HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Martin Logan
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2007/04/29 :  22:31:57  Show Profile Send forken a Private Message
Vet att det finns någon form av justeringsmöjlighet för basen på deras högtalare fast har inte haft möjlighet att testa denna funktion så undrar ifall någon här vet lite mer om den?

Hur skulle ni som lyssnat på någon av deras bättre högtalare under en längre tid och haft möjlighet att ställa in dem rätt beskriva basdelen och delningen mellan den och panelen?

Edited by - forken on 2007/04/29 22:33:12

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2007/04/29 :  22:57:31  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Det beror ju lite på vilken modell du frågar om, det skiljer sig lite.

Jag har lyssnat rätt mkt på Summit och där finns inte tillstymmelse till glapp mellan panelen och basarna. Total integration.
Jag trodde att det skulle vara betydligt svårare att ställa in dem efter rummet men det visade sig vara en barnlek.

Summit går att ställa in +-10db vid 25 och 50Hz.

Edited by - Ampalang on 2007/04/29 23:00:48
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2007/04/29 :  23:03:43  Show Profile Send forken a Private Message
Det var Summit jag lyssnade på senast. Även Vantage kan vara intressanta.
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2007/04/29 :  23:07:23  Show Profile Send forken a Private Message
Verkar som de har ställt basen rätt högt när jag lyssnat på dem.

Är Summit en svårdriven högtalare.

Edited by - forken on 2007/04/30 16:05:55
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2007/04/29 :  23:10:18  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Personligen föredrar jag dem lite mer slankt.
Go to Top of Page

Boccob
Starting Member

31 Posts

Posted - 2007/04/30 :  02:15:03  Show Profile  Visit Boccob's Homepage Send Boccob a Private Message
Äger själv ett par Vantage o e VÄLDIGT nöjd.

Har ställt ner basen till -8 i 35Hz för att få dem att funka i mitt rum. Integreringen mellan basen bas och panelen är perfekt

När det kommer till förstärkare så är det viktigt att den har mycket kvar att ge i låga impedanser, Vantage går ner till ca 1 Ohm och en Summit går ännu längre ner. Har Själv bytt upp mig till en Thor II:a nyligen och det låter mycket bra.

Freja - Thor Mk II - ML Vantage
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2007/04/30 :  02:36:49  Show Profile Send forken a Private Message
Hmm.. Då får man låna någon stabil förstärkare också. 0.7 Ohm e inte att leka med.
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2007/04/30 :  14:28:42  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Det är egentligen inte något jätteproblem det där med 0,7Ohm pga att det är vid 20kHz.
Men självklart behöver man en bra förstärkare men det behöver man ju oavsett högtalare i den klassen.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/04/30 :  14:43:40  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Nu vet jag inte om Prodigy o Summit mäter likadant men Prodigys 3,8 ohm/-47 grader vid 10K ser jag som ett större problem.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2007/04/30 :  16:18:00  Show Profile Send forken a Private Message
Drivningen är egentligen inget större problem, funkar det inte så får man byta. Det var basen jag har haft svårt för fast verkar inte som den ska ställa till några större problem efter man ställt in dem.
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2007/04/30 :  19:39:01  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Jag trodde det skulle vara mkt svårare att ställa in dem i rummet men det visade sig vara en barnlek.
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2007/05/02 :  23:21:07  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Det har hänt otroligt mycket den sista tiden hos Martin Logan.
Jag äger själv ett par Vantage och dessa låter gudomligt. Jag har däremot jämfört dessa, Summit och Prodigy. Prodigy som varit en otroligt bra högtalare är inte så rolig längre i mina öron. Vantage och Summit är överlägsna.

De är lätta att få till i rummet, de kräver trots allt inga kärnkraftverk till förstärkare. Ja, får ni tillfälle så lyssna på någon mässa eller i en butik. Men det är trots allt hemma underverken sker .

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000