus
Member
970 Posts |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2007/05/13 : 12:43:18
|
Bläddrade förbi Ojråvisionen i jakt på något vettigt tv-program (lyckades inte...) och konstaterade att ljudet var något fruktansvärt komprimerat och tunnt. Lät som om man hamnat i reklamsegmentet på TV6 ungefär... Jag har boxen kopplad till stereon och använder aldrig tv'ns egna högtalare så skräpljud bli ju rätt uppenbart. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
Eref
Member
1029 Posts |
Posted - 2007/05/13 : 12:54:25
|
Snutten! Möjligt att mitt omdöme var en aning avtrubbat, men troligare att vi har helt olika smak. Väntade mig inte att Irland skulle vinna men dom kom ju sist! Jag tyckte iofs att det var en hel del inte alltför dåliga bidrag med. Rysslands t.ex. var väldigt proffsigt. Och att det blev slagsida åt Östeuropa kan väl i bästa fall vara en liten känga åt oss i vår självgodhet. The Ark hade ju också ett helt OK bidrag. Det var bara det att jag gillade Irlands bidrag (för en gångs skull frestas jag tillägga)... Sen är det väl lite vansinne att tävla i musik eller... |
Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39 |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2007/05/13 : 13:12:37
|
Den stors skillnaden mellan "öst" och "väst" är väl helt enkelt att de förstnämnda tar tävlingen någotsånär seriöst. För dem är det en chans att nå ut till en större publik medan ESC för en artist från någon av de försäljningsmässigt "större" länderna nog är ett effektivt sätt att ta död på sin karriär (Sverige är väl iofs lite av ett undantag). Här i England så direktsänds visserligen tävlingen men den tas definitivt inte på allvar(vilket märks på hur den ex. kommenteras) och det skämtades friskt om det brittiska bidraget redan innan tävlingen, jag tror inte någon vare sig förväntade sig eller ens ville att det skulle göra bra ifrån sig. Det samma gäller väl Frankrike, Tyskland och Italien, de senare hade väl inte en brytt sig om att skicka in ett bidrag(?)
Utdrag från BBCs reporters blog som väl visar ungefär hur allvarligt man tar på tävlingen:
Oh dear. For the life of me, I do not know who was voting for Serbia and their bizarre liturgical dancing. Perhaps it was a clerical error.
eller detta från dagen före tävlingen, en kommentar om bland annat Armeniens bidrag.
You won't be missing anything you couldn't recreate at home by putting your mum in a purple frock and telling her to shout "bananas" at the dog.
Jag zappade förbi tävlingen ett par gånger och det jag hörde av kommentatorn då gick i samma stil.
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/05/13 : 13:57:43
|
Att Terry Logan aldrig har haft ögon för nåt annat land än UK, är väl rätt uppenbart och att han måste bli värre och taskigare för varje år, då de flesta i UK endast kollar på ESC för att höra hans kommentarer.
Hörde honom ett år när vi var i London såga allt tills Lindsay kom (UK's bidrag),, och det var SÅ bra, speciellt denna gång som hon kunde ta den där sista höga tonen (Ska väl säga att hon var inte ens i närheten av den) |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
Posted - 2007/05/13 : 20:04:50
|
Tävlingen har blivit en katastrof. ALLA länder kompisröstar (i princip). Musiken eller musikernas kvaliteer har inget med resultatet att göra. För övrigt hade Finland även i år det bästa bidraget. |
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098 |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2007/05/13 : 20:18:13
|
quote: Tävlingen har blivit en katastrof. ALLA länder kompisröstar (i princip). Musiken eller musikernas kvaliteer har inget med resultatet att göra. För övrigt hade Finland även i år det bästa bidraget.
Håller med. The Arks låt är inte särskilt bra men ändå en av de minst dåliga låtarna i tävlingen. Finland borde vunnit. Nästa år ska jag inte se skiten. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
ninja
Member
2476 Posts |
|
arcam
Member
1698 Posts |
Posted - 2007/05/13 : 22:04:45
|
Såg lite på inledningen och snabbgenomgången, inte en enda bra låt som väntat. Dessutom var ljudet dåligt som orpheus påpekade. Dom röstar på varandra, grannar röstar på grannar.
