HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Kablar - där tjänar säljaren stålar..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Ryssen
100.000-klubben

8518 Posts

Posted - 2007/04/30 :  02:55:44  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Du förespråkar kablar?

Gillar oxå kablar,till skillnad mot trådlöst..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2007/04/30 :  03:05:29  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Ja, lixom 10-tals meter via kretskort....
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/04/30 :  07:18:36  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Lite offtopic.. Precis som på mobiltelefonsidan, man tjänar knappt något på mobilen men på tillbehören, där är vinsten. =)
Go to Top of Page

fripps
Member

652 Posts

Posted - 2007/04/30 :  08:16:12  Show Profile Send fripps a Private Message
Denna diskussion har varit uppe tidigare, fast gällande andra produkter eller parallellimport. Ärligt så förstår jag inte problematiken kring att någon har hög marginal på vissa produkter. Alla som jobbar i den privata sektorn jobbar på företag som har ett vinstsyfte, utan vinsten inget jobb.

Lönsamhet i ett företag är inte alltför sällan kopplat till produktmixen som produceras och säljs. Företagets prognos för framtida vinster är ofta kopplad till att man kommer sälja en viss andel lågmarginalprodukter och hjälper upp detta med högmarginal-produkter. Tar man bort intäkterna för högmarginalprodukter så kommer vi krasst behöva betala mer för lågmarginalprodukterna.

Vill man se positivt på det så ger kablar (om detta nu är högmarginal) oss möjligheten att köpa DVD-spelaren lite billigare.

Vill man se negativt på det (vilket många vill, dock inte jag) så är det ju för jäkligt att någon tjänar pengar.

Som konsument har vi makten att välja vår ståndpunkt helt fritt.

Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50

Medlem i ASO
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/04/30 :  08:55:44  Show Profile Send marens a Private Message
Det kan ju vara bra att vara medveten om att de flesta elektronikaffärerna har väldigt stora marginaler på tillbehör, kablar och försäkringar. De konkurrerar ju inte med dem på samma sätt eftersom det är den mindre kostnaden. Vad själva apparaten kostar som kunden haft som anledning att komma till butiken för är betydligt viktigare, därför är ofta marginalerna mindre på dem. En scartkabel däremot... Eller en bläckpatron. Mobilladdare.

Köper du motsvarande på clasohlson istället så kostar det normalt halva priset eller lägre.

Det kostar att vara bekväm som konsument...
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/04/30 :  09:41:46  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Om jag förespråkar kablar?

man kan ju tro det på smeknamnet

Jag tror vi har olika ingångar i själva diskussionen. Att kablar gör skillnad är något jag förhoppningsvis inte ens behöver diskutera, om jag "förespråkar kablar" är en i mina ögon konstig fråga. Ungefär som om jag förespråkar högtalare. Eller förstärkare.

Förespråkar jag dödsstraff? Näpp, oavsett hur grymt brottet är så gör jag aldrig aldrig det.

Tycker jag att Miljöpartiets C02-skatt på flyget är bra? Ja, den förespråkar jag, det är fjantigt att det färdsätt som släpper ut mest per person och färdad mil skall undantas helt när man ser på hur man beskattar andra miljöbelastare.

Förespråkar jag då alltid den dyraste kabeln? Näpp. I min värld förespråkar jag att kunden tar med sig kablarna hem och provar i lugn och ro. Jag kan ge råd och redovisa min ståndpunkt vilket såklart är ett startläge i var man hamnar överhuvudtaget. Köper du en Thor och en Freja av mig skickar jag med dig kablar som följer med på köpet i en påse och en annan påse med bättre och mer kostsamma kablar i en annan påse. Sedan bär du hem det och leker med det i en vecka. Påse nummer två har ett pris och du avgör hemma. Efter en vecka kommer du tillbaka med antingen påse ett och lägger mer pengar, eller lämnar tillbaka påse två och alla är lyckliga.

Sedan får jag nog räta ut det där med att alla har provision. Så är det definitivt inte i hifivärlden. De flesta butiker som säljer bra hifi har inte provisionslön. Den typen av lön ger den effekt du upplevde (de stora drakarna har ofta stor del provision och olika inslag i kassan ger olika mycket lön och killarna snackar sig blå på vissa saker) I en hifibutik är förtroende, lägre tempo, utlåning och inte minst korrekt rådgivning mycket viktigare. Det går dåligt ihop med provisionsstress.

Att vi måste få tjäna pengar på både apparater och kablar hoppas jag också är en självklarhet. Vi vill ju få ge service även kommande år till de som vill ha hjälp med sin hifi-hobby.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/04/30 :  10:01:50  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
quote:
Att vi måste få tjäna pengar på både apparater och kablar hoppas jag också är en självklarhet. Vi vill ju få ge service även kommande år till de som vill ha hjälp med sin hifi-hobby.


