HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hur viktigt är exakta värden på spolar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2007/05/07 :  20:27:25  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Anledningen till frågan är att jag skall ha 0,83 och 0,25 mH, men 0,27 och 0,82 är standardvärden. Är det värt att linda av 0,27 till 0,25, och riskera att lindningen inte blir lika bra som från fabrik?
Vilka problem skulle kunna uppstå?
Det är Cross coils, så toleranserna är bra i startläget, så att säga.
Jag vågar ännu inte sätta kniven i dom......

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2007/05/07 :  20:30:48  Show Profile Send Zei a Private Message
Jag är inte på något sätt en expert... men...
jag ka ninte tänka mig att skillnaden på de värdena du precis uppgett kommer generera en hörbar skillnad.. mätbar möjligtvis..

Ta inte mitt ord på dock.. det finns säkert andra åsikter..

/JZ

Signatur..
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/05/07 :  21:19:27  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det beror väl lite på vad du ska ha spolen till, men om det är till ett högtalarfilter så spelar det exakta värdet ingen roll. Jämfört med alla andra felkällor så är det försumbart.
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2007/05/07 :  22:17:37  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Jo. Högtalarfilter. Jag glömde skriva det.
Vilka är dom andra felkällorna? Här snackar vi JBL pro.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2007/05/07 :  23:18:22  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Ett 6 dB/oktav filter = okritiskt
Ett 12 dB/oktav filter = mer kritiskt
Ett 18 dB/oktav filter = ännu mer kritiskt

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/05/08 :  01:33:42  Show Profile Send f95toli a Private Message
Som Peranders redan påpekat beror det naturligtvis på filtertyp.
Jag antog helt enkelt att det rördes sig om ett första ordningens filter, det kanske var fel?
Högtalarfilter har ju relativt stora "toleranser" eftersom det normalt inte spelar någon roll om man delar vid ex. 200 eller 203 Hz; några Hz mer eller mindre spelar ingen större roll och farmförallt kan man ju kompensera ett "felaktigt" värde på spolen genom att välja ett lite annat värde på kondensatorn (och därmed skifta delningsfrekvensen några Hz) där man ju oftast har fler värden att välja på.
Tänk också på att normala toleranser på kondensatorer brukar vara +-5%, vilket ju faktiskt är ungefär lika mycket "fel" som värdet på spolen i det här fallet.

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/05/08 :  05:25:16  Show Profile Send Lovan a Private Message
Toleranser på spolarna brukar vara en del också
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/08 :  08:32:21  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Mät gärna i butiken. Du kommer hitta de värdena du söker även om de på "pappret" har fel värden.

Ju högre ordning på filtret du har, ju noggrannare är det, men om du inte gjort mätningar på elementen
och deras beteende i lådan spelar hundradelar i filtret mindre roll.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2007/05/08 :  10:16:54  Show Profile Send UrSv a Private Message
Det där verkar vara till Klonac...

Som sagts tidigare är det inte så värst kritiskt men i detta fall skulle jag köpa 0.27 mH och linda av lagom mycket (jag gjorde det genom att räkna varven så gott jag kunde och sen lindade jag av rätt mängd. För spolen på 0.83 är felet 0.01/0.083 dvs ungefär 1.2 % vilket spolen säkert har med råge redan. I fallet 0.25 mH är felet 0.02/0.025 dvs 8 % vilket jag gott tycker man kan justera lite.

Skulle de vara till Klonac tycker jag däremot att du skall vara ännu mer noggrann med likströmsmotståndet för spolen och då i synnerhet för spolen på 0.83 mH för det gör stor skillnad. Många sätter dit en standardspole med typ 0.5 Ohms likströmsmotstånd vilket mot specade 0.2 Ohm ger en riktig hörbar skillnad till det sämre i min mening. Och ja, jag gjorde felet själv för att komma snabbt till spelbart läge...

För övrigt tycker jag du kan avstå från Crosscoils som är skräp som man packat snyggt och sen överdebiterar för efter att ha lurat i folk att det är finfina grejor. Använd luftlindad och lackad (och gärna bakad) trådspole istället. Bättre och billigare.

