HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Funkar detta?(Dubbla likriktare)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2007/04/29 :  21:10:18  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message


Annledninge till dubbla likriktare är att förstärkarkortet innehåller nätdel med likriktare.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2007/04/29 :  21:36:46  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Bägge +36 och -36 ligger ju på samma nivå. Vad ska du uppnå? Jag förstår inte vitsen med dubbla likriktare. Större strömuttag?
Sedan undrar jag om inte kondingarna mot minus är felvända.
Men, vad vet jag?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/04/29 :  21:39:14  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Vad är det som inte skulle fungera?

Ska du koppla ihop likspänningsdelarna?

Fast det borde inte spela nån roll heller. Fast du får väl inte ut +/- 36 V ? Det blir väl 24*SQRT(2) - 1,7(?) som dioderna "stjäl". ?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2007/04/29 :  22:00:55  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Klart negatiava kondingarna är felvända..



Som jag skrev så sitter det redan likriktare och e-lyter på varje förstärkarkort,det jag vill uppnå är att spara in på en trafo,och använda EN trafo till båda dessa stärkarkort.Men somliga påstår att det skulle bli AC brum p.g.a att dom använder gemensam jord,vilket jag ej förstår.Alternativet är att använda en trafo till varje förstärkarkort,eller att använda en likriktare och löda loss dom som sitter på varje förstärkarkort.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/04/29 22:01:26
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/04/29 :  22:40:08  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Jo, det klart att du kan få jordloop = brum, såvida du inte håller isär jorden hela vägen efter sammankopplingen vid trafon.


- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/04/29 :  23:28:54  Show Profile Send esl a Private Message
32 volt kan du nog bara förvänta dig.
Annars är det inget fel på kopplingen alls (längre..)

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/04/29 :  23:50:23  Show Profile Send cittroman a Private Message
Linda av skyddsplaseten på trafon och dela lindningen så du får två separata lindningar.
Om du har ork och lust.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2007/04/30 :  00:01:25  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
32 volt kan du nog bara förvänta dig.

Ja,var nog lite väl optimistisk.

quote:
Linda av skyddsplaseten på trafon och dela lindningen så du får två separata lindningar.

Hmmm,nja det funkar ju inte,Iom att jag använder de båda ytterlindningarna till att få 48v,så måste jag ju ha mitten till jord,eller?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/04/30 :  00:17:14  Show Profile Send cittroman a Private Message
quote:
Hmmm,nja det funkar ju inte,Iom att jag använder de båda ytterlindningarna till att få 48v,så måste jag ju ha mitten till jord,eller?


Jag är lite trött, glöm vad jag sa.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2007/04/30 :  12:53:12  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Det blir inte bra säger han...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/04/30 :  14:13:39  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ett alternativ är väl att löda bort likriktarnbryggorna på kortet, använda EN chassimonterad likriktarbrygga och sedan dra två par kablar från denna till "utgången" på de gamla bryggorna. Kondensatorerna kan sitta kvar där de är då de ju hamnar "parallellt".
Det borde fungera utan problem.

Edited by - f95toli on 2007/04/30 14:15:23
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/04/30 :  14:17:26  Show Profile Send Lovan a Private Message
Kostar ju inget att testa. Jag skulle nog dra mig lite för att använda nätdelskorten med en nätbrygga. Risken finns att om det blir snebelastning så kommer den andra kanalens lytbank att fylla på den svagare.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2007/04/30 :  19:45:19  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Kostar ju inget att testa.

Nej,och inget lär ju gå sönder heller.Tänkte om man kunde använda ena likariktaren på ena kanlalens kort och dra kabel därifrån till andra kanalen,men då blir det ju längre kablar dit..
Annars om det blir brum,blir det kanske en till trafo då.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/04/30 :  20:35:04  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nej, kablarna ska väl helst vara lika långa.
Jag vet inte om det är en bra idé, men om du får problem med brum så kanske det vore värt att prova att sätta ett 0.1-0.2 ohms effektmotstånd i serie med varja kanals kondning där du går in från bryggan. Förutom att det borde sänka ripplet en smula så borde(?) det förhindra att allt för stora strömmar går "åt fel håll" om kanalerna belastas olika mycket.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000