HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Trådlös ström?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/05/10 :  12:01:21  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Hur i hela fridens namn har de löst detta.... Vill man gå mellan sändaren och mottagare utan att få en stöt? I min lilla begränsade värld av elkunskaper så känns detta mycket svårt att förstå...

http://www.e24.se/dynamiskt/prylar/did_15383887.asp

Min anläggningstråd

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/05/10 :  14:57:20  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det är egenligen inga konstigheter. Principen är helt enkelt att man skickar ut en radiovåg vid en frekvens som är ofarlig för människor ( det mesta går rakt igenom kroppen) och reflketeras från väggar och liknande, sedan har man en antenn i mottagaren som omvandlar energin i den inkommande radiovågen till likström.
Samma princip används för att driva elektroniken i RFID-taggar.

Det går att skicka ganska mycket energi via riktade mikrovågor, det har bland annat används för att försörja elektriska flyplan med energi.

Det finns dock ett viktigt "men". Tekniken är begränsad till tillämpningar som kräver mycket lite energi (mW). Problemet är att man ju inte kan styra exakt var energin absorberas så om enerinivåerna blir för höga så börjar man värma upp hela omgivningen inklusive alla människor. Det kan till viss del undvikas med de riktade mikrovågor som jag nämde ovan men de absorberas å andra sidan av i princip allt (pga den högre frekvensen) så de kan vara rejält farliga; inget för hemmiljö alltså.

Ett annar problem är att effektiviteten är rätt låg, jag kommer inte ihåg "state-of-the-art" sifforna men jag tror det var en bra bit under 50% av energin som faktiskt kom fram.

Alltså, detta är INTE en ersättning för vanliga sladdar.


Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/05/10 :  15:06:07  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Intressant f95toli

Min tanke var att om man råkar ha tex metallföremål i närheten av sändaren så skulle dessa bli strömförande... Men naturligtvis skulle det inte vara risk för det om Phillips släpper detta på marknaden

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/05/10 :  18:17:36  Show Profile Send Lovan a Private Message
F95toli: Går det att få så hög effektivitet? Det är inte dåligt. Trodde det låg mycket lägre än så. Hur riktar man vågorna? Är det genom paraboliska(och dylika) sändare eller finns det andra knep?
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/05/10 :  19:41:53  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Det var mot denna bakgrund som radionsändningen "uppfanns" Nikola Tesla försökte hitta på det ultimata sättet att distribuera AC...men det bidde radio istället. Marconi tog patentet dock!

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/05/10 :  23:18:13  Show Profile Send f95toli a Private Message
Lovan: Jo, efter vad jag förstår så går det att får rätt hög effektivitet så länge man kan använda en fokuserad "stråle"; för "rundspridande" system (som i artikeln) blir naturligtvis effektiviteten betydligt lägre.
Högfrekvent mikrovågsstrålning (några tiotal GHz) är relativt enkel att fokusera. Jag har själv jobbat med system mellan 90-700 GHz och vid dessa frekvenser använder man ex. hornantenner ut från generatorn (som i mitt fall var en BWO) och sedan kan strålningen fokuseras yterligare med hjälp av kvasioptik, dvs. linser av ex. kisel och teflon. Har man sedan bra antenner så blir förlusterna relativt små.

Det ska sägas att siffran 50% fick jag från en website jag inte kan hitta nu. Jag deltog i en diskussion om något liknande på ett amerikanskt forum för ett tag sedan som startades pga en av medlemmarna planerande att använda mikrovågor för att för över energi till en "klättrande" robot, om jag förstod rätt en tävling NASA arrangerar för amerikanska universitet, och han länkade till en del information.

Magils: Om jag minns rätt ville väl Tesla använda induktiv överföring (magnetfält) vilket inte riktigt är samma sak. Det är dessutom omöjligt över några rimliga avstånd.
Tesla var en briljant uppfinnare men hans kunskaper om fysik var i alla fall delvis lite bristfälliga, på äldre dar blev han ju dessutom milt uttryckt excentrisk och det var väl då han ägnade mest tid åt dessa idéer.

Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2007/05/11 :  22:31:11  Show Profile Send Joda a Private Message
Magils har helt rätt här.
Tesla forskade självklart även med induktion och annat intressant.
Har för mej att han även höll på med högspänning med väldigt hög frekvens men jag tror inte att han officiellt publicerade de han hittade.

