HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ljudjämförelse
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/05/08 :  15:41:33  Show Profile Send matte76 a Private Message
Har nu jämfört wav-versionerna med varandra, brända på en cd-rw i hifi-anläggningen. Mitt resultat:

Tom Petty - A lät bäst totalt sett, men ganska små marginaler mot B som jag tycker verkar ha djupare/mer bas. Bägge låter totalt sett bra i mitt tycke. Men A vinner med en noslängd! Antar att A är vinylversionen. Isåfall låter cd-versionen nästan lika bra i mitt tycke, och med djupare bas vilket kan vara en fördel. Däremot låter A något tydligare.

RHCP - E vinner klart trots att ljudet på den inte heller lär vinna några priser..Rösterna i F låter konstigt, skär sig liksom. Antar att detta är cd-versionen. Även i övrigt otydligt och tunt ljud på F. Trist att de förstör en så bra låt/skiva i ett hanteringsmässigt överlägset format som cd är jämfört med vinyl Denna skivan ska jag INTE köpa (tur att jag inte köpt den än).

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/05/08 15:43:33
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2007/05/08 :  16:13:58  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Nu har jag testat Tom Petty filerna på min stereo via datorn. A låter så mycket bättre här hos mig, klarare ljud utan en massa basbummel! B ja vad ska man säga mycket och dålig bas och ett klart dovare diskantregister.

Mvh:
Kareem
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/05/08 :  17:54:12  Show Profile Send nin a Private Message
Det som är mest intressant med denna tråden är nog att dagens ljudideal verkar ha påverkat mycket audiofiler med. Vad jag menar med detta är att dagens sönder hackade dynamik och enormt höjda diskant är så vanligt att folk tar detta som "rätt", och när man får höra skivor som inte är sönderpillade så tycker man dom låter "luddiga" och som en "filter över högtalaren", när det snarare är tvärtom .
T ex, lyssnar man på äldre skivor, original släpp inte remastrings skivor, från 60-70 talet så är det sällan någon hög diskant som förstör ljudet. Det låter varmt och naturligt.

Så tillbaka till dessa filer och vad man kan lära sig om dom? Ja det första jag är enormt förvånad över är att någon föredrar detta:


över detta


(ja, inte samma låt men det är ca samma skillnad, t o m större skillnad på Saving Grace, men är på jobbet och kommer inte åt bilderna).

En köksradio lär kunna spela den dynamiskt sönderhackade låten bra .
Tom Petty skivan är inspelad analogt, som RHCP skivan, och det är faktiskt så att vinylen har samma klang som masterbandet och låter som mastern. Producenten och mixaren till skivan var t o m under graveringen! Så detta med filter över högtalaren är inte på grund av felaktig ljudet, utan snarare att man är van dagens söndermastetrade ljudideal.

Så finns det någon mening med denna tråden? Ja, att visa på just detta, med att man lätt kan vänja sig vid ett "felaktigt" ljud och därmed tycka "rätt ljud" låter illa. Lite som när jag börja med hifi och alltid hade diskanten och basen på +8 och dom får gångerna man testa source direct så tyckte man det lät fel. Dock med mer förståelse och träning, så lärde man sig vad som var mer rätt.
Samma tycker jag många ska göra med våra skivor dom lyssnar på. Leta rätt på original vinylen lr CDn, lyssna på musik som INTE är sönderhackade, så tror jag man kommer få mer ut av musiken på sikt.
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2007/05/08 :  18:00:20  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Då måste jag bara fråga vilken utav bilderna var A respektive B?
Mvh:
Kareem
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/05/08 :  18:01:08  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Nin, kan du lägga upp bilden på screenshot som tillhör vilkan file?
Eller är det så att Alla "A" är Vinyl eller liknande?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/05/08 :  18:04:04  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Om jag minns rätt från när jag kollade igår så är B och E vinyl.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/05/08 :  18:38:53  Show Profile Send nin a Private Message
Kan lägga upp rätt bilder när jag slutar imorgon bitte. Men skillanden är ungefär samma.
Så när det gäller Tom Petty så ser den med ljusklag ut ca som första bilden medans den med mörkare klang/mer bas som andra bilden.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/05/08 :  18:46:20  Show Profile Send nin a Private Message
Just det, glömde säga det att när man använder compression för pressa ihop dynamiken så pressar man upp tystare delar. Därför kan visa delar vara lättare att höra, men det är p g a man förstört dynamiken.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/05/08 :  18:57:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Är A sönderkomprimerad alltså? Intressant.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2007/05/08 :  19:13:06  Show Profile Send boombox a Private Message
Redan avslöjat

Då blir det inget blindtest för mig (om jag nu fattat rätt). Hursomhelst, gillar inte de ljusa, basfattiga A och F med trasig diskant. Tycker också B och E låter mer organiskt och naturligt.
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2007/05/08 :  19:55:18  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
nin, hur har du fått in vinylversionerna i datorn?

