Author |
Topic |
|
n00b
"Besan"
1532 Posts |
Posted - 2002/07/09 : 19:00:12
|
Alltså nu har gått och grubblat lite men trög som jag är så förstår jag inte... Vad ¤%#//&¤% är en digital effektförstärkare och hur fungerar en sådan. Jag har inte orkat söka och leta på nätet, tänkte att det går snabbare och lägga ut en tråd här =)
//jonas
|
|
Morello
Member
926 Posts |
Posted - 2002/07/09 : 19:09:33
|
Hej!
Skall försöka fatta mig kort.
En klassisk digital effektförstärkare fungerar så här:
Insignalen och en triangelvåg läggs på ingångarna till en komparator*.
utsignalen från komparatorn påförs efterföljande effektsteg. Notera att effektsteget endast får signalen noll eller ett.
Efter effektsteget följer ett analogt lågpassfilter för att ta bort högfrekvensskräpet. Analogin med SACD ligger nära till hands.....
Förklaring: * En komparator ger utsignalen "ett" om "+"-ingången har högre amplitud än "-"-ingången. Utsignalen är noll om "-".ingången har högre amplitud än "+"-ingången.
mvh
Joe Morello
-Time Further Out-
|
|
|
Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus
415 Posts |
Posted - 2002/07/09 : 19:14:28
|
quote:
Alltså nu har gått och grubblat lite men trög som jag är så förstår jag inte... Vad ¤%#//&¤% är en digital effektförstärkare och hur fungerar en sådan. Jag har inte orkat söka och leta på nätet, tänkte att det går snabbare och lägga ut en tråd här =)
Mycket enkelt beskrivet, så omvandlar den digitala förstärkaren en insignal i PCM-format till en PWM-signal. PWM betyder "pulsbreddsmodulering". PWM-signalen kallas ibland för "sågtandssignal", för den ser extremt hackig ut.
En PWM-representation av en sinuskurva har ett speciellt utseende. När sinuskurvan är i sin positiva period, så kommer PWM-pulserna att vara breda upptill, och smala nedtill - så att de tidsmässigt har större energi i den "positiva" regionen. När sinuskurvan passerar "nollan" så är pulserna lika breda upptill som nedtill, och när sinuskurvan är i negativ period så är pulserna bredare nedtill än upptill, och har sin största energi på den negativa sidan. Man styr alltså TIDEN som pulsen är hög respektive låg.
När man sedan skickar denna PWM-signal genom ett enkelt lågpassfilter (ex en kondensator parallellt samt en seriespole), så kommer den högfrekventa bärvågen "pulsen" att filtreras bort, och kvar blir själva den lågfrekventa sinusvågen - den tidsmässiga distributionen av energi som växlar mellan positiv och negativ.
Fördelen med tekniken är att transistorerna bara switchar mellan två lägen: På eller Av. Där är förlusterna minimala, och man behöver inte bekymra sig om exempelvis stora kylflänsar eller nollgenomgångsdist.
Problemet är att få förstärkaren att bli helt linjär. Detta kan man uppnå exempelvis genom olika former av motkoppling eller genom att man i förväg känner till olinjäriteterna och kompenserar för dem i själva beräkningen från PCM till PWM. Detta senare är vad TacT gör i sina digitala förstärkare.
Kortfattat, var det.
MVH /Morgan
*To boldly go where no-one has gone before? |
|
|
Morello
Member
926 Posts |
Posted - 2002/07/09 : 20:09:00
|
Hej Morgan!
Jag har några kommentarer:
1. Den pulsbreddsmodulerade signalen är absolut inte sågtandsformad, då skulle den ha strikt fler nivåer än två st.
2. Insignalen behöver inte vara PCM, utan godtycklig. Det gäller bara att omvandlingen sker till PWM.
I övrigt håller jag med
mvh
Joe Morello
-Time Further Out-
|
|
|
Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus
415 Posts |
Posted - 2002/07/09 : 20:29:11
|
quote:
1. Den pulsbreddsmodulerade signalen är absolut inte sågtandsformad, då skulle den ha strikt fler nivåer än två st.
Jag sade inte att den var sågtandsformad, utan att den ibland (felaktigt) kallades "sågtandssignal" för att den ser extremt hackig ut. Flankerna är ju förstås teoretiskt sett oändligt branta, och i praktiken ganska nära...
quote:
2. Insignalen behöver inte vara PCM, utan godtycklig. Det gäller bara att omvandlingen sker till PWM.
Javars. Men om vi nu diskuterar "heldigitala" förstärkare, som tar en digital insignal och först på utgången har ett lågpassfilter/rekonstruktionsfilter, så är det ju vanligen en PCM-signal som är källan. Sedan finns förstås andra digitala format, som exempelvis DSD-signal... Sedan kommer saken i en annan dager om vi bara talar om principen för PWM-förstärkare som sådan. Då förstår jag din invändning ;)
MVH /Morgan
*To boldly go where no-one has gone before?*
Edited by - Morgan on 2002/07/09 20:31:0 |
|
|
no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå
824 Posts |
|
n00b
"Besan"
1532 Posts |
Posted - 2002/07/10 : 15:57:35
|
quote:
n00b, för att det inte ska bli missförstånd eller dyl. läs: http://www.psaudio.com/articles/sdat.asp
Där har dom en utförligt beskrivning...
Tack för mig, over and out!
// no_85 ..::Prylarna::.. _______________________ I'm #85 so why try harder...?
man tackar man tackar
// jonas
Edited by - n00b on 2002/07/10 15:58:2 |
|
|
no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå
824 Posts |
Posted - 2002/07/11 : 11:01:13
|
nema problema...
// no_85 ..::Prylarna::.. _______________________ I'm #85 so why try harder... |
|
|
|
Topic |
|