Induktion är nog det närmaste vi kommer att komma trådlös överföring av ofarlig energi på ett bra tag.
Funkar i alla fall utmärkt till spisar och möss men på avstånd funkar det inte längre.

Jag skulle i alla fall inte vilja ha några kilowatt av energi i form av elektromagnetiska vågor passera genom mej. Det är nog mycket med all gammastrålning och mikrovågor.

Btw, någon som har några tips på bra böcker eller hemsidor på ämnet?

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/05/12 :  05:36:41  Show Profile Send Lovan a Private Message
f95toli: Skulle det inte gå att använda magnetiska linser likt dom i elektronmikroskåp?
Att göra linser av kisel och teflon låter intressant. Har du någon länk eller nåt man kan söka mer på för att hitta information?

Btw, programmet var möjligtvis inte att dom skulle göra en "hiss"(rymdhissen) som skulle klättra längs en lång lina?
Har sett ett program på discovery när dom gjorde sånt. Då använde dom förvisso mest fotoceller(med riktade speglar) för att överföra energi.
Go to Top of Page

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2007/05/12 :  05:52:57  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message
Hörde om detta i P1 tekno (ja, jag är tillräckligt gammal)
och det finns ett par apparater som redan idag använder en typ av trådlös strömöverföring.

El-tandborsten som laddas, dock "överförs" strömmen bara 1 mm.

I Japan säljs redan en slags "hink" och i den kan man lägga både ipod och mob tlf, tror det finns en slags platta som laddar datormusen.

"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/05/12 :  16:37:09  Show Profile Send f95toli a Private Message
Lovan: Jo, rymdhiss låter bekant. Gissningsvis så är väl tanken att mikrovågor är ett effektivare sätt att överföra energi än fotoceller.

Vad gäller svepelektronmikroskåp (förkortas SEM) så funger de enligt en helt annan princip. I ett SEM används överhuvudtaget inte elektromagnetisk strålning.
I korthet är ett SEM konstruerat så att man har en ihålig "pelare" som kan pumpas ned till ett lågt tryck (säg runt 10^-7 till 10^-6 mBar) med en katod högst upp som när den värms upp ger ifrån sig elekroner. Dessa elektroner accelereras sedan av en spänningskillnad på några kV och fokuseras med hjälp av magnetfält som genereras av elektromagneter. Längst ned i pelaren lägger man provet man vill titta på och när elektronerna träffas provet så reflekteras de och "bilden" på provet byggs upp genom att man har en detektor för dessa elektroner (på äldre SEM är denna "detektor" helt enkelt en fosforskärm av samma sort som används i analoga oscilloskop).
Samma princip går att använda för joner (exempelvis gallium) och då får ett mycket användbart instrument som kallas Focused Ion Beam (FIB)

Alltså, anledningen till att man kan fokusera med magnetfält i ett SEM är att det är elektroner, inte strålning, som fokuseras, och för att kunna "skjuta" elektroner så behöver man ett bra vakuum annars "sprids" elektronerna när de träffar molekylerna i luften.

Vad gäller linserna för högfrekvent (sub-mm) mikrovågsstrålning så köpte jag in ett par kisellinser från ett ryskt företag för ett år sedan (till ett projekt på jobbet naturligtvis, inte privat).

http://www.tydex.ru/products/products6/HR-FZ_Si.html

Observera att dessa alltså INTE fungerar för mikrovågsstrålning inom det "vanliga" området som används för ex. mobiltelefoner och liknande (några få GHz), man måste upp i frekvenser runt 100 GHz och uppåt för att de ska fungera effektivt. Jag designade linserna jag köpte för att fungera mellan 500-1500 GHz, dock har vi ännu inte provat dem.

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/05/13 :  01:09:02  Show Profile Send Lovan a Private Message
Jag kom på att det var äpplen och päron efter jag postat. Ibland är man lite seg i kolan

En kisellins är alltså bara som en vanlig optisk lins fast med kisel(eller dyl) istället för glas?
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/05/13 :  13:37:13  Show Profile Send f95toli a Private Message
quote:
En kisellins är alltså bara som en vanlig optisk lins fast med kisel(eller dyl) istället för glas?


Precis, kisel har ett brytningsindex i det här frekvensområdet som gör det användabart för just linstillverkning.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2007/05/13 :  15:48:44  Show Profile Send Joda a Private Message
Om jag inte missminner mej funkar stearin för mikrovågor.
Har för mej att man kan använda det i ett prisma för separera olika våglängder av mikrovågor.
Ingen "optical grade" dock.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000