HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Att anlita en flyttservice
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/05/04 :  09:48:02  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Planerar att flytta om några veckor och funderar lite på att leja ut jobbet till en flyttfirma.
Undrar om ni har någon erfarenhet av sånt? Alltså hur lång tid är ett rimligt antagande att det tar för två erfarna flyttkarlar att flytta ett bohag på 3 rok på en sträcka av cirka 14 km?

Naturligtvis beror det också på hur stor och rymlig är själva flyttbilen och om allting är färdigpackat redan av mig eller inte.
Jag har inga soffor, inga stora bokhyllor eller dylika. Kommer att slänga min gamla dubbelsäng och madrasser.

Tänker själv ta hand om att flytta musikanläggningen, för det känns inte så kul att låta främmande ta hand om det. Eller är det feltänkt?

Nu till min huvudfråga, hur många timmar sammanlagt kommer de att debitera mig?
Det finns säkert någon här som har anlitat flyttservice och kan säga ungefärlig tid.
Båda lägenheterna ligger bara en halvtrappa upp.

Jag gissar vilt på fyra timmar, men vad tror ni, det kanske är önsketänkande? Timpenning ligger cirka 750-800 kronor/timmen för två man och bilen.

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/05/04 :  09:58:26  Show Profile Send B-200 a Private Message
Flytta stereon själv, när jag anlitade flyttfirma försvann halva skivsamlingen och tavlorna.
Så kolla upp vem det är som rotar i dina saker. Kolla också deras skadepolicy.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/05/04 :  10:11:19  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Okej, asimov66!

Bra synpunkter. Man får kanske åka ett par vändor med stereo etc. men det kan det vara värt. Hoppas bara att min vän har tid just då när jag ska flytta.

Hur gick det sen? Fick du tillbaka någonting på hemförsäkringen? Man tror inte att det är sant att sånt ska kunna hända!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/04 :  10:16:55  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Varför inte be om prisuppgift från den du tänker nyttja

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/05/04 :  10:24:03  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag har använt flyttfirma två gånger, dels när jag flyttade till Göteborg-London, dels när jag flyttade för knappt ett år sedan då avståndet bara var ca 2 km.

Tre saker: Begär offert så att du vet priset innan, det ska alla firmor kunna ge. Specificera exakt vad som ska flyttas och om du packar alla småsaker själv så tala om det. När jag flyttade från Göteborg så kom en representant från firman hem till mig ett par veckor innan flytten och beräknade volymen; sedan fick jag en offert med det totala priset INNAN flytten.

För det andra så är de flesta flyttfirmor försäkrade så om de tappar en möbel så täcks det, men när det gäller stereo och liknande så kan det dock ev. vara värt att betala några hundra extra för "osynliga" fel.
Jag har för mig att jag betalade ca 2000 kr extra för försäkringen (som inkluderade stöldskydd) när jag flyttade från Göteborg, då var det också ett krav att de jag visade dem att sakerna som täcktes (Stereo, TV, dator, CD-skivor m.m) fungerade innan de packades. Grejerna packades sedan av flyttgubbarna medan jag såg på (det var dock jag själv som plockade isär anläggningen, det var ok så länge de fick stoppa ned grejerna i kartongen).
2000 kr kan låta mycket men med tanke på att grejerna var ute och snurrade på vägarna i Europa i 4 dagar så tyckte jag det var ok, särskilt då jag var 100% täckt.

För det tredje. Flyttfirmor är otroligt effektiva, är allt pakcat så tömmer de nog lägenheten på max en timme.

Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/05/04 :  11:16:31  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
johan.björklund!

quote:
Varför inte be om prisuppgift från den du tänker nyttja


Mycket bra förslag, fast när jag frågade det i telefon så kunde ingen svara på frågan av de firmorna jag talade med. Men kanske de måste först få kunna se med egna ögon hur det ser ut med bohaget, eller få en noggran beskrivning av det hela.

f95toli!

quote:
För det tredje. Flyttfirmor är otroligt effektiva, är allt pakcat så tömmer de nog lägenheten på max en timme.


