HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Tips på enkla DIY dämpfötter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2007/05/08 :  13:33:01  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Hej!

Funderar på att hitta ngt enkelt att använda som fötter till CD-spelare och DAC. Kan inte så mycket om det här men tror mig ha förstått att det finns två "skolor", en som menar att man skall hindra vibrationer att ta sig in utifrån, och en som menar att man skall leda ut interna vibrationer.

Här är två förslag på enkla grejer som ni gärna får kommentera. Kom gärna med andra idéer själva, gärna beprövade. Det skall vara så enkelt som möjligt

Skola 1: använda dörrstoppar under CD-spelare och DAC
Skola 2: använda trä- eller mässingsknoppar till köksluckor under CD-spelare och DAC

Blandning av 1 och 2: använda ngn slags skumgummibollar eller studsbollar på träunderlag, som kopia på Gingkos Mini-Cloud


Johan

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/05/08 :  13:36:11  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Squaschbollar, delade på mitten är annars en beprövad variant.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2007/05/08 :  14:03:07  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Zalve, javisst ja det har jag hört talas om Dum fråga: vilken skola/vilket syfte tjänar de (dämpa eller leda ut)?

Johan
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2007/05/08 :  14:18:48  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Jolojl: Varför just träknoppar?


//henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2007/05/08 :  14:33:49  Show Profile Send Jolojl a Private Message
H: som sagt, kan inte så mycket om det här och hoppas förutom tips också lära mig lite om material, syfte med fötter och höra om erfarenheter.

Har sett tips från Mapleshade att använda t.ex. träplugg som fötter (http://www.mapleshaderecords.com/audioproducts/generalupgrades.php), därför kom jag med förslaget träfötter ... Inte så mycket mer än så ...

Johan
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/08 :  14:57:55  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Alla mina prylar förutom A-50 har fötter enligt tillverkarens åsikt om det hela. Kolfiber på nån o mjukt på en annan. Jag har inte ens brytt mig om att testa andra lösningar.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/05/08 :  15:52:15  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Squaschbollar tillhör nog dämp-skolan.

Sen har du ju vanliga hockeypuckar - de tillhör "leta ut"-skolan

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2007/05/08 :  20:45:09  Show Profile Send pix a Private Message
"Svejk" visade mig ett tips,
Klipp en bit av Temphur madrassen (väldigt likt Sorbothane)
Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/08 :  21:01:46  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
med silikon kan man göra lite kul grejer

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/05/08 :  21:05:04  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Finns massa roliga saker man kan använda som fötter.
Titta runt i leksak o zooaffärer.
Finns div träningsredskap som kan funka också.
Typ sådana där bollar man tränar handstyrka med mm.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2007/05/08 :  22:38:37  Show Profile Send classe a Private Message
minigolf bollar,cykel slang

18 ska de va.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/05/08 :  22:46:49  Show Profile Send svejk a Private Message
Hockeypuckar med silicon mellan funkar bra hos mig.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2007/05/08 :  23:21:19  Show Profile Send Jolojl a Private Message
He, he ... Många tips! Tackar!

Squashbollar, hockeypuckar, Tempurmadrass, passande leksaker, minigolfbollar, cykelslang, hockeypuckar med silikon ...

Prövar några av de här sakerna. Får se vad det ger!

Johan

Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/05/08 :  23:43:54  Show Profile Send esl a Private Message
Måste ställa ett par frågor vad man vill uppnå med "fötter"
Du har två förslag:
"dämpa vibrationer utifrån"
"leda ut interna vibrationer"

Vad händer om apparaten uttsätts för vibration?
Koppla in ett osccilloskop på utgången, dra på volymen till 100% sätt igång och slå på apparaten dunsa den mot bordet. Är det en CD spelareär det en ide att spela in ett blankspår eller en mycket svag sinus. Påverkas signalen?
Påverkas avläsningen?

Någon som vill prova?
Nästa test blir att dunsa apparaten mot extrafötterna vi tagit fram. Vilken fot är bäst?
finns det en skillnad mellan olika fötter?
Är en mjuk fot bättre än spikes?
Oavsett vad man tycker om distortionsmätningar så är detta något helt annat.
Detta handlar om störningsimmunitet och kan mycket väl vara mer hörbart, eller mindre??

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2007/05/09 :  08:52:44  Show Profile Send Jolojl a Private Message
ESL: håller med i din frågeställning, och önskar också svar. Tror inte det råder allmän konsensus.

Finns väl inget annat att göra än att prova själv antar jag, standardfötter mot puckar och mot golfbollar. Kommer nog inte våga testa mer än under vanliga lyssningsförhållanden ...

Johan
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2007/05/09 :  22:19:45  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Jag har nog alltid tänkt att det är lika viktigt att inte leda in vibrationer i apparaten som att inte leda ut det från den. Sen har jag i och för sig aldrig gjort nåt åt det ändå, förutom på skivspelaren...
Har tänkt en del fram och tillbaka på det där, men egentligen inte kommit fram till något annat än att lägga dämpfötter på strategiska ställen. Bygger man en hifimöbel kan man ju dämpa ut den nere vid golvet och även, om man vill, på varje hyllplan.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2007/05/10 :  14:38:48  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Kanske lite OT men jag fick nyligen prover från en tillverkare av panel drivers, huvudsakligen en talspole monterad på en platta och en magnet, allt sen inbeddad i nån silikon. Syftet med silikonet är att överföra vibrationerna till underlaget och få det att böjsvänga. Det funkar bra, min TV-bänk spelade som bara den.. De sa att hård koppling inte fungerar alls, vätska var det bästa med silikon fungerade nästan lika bra. Detta gav iaf mig en tankeställare på det där med vibrationsdämpning.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/05/10 :  14:50:02  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Läste här på forumet en gång om en lyckad variant där någon hade fyllt värmeljushöljen med smältlim och gjutit in en skruv, spik eller nåt, tydligen blev det riktigt bra vibrationsdämpare, smältlimmet hade "precis" rätt densitet...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2007/05/10 :  15:07:39  Show Profile Send niklass a Private Message
Frågan är ju vilket smältlimm det var, finns ju sjukt många olika sorter :/

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2007/05/10 :  18:24:03  Show Profile Send HNK a Private Message
vad gör spiken för funktion, läste om någon som bara hade fyllt med silicon, kanske värt att testa.
Go to Top of Page

Material
Member

127 Posts

Posted - 2007/05/11 :  10:47:14  Show Profile Send Material a Private Message
Ett knippe gamla musmattor av olika varianter och en rejäl sax går det att ha mycket kul med. Sånd står mina apparajter och högtalare på. Inte för att jag hör någon skillnad, men gratis, det var det.

En Feminist och en Gentleman
Go to Top of Page

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2007/05/12 :  15:00:52  Show Profile Send HNK a Private Message
det ska man också prova kanske
man får ta och göra en lista på alla billiga tweak nån gång
Go to Top of Page

ud
Member

894 Posts

Posted - 2007/05/13 :  10:25:11  Show Profile Send ud a Private Message
TNT-Audios varianter på temat:

http://www.tnt-audio.com/clinica/bulletspikes_e.html

http://www.tnt-audio.com/clinica/sblocks1e.html

torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010
Medlem i Svavel - Södra Vätterbyggdens Audiofiler & VälljudsELit
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10071
Go to Top of Page

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2007/05/13 :  12:07:59  Show Profile Send HNK a Private Message
alternativ 2 där på tnt audio vad var det, fattade inte riktigt...någon som har testat någon av dem?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000