HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Jag har lyckats!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/05/11 :  21:55:34  Show Profile Send cittroman a Private Message
En inbiten 245 fantast köpte idag en Citroen Xantia Break!!!!!

Hihi.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2007/05/11 :  22:16:02  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Vissa saker lär man sig den hårda vägen.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/06/08 :  22:31:12  Show Profile Send time a Private Message
Ur askan i elden...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/06/09 :  00:25:23  Show Profile Send edison a Private Message
Få kombis är snyggare än Xantian!

Att dom sen fungerar mkt bättre än min gamla Padda gjorde är ju bara trevligt...

(Kan man verkligen vara "245-ENTUSIAST"???

OK, dom är rejäla etc, men kan man GILLA såna fordon, allvarligt?)


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2007/06/09 00:26:50
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/06/09 :  00:56:44  Show Profile Send cittroman a Private Message
quote:
Kan man verkligen vara "245-ENTUSIAST


Få bilar är så bruksiga som en 245:a så jag kan mkt väl förstå dom faktiskt, dock ej min väg att gå.

quote:
Få kombis är snyggare än Xantian


Dom är faktiskt riktigt snygga, suveräna propotioner där allt "stämmer" bra flyt i formgivningen.

Det roliga är att denne person brukar lätt bli lite uppretad när han meckar och det bär emot, men icke med denna fransyska!!!

quote:
Ur askan i elden


Dieselgubbar skall hålla tyst.
Kl 10:00 skall du vara vid OKQ8 Linggatan 30 mitt i Sandviken, du vet vad som pågår.


En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/06/10 :  13:36:42  Show Profile Send time a Private Message
Jag var där och skådade en Cittroen som stod och läckte hydraulolja och fick flashbacks från mina DS 23:or , miljöbovar !

En ID 19 i toppskick fick mig att minnas hur det KUNDE vara... fransyskor är besvärliga men ger mycket tillbaks, vackrare får man leta efter

Lämnat forumet
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2007/06/13 :  21:42:23  Show Profile Send acebowler a Private Message
Citroen, en bil för 2.... en sitter i å en skjuter på....

Fransmän skall göra vin och inte bilar...




GM 70SE Nu kör vi!!


Edited by - acebowler on 2007/06/13 21:43:42
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/06/13 :  22:03:01  Show Profile Send edison a Private Message
acebowler:
Nu har du nog "kastat klotet i rännan"
Jag är "helt övertygad" om att gamla Oplar tex rostade mer än Cittrorna...har viss erfarenhet av båda

Vin jämfört med Citroen???

LOL, en DS-Cittra är ju snyggare än det mesta som rullar på 4 hjul, och även skönare att åka i än det mesta...så säger du att fransoserna ska hålla sej till disktraseblasket kallat "vin"?
En sån jämförelse är ett hån, inget annat ()

Har hittils aldrig smakat ett gott vin, franskt eller inte, medan 7 år i en Padda än idag är nåt jag minns med värme, trots att den faktiskt gav mej även *en del* strul


Sagt med iaf några få % allvar

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2007/06/13 22:07:53
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2007/06/13 :  22:06:21  Show Profile Send acebowler a Private Message
bara jävlas.... Citroen är faktiskt riktigt bra bilar (i alla fall dom senare som man har lite koll på) Har flera vänner som kör å dom e nöjda. Sen att vi har renault på jobbet kanske man inte skall jämföra med....

Vin som e så gott!!

S

GM 70SE Nu kör vi!!


Edited by - acebowler on 2007/06/13 22:08:02
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/06/13 :  23:29:56  Show Profile Send cittroman a Private Message
I helgen hade vi "fylleträff" han som stod för nitrogenet svävade i denna pärla.




En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2007/06/14 :  10:18:07  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Man skall se upp med bilar nyare än 1970 , så här skall det se ut:




Think what's inside the box!
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2007/06/14 :  19:25:54  Show Profile Send acebowler a Private Message
Vilka sportvagnar......

