HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur mycket av ljudbilden beror på högtalarna?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2007/05/11 :  18:46:25  Show Profile Send Leffler a Private Message
Anledningen till min fundering är att jag lyssnade på ett par mycket bra högtalare, och dessa hade en mycket stor och exakt ljudbild, men ljuden kändes mer avlägsna än de gör hemma. I vilken mån kan högtalarna påverka detta? Jag vill gärna ha ljudet "kastat i ansiktet" (Lowtherhornen på DIY-träffen gjorde det föredömligt!) och inte "sittandes mitt på parkett". Men lyssningsrummet var helt annorlunda mitt, och det känns som att även rummet borde inverka väldigt mycket på detta.

Vad är era erfarenheter, hur får man fram "närheten"?

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/05/11 :  20:23:10  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Närhet i ljudet tror jag är kopplat till en puckel i frekvensgången kring 700 - 2000 Hz.

Andra tankar??

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2007/05/11 :  21:07:07  Show Profile Send Leffler a Private Message
Det har jag också hört.

Skillnaden mellan rummen är att jag har absorbenter bakom högtalarna som tar primärreflexen, medan demorummet hade kala väggar bakom högtalarna och väldigt mycket basabsorbtion. Framförallt om man spelade lite skir opera så var det som att sångaren var några meter längre bort än jag är van vid, vilket väl i ärlighetens namn nog är närmare verkligheten, men jag sjunger ju själv så jag söker känslan av att stå mitt i musiken, så som jag är van vid. Det blir inte lika engagerande annars. Jag funderade på hur mycket absorbenterna / primärreflexen/rummet gör skillnad. Men det var ju inte mycket som var speciellt likt mellan anläggningarna förutom skivorna...
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/05/11 :  21:17:46  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag tror inte man skall dämpa alls nästan om man vill stå "mitt i". Sedan skall man nog testa lite ovanliga placeringar av högtalarna, kanske i närfält och mycket brett isär.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2007/05/12 :  10:24:03  Show Profile Send Leffler a Private Message
Själv upplevde jag så stora förändringar när jag fick in lite absorbtion att jag absolut inte kan tänka mig att vara utan igen. Egentligen borde ju en dämpning (eller diffusion för den delen) av primärreflexer alltid förbättra högtalarnas förmåga att återge detaljer, och därigenom förbättra förmågan att återge stereobilden?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/05/12 :  10:32:12  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
När jag konstruerar högtalare och i synnerhet under den tid som jag laborerar med filter upplever jag det som Micke Y skriver. Energin i det området är en avgörande faktor.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2007/05/12 :  10:49:37  Show Profile Send Leffler a Private Message
Så om man labbar med ett filter och höjer där så får man mer närhet - hur mycket upplever du att det går att förändra då? Till slut låter det kanske illa, och jag antar att man som högtalarfabrikant vill hitta någon gyllene medelväg, vissa kanske mår illa av för mycket närhet? (Termen"Lowther shout" har man ju hört, men jag gillade verkligen de Lowtherhorn som var med på DIY-mässan.)

Och för mig då som vill ha massor av närhet, går det att modda ett filter för mer närhet? Påverkar rummet mycket?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/05/12 :  11:13:26  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Det går att skjuta ljudbilden från laid back till laid forward.

Min erfarenhet är att ljudet kan tippa över, i båda extremlägena. Laidback kan gå till överdrift åt "ointressant" medan laid forward till slut tippar över och bara blir skrikigt och i mina öron "för mycket hifi".

Ps. Själv tar jag ju självklart inte "medelvägen" utan nöjer mig endast med det bästa!
Allvarligare - det handlar om personliga preferenser, tycke och smak. Jag kan mycket väl tänka mig både Diana Krall i knät såväl som Norah Jones...men skall dom sjunga får dom gärna ta ett par steg bakåt.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2007/05/12 :  11:28:45  Show Profile Send Leffler a Private Message
Inte ens en gyllene medelväg är alltså bra nog, helt rätt!

Och rummet då? Jag antar att du har hört dina högtalare i olika rum - självklart är det stor skillnad mellan rum, men har du upplevt att musiken tagit signifikanta steg framåt eller bakåt ur dina högtalare i olika rum?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/05/12 :  11:40:17  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Bra fråga!

Rummet kan ju i sig framhäva ett område t.ex. samma som Micke Y nämner (700 - 2000 Hz). Det ger ju isf samma effekt. Dock blir ju detta något mer komplext/problematisk då rummet i samma veva lägger till andra effekter, t.ex. kamfiltereffekt.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2007/05/12 :  13:35:35  Show Profile Send Leffler a Private Message
Jag tänkte just i duschen att ytterligare två faktorer borde inverka på upplevelsen av närhet - dels basen, avsaknad av bas gör enligt mig att man blir mindre engagerad, och problemet som jag ser det med djupledsinformation är att man mister lite av intresset när det blir för avlägset. Ett problem med demorummet var att där inte fanns någon lägre bas alls... Dessutom borde förmågan till dynamik också vara viktig, jag är som sångare van vid att det "smäller till" ordentligt när det är stora dynamiska skiften, och ju längre bort man är i ett rum, och ju större det är, desto mindre blir skillnaden och upplevelsen av att man är långt borta borde ju alltså ha också med det att göra.

Vad tror ni?
Go to Top of Page

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2007/05/12 :  15:11:04  Show Profile Send HNK a Private Message
för mig är närheten väldigt viktigt i musiken, eller det ska låta stort, kan jag då modda filtret i mina proackloner så att jag får ett mer stort/nära ljud?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/05/12 :  15:12:54  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
HNK: Självklart!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2007/05/12 :  15:36:21  Show Profile Send HNK a Private Message
jag ska spela min dem ordentigt först och sedan får jag se om jag vill göra några ändringar.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000