Mycket bra svar, som alltid, Hi Fi Consult!

Jag går hellre till en affär som går bra än någon som är helt desperat att få sälja saker och ting.

Vid mitt senaste inköp prutade jag inte en enda öre, för jag tyckte att de hade gjort helt suveränt jobb på den butiken som jag anlitade (AVD - Audio Video Design, Sundsvall). Nästa gång när de ser mig igen får jag kanske tillfälle att försöka få priset ner en aning, om det behövs. Vilket jag fick vid första, lite större köp hos dem, utan att ens fråga!


Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/04/30 :  10:42:04  Show Profile Send FBK a Private Message
Bra inlägg Hi Fi Consult. Som sagt, det är ingen som blir tvingad att köpa dyrkablage.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

fripps
Member

652 Posts

Posted - 2007/04/30 :  11:01:54  Show Profile Send fripps a Private Message
Tycker inlägget är bra Hificonsult. Bra service, möjligheter till hemlån mm är något man måste värna om som konsument. Hur rolig blir vår hobby om vi blir förpassade till att enbart titta på bilder och tekniska specar på internet. Enda möjligheten att höra hur det låter är att köpa grisen i säcken.

Klart som korvspad att en hifibutik skall kunna tjäna pengar. Detta är ju inget som kommer med automatik bara för att man har en bra marginal på vissa produkter. Marginalen blir ju pengar först när man sålt produkten. För att sälja produkten så kräver konsumenten service. Butiker som ger bra service kommer kunna tjäna pengar. Jättebra, butiken kommer kunna finnas kvar och nästa gång jag köper något nytt så kan jag även då lyssna innan jag köper.

En butik som gör allt för att sälja på en kund en högmarginalkabel som inte kunden behöver kommer i det långa loppet gallras ut och får väldigt svårt att överleva. Konsumentens makt nuförtiden är väldigt stor. Butiker som ger kunden en bra helhetslösning (bra service, bra produkter, intresse av eftermarknaden mm) kommer ha goda möjligheter att fortsätta ge service om dom också "får lov" att tjäna lite pengar.

Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50

Medlem i ASO
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2007/04/30 :  11:24:24  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Förtydligar detta med marginaler eftersom ingen verkar ha rätt.
Marginalen räknas på inköpspris exklusive moms och försäljningspris exklusive moms.
Så om jag köper in en grej för 100:- och vill ha 50% marginal så kostar den 250:- till konsumenten varav 50:- är moms.

Försäljningpris utan moms (200:-) - inköpspris utan moms (100:-)/ försäljningspris utan moms (200:-)= 50% marginal.

Kan dock intyga att såna marginaler är extremt ovanliga i hifi/hembio branchen. Finns dock på vissa billiga skräpkablar och adaptrar. Men där blir ju skillnanden i kronor väldigt liten.

Om man dubblerar inköpspriset exklusive moms för att få kundens pris inklusive moms är maginalen 37,5%.
Om jag säljer min grej för 200:- istället så är maginalen alltså 37,5%

:)

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/04/30 :  11:46:49  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Det är väl klart att marginalen, i procent räknat, måste vara högre för en billig produkt än en dyr.
Man har samma hanteringskostnad i kronor räknat på de båda.
Det finns säkert produkter som knappt bär sig själva med alla kostnader inräknade, men de finns där i sortimentet iallafall eftersom de gör butiken mer komplett.

Bra inlägg sladd (hifi-consult) förövrigt. Hur är det md kabelpåse nummer två, är det kablar i olika prisspann eller utvalda av respektive säljare till varje produkt? Är ni säljare alltid överrens om vilken kabel som kan vara värt att titta extra på? Har det hänt att du rekommenderat kunder som frågar efter en viss kabel en annan istället, eller avrått från byte - kanske för att pengarna skulle göra bättre nytta på annan plats i återgivningskedjan?

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/04/30 :  13:56:30  Show Profile Send Adagio a Private Message
Att det ska vara så fult att sätta det pris säljaren tycker att en vara ska ha, detta ämne har stötts och blötts innom hifins olika komponenter till leda. Acceptera att det är så att ingen tvingas köpa något han eller hon inte finner prisvärt.
Våra handlare erbjuder faktiskt en fin service (bla hemlån) så man kan bilda sig en egen uppfattning om den ena eller andra varan, finner man att priset är för högt kan man alltid försöka pruta, frågan är ju dock: om man gillar produkten men tycker den är för dyr, köp då den vara man jämför med som är prisvärd istället?
Jag vet inte, visst kan kablar te sig som löjligt dyra, visst tjänar någon pengar på dom och framför allt de låter olika och kan man inte stå ut med att det finns en kabel som man hellre lyssnar på än den man har finns två vägar att gå: Förneka skilnaden och intala dig att skillnaden inte existerar eller ta dig råd till den kabel du tycker låter tillräckligt bra med tanke på vad du tycker är rimligt att betala, oavsett är priset redan fastslaget. Så är läget, köp läget.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2007/05/01 11:53:54
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/04/30 :  15:22:12  Show Profile Send mayro a Private Message


Mycket bra inlägg det där du la in Adagio !!!