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/05/08 :  20:13:43  Show Profile Send Marc a Private Message
Jättekul grej!

Har inte läst några andra inlägg än det första än, eftersom jag ville vara opåverkad. Spelade upp allt genom stereon på relativ hög volym.

...And here are the results of the Marc jury:

Intryck Tom Petty:

A.mp3 - Livfullast och har bäst driv. Ljusare i diskanten än B. Lite wall-of-sound och 2d-känsla men samtidigt låter Tom Petty som mest angelägen i denna version.

B.mp3 - Bumlig bas, ljus diskant och jobbig att lyssna på. Går bort.

A.wav - Lite ljus i diskanten. Mer kropp och 3d än A.mp3 men samtidigt lite tristare.

B.wav - Känns lite avrullad i toppen. Man blir säkert minst lyssningstrött av denna, men det känns lite som om man sitter insvept i en lägereldsfilt.

Intryck Red Hot Chili Peppers:

E.mp3 - Lite vasst, kornigt och inte så behagligt att lyssna på.

F.mp3 - Hjälp, jag får ont i öronen!

E.wav - Det här låter bra. Känns välbalanserat och fylligt. Kanske en aningen avrullad i diskanten till förmån för mellanregistret.

F.wav - Helt ok men vassare än den ovan. Blir nog lyssningstrött av denna i längden.

Genrella intryck:

Ingen av filerna gav någon superkvalitet på ljudet men de relativa skillnaderna tycker jag i alla fall kom fram bra. Sen märkte jag att jag ändrade "smak" lite grann allteftersom jag lyssnade. Favoriten av dem alla får nog i alla fall bli E.wav!

Och nu är jag ivrig att läsa alla andra inlägg i tråden!

Tack för en kul uppgift nin!!

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Edited by - Marc on 2007/05/08 20:20:21
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/05/08 :  20:21:40  Show Profile Send nin a Private Message
Audionet, med en 5 meter lång 29 kr kabel från biltema med 3,5 mm plugg rakt in i ljudkortet.


Marc, kul du gilla det. Men jag har en fråga om ditt svar som jag inte får att gå ihop:
"A.mp3 #8211; Livfullast och har bäst driv. Ljusare i diskanten än B. Lite wall-of-sound och 2d-känsla men samtidigt låter Tom Petty som mest angelägen i denna version.

B.mp3 #8211; Bumlig bas, ljus diskant och jobbig att lyssna på. Går bort."

Du menar att B är jobbig att lyssna på för den har ljus diskant men A är ljusare, men är bättre?
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/05/08 :  20:35:47  Show Profile Send Marc a Private Message
Nin,

Lyssnade först bara på A.wav och B.wav och uppfattade då A som mer hissad i diskanten än B, som jag uppfattade ungefär som rör-ljud brukar beskrivas: gosigare och mer betonat mellanregister. I det läget föredrog jag faktiskt B.

Sen lyssnade jag på A.mp3 och B.mp3 och då tyckte jag B.mp3 lät riktigt dåligt, medan A.mp3 gav Tom Petty en lite mer "angelägen" röst (mina tankar gick till Bob Dylan).

Slutligen lyssnade jag på alla 4 varianter om vartannat (efter ett tagt tog jag bort B.mp3 eftersom den var så dålig och fortsatta med övriga tre). Då tyckte jag inte längre att B.wav, som jag hade föredragit framför A.wav, lät bäst, utan mer avrullad och lägereldsgosig. Tyckte A.wav gav mest kropp och 3d-känsla, men den musikaliska känslan, enligt min tolkning av låten som jag aldrig hört förut, tyckte jag framkom bäst i A.mp3. Men det kan ju vara för att jag gillade när Tom Petty fick en lite mer angelägen ton, vilket i sin tur säkert är kopplat till den höjda diskanten.

Invecklat?