|
Edited by - arcam on 2007/05/14 17:13:42 |
|
|
Swirve
Member
96 Posts |
Posted - 2007/05/13 : 22:42:39
|
Såg också på fanstyget. Första som slog mig (oss som såg) var att ljudet var riktigt dåligt som tidigare nämnts. Är ju inte direkt en tävling som man ska ta seriöst på nåt vis, några halvbra/mindre dåliga låtar fanns ändå tycker jag. Ungern var lite schysst även fast jag tyckte mig känna igen den låten nåt fruktansvärt. Finland var också rätt ok.Men det är ju baara kompiröstning allting o öst är ju en jäkla massa länder=öst i övre halvan o väst i nedre halvan... |
|
|
Orpheus
Member
970 Posts |
Posted - 2007/05/14 : 09:08:14
|
Ja nu kan man kanske inte vänta sig Hifi-ljud på ett sådant event men rösterna var väldigt uppskruvade så musiken kom väldigt mycket i skymundan(the Ark´s låt lät ju hur mesig som helst. |
Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660 |
|
|
Revoxarn
Klubbmästare, Nerikes Audiofiler
806 Posts |
Posted - 2007/05/14 : 10:20:18
|
Jag tittade inte! Jag lyssnade på MUSIK. MVH Revoxarn. |
Revoxarn Klubbmästare för N.A - skicka PM för mer info/medlemskap.
|
|
|
IHiFi.se
Member
190 Posts |
Posted - 2007/05/14 : 10:39:04
|
Jag såg visserligen bara en snabbgenomgång av låtarna men jag blev helt glad när jag såg att Ukraina kom tvåa. Att rösta på dem är ju som att lämna blankröst eller möjligen som att rösta på Kalle Anka-Partiet. |
Driver www.ihifi.se
Compact / Swans / G&W / Xindak / Original / E&T / Yarland
|
|
|
diffen
Member of Nerikes Audiofiler
622 Posts |
Posted - 2007/05/14 : 12:04:21
|
Håller med de flesta, kasst ljud t.o.m i tv-högt. Tycker Finland hade det bästa bidraget!!! Diffen |
Man blir svart om munnen om man ljuger eller suger på ett avgasrör |
|
|
ninja
Member
2476 Posts |
Posted - 2007/05/14 : 19:05:12
|
quote:
IHiFi.se Posted - 2007/05/14 : 10:39:04 Jag såg visserligen bara en snabbgenomgång av låtarna men jag blev helt glad när jag såg att Ukraina kom tvåa. Att rösta på dem är ju som att lämna blankröst eller möjligen som att rösta på Kalle Anka-Partiet.
Jag förstår inte varför folk dömer ut Ukrainas pga klädsel och samtidigt tycker att "kvinno kläda", hård sminkade The Ark, med halvnaken Ola är OK!!???
Sen undrar jag varför är det svårt att förstå att granar röstar på granar!? Det gör alla, inte bara "Östländer" (där ord "Östländer" används med negativt klang, oftast)!
Sen, det är helt normal att folk gillar musik med "bekanta" melodier som sjungs på nästan samma eller liknade språk!
Föresten, Polska, Serbiska, Kroatiska, Bosniska, Bulgariska, Makedonska, Tjeckiska, Slovakiska, Ryska, Ukrainska, Beloryska, mm låter nästan snarlik varandra och man kan förstå rätt så mycket om man pratar en av dessa. Så, det är inte konstigare än så att folk röstar som det gör!
|
Made in SFRJ! First they came; HD 60 fps |
Edited by - ninja on 2007/05/14 19:09:30 |
|
|
Eref
Member
1029 Posts |
Posted - 2007/05/14 : 19:22:13
|
Håller med dig, Ninja! Mina synpunkter handlade egentligen inte alls om att Melodifestivalen var ovanligt dålig. Skulle nästan vilja påstå att den höll ganska hög klass. Flera av låtarna i toppen var skapligt bra. Min enkla synpunkt var bara att jag blev väldigt förtjust i Irlands bidrag och det kom sist. Jag verkar ha varit ganska ensam överhuvudtaget om att gilla irländarna den här gången. F.ö. ligger det väl en hel del i att öststaterna verkar gå in mer för festivalen och levererar vitalare grejer generellt. Fast å andra sidan luktar väl västeuropas "svaga intresse" lite sur översittarattityd? |
|
|
byakugan
Member
707 Posts |
Posted - 2007/05/14 : 19:39:16
|
nja.. tror inte att det bara var för att "östländerna" röstade på sina favoriter... Det är bara ni fått för er för att Luuk påpekade det hela tiden.
Det var en som sammanställde hur länderna röstade och där kom Ukraina på tredje placering i både öst- och västländernas röster. http://www.qrax.se/bilder/Eurovision/final3.JPG <--- Bild.
Då var det ju folket i Europa som ville att serbien skulle vinna, kanske inte ni personligt, men vi lever ju förhoppningsvis i en demokrati.
EDIT: I och med den listan så ser man att jag tycker att Europa inte har en särskilt bra musiksmak. Finland hade det bästa bidraget enligt mig. |
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiarimitt system |
Edited by - byakugan on 2007/05/14 20:27:48 |
|
|
|
Topic |
|