HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Det här är helt otroligt!! Fastnitad i fåtöljen!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/04/30 :  17:22:49  Show Profile Send OcA a Private Message
Hade en tråd uppe om kabelbyte för några veckor sedan och fick många tips.

Ett av dem var att prova EKK kabel som högtalarsnodd. Tveksam? Japp!

Sagt och gjort. Var ute hos föräldrarna och gick igenom garaget och hittade tio meter femledad EKK kabel. Tar med det hem tänkte jag.

Efter terminering snodde jag på kablarna. Två ledare till + och tre till - polerna.

Drog igång systemet, satte mig och kände mig genast besviken. Eller snarare att mina fördomar stämde. Lät lite tunnt tyckte jag, men helt ok. Dock var mina Straight Wire betydligt bättre. Gjorde sedvanlig check av fas osv och upptäckte att jag glömt att dra på subben...

Så, på med den och då jävlar föll bitarna på plats! Är ju inte van att lyssna utan baslådan, så där var anledningen till det något basfattiga ljudet.

I med en gammal referensskiva och jag bara skrattade! Ursäkta svenskan, men så in i helvete bra det lät! Borta var mullret och fladdret i basen, borta var den ibland ettriga diskanten och fram kommer ett ljud som formligen smattrar ur högtalarna! Aldrig varit med om maken till släpp, dynamik och transientsvar i hela mitt liv! Basen fullständigt masserar njurarna och det är snudd på infraljudskänning! Att byta kablar till frontarna gjorde underverk för suben också eftersom de spelar samma sak, dvs ej delat.

Vidare börjar jag lyssna vidare och noterar att det kommer fram sjukt mycket detaljer. Ett myller av musik jag aldrig hört på mina skivor innan, speciellt då i basen! Ruskig detaljeringsförmåga över hela registret och inte en tillstymmelse till hårdhet! Mellanregistret fylls med mer luft och diskanten fortsätter spikrakt upp i himlen! Detta är inget hokus pokus, har haft mina gamla kablar i åratal och varit nöjd, men att det kunde vara ett sådant enormt ljudlyft att byta till vanliga enkardeliga kopparsnoddar som elektrikerna svingar sig med hade jag aldrig trott!

De kablar jag har låg i nypris runt 10k och de får dyngpisk! De är inte ens med i matchen!

Nu går det att spela alla de gamla skivorna som man förr satt och sänkte volymen på för att det lät illa... Systemet lirar allt utan att käfta emot! Kan inte komma över tanken på att detta är en kabel som kostar 2-300 kronor för 10 meter!!!! Detta vänder helt upp och ner på min tillvaro som hifi-nörd och jag älskar varenda minut av det!

Kan inte låta bli att spela fler skivor och fy i bubblan vad det smäller! Ljudet formligen vräker ur högtalarna! Känns som att allt som förut hölls tillbaka med stramt koppel nu får flöda fritt. Som att ta bort pluggen på moppen ungefär! Men det är inte bara råbarkat rock n roll ljud utan här finns finlir i massor. Nils Lofgrens Acoustic Live har aldrig låtit bättre! Kan nästan säga vilket märke han har på strängarna...

Där mina Straight Wire var beslöjade och murriga är EKK fullständigt vidöppna och där det känns som Straight Wire spjärnade emot så skjutsar EKK på. Men de blir aldrig framfusiga eller oborstade - tvärt om! Tycker att ljudbilden har tagit ett behagligt steg bakåt i rummet och nu målas det upp stereoperspektiv i widescreen istället för 4:3... Allt känns rentvättat och avspolat, ja, nästan som om man tvätta hela systemet med ljudrengöring... Talessättet att det är som att tvätta ett skitigt fönster har aldrig stämt bättre än med EKK.

Superlativen haglar verkligen och jag kan inte komma på en uppgradering (förutom att byta högtalare) som har betytt så mycket för mig rent ljudmässigt... Detta är i sanning det sjukaste jag varit med om! Äntligen låter det som jag vill att det ska göra och det är tack vare Clas Olsson!!!!

Finns det något negativt? Tja, kopparn i kablarna är stenhård och inte världsenkel att klämma in i terminalerna, men that's it... Finns inget, jag menar inget, att anmärka på. Rena jäkla häxkonsterna...