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/05/08 :  20:38:24  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Så musikaliteten blir (i det här fallet) bättre av att klämma en wavfil genom en mp3-kodare?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/05/08 :  20:42:45  Show Profile Send Marc a Private Message
quote:
Så musikaliteten blir (i det här fallet) bättre av att klämma en wavfil genom en mp3-kodare?
Ja, i fallet A gav mp3-filen en ljudbild som jag tyckte passade bättre med min musikaliska tolkning av låten, även om de hifi-mässiga kvaliteterna som djup och 3d-känsla fick stryka på foten.

Tyckte själv det var rätt fascinerande.

Men för B var mp3-filen som sagt riktigt dålig och jobbig att lyssna på.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Edited by - Marc on 2007/05/08 20:43:32
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2007/05/08 :  20:59:08  Show Profile Send ninja a Private Message
Lyssnade endast på wave filerna. Tycker att B och F låter bättre och mer naturligt än A och E!


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps

Edited by - ninja on 2007/05/08 21:11:20
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/05/08 :  21:26:16  Show Profile Send matte76 a Private Message
Tycker att Tom Petty "A" låter bättre än "B", tydligare och renare ljud med mer driv. Sönderkomprimerad och med höjd diskant? Må så vara men i mina öron låter A fortfarande bättre än B oavsett. Inte mycket bättre dock. Men det kanske är fel på min smak? Alltså kör jag vidare med cd:n, inte för att jag har någon vinylspelare men ändå

RHCP däremot låter ju "E" klart bättre än "F" men inte särskilt bra för det...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/05/08 21:29:26
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/05/08 :  22:26:31  Show Profile Send ztenlund a Private Message
ninja:
Du föredrar alltså den RHCP-version som har ~0,96% klippning i ena kanalen och ~0,8 i den andra?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/05/09 :  00:02:27  Show Profile Send nin a Private Message
matte76, har du diskant på förstärkaren så kan du testa den på B
Sedan får du tycka precis som du vill, men tänk efter, är det för du försökt förstå skillnaden och varför eller är det bara för du har alltid haft rätt så sett?
Som jag sa innan om bas och diskant kontrollen på förstärkaren så tror jag många har upplevt samma sak som jag. Och för mig så är dynamik viktigt för hifi, annars kan jag lika gärna köra med köksradion
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/05/09 :  00:18:10  Show Profile Send Eref a Private Message
Vill egentligen inte störa denna intressanta tråd med OT men kan inte låta bli.
Nin, du får inte förtala köksradion. Min Skantic som jag hittade i soprummet för ett halvår sedan har ett förunderligt bra ljud...

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/05/09 :  00:46:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Skantic är helt OK. Lagade en sån för ett tag sen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/05/09 :  07:28:11  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
matte76, har du diskant på förstärkaren så kan du testa den på B


Har inga tonkontroller på min Primare förstärkare eller hur menar du?


quote:
Sedan får du tycka precis som du vill, men tänk efter, är det för du försökt förstå skillnaden och varför eller är det bara för du har alltid haft rätt så sett?
Som jag sa innan om bas och diskant kontrollen på förstärkaren så tror jag många har upplevt samma sak som jag. Och för mig så är dynamik viktigt för hifi, annars kan jag lika gärna köra med köksradion


För att jag alltid haft rätt? Hur menar du nu? Jag skrev bara hur jag upplevde ljudet när jag lyssnade igår. Har kvar cd-rw-skivan och ska köra en ny lyssning idag. Om mina åsikter ändras skriver jag det. Och visst är dynamik viktigt, men renheten i ljudet, basens kvalitet osv kommer fram mycket bättre i hifi-anläggningen än på köksradion så dynamik är inte allt ändå

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/05/09 07:29:52
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/05/09 :  14:23:43  Show Profile Send nin a Private Message
Matte76, Visst, du får tycka att det låter bättre om man skruvar upp diskanten (=upplevd renhet), det är helt klart upp till dig
Förstår dock inte hur du menar att basen låter bättre på A än B, när basen är nästan väck på A, men det är min smak iaf.
Här är bilder på spåren.
A:


B:


Hela låten:
Saving Grace CD


Saving Grace LP


RHCP
E:


F:


Hela låten
Stadium Arcadium LP


Stadium Arcadium CD


Alla låtar är normaliserade till samma medelnivå.

Hoppas detta varit intressant för alla som testat lyssna på låtarna. För mig har det varit en ögon öppnare för några år sedan.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/05/09 :  14:26:12  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Känns helt klart som man ska bränna ut dessa vid tillfälle och prova på anläggningen.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000