Det tror jag säkert. Frågan är bara ifall allting ryms med på en gång, eller om de måste köra två vändor. Men om de har en riktig lastbil, så borde den kunde inrymma hela mitt bohag på en gång, eller vad tror ni?
Just nu bor jag på en trea på 76,5 kvadratmeter.

Vi ska få en container hit för drygt en vecka. Jag tänkte slänga en hel del grejer till den. Det bästa med flyttet är kanske att man blir av med mycket skräp.

Alltså min tanke om tiden kan eventuellt stämma i så fall. Flytten borde inte ta med än högst fyra timmar.

Edited by - pick-me-up on 2007/05/04 11:24:56
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/05/04 :  11:18:05  Show Profile Send B-200 a Private Message
fick ingenting tillbaka, lite svårt att bevisa exakt vad det är i lådorna och hur ofta är det man sparar kvittona på alla inköpta skivor?

nej jag fick ingenting tillbaka förutom en dyrköpt läxa.
Macken nästa gång med hyrd lätt lastbil, är min egen melodi.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/05/04 :  11:22:05  Show Profile Send Peg a Private Message
Jag har flyttat med hjälp av flyttfirma från en välfylld trea på 89 kvm + proppfullt förråd till ett hus 14,1 km bort enligt eniro.
Det tog 4 eller 5 timmar (minns inte exakt) med 3 gubbar men då var det dubbelsäng och bäddsoffor mm.

Begär en offert så kommer det en kille och tittar på hur mycket det är som ska flyttas.



Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/05/04 :  11:32:16  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Tack Peg!

quote:
Begär en offert så kommer det en kille och tittar på hur mycket det är som ska flyttas.


Det ska jag göra. Måste bara bestämma först vilket bolag jag ska anlita. Det är tur att det inte finns så himla många sådana här hos oss.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/05/04 :  14:21:34  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Måste bara bestämma först vilket bolag jag ska anlita

Givetvis ska du begära in offert från flera firmor så de inte kör upp dig.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2007/05/04 :  16:10:56  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message
Min baby (anläggningen) låter jag ingen annan komma i närheten av.

Tag dig det (mindre) besväret och flytta den själv.


"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2007/05/04 :  20:28:44  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Tips på flyttfirmor i Göteborg. Skall ha flytten till Malmö.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/05/04 :  20:56:26  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
quote:
Min baby (anläggningen) låter jag ingen annan komma i närheten av.

Tag dig det (mindre) besväret och flytta den själv.


Jodå, det kommer jag göra också, alltså själva ljudanläggningen. Ringde till min vän i går och han ska hjälpa mig.
En annan vän lovade ställa in min skivspelare sen när det är aktuellt.

quote:
Tips på flyttfirmor i Göteborg. Skall ha flytten till Malmö.


Hörrudu grabben, då får du starta en egen tråd!!




Edited by - pick-me-up on 2007/05/05 09:16:30
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/05/05 :  14:01:03  Show Profile Send Stickan a Private Message
Fyra timmar för två man på en trea låter lite lite.
Har själv jobbat på en flyttfirma så jag har lite erfarenhet, packar du själv eller skall flyttkillarna packa?

Har ett otal exempel på flyttar man trodde skulle bli en piss i Mississippi där det tog en hel dag att bara fylla bilen!!

En tvåa i Lund t.ex, med både källare och vind iofs, tog åtta timmar för tre man.
Vi packade allt själv, burken blev knökfull så vi tvingades lämna kvar två cyklar.
Det kan vara svårt att uppskatta tiden på en flytt, en överenskommelse om fast pris kanske är bättre.

Lycka till!


Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.

Edited by - Stickan on 2007/05/05 14:02:53
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/05/05 :  17:09:04  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Tack Stickan!

