HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Classic No 8.0b
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/05/08 :  22:39:12  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Någon på forumet som har erfarenhet av slutsteget Classic No. 8.0b?

HiFi-trade har slutsteget på lager igen och det ser ju onekligen prisvärt ut.
Funderar på att eventuellt köpa 2 st.

Någon som lyssnat på steget och jämfört med andra steg?


A balanced diet is a cookie in each hand.

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2007/05/09 :  08:31:34  Show Profile Send HNK a Private Message
den finns en tråd om det på minhembio.com kolla där
Go to Top of Page

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2007/05/09 :  08:35:10  Show Profile Send HNK a Private Message
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=65164
eller sök bara på classic 8.0b
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/05/09 :  15:28:56  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Tack så mycket för länken, HNK

Enligt vissa personer på minhembio så är slutsteget verkligen prisvärt.
Kanske värt att prova.

Ingen här som provat och har synpunkter?


A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2007/05/09 :  18:18:34  Show Profile Send bjarne a Private Message
Jag har ägt det. Det är ett bra steg för pengarna. Har du högtalare som inte är strömkrävare så funkar det bra. Om man med 2 st kan ta sig förbi strömproblemet vet jag inte... Kanske kan man bygga på kondensartorbanken mha någon moddningsbenägen forumsmedlem - Det kunde definitivt vara ett spännande projekt. Det var inte tillräckligt för mina dåvarande Canton med dubbla 8:or.

På minhembio sätter många in det som slutsteg till en flerkanalsreciever, och i det sammanhanget är det ju inte konstigt om man blir lyrisk över resultatet.
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/05/09 :  22:21:30  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
bjarne/

Tack för svaret, och det är ju klart, att jämföra med en hembioreceiver, det kan ju bara bli bättre.

Och som du sa om strömkrävande högtalare så läste jag ett inlägg där en kille varnade för att automatsäkringen gick hela tiden och att man skulle akta sig för högtalare som dippar under 4 Ohm.




A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

ellep666
Member

61 Posts

Posted - 2007/05/10 :  07:31:24  Show Profile  Visit ellep666's Homepage Send ellep666 a Private Message
Jag går också och funderar på en Classic 8.0b. Men jag är ju nybörjare inom området så jag vet varken ut eller in. Ska visserligen bara driva ett par stativare, acoustic energy aegis one 89db, men vill ha ett slutsteg som jag kan behålla under en överskådlig framtid och som kan klara eventuellt högtalarbyte.
Finns det något annat slutsteg jag bör spana in som inte kostar skjortan?
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2007/05/10 :  19:28:01  Show Profile Send bjarne a Private Message
Min erfarenghet är att man inte kan resonera så ellep666. Du surfar här på en sida där det håller till en massa människor som hela tiden vill ta ett steg till. Frågan är: Varför är du här och kommer du att anpassa en högtalaruppgradering till slutsteget? Knappast! Du kommer att tänka: Dom här låter som jag vill, jag köper dom...hmmm, jag får spara lite så att jag kan uppgradera förstärkeriet så att högtalarna kan blomma ut!Eller hur?!

Nya slutsteg i samma prisklass är det inte så gott om, men ska du ha något som klarar en uppgradering så dyker det med jämna mellanrum upp digitala ear 202 för sisådär 3000:- Har inte hört detta, men andra digitala steg, vilka nästan utan undantag ger mycket fäöör pengarna. Om det passar till AE vet jag inte dock. Typ http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=813

Go to Top of Page

ellep666
Member

61 Posts

Posted - 2007/05/16 :  07:40:46  Show Profile  Visit ellep666's Homepage Send ellep666 a Private Message
Ännu en fråga om Classic.
Är det bara aluminumfronten som är i silver, resten av förstärkaren verkar vara svart, eller åtminstone åt det svarta hållet. Fult i sånt fall.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/05/16 :  09:21:45  Show Profile Send OcA a Private Message
Har också haft funderingar på det där steget, men det känns nästan för billigt för att vara sant. Har också läst en hel del om att det inte pallar med tungdrivna högtalare (dvs låga impedanser). Skulle nog vara väldigt försiktig med vilka högtalare jag kopplar till steget.

Tror nog att det finns bättre steg att köpa om man letar och lurar lite på begagnatmarknaden. Å andra sidan är det rätt snyggt och stilrent, men personligen skulle jag nog välja något annat som pallar fler typer av högtalare, eftersom man tenderar att byta grejer lite nu som då.

Vet inte exakt vad Classic-steget ligger på med alla avgifter och frakt, men när jag kollade på det så hamnade det på runt 3-4000:- och kollar man begagnat så finns det en del andra alternativ att kika på beroende på vilket ljudideal man har.
Dessutom (också endast genom att läsa, inte lyssna) verkar Classic steget ha en rätt varmt och fluffigt ljud vilket kanske inte passar alla. Men man vet ju aldrig, med rätt matchning funkar det mesta. Annars är det som vanligt, köp och prova, blir det inte bra så sälj. Finns ju nackdelar med privatimport och det är att man inte kan prova hemma och testa innan man köper.

Bjarne -> Jag fick bättre ljud hemma när jag bytte från NAD S300 till just hemmabiostärk, så att man blir lyrisk över ljudet genom att byta till ett billigt slutsteg stämmer nog i många fall, men långt ifrån alla... Återigen är vi inne på matchning av de olika komponenterna och hur de funkar med varandra.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/05/16 :  16:07:40  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
OcA/

Jag läste oxå att 8.0b hade problem med låga impedanser och stänga ner med automatsäkringen.

I ett av inläggen på MinHembio stod det att man inte skulle använda högtalare med 4 ohms nominell impedans just pga problem med låga laster.

Så jag har ringt och pratat med Johan på HiFiTrade (alltid lika trevlig) och frågade honom.

Enligt vad han själv säger har han inte märkt av det, men provlyssning/hemlån skulle inte vara något problem.

Min fundering är att låna hem ett steg och koppla upp mot mina gamla Dali högtalare som har en nominell impedans på 4 ohm och se/höra vad som händer vid normala/höga ljudnivåer.


A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/05/18 :  07:37:57  Show Profile Send OcA a Private Message
Det låter som en väldigt bra idé, CarlssonH! Då får du ju möjlighet att höra hur det fungerar i din hemmamiljö! Lycka till!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000