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/06/14 :  23:56:40  Show Profile Send edison a Private Message
Hehe, Dyane ehh...vad säger man...är ju inte firmans mest lyckade skönhet, men den där vinröda Paddan den var ju smarrig den...
Och den ligger väääääääääldigt bra på vägen(!!!) trots att det inte är nån som helst "sportbil".

Tror nog den visade Paddan är från "pre 1970", men minns inte exakt när "grodögonen" blev ersatta av de dubbla ljusen varav ena paret var svängbara via styrningen.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/06/15 :  10:18:00  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Grejen är att Dyane faktiskt (hmm... i alla fall enligt mig) har riktigt harmoniska linjer, ett utmärkt exempel på bra bildesign, finns inte mycket jag skulle vilja ändra på. Men okej, det har väl rullat ut nåt från pininfarina som jag klassar högre, ändå... en dyane har man ju råd med...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/06/15 :  23:22:41  Show Profile Send cittroman a Private Message
quote:
Vilka sportvagnar


DS:en kör man inte ifrån så lätt på krokvägar faktiskt.
Och bromsarna är helt suveräna än idag faktiskt.

Bilen på bilden är en id19 från sent 60 tal, motorn är dock bytt till en 21 motor som är lite piggare.
Fjädringen är ombyggd för att bättra på den dåliga komforten i DS:arna.
Gasklockorna är omsvetsade för att rymma mer gas under högre tryck än original och dämpningen är tunad för ett enormt "flyt" karossen rör sig knappt över fartguppen.

En sen DS 23:a med insprutning och 141 hk skulle vara mumma.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/06/15 :  23:30:43  Show Profile Send cittroman a Private Message
Här ser man hur lång bak motorn sitter, väl bakom framaxeln.
Skivbromsarna sitter inne vid växellådan för lägre ofjädrad vikt.


En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/06/16 :  16:56:29  Show Profile Send time a Private Message
Och kamkedjan sitter inåt, lättmeckat ! och tändstiftet tas ut genom ett hål i kanten nedanför fönstret glada minnen !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/06/16 :  21:03:10  Show Profile Send cittroman a Private Message
quote:
kamkedjan sitter inåt

quote:
tändstiftet tas ut genom ett hål i kanten nedanför fönstret


Det kostar att ligga på topp.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/06/16 :  21:10:55  Show Profile Send cittroman a Private Message
Här är en till bil som man får ta tändstiftet genom ett hål nedanför vindrutan.



Motorn i denna Renault 16 ligger också bakom framaxeln.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2007/06/16 :  22:46:04  Show Profile Send acebowler a Private Message
välplanerade byggen det där....

för mycket vin under lunchen?

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/06/16 :  23:09:33  Show Profile Send cittroman a Private Message
quote:
välplanerade byggen det där....

för mycket vin under lunchen?


Tanken var att få bort vikt från framhjulen.
Tänk på att det är 5 sitsiga mittmotorbilar med framhjulsdrift.

Riktigt coola bilar.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/06/16 :  23:10:53  Show Profile Send time a Private Message
"Seså grabbar ! varför göra det lätt när man kan göra det svårt ? vem har vinflaskan ? ahh, en groda till mercie ! "

Lämnat forumet
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/06/16 :  23:18:34  Show Profile Send cittroman a Private Message


Med en Renault 16 TS kan man få hastighetsmätarnålen att lämna sin skala och börja bråka med bensinmätaren.


Edit: Det var en vanlig 16 som man få att göra det konststycket.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"

Edited by - cittroman on 2007/06/16 23:21:18
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8481 Posts

Posted - 2007/06/16 :  23:21:37  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Motorn i denna Renault 16 ligger också bakom framaxeln.

Min var grön..TS var det.
Ehhh,var det så den såg ut..mins inte riktigt.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/06/16 :  23:34:31  Show Profile Send cittroman a Private Message
quote:
Min var grön..TS var det

Kul!

Motorn från den fanns även i denna läckra skapelse.






Renault Alpine A310.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8481 Posts

Posted - 2007/06/17 :  00:28:33  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Vad gör den motorn där i?
Det fanns ju en Renault 30 med 6:a om jag inte minns fel,den motorn hadde ju passat bättre.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000