Gissar att jag rör om rejält i getingboet nu, men (pardon my french) det struntar jag i för jag är så in i bomben glad!

Alla ni som tipsade om EKK - TACK!!!! Ni har fört mig ett steg närmare mitt hifi-nirvana! Frågan är om man kan bygga en signalkabel av EKK...

Ni som tvekar får gärna komma förbi Norrköping på en provlyssning så kan vi jämföra mina dyra snokar med de här.. Lovar att ni kommer bli extremt förvånade.

Jag satt som ett jäkla fån i två timmar och fattade ingenting... Hur i hela friden kan detta vara möjligt? Vore väldigt kul att se mätdata på EKK om någon har det... Ringde min goda vän som jobbar på Clas i Sjön och berättade och han trodde mig knappt... "Har du använt starkströmskabel till högtalarna? Är du dum eller?" - tja, lite dum får man allt vara, men när resultatet är såhär bra tar jag gärna på mig både dumstrut och fåntratt och går till Konsum och köper Pucko...

Detta behöver ju inte betyda att EKK är lösningen på alla ljudvärldens problem, men hemma hos mig satt det som en smäck och gissar att det här kan sätta en hel del myror i huvudet på alla oss kabeltroende... Nu tillber jag dock en ny Gud på kabelaltaret och hoppas att han kommer finnas hos mig vart jag än går...

PS. Om någon moderator anser att detta skall flyttas till recensionsdelen, så är det inga problem. Vet inte riktigt vart jag ska lägga tråden... DS

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2007/04/30 :  17:46:45  Show Profile Send forken a Private Message
quote:
Vore väldigt kul att se mätdata på EKK


Stereophile har haft ett stort kabeltest för en massa år sen där de även hade med EKK om jag inte har helt fel. De hade runt 10 olika kablar med i testat och där fanns mätningar på i princip allt.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/04/30 :  17:49:52  Show Profile Send OcA a Private Message
Hm... Har de något online-arkiv eller måste man köpa ett utdrag?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2007/04/30 :  18:00:02  Show Profile Send forken a Private Message
Lättast är nog att maila stereophile och fråga. Mitt minne från detta test är inte så bra, vet att Kimber hade med någon billig kabel fast sen kommer jag tyvärr inte ihåg så mycket mer. Var nog 4-5 år sen jag läste detta test och tror det var rätt gammalt redan då.

Edited by - forken on 2007/04/30 19:19:46
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/04/30 :  18:01:55  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
quote:
PS. Om någon moderator anser att detta skall flyttas till recensionsdelen, så är det inga problem. Vet inte riktigt vart jag ska lägga tråden... DS


Nänä, bara kul att du vill delge övriga forumsläsare vad du kommit fram till, alltid kul när någon hittar rätt

PG

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/04/30 :  18:59:47  Show Profile Send Lech a Private Message
Nej, EKK till signal kabel är ingen höjdare men prova RG 62 från Elfa så är du uppe på banan. Skitbilligt och BRAAAA.

Vet om att kabelnördarna vrider sig, men IÖ flinar elakt som vanligt

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/04/30 :  19:56:41  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
quote:

Vet om att kabelnördarna vrider sig, men IÖ flinar elakt som vanligt


Vilka är kabelnördar, de som förespråkar EKK, eller de som framhåller mer kostsamma varianter?

PG

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/04/30 :  20:05:18  Show Profile Send OcA a Private Message
Tack för tipset Lech! Och kabelnördar är vi väl allihopa... Bara en fråga om vilken religion vi är profeter i...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2007/04/30 :  20:20:33  Show Profile Send ulfsan a Private Message
quote:
Vilka är kabelnördar, de som förespråkar EKK, eller de som framhåller mer kostsamma varianter?
Visst kan man undra...
quote:
Jag satt som ett jäkla fån i två timmar och fattade ingenting... Hur i hela friden kan detta vara möjligt?
Jag läser detta och konstaterar att jag nog i annat inlägg på forumet nästan läst ordagrant samma sak om någon ringledning från Clas Ohlson....

Så det är ju bara att gratulera dessa personer där hakan faller och lyckan infinner sig för någon/några kronor per löpmeter kabel... GRATTIS!!