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/04/30 :  18:54:56  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Kaffekoppen:

Först får jag påpeka att det som följer med är bra kablage. Högtalarkabel brukar vara Transparent 14-2och signalkabel Transparent The Link, summa för båda dessa ca 2000:-

Det som följer med i påse 2 är Transparent Plus för både högtalar-och signalkablage, summa ca 15 000:-

Det händer ofta att jag rekommenderar annat än kunden är sugen på. T ex förekommer det lika ofta att man föreslår ett kabelbyte när kunden vill satsa på akustikreglering för att lösa ett problem man av erfarenhet vet handlar om kabelval. Lika ofta som att rekommendera akustikreglering till den kund som vill köpa en bra och exklusiv kabel för att lösa ett problem han inte är nöjd med i sin återgivning.

Det går åt båda håll alltså
Och ingen av dem är lätt att övertyga...

Sedan skrev du:

"Det är väl klart att marginalen, i procent räknat, måste vara högre för en billig produkt än en dyr.
Man har samma hanteringskostnad i kronor räknat på de båda. "

Du måste mena tvärtom hoppas jag. Marginalen är högre generellt på exklusivare produkter och hanteringskostnaden är knappast samma heller. För att fortsätta på bilspåret: marginalen på en Skoda i getingboklassen med massiv konkurrens och nytta/kostnad är lägre än för Porsche.

mvh

.


www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/04/30 :  19:31:36  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
så om en vara kostar 50 kr i inköp och jag tar 100:- för den i butiken så har jag 50-marginal,


Då får du nog lov å läsa på din matte ett tag till för att få ihop den ekvationen.
Enligt mina beräkningar blir det 38-marginal
Å mina beräkningar stämmer enligt min revisor

Såvida du inte har priser utan moms i din butik????
Men du sa ju 100:- i butiken va??

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/04/30 :  20:49:31  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
För mig är den bästa affär när båda parterna är nöjda. Då blir jag oerhört glad.

Om inte, så är det fel nånstans!

Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/01 :  02:03:57  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Hifi-consult,

Jag menade liksom att om du köper in en pryl för 50:- så är det nästintill förlust att ens sälja den för 100:- med tanke på kringkostnaderna. Den kanske måste säljas för 150:- för att hantera frakt, lagerhållning, försäljning, bokföring och arbetstid. Påslaget i procent på inköpet kan ju se högt ut. I kronor räknat blir det ju iallafall inte mer än 100:-

Men en sak som kostar 50000:- i inköp behöver ju kanske inte säljas för 150000:- för att få tillräcklig avkastning. Ett mindre påslag i procent genererar trots allt ganska mycket TB i kronor räknat.

Men jag kanske inte tänker på samma sätt som ni gör?

ps.. Tack för svaret i övrigt, det gav lite perspektiv. Men hur var det er säljare emellan - har ni samma "favoriter" och erfarenheter av kombinationer mellan apparater och kablar?

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/05/01 :  10:08:50  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Men hur var det er säljare emellan - har ni samma "favoriter" och erfarenheter av kombinationer mellan apparater och kablar?

Min erfarenhet är att det är lättare att ha gemensamma hatobjekt än gemensamma favvisar. Hatobjekten har helt enkelt låtit så illa/dåligt att inte ens tycke och smak kan bringa olja på vattnet. Däremot favisar, ja där spelar ju tycke och smak in.

My 2 cents...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/01 :  12:22:34  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Ja visst, det är ju det logiska sättet att se på det. Att kunden får de råd den specifika säljaren tycker är bra.
Det finns ju rätt många försäljare, så det skulle alltså alltså kunna ge rätt många olika varianter.

Det ger lätt illusionen av att kablaget skulle vara det mest centrala i ljudåtergivningen, när det, åtminstone som jag ser det,
kanske är en av de åtgärder som man bör vänta med tills mycket av det andra är på plats.