Kommer nog att behöva all lycka och stöd jag kan få Om det är nånting som jag inte gillar så är det förändringar! Och att flytta är det värsta jag vet. Har haft drömmar om det redan flera gånger, dock inte nödvändigtvis mardrömmar.

Det var mycket värdefull information. Tror också att jag var kanske en aning för optimist när det gäller tiden.

Men alltså, brukar flyttfirmorna ha så stora lastbilar att dem rymmer 3 rok på en gång? Då ska det inte ta så jättelång tid, tycker jag. Fast vad vet jag? En glad amatör vad gäller flyttningen.
Jag har inga soffor, ingen dubbelsäng eller stora bokhyllor. Men det blir ganska många trälådor full med skivor.

Hur som helst, är jag så less att behöva göra allt detta själv, så jag väljer den här varianten. Stereon ska jag flytta själv med hjälp av en god vän. Han är mycket duktig att installera allt igen och dessutom tycker om att hålla på med sånt.

Så klart ska jag ersätta honom också. (Troligtvis blir det i form av en flytande ersättning ... ) För jag vill inte att någon ska slita sig på sin fritid bara för nöjets skull!

Och om det skulle krisa sig på nåt sätt, kan jag välja alternativet att flytta själv ändå. I värsta fall är jag beredd att göra det.

Om man vore klok, (vilket jag inte är ...), så vore det väldigt bra för plånboken att flytta själv. Trots allt flyttar man ändå inte så jätteofta, så det får bli en liten omkostnad ändå. Fast roligare kunde man ha för de pengarna än att se på när andra jobbar.

Men min filosofi är att låta andra livnära sig också. Så förhoppningsvis gynnar jag en liten firma ekonomiskt genom att välja det här alternativet.

Av samma orsak valde jag att anlita en mäklare också. Jag vill att de får sitt uppehåll försäkrat också.

Edited by - pick-me-up on 2007/05/05 17:23:14
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/05/05 :  18:44:34  Show Profile Send Stickan a Private Message
quote:
Men alltså, brukar flyttfirmorna ha så stora lastbilar att dem rymmer 3 rok på en gång?

Beror nog lite på vem du anlitar, jag jobbade på Kungsholms Express
som har olika storlekar på sina containrar som går att lyfta av och på bilen.
De har bilar med fasta flak också(tror jag)plus en mindre modell som kallas för packbilar som lastar 17-20 kubik ung.
Hör med Kungsholms Express som är en av Sveriges största och bästa firmor. Good lick!!

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/05/05 :  19:15:47  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
quote:
Beror nog lite på vem du anlitar, jag jobbade på Kungsholms Express
som har olika storlekar på sina containrar som går att lyfta av och på bilen.
De har bilar med fasta flak också(tror jag)plus en mindre modell som kallas för packbilar som lastar 17-20 kubik ung.


Tack för tipset, men jag tror inte att de har filial på Medelpad!
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8517 Posts

Posted - 2007/05/05 :  19:29:00  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Men alltså, brukar flyttfirmorna ha så stora lastbilar att dem rymmer 3 rok på en gång?

Ja,30-45 kubik,beroende på hur mycket grejjor du har förståss.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/05/05 :  22:21:23  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Okej, det låter ganska mycket i mina ögon.

Någonstans, (hittar inte just nu), läste jag på nätet att en typisk trea innehåller grejer för motsvarande 267 kubikmeter!! Hur i himmelen kan det bli så mycket?
Kan det verkligen stämma? Det kanske beror på vilket sätt man räknar och att det går att stuva om dem så att dem tar inte så jättemycket plats ändå.

Då skulle man behöva köra många vändor för att få med allting!

Så vad tror ni, ryms mina möbler på en gång eller måste de köra två varv?
Jag tror nästan att dem måste rymmas alling på en gång, för så jäkla mycket möbler har jag inte!

Om jag inte kommer ihåg alldeles fel, så flyttade vi förra gången 19 år sen två gånger med en vanlig VW LT 35. Och lastbilen måste vara minst dubbelt så rymlig.

