HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Problem med höger skulderblad...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2007/05/10 :  18:29:33  Show Profile Send n0p a Private Message
Har senaste tiden haft problem med mitt högra skulderblad/axel, har en konstant förnimmelse av det och stör i största allmänhet, oftast gör det väl inte så ont att jag skulle kalla det för smärta, men det orskar ett klart obehag.

Var på koll hos en sjukgymnast idag, som menade på att jag skulle via styrketräning skulle försöka komma tillrätta med problemet. Tydligen så lyfter jag och för fram skulderbladet omedvetet som orskar obehaget.

Har väl en hyfsad idé om vilka övningar och rörelser som jag ska köra med på gymmet, men har ni något uppslag, så kom gärna med förslag och idéer.

Att det endast är på högersida får mig att misstänka att det har något med mina datorvanor att göra. Särskilt eftersom jag tillbringar mycket tid framför datorn.



Ett sådant här databord har jag i nuläget, höjden till tangentbordet är 71 cm, är det för högt enligt expertisen? Kan tycka att det är en aning högt men kan inte sänka det mera nu, om man inte tar bort hjulen som det står på.

Hur tycker ni att ett bra datorbord ska se ut? Kom med förslag, gärna som finns i butik att köpa.


Exit Planet Dust

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/10 :  19:16:35  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag led av nått liknande för 2-3 år sedan. Akupunktur o sjukgymnastik var lösningen för mig.

Nästa steg var att hitta bre ställning framför datorn.
Att ha rätt vinkel på armarna är jätteviktigt. Höjden o hur långt in tangentbordet står är det avgörande. Har man det på en separat hylla under blir det oftast helfel !! Att ha fri plats är åxå jätte viktigt så ha gärna ett större bord

Musarm kan botas på många sätt, tangentbord med inbyggd mus är super ! Ingen pekplatta eller trackboll utan ett rörligt rör. Man kan utan problem skriva o styra röret med tummen/tummarna.

http://www.beaco.se/prod_RollerMouse_Pro.htm

Det finns lite olika modeller o märken med.


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2007/05/10 :  21:10:13  Show Profile Send nahoj a Private Message
Massage och streching är även nyttigt, stretcha kan du göra flera ggr /dag och du behöver ej vara uppvärmd.
Bor du i Göteborg kan du komma förbi mig för massage o tips på streching o övningar, eller så kommer jag till dig, har en portabel bänk så det är inget problem.

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/05/10 :  21:14:08  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Man kan testa att använda vänster arm/hand för (dator-) musen. Var dock väldigt försiktig och börja med väldigt korta stunder då din vänstra sida inte har mus-nån träning alls.

På mitt jobb är det många datornördar som byter sida när dom kommer hem!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2007/05/10 :  21:22:57  Show Profile Send nahoj a Private Message
Det är även lite skönt med någon form av stöd att lägga arm/handleden på så vilar handen fritt
Foam material funkar fint så kan man skära till lagom tjocklek själv med.

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/05/10 :  22:09:22  Show Profile
Lyssna på sjukgymnasten, stenhård styrketräning botar det mesta!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2007/05/10 :  22:17:11  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Om du har en optisk mus så funkar det lika bra att ha den på benet, jag upplever
det som bekvämare i alla fall.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/11 :  00:19:49  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det finns även handhållna möss som faktiskt är ganska ok. Den som används på jobb av vissa är ungefär som bygel man håller i.
Störtskönt grepp har den men där är kula på den o jag gillar röret bättre

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/05/11 :  07:07:41  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Bänk, knöböj och marklyft, där har vi grundövningarna för en stabil kropp
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/05/11 :  15:37:34  Show Profile
Lägg till lite roddövningar också så stärker man åt båda hållen

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2007/05/11 15:38:08
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2007/05/11 :  15:48:19  Show Profile Send Stormen a Private Message
Innan du börjar att rehabilitera dig så ta bort källan som orsakar besvären. Rollermousen är suverän, vi har ett par hundra sådanan här på företaget och personer som tidigare fått musarmsproblem inklusive mig själv kör uteslutande med dessa. Men även så finns de på arbetsplatserna i förebyggande syfte.
Det tog ca 2 månader innan det gick med samma hastighet som en vanlig mus. men nu funkar det fint. Egna rörelsemönster är svåra att bryta men med träning så fixar man det mesta.
Det finns en uppsjö av övningar, prata med din instruktör. Gillar faktiskt bodypumpen som ett komplement. Man är fast i en timme o kör stora delar av kroppen.
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2007/05/11 :  17:25:27  Show Profile Send nahoj a Private Message
Bodybalance är också ett bra pass som stärker i stort hela kroppen.

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000