Men det är självklart att man måste tjäna pengar på de produkter man säljer. Det är ju omöjligt att ha en verksamet annars.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/05/01 :  12:34:09  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
För att fortsätta på bilspåret: marginalen på en Skoda i getingboklassen med massiv konkurrens och nytta/kostnad är lägre än för Porsche
Självklart. Skoda ska pressa priserna och kostnaderna. Porsche ska pressa prestandan och det kostar på i materialval och utvecklingskostnad (ja Skoda har utvecklingskostnader också) sen kan vi jämföra hur många reklamtimmar på TV är från Skoda respktive Porsche.

quote:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
så om en vara kostar 50 kr i inköp och jag tar 100:- för den i butiken så har jag 50-marginal,
--------------------------------------------------------------------------------



Då får du nog lov å läsa på din matte ett tag till för att få ihop den ekvationen.
Enligt mina beräkningar blir det 38-marginal
Ni är nog alla överens om att 100% påslag = 50% marginal. Blanda inte in momsen eller blanda in den på båda ställena (inköp/försäljningspris) så blir det rätt.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/05/01 :  12:38:56  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Att kunden får de råd den specifika säljaren tycker är bra. Det finns ju rätt många försäljare, så det skulle alltså alltså kunna ge rätt många olika varianter. Det ger lätt illusionen av att kablaget skulle vara det mest centrala i ljudåtergivningen, när det, åtminstone som jag ser det, kanske är en av de åtgärder som man bör vänta med tills mycket av det andra är på plats.

En något konstig slutsats i mina ögon. I Sladds exempel handlar det om maskiner för ca 20 lök och kablaget ligger runt runt en tiondel.

Att det finns mer extremt kablage man kan testa själv, hemma, utan försäljaren hängandes över axeln är väl inget som säger "Detta är det mest centrala i ljudåtergivningen"?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/05/01 :  13:45:28  Show Profile Send Adagio a Private Message
Kaffekoppen> Kablarna är centrala, alla delar i kedjan är ju beroende av de andra för att man överhuvud taget ska få fram något ljud. Sen är ju frågan alltid om de är avgörande för ljudkvaliteten, det finns ju som påpekat andra faktorer som gör större förändringar av det upplevda ljudet, tex akustik eller andra högtalare eller apparater.

Kablar förför, berör och upprör, förutom att dom leder signaler förstås.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2007/05/01 13:46:50
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/01 :  13:53:46  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Njae, nu var ju verkligen inte inlägget riktat mot Sladd alls...verkligen inte! Han svarade ju bara på mina frågor och sedan ställde jag
nya som inte alls har med han eller deras företag att göra.

Men om man tar Sladds exempel så pyttsar dom med en påse kablage som minsann kostar 15 papp som alternativ.
Det skulle med ditt uppskattade apparatvärde ge nästan 20 papp för apparater och 15 papp för kablage. Det är långt mer än några 10% det..
Jag säger inte att kablaget i sig är dåligt, men undrar om man inte indirekt ger kunden en snedvriden bild av att kablage har så stor påverkan att
man kanske inte ens funderar över andra åtgärder.

Nu vill jag åter belysa att jag pratar helt genrellt. Hifi-Consult har i sina förövrigt underbara månadsbrev, och här skrivit mycket här som visar
att han har ett mycket större perspektiv på återgivning än så.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/01 :  13:58:28  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Adagios inlägg kom emellan!

Visst är det så Adagio att utan kablar kommer inget ljud fram. Kablar behövs och företag som säljer dem med.

Trådämnet handlade ju om profit kontra kablar, och jag tror inte, hoppas inte, det finns någon som säljer på
kunder kablage enbart för att de ´har bra marginal på den produkten.

Men jag ser en risk i att man genom sitt arbetssätt ger sken av att kablaget har en så central roll att det är
viktigare än andra åtgärder, sånna som du förtjänstfullt implementerat hemma, eller kanske det faktum att man
borde byta någon annan del i kedjan.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/05/01 :  14:00:44  Show Profile Send Adagio a Private Message
Som jag ser det krävs ju kablar när man köper en anläggning. Det kan ju vara en bra grej att man som säljare "skickar med" inkluderar några anständiga, passande dito med den nysålda anläggningen. Ett annat sätt är att kunden får låna hem lite olika kablar med olika karaktär för att lyssna i lugn och ro och själv bestämma sig för vilka kablar som låter bäst i förhållande till vad han/hon kan tänka sig betala. Det är nödvändigt att prova kablar i olika prisklasser också, så man får perspektiv på vad som händer för att sätta i relation till vad man är villig att betala.

Lyckligast är nog den som bara får medskickat något bra och som aldrig reflekterar över att det faktum att det alltid går att "kräma ur" mer väljud från sin befintliga rigg med "rätt kablage".

Ang akustikförbättring tror jag att många inte har möjlighet/lust till att bygga om vardagsrummet. Kanske är det enklare för singlar eller för oss lyckliga som besitter ett dedikerat lyssningsrum.

Kablar ger små klangförändringar av ljudet, men dessa små förändringar kan hjälpa eller stjälpa hela upplevelsen.

Jag tycker kablar är kul.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000