HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Krävs särskild inspelning av balanserade kretsar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/05/01 :  12:05:53  Show Profile Send Marc a Private Message
Jag har alltid kört obalanserat mellan DAC (Audio Aero) och förstärkare (Gryphon Callisto) men eftersom båda är balanserade konstruktioner och speciellt Gryphon rekommenderar att köra balanserat tänkte jag testa om det skulle bli någon skillnad. Så jag köpte en till signalkabel av samma som jag redan hade (Acoustic Zen Absolute) fast med XLR istället för RCA.

Efter att ha växlat fram och tillbaka mellan dessa har jag kommit fram till att balanserat ger fylligare bas (och något djupare?) MEN när det gäller diskant och mellanregister tycker jag det låter lite opolerat jämfört med att köra obalanserat.

En anledning skulle kunna vara att kabeln behöver spelas in mer (har använt den ca 24h), men jag undrar också om det finns några kretsar i DAC och förstärkare som endast används när man kör balanserat, och som därför också måste spelas in? Eller är det exakt samma som när man kör obalanserat?

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/05/01 :  12:13:44  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Jag föreslår att du väntar och ser (spela musik samtidigt). Inte heller ovanligt med olika kretsar, nej.

/M
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/05/01 :  12:20:58  Show Profile Send Marc a Private Message
Tack Rannagarden! Kan inte göra mycket annat än att vänta men jag är ju så otålig! Har väntat en månad på kablarna...

Men om det är både kretsar och kablar finns det ju dubbelt så mycket chans till förbättring!

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2007/05/01 :  17:11:50  Show Profile Send MartinH a Private Message
ja absolut, du har flera kretsar som bara används vid balanserad drift..

Så det kräv inspelning på den utgången ett tag för att det skall bli bra.

/M
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/05/01 :  21:02:24  Show Profile Send Marc a Private Message
Yes! Inspelning verkar vara receptet!

Lät anläggningen stå på under dagen och när jag nyss kom hem märkte jag redan stor skillnad! Det opolerade är mer eller mindre borta och den extra basen, som tidigare var lite oroande bumlig,är nu uppstramad och ger ett lite bättre stöd i musiken än tidigare!

Men den magiska nivån, där det känns som om man är polare med musikerna och förstår precis vad de vill säga, är dock en så länge förbehållen den obalanserade vägen...men nu är jag inte så orolig längre...i den här takten är jag nog där snart!

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000