HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Basreflexlådor & basportar [?]??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/12/01 :  12:42:44  Show Profile Send celef a Private Message
Inga delfrågor, alla på en gång, får väl se om det blir några svar!

1. Jag har läst att basreflexportens avrundning (både ut & insida) optimalt skall ha samma diameter (eller större!) som diametern på själva basreflexröret, låter overkill men stämmer det?


2. Vart optimalt skall basreflexporten monteras, eller omvänt, vart skall den absolut inte monteras?


3. Dämpning, har läst en del olika teorier, alla relativt motstridiga, hur skall en basreflexlåda dämpas optimalt?




sound pollution

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/12/01 :  13:12:44  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Placeringen av porten beror väl lite på hur du vill att porten ska bidra till ljudet.. På baksidan kopplar den väl ofta till bakväggen och ger på så vis mer framträdande bas.
Bottenplacering ger väl liknande resultat plus att den sprider mera jämt runt om(kräver ju dock optimalt avstånd till underlaget såsom golv/stativ)..
En annan orsak till att man undviker att placera den på framsidan är ett oönskat bidrag från mellanregistret som kommer ut genom porten. Detta ljud är fasvridet och förstör mer än det hjälper. Placeras portan på annat ställe dämpas dessa mellanregister ljud lite.
Däremot kan man ju undra ifall inte ljudet från porten homogeniserar(är det ett ord? ) bättre med ljudet från elementet ifall porten pekar framåt.

Sen kan man ju undra ifall det är värt all extra huvudvärk med basreflex.. Jag bygger bara slutet iaf..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/12/01 :  13:26:36  Show Profile Send Nagref a Private Message
1. Det beror på vad man vill åstadkomma som vanligt!
Ska man ha maximalt bidrag från porten vid resonansen eller om man vill att den ska verka ljudtrycksmässigt över ett bredbandigare område.

2. Den ska helst inte placeras så att den inre porten finns vid en trycknod inne i lådan. Extra viktigt är det att den inte är placerad så att den eventuella trycknoden överenstämmer med rörets resonansmoder. Då får man en massa skräp ut ur röret. Front eller bakplacering kan sen ha olika fördelar. Frontplacering ger möjlighet att placera högtalaren nära en vägg. Bakplacering gör att frontbaffeln i vissa fal kan göras mindre.

3. Det beror också på vad man vill åstadkomma. Men det är extra viktigt (av det eventuella ljudläckaget från porten) att dämpa stående vågor inne i lådan.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/12/01 :  13:58:13  Show Profile Send henricsson a Private Message
Intressanta frågor,, jag är just i färd med att bygga ett par kloner (as soon as mina stativare blir färdiga) och har lite tvivel kring portplacering då jag inte har någon bakvägg (hehe,, jag har givetvis en, men efter som dasset är "mitt" i lgh så har jag 3m till bakvägg)

En bild säger mer än tusen ord


Några synpunkter på rummet? (Sitter j-vligt nära högtalarna.. Typ 2½m)

Varför väljer vissa att sätta porten fram?





Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/12/01 :  15:46:12  Show Profile Send celef a Private Message
"Sen kan man ju undra ifall det är värt all extra huvudvärk med basreflex.. Jag bygger bara slutet iaf.."

Smart val tycker jag, tyvärr verkar de flesta tillverkarna maximera motorstyrkan vilket passar sämre i slutna lodår som då blir mkt bassvaga. :-( Tillverkarna borde skärpa sig!

"Ska man ha maximalt bidrag från porten vid resonansen eller om man vill att den ska verka ljudtrycksmässigt över ett bredbandigare område."

Skall portändans utförande verkligen variera beroende på avstämning?

"Den ska helst inte placeras så att den inre porten finns vid en trycknod inne i lådan."

"Trycknod" och tryckmaxima, är det samma sak? Tryckmaxima inträffar nära väggarna väl, högsta partikelhastighet inträffar mitt i lådan? Alltså skall port placeras mitt i lådan?

"Men det är extra viktigt (av det eventuella ljudläckaget från porten) att dämpa stående vågor inne i lådan."

Bäst dämpar man vid högsta partikelhastigheten, alltså skall dämpmaterial placeras mitt i lådan och inte tunnt på väggarna?

"Några synpunkter på rummet? (Sitter j-vligt nära högtalarna.. Typ 2½m)"

Prova att bygga in högtalarna i taket! :-)

"Varför väljer vissa att sätta porten fram?"

Citerar Nagref: "Frontplacering ger möjlighet att placera högtalaren nära en vägg."

sound pollution
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/12/01 :  17:42:19  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
Originally posted by celef

"Ska man ha maximalt bidrag från porten vid resonansen eller om man vill att den ska verka ljudtrycksmässigt över ett bredbandigare område."