Det här hittade jag på en sida: De större lastbilarna på 50 kvm kan rymma ända upp till 5 rum ock kök. Så mitt lilla bohag tar inte just mer än hälften av utrymmet! Sen är det en annan fråga att hur fort kan man lasta och lossa allting. Enligt mitt synsätt borde de klara allting på max fyra timmar om jag har packat allting färdigt.
Men jag ska begära offert ändå, så får vi se. Kanske inte på varenda firma som finns här, men två till tre stycken möjligen.


Edited by - pick-me-up on 2007/05/05 22:38:31
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8517 Posts

Posted - 2007/05/05 :  22:36:14  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Ja,30-45 kubik,

Tror du mig inte?Jag vet..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/05/05 :  22:39:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Någonstans, (hittar inte just nu), läste jag på nätet att en typisk trea innehåller grejer för motsvarande 267 kubikmeter!! Hur i himmelen kan det bli så mycket?
Om du har 89 kvadrat och tre meter högt i tak och sen fyller upp hela skiten från golv till tak så blir det 267 kubikmeter. Rätt mycket alltså...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/05/05 :  22:40:02  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Det är klart jag tror dig, ryssen. Min formulering syftade inte att misstro dig. Bara att det är en rymlig lastbil.

Det är sant, BJ. Vet inte varifrån jag har fått den siffran, men är nästan helt säker att det stod så.
Var troligtvis en hemsida av någon flyttfirma.

Undrar om jag har missuppfattat det hela på nåt sätt!

Edited by - pick-me-up on 2007/05/05 22:45:34
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/05/05 :  22:44:50  Show Profile Send ztenlund a Private Message
30-45 kubik är väl inte så extremt om det är en riktig lastbil. De största hyrskåpen typ Statoil och OKQ8 är ju strax över 20 kubik och dessa är ju fortfarande lätta lastbilar.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/05/05 :  22:49:08  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Aha. Då ryms min skrot på en vända. Då är det bara frågan om hur lång tid tar det att lasta och lossa grejerna.

Tror nästan att de bör klara det totalt på fyra timmar. För resan mellan lägenheterna är ju bara 14 km. Om vi antar att jag packar rasket själv.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8517 Posts

Posted - 2007/05/05 :  23:00:26  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Det rymms i en lastbil,och 4 timmar klarar dom det på om dom springer med grejjorna,men större risk för skador på sakerna då.Bättre skynda långsamt.
Edit:Fråga vad som blir billigast,timtid eller paketpris.
I en bil på 45kubik,brukar en normal 2:a uppta ca halva den volymen men som sagt allt beroende på mängden saker,och tro mig den varierar folk emellan.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/05/05 23:04:28
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/05/05 :  23:01:36  Show Profile Send ztenlund a Private Message
22 m3 lätt lastbil:
http://okq8.se/privat/pastationen/hyrbilar/lastbilar/maxilast

Som sagt inte så stort jämfört med en riktig lastbil.

Min erfarenhet från att försöka uppskatta hur mycket prylar man ska flytta är att man lätt överskattar den lastvolym som behövs. Om man packar och lastar ordentligt går det in väldigt mycket, särskilt om det inte är stora bängliga möbler.

Edit:
En vanlig IKEA Billyhylla ca 80 bred och 200 hög tar bara upp strax under 0,5 m3... Om du täcker en 5 meters vägg (inte ovanlig vägglängd) med sådana blir det 6 st (blir lite utrymme över) och då är vi fortfarande bara uppe i strax under 3 m3. I en 22 m3 bil får du rent teoretiskt in 44 ihopmonterade Billyhyllor! Det är rätt mycket eller hur? Förvisso lär man inte kunna lasta så men det ger en bild av hur mycket utrymme det ändå är.

quote:
tro mig den varierar folk emellan.

Jodu, jag hjälpte min syssling att flytta för några år sedan och jag har aldrig sett så mycket prylar i en tvåa kan jag säga. Fullständigt ofattbar mängd prylar.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000