HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Har reservagregatet inkopplat nu... Urrk...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/05/07 :  17:00:42  Show Profile Send OcA a Private Message
I väntan på min Yamaha DSP AZ2 har jag kopplat in min fars gamla TEAC AX-1000 integrerade för att kunna lyssna på stereon så länge.

Det låter inte kul, inte kul alls... Snacka om tunnt ljud!

Väldigt essig i diskanten, platt bas med noll pondus och ett mellanregister som är så litet att man får cellskräck!

Snacka om att det är skilnad på stärkare och stärkare. Nog för att jämförelsen är en aningens orättvis då TEAC'en kostade ca 2000:- när den var ny i mitten på 90-talet och att min gamla NAD S300 kostade tio ggr så mycket, men här hör man verkligen att det är skillnad på skit och pannkaka! Borta är den behagliga diskanten, borta är mördarbasen och borta är stereoperspektivet. Kvar finns en något platt och låg ljudbild, skramlig diskant och klen bas. Finns ju loudness på eländet och man blir ju lite nostalgisk när man ser en sådan knapp, men det visar sig att det är en knapp som man ska låta bli. Oljudet förhöjs med faktor tio ungefär...

Nåja, det duger att spela på så länge och detta kommer ju bara få Yamahan att framstå som en mästerapparat, vilket är trevligt. Men det räckte med fem minuter på lite småhög volym för att både grina illa och få huvudvärk.

Kul att få ett bevis på att man trots allt inte kastar pengarna i sjön när man köper dyra prylar. Ett utmärkt tillfälle att ta hit flickvännen och visa att det faktiskt är skillnad...

Tänkte bara delge mina experiment! Hoppas det roar någon iaf! Mig roar det defenitivt!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2007/05/07 :  17:15:27  Show Profile Send Nykmark a Private Message
Jag är road och skynda dig att släpa dit flickvännen innan fin-yamahan dyker upp!

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/05/07 :  17:20:16  Show Profile Send OcA a Private Message
Kommer jag absolut göra! Skulle bli storligen förvånad om hon inte hör skillnad...

Det låter förbluffande dåligt helt enkelt! Men jag tycker ändå det är rätt kul! Ska bli spännande att se vad 2x130 watt Yamaha kan ställa till med i helgen... Blir det inte bättre än det är nu kommer jag gråta ögonen ur mig...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Ubbe O
Member

82 Posts

Posted - 2007/05/07 :  21:47:41  Show Profile Send Ubbe O a Private Message
Va, ska du ge dig in i hemmabioträsket nu???
Jag tror att du kommer att sakna din NAD när du lirar musik,
men jag hoppas för din skull att jag har fel

Du meddelar väl resultatet?
Men inte har du väl redan gjort dig av med NAD'en eller?
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/05/08 :  09:32:10  Show Profile Send OcA a Private Message
Jodå.. Nad'en gick till ny ägare igår. Ska hämta Yamahan i helgen. BLir det skit kan man alltid byta.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Ubbe O
Member

82 Posts

Posted - 2007/05/08 :  15:43:16  Show Profile Send Ubbe O a Private Message
Ska bli spännande att höra vad du tycker!

Jag börjar själv bli sugen på fler kanaler,
men vill inte kompromissa med stereoljudet.

Hur gammal är Yamahan du har på ingång?
Och vet du vad den har kostat när den var ny?
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/05/08 :  16:56:41  Show Profile Send OcA a Private Message
Den är från 2003-2004 nån gång tror jag. Tar alla bekanta format, men har ingen autokalibrering eller radio. Bra krut med 5x130 watt i 8 ohm samt 2x35 watt för främre effektkanaler och en massa DSP program om man gillar sånt.
Kostade runt 16-18k när den var ny och var idel testvinnare i pressen. Enligt vissa testare hävdade den sig mycket väl med integrerade stärkare i samma prisklass, det vill ju inte säga lite om hur ljudet är i tvåkanal!

Riktigt snygg också med clean front med alla knappar och vred under lucka.

Ska bli riktigt roligt att testa och se vad den går för! Måste dock köpa mig en subkabel för lågnivå om jag ska ha nytta av inställningarna i stärkaren, men det borde funka med lakritsrem så länge...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/05/08 :  17:17:37  Show Profile Send ljud a Private Message
Jag hade AZ1 på mitt gamla jobb som vi använde för ljudläggning av film i flerkanal. Högtalarna var Atlantic Technology och det var riktigt bra krut i den besten som vägde runt 24 pannor! Jag tror du kommer bli skitnöjd.

Säkert mycket bättre än nad-skräpet du hade innan
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/05/08 :  19:39:56  Show Profile Send OcA a Private Message
Haha! Ja, den som lever får se! Denna ligger ju på 22 pannor, så det är inte långt efter... Varav 8 kilo tydligen är nätdelen...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

overhang
Member

321 Posts

Posted - 2007/05/08 :  19:46:45  Show Profile Send overhang a Private Message
Vågar man fråga i vilket härad en sådan stärkare ligger idag?
/Patrik

CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/05/08 :  21:21:13  Show Profile Send OcA a Private Message
Om du syftar på pris, Overhang, så fick jag min för 7 blås i mint condition med alla papper och originalkartong.

Tycker jag är ett helt ok pris med tanke på kompetensen den besitter. Kommer knappast sakna radio eller autokalibrering... Annars har den allt utom HDMI bildväxel och det sköter ju ändå DVD'n eftersom jag bara har en bildkälla med HDMI.

Har kollat på bilder av innanmätet och jag kan bara säga att det ser riktigt fett ut för att använda lite modern svenska...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/05/08 :  22:24:10  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Det är riktigt kul att handla gamla "topline"-hembiogrejer. Man får finfina produkter, som ofta är välskötta pga. höga originalpriset, för en rimlig peng. Och det man missar är senaste auto-mambojambon, som förståsigpåarna ändå ska in och peta med.

Sitter själv nöjd med en Sony ES-värsting på 24kg, som nog är ännu äldre, men den är bra!

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/05/08 :  22:36:06  Show Profile Send OcA a Private Message
Ja, känner mig riktigt spänd av förväntan inför vad den kan åstadkomma hemma!

Kul med fler som sitter på fina top-of-the-line grejer! När det inte finns möjlighet att köpa nytt, köper man begat! Lefflers rekommenderade en Arcam AVR 350 (tror jag den heter) om jag ville behålla min tvåkanalsprestanda... Ca 25k kronor... Jo tack...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000