/ Ulf




Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/04/30 :  21:19:19  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Ringledningen är det Mayro som har fallit för och smittat ner några andra har han oxå lyckats med.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2007/04/30 :  21:29:52  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag kör med med en ericsson kabel gjord för elsanering som jag tycker fungerar bra för pengarna-gratis.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/04/30 :  22:01:41  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Tar fram EKK då och då, funkar finfint, men vid riktig finlyssning så kopplas Xindak FS-1 in.

EKK sitter fint till slölyssning............

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/04/30 :  23:36:29  Show Profile Send nin a Private Message
Hoppas jag ska få hem mina EKK snart. Så snart kommer en till pusselbit hamna rätt här hemma
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/04/30 :  23:45:10  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
quote:
Hoppas jag ska få hem mina EKK snart. Så snart kommer en till pusselbit hamna rätt här hemma


Hur vet du det?

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/04/30 :  23:47:15  Show Profile Send Lech a Private Message
EKK 5x2,5m2 använder jag till högtalar kabel för det mesta. Jag använder också en silverkabel 2x6mm2 till fest. Jag vet inte om festen eller tillbehören till festen neutralisiserar reultatet.

Det går på ett ut.

Som signalkablar har jag allt från lakritssnören,SILK 150 och RG62
RR62 är favoriten och det beror inte på tillbehören till festen.

Jag har som synes en sval tro på "under", i kablage. Andra har andra erfarenheter . Låt dom ha det .
MVH
Lech


Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2007/04/30 23:48:10
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/04/30 :  23:53:07  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
quote:
Andra har andra erfarenheter . Låt dom ha det .


Helt rätt, andras erfarenheter skall inte föringas.

PG

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2007/05/01 :  01:20:33  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
quote:
Tar fram EKK då och då, funkar finfint, men vid riktig finlyssning så kopplas Xindak FS-1 in.


Om dom passar för finlyssning, varför sitter dom inte i hela tiden? Måste vara jobbigt att byta kablar, bara för sakens skull.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/05/01 :  10:55:42  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
quote:
Om dom passar för finlyssning, varför sitter dom inte i hela tiden? Måste vara jobbigt att byta kablar, bara för sakens skull.


Haha, kul att skifta, kinakablarna lånas ut i bland, och då åker EKK
in, och de funkar mer än till slölyssning

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/05/01 :  11:12:48  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Hur vet du det?

Ja hur vet du det nin? Bara för att EKK passar bra i OcA anlägning så är det inte = med att den är optimala i din anlägning. Själv så skulle jag vilja pröva EKK i min anlägning, så vet någon vad det finns för ställen i Stockholm som man kan köpa denna kabel hos så får ni gärna tala om det.
Eller det kanske finns någon EKK ägare som har lust att ta med sitt par och komma och dricka kaffe och lyssna lite grand någon gångDet är bara att Pm i så fall!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/05/01 :  12:50:31  Show Profile Send nin a Private Message
PG, för att jag är ute efter kablar som inte påverkar ljudet. Just därför vet jag det.
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2007/05/01 :  13:06:08  Show Profile Send KingX a Private Message
körde själv EKK som högtalarkabel imånga år.. men har nu blivit ubytt då jag skaffade Harmonictech fantasywire.. den lyfte mina högtalare ett par snäpp åt rätt håll...

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/01 :  14:03:16  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
FBK,

Där det säljs elkabel.. det är ju en simpel installationskabel. Kolla Elfa, Classe i sjön, eller varför inte Biltema..

Kul att det gick så bra med kabeln OcA! Då skall jag inte tipsa om min Supra Ply som jag tyckte fungerade lika bra, men var mycket smidigare (och 10 ggr så dyr) ;)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!

Edited by - kaffekoppen on 2007/05/01 14:03:47
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/05/01 :  14:05:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vi är nog väldigt många som testat detta. Jag också.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/05/01 :  14:19:29  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
nin:

quote:
PG, för att jag är ute efter kablar som inte påverkar ljudet. Just därför vet jag det.


Jaha, påverkar dina nuvarande kablar ljudet nu då?


Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/05/01 :  15:56:01  Show Profile Send Zombie a Private Message
Ska inte Bosch oranga maskinkabel vara bra också? Läste att Quad använder den på utställningar...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2007/05/01 :  19:11:47  Show Profile Send Tomas a Private Message
quote:
för att jag är ute efter kablar som inte påverkar ljudet.


Dessa finns inte, tyvärr!!

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000