Skall portändans utförande verkligen variera beroende på avstämning?


Varför inte? Det finns en del andra parametrar som bestämmer Ql (d v s Q-värdet på den resonanskrets som utgör helholtzresonatorn) som inte är så lätta att ändra på så då kan det vara trevligt med en som går att ändra på. Förvisso rätt olinjär men ändå.
För de som undrar så ökar Ql med en större portarea och mjukare portöppningar.

quote:

"Den ska helst inte placeras så att den inre porten finns vid en trycknod inne i lådan."

"Trycknod" och tryckmaxima, är det samma sak? Tryckmaxima inträffar nära väggarna väl, högsta partikelhastighet inträffar mitt i lådan? Alltså skall port placeras mitt i lådan?


trycknod och tryckmaxima är samma sak. Tryckmaxima kan inträffa i hela lådan men det finns alltid tryckmaxima i hörnen på ett rätblocksformad kavitet. Sätter man porten mitt i lådan så får man med samma resonanser som om man sätter den vid ena kanten bortsett från grundfrekvensen. Man måste göra en grundligare analys för at veta mer exakt. Antingen genom att räkna på det eller genom att mäta. Eller så struntar man i det och dämpar lådan lite extra bara och sätter porten på baksidan...

quote:

"Men det är extra viktigt (av det eventuella ljudläckaget från porten) att dämpa stående vågor inne i lådan."

Bäst dämpar man vid högsta partikelhastigheten, alltså skall dämpmaterial placeras mitt i lådan och inte tunnt på väggarna?


Sant. Fast det är lättare att ha dämpmaterialet nära väggarna om det ska sitta fast... Då kan man ösa på med lite mer bara.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/12/01 :  18:06:39  Show Profile Send celef a Private Message
"För de som undrar så ökar Ql med en större portarea och mjukare portöppningar."

Tack, det hade jag ingen aning om!

"Eller så struntar man i det och dämpar lådan lite extra bara och sätter porten på baksidan..."

Är det smart att placera porten 1/3 upp på lådan 1/3 i sidled?

"Sant. Fast det är lättare att ha dämpmaterialet nära väggarna om det ska sitta fast... Då kan man ösa på med lite mer bara."

Visst, men då är jag tillbaka på ruta ett:

"optimalt":


resultat:


alternativ:


Men det "stör" mig att de allra flesta använder ett ytterst tunnt lager dämpvadd på lådväggarna i sina basreflexkonstruktioner, dessa kan ju inte bidra med någon dämpning överhuvudtaget inuti lådan!?


sound pollution
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/12/02 :  23:44:28  Show Profile Send Nagref a Private Message
1/3-delsregeln är väl en inte helt olämplig utgångspunkt.

Dessutom ska man inte störa sig över hur andra gör saker och ting. Man ska göra efter eget huvud om det är vettiga idéer!

Jag missade att kommentera de dämpskisser du har gjort vid ett tidigare tillfälle men jag tycker att den sista ser rätt bra ut!
Om den verkligen är så är väl bara att testa? Dämpmaterial är inte dyrt.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Phear
Member

74 Posts

Posted - 2002/12/10 :  10:59:05  Show Profile Send Phear a Private Message
quote:
För de som undrar så ökar Ql med en större portarea och mjukare portöppningar.


Enligt Loudspeaker Design Cookbook, som är min bibel f.n, är högre Ql = lägre förlust. Stämmer det?

Det finns en liten tabell i boken som ser ut ungefär så här:

increase Vb_________________________________decrease Vb

Ql=3 <------------------------Ql=7--------------------->Ql=20

more than______________typical loss______________less than
expected_________________figure_________________expected
loss figure_____________________________________loss figure


/Per


Mein hut der hat drei ecken
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/12/10 :  11:10:25  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
Originally posted by Phear

quote:
För de som undrar så ökar Ql med en större portarea och mjukare portöppningar.


Enligt Loudspeaker Design Cookbook, som är min bibel f.n, är högre Ql = lägre förlust. Stämmer det?


Yepp!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Phear
Member

74 Posts

Posted - 2002/12/11 :  11:26:33  Show Profile Send Phear a Private Message
Tack för svaret Nagref. Har du något exempel på hur stor skillnaden kan bli? Jag antar att det inte går att generalisera eftersom det är så många faktorer som avgör resultatet, men det skule vara kul att få en liten inblick i hur det kan bli...

/Per


Mein hut der hat drei ecken
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/12/11 :  12:34:25  Show Profile Send Nagref a Private Message
Det går inte att ge några mer precisa värden för det beror på så mycket.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000