HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Den ultimata D.I.Y.-baffeln för en som inget vet??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/05/03 :  02:02:07  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Jag har kommit att fundera en hel del på hur själva baffeln skall/bör konstrueras för bästa resultat, då jag förstått att den kan påverka slutresultatet en hel del.

Vi kan väl börja med subbaffel efter som det blir projekt ett. Vibrationer vill man ju inte ha, så en stadig, rejäl baffel är vad man skall eftersträva? Jag har även läst att avfasade kanter på baffeln, typ 45° kan vara bra för att minska ex, diffraktion om avfasningen är tillräckligt tilltagen. Min nuvarande tanke är då att tillverka bafflar (x2) som är 4" i tjocklek och fasa av den 45°. Jag är dock fortfarande lite oklar på om jag även behöver fasa av kortändan som vätter mot golvet, då man då mister lite av fördelen man skall erhålla av att montera själva elementet så nära golvet som möjligt?

Jag undrar även om någon har koll på hur man får till det styvaste materialet att tillverka baffeln av? Plyfa är väl styvare än MDF? Jag har även funderat på om eventuellt man skulle ta och limma 4 eller 5 lager av träribbor som är typ 5 cm breda, kan det bli styvare, det fick jag för mig ialla fall att det kunde vara värt att undersöka. En annan lösning jag funderat på är om det kunde löna sig att mellan de två mellersta lagren, med nogsam inpassning fräsa plats för ett styvt metallstöd, mönstrat typ som en central ribba med vinkelräta utskott som nästan går ut till baffelns sidor, är denna idé bara att förkasta?

Vidare har jag funderat lite till (surprise, surprise)
Bästa sättet att fästa baffeln mot lådan, är det som det verkar vara vanligast, man gör den lika stor som lådans yttermått, dvs, man "fasar inte in den i lådans öppning"?

Sist men inte minst, jag har försökt att hitta brädgårdar som säljer de typer av skivor jag är intresserad av, med mindre lycka hittils.

Jag är intresserad av:

HDF tjockare än 6mm
Böj-MDF tjockare än 9 mm
25 mm av 1) MDF, 2) plywood (ej bygg/konstruktions), 3) björkplywood

samt om någon vet var man kan hitta något av följande:

Pan Fiber:
CORIAN (tm), FOUNTAINHEAD (tm), AVONITE (tm), SURELL (tm), GIBRALTAR (tm):

Något annat kul material att ha i åtanke för lådkonstruktion?

Nu får det vara noooooooog.


J. Ullberg

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/03 :  08:22:59  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
En subbaffel behöver inte avfasas då våglängderna den spelar alltid är större än baffelbredden!
Diffraktion uppstår när våglängden är lika med avståndet till baffelkanten.

En subbaffel böhöver vara styv, dvs ordentligt stagad, men bara rigid nog att hålla fast elementet på ett bra sätt.

Således är själva baffeln inte viktigare än resterande lådan för en sub då det är viktigare med en styv låda än med hög inre dämpning. Lådan bör dock vara tung nog för att inte hoppa omkring när det spelas. En styv låda med mycket stagning (så inga sidopaneler agerar membran) lägger resonansfrekvensen för lådan högre än högsta spelbara frekvensen (förutsatt vettigt filtrerad signal till lådan)

Alternativt kan man göra lådan så toktung och med så hög inre dämpning att egenresonansen istället hamnar under lägsta spelbara frekvens, typ dubbelväggig låda med sand emellan och ordentlig stagning. Lådan blir då inte särskillt transportabel, typ +250kg kanske :)

Materialet är inte toknoga, men i professionella sammanhang använda gärna björkplywood eftersom det är mycket styvt och tåligt.

Mer än 25mm MDF, eller spån eller vad som helst är totalt onödigt (säger grabben som byggt subbar med 50mm MDF i bafflarna)

Det är viktigare att se till HELA konstruktionen än bara baffeln.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/05/04 :  01:30:54  Show Profile Send Buggsson a Private Message
quote:
Det är viktigare att se till HELA konstruktionen än bara baffeln.


Det har du ju så rätt i, men då jag strävar efter att göra något så bra som jag kan klara av kände jag att jag måste fråga när jag fick mina baffelgriller i huvudet, för får man svar så har man fler åsikter att ta i beaktande.

Ditt svar underlättar mitt kommande bygge då jag inte behöver göra det mer omständigt än nödvändigt, så man får väl se var man landar, men en 4" baffel blir det inte i alla fall.

Vad beträffar själva lådan, inte för att det behövs ljudmässigt vad jag förstått, men om man skulle få för sig att göra en låda som är typ halvcirkelformad av någon anledning, är det bättre med flera lager tunn böj-MDF eller några färre, tjockare?

J. Ullberg
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/05/04 :  08:48:21  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Är det bara djupbas du vill ha? I annat fall vill jag gärna slå ett slag för dipolbas.
Dipolbas har fördelar i och med att den inte drar igång rummet på alls samma sätt och därför upplevs som väldigt ren.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/05/04 :  10:39:19  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Ännu en fördel med dipolbasar är att om man konstruerar den likt de basar jag, bernt mfl. har är att de mekaniska påfrestningarn på lådan i stort sett tar urvarandra. Hur djupt man än spelar så är lådan i stort sett helt stilla. Dessutom finns ingen låda där det uppstår tryck, vilket gör att väggarna inte heller behöver vara speciellt tjocka eller styva.


Edit: Och de spelar djup!

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

Edited by - vemsom on 2007/05/04 10:39:50
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/04 :  13:05:46  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Buggson,

De jag sett som gjort det har laminerat flera lager med tunnare böj-MDF. Men det är kanske för att det är lättare så?

Principiellt torde det inte spela någon roll eftersom du iallafall stagar upp ordentligt får man hoppas ;)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/05/04 :  23:50:37  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Bernt, vemsom, vad gäller dipoler har jag inte satt mig in i deras konstruktion och beteende överhuvudtaget för jag har haft intrycket att med två motsvarande element skulle de inte alls gå lika djupt som en sluten låda.

En MYCKET viktig faktor i allt som gäller mitt Hi-Fi intresse är WAF! Jämfört en sluten mot en dipol, vilken ger störst lådvolym, och hur mkt kan det tänkas göra procentuellt ifall det blir skillnad?

Jag är intresserad av både djupbas men även "bra" bas såklart, enligt gängse definitioner. Alltså inte bara biobas. Kan ni posta några justa länkar till dipolbyggen som man kan inspireras av? Även lästips är av högsta intresse. Jag har mest läst Dickasons två böcker och surfat på lite på nätet, men nu får jag kanske ta och googla lite till och kolla länkförrådet efter dipoler också.

kaffekoppen, jo jag har tänkt att staga upp rejält. Vet du vad som anses vara lämpligt för en sub? Jag har hört högst 4" mellan stagen, men jag tror det var för en två eller trevägare?

J. Ullberg
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000