Edited by - UrSv on 2007/05/08 10:20:10
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/05/08 :  10:24:58  Show Profile Send Kmj a Private Message
quote:
Många sätter dit en standardspole med typ 0.5 Ohms likströmsmotstånd vilket mot specade 0.2 Ohm ger en riktig hörbar skillnad till det sämre i min mening. Och ja, jag gjorde felet själv för att komma snabbt till spelbart läge...



Ytterligare en här...

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2007/05/08 :  19:13:18  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Det handlar om andra ordningens filter.
Vad är klonac?
quote:
För övrigt tycker jag du kan avstå från Crosscoils som är skräp som man packat snyggt och sen överdebiterar för efter att ha lurat i folk att det är finfina grejor. Använd luftlindad och lackad (och gärna bakad) trådspole istället. Bättre och billigare.

Då är jag blåst. Det är luftlindade som skall ersättas, i tron att ett lägre R-värde och mer lika värden mellan kanalerna skulle förbättra ljudet.. Det kanske finns dom som tycker annorlunda. Jag har inte testat ännu. Får återkomma.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2007/05/10 :  22:02:25  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Nu har jag kopplat in och lyssnat och mätt (ultracurve). Man ser på mätningen att kurvan vid avrullningen mellan nedre och övre mellanregister, ca 1250 Hz, ser ett 1-2 dB annorlunda ut, vilket jag tycker är konstigt. Det är här spolen på 0,83 mH satt och ersattes med 0,82. Jag ser ingen skillnad vid delningen mot diskanten, vid 6500 Hz, där det borde märkts.

Lyssningen då? Blåst eller ej, placebo eller inte, så tycker jag att ljudet blivit lite mer distinkt. Så även om luftlindat, enligt många här, skall vara minst lika bra/bättre än cross coils, kommer jag inte att byta tillbaks på ett bra tag. Lyssnar in mig på nuvarande ett tag.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2007/05/10 :  22:24:17  Show Profile Send UrSv a Private Message
I de flesta fall märker du nog ingen större skillnad på ´grund av om det är crosscoil eller luftlindat utan skillnaden beror nog till största delen på att de helt enkelt inte har samma värden i alla parametrar. Oftast är det ju det som gör skillnad och inte konstruktionsprincipen.

Klonac är ett av namnen som givits till Proac-klonerna vilka har just de två spolar du nämnt här.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/05/10 :  22:51:14  Show Profile Send marens a Private Message
Det är lustigt det där med att en del ahr fått för sig att vissa saker som man borde höra skillnad på inte spelar någon roll och andra saker som man inte borde höra skillnad på spelar större roll.

Om konstruktionen är bra från början och man har rätt komponenter i övrigt (högtalarelement från samma batch mm) så spelar värdena roll. Annars spelar de också roll men kanske inte att de är precis efter ritningen, det kan ju bli bättre med andra värden om just dina element inte beter sig som konstuktören tänkt sig från början.

Håller med UrSv att vanliga luftlindade trådspolar är bäst. Bandspolar är någon hokuspokusgrej som får folk att byta till spolar med fel värden på L och R.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/05/10 :  22:57:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vet inte om nån nämnt det men jag skulle gärna vilja påpeka något som jag tycker är viktigt i det här sammanhanget, och det
är matchningen höger/vänster. Att de är lika tycker jag egentligen är viktigare än absoluta värdet. (Som ju ska vara rätt,
missförstå mig inte.) Men sen är det ju å andra sidan svårt för oss vanliga amatörer att få perfekt matchade element.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/05/11 :  09:16:48  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Håller med dig, Bernt. Det samma gäller ju inte minst högtalarelement där variationerna mycket väl kan vara rätt stora.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2007/05/11 :  17:16:43  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Vilka toleranser pratar vi om på själva elementen då? 1, 2, 5 eller 10%? Le och Re.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/05/11 :  17:28:43  Show Profile Send marens a Private Message
Finns ju även det akustiska på högtalarna och resonansfrekvenser mm. Inte säkert att det är riktigt samma.

Svårt att säga i %. Ett sätt att mäta är ju på de färdiga högtalarna med filter och allt och ange avvikelsen i dB. Då kan det vara praktiskt med närfältsmätningar tex.
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/11 :  18:13:30  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Håller med Bernt och Engelholmaudio ... jag är också känsligare för variationer höger-vänster, men visst märks det rejält om någon klantat sig
med filtervärdena generellt sett. Det låter gärna "högtalare" om resultatet.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000