HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Varmt och billigt på ålderns höst
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/04/28 :  19:16:27  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Har ni nånsin funderat över att flytta till ett varmare klimat på ålderns höst när ni blir pensionerade? (Trodde väl det ...)

Om ni skulle vilja flytta till ett varmare land vid pensioneringen, var skulle ni vilja bosätta er?
Låt oss tänka med tanken att prisnivån i det landet i allmänhet borde vara betydligt billigare än vad vi har i Norden men standarden ändå hyfsad bra. Gärna i en demokrati också.

Jag gissar att man måste bort från Europa för att kunna bo och leva lite billigare, men vilken världsdel och vilket land?

Edited by - pick-me-up on 2007/04/28 19:17:27

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/04/28 :  19:34:41  Show Profile Send huzze a Private Message
Jag skulle flytta till Gran Canaria... men det är många år kvar innan tanken kan förverkligas...
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8519 Posts

Posted - 2007/04/28 :  19:47:28  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Tanken har malt många ggr i skallen,men vart vet jag ej riktigt,dock ej Canaria tror jag..hoppas på uppslag här.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/04/28 :  21:57:05  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
quote:
Jag skulle flytta till Gran Canaria... men det är många år kvar innan tanken kan förverkligas...


Det var min tanke också från början, men det måste finnas billigare alternativ.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/04/28 :  22:05:23  Show Profile Send f95toli a Private Message
quote:
betydligt billigare än vad vi har i Norden men standarden ändå hyfsad bra


Jag tror inte de två kriterierna går att uppfylla på samma gång. Det ligger ju så att säga i saken natur att det krävs en väl utvecklad ekonomi för att standarden på ex. sjukvård ska vara hyggligt, men det innebär också per automatik att lönerna och därmed priserna blir högre.
Spanien är ju fortfarande populärt och ett bra exempel: Standarden betydligt högre än för 25 år sedan men knappast längre billigt.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/04/28 :  22:27:43  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Kullabygden eller Österlen.. det är varmt nog.
Fast tankarna kan väll ändras på 40 år som jag har kvar.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/04/28 :  22:53:23  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
quote:
Jag tror inte de två kriterierna går att uppfylla på samma gång. Det ligger ju så att säga i saken natur att det krävs en väl utvecklad ekonomi för att standarden på ex. sjukvård ska vara hyggligt, men det innebär också per automatik att lönerna och därmed priserna blir högre.


Du har nog rätt. I så fall är jag redo att pruta lite på kraven.
Hur är det med Sydamerika och länderna där? Filippinerna kanske eller Sri Lanka?

Man får dock ta hänsyn med att det går inte att transportera alla sina ägodelar till ett land som ligger långt borta. Är man förälskad i sina pryttlar och attiraljer, så får man ändå säga farväl till dem. Det skulle kosta alldeles för mycket pengar att ta med allting.
Fast man kanske har hunnit rippa sina bästa plattor på en dator då?

Edited by - pick-me-up on 2007/04/28 23:06:52
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/04/28 :  23:13:41  Show Profile Send Vox a Private Message
Jag skulle nog slå mig ner i Thailand. Har bott där ett par år genom jobbet och tycker att det är fantastiskt land med härliga människor.

Fast det blir inte mycket till skidåkning i Thailand. Kanske skulle välja ett land där jag själv kan välja "klimat". Åka skidor på förmiddagen och ligga på en varm sandstrand på eftermiddagen.



"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/04/28 :  23:20:19  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Vox!

Hur är prisnivån gentemot Sverige?

Vad kostar det att hyra en lägenhet på ett ungefär? Säg en tvåa eller trea.

Det kunde vara ett alternativ, men jag personligen gillar inte när det är riktigt hett, och det är väl så i Thailand, eller hur?
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2007/04/29 :  00:12:57  Show Profile Send EAR a Private Message
Fillipinerna är både billigt och gästvänligt om man undviker de värsta turistorterna.
Du kan bygga ett eget hus med hyfsad standard för lite över 100000 kr
Genomsnittslönen ligger nånstans 700-1000 kr i månaden så en svensk pension räcker lätt till lyxliv

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/04/29 :  00:17:45  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har en kollega som flyttade till Thailand när han gick i pension. Han hade varit nere tidigare och fixat en liten hushållerska och vad jag förmodar älskarinna. Han åkte alltså ner och byggde sig ett hus där han nu kan lever gott på sin pension. Jag skulle kunna tänka mig att det är bra att leva tillsammans med en som kan språket och kan se till att man inte blir lurad. En sak som jag faktiskt hörde på radio var att man i Thailand som invandrande utlänning inte kan få äga marken som man bor på.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8519 Posts

Posted - 2007/04/29 :  00:48:26  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
En sak som jag faktiskt hörde på radio var att man i Thailand som invandrande utlänning inte kan få äga marken som man bor på.

Då kan det ju vara bra med en hushållerska som kan äga den.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/04/29 :  02:03:26  Show Profile Send cittroman a Private Message
Jag skulle kunna tänka mig Tioman Island i Malaysia.
Var där -95, ett sagolikt ställe.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/04/29 :  09:55:43  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
quote:
Fillipinerna är både billigt och gästvänligt om man undviker de värsta turistorterna.
Du kan bygga ett eget hus med hyfsad standard för lite över 100000 kr
Genomsnittslönen ligger nånstans 700-1000 kr i månaden så en svensk pension räcker lätt till lyxliv


Jag känner en bekant som har varit där. Det är otroligt billigt gentemot oss. Cigaretterna är så billiga att det lönar sig att skicka dem hit med vanlig post och sälja här och ändå gå med vinst! (Enligt vad han berättade.)
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/04/29 :  10:24:43  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
En sak som jag faktiskt hörde på radio var att man i Thailand som invandrande utlänning inte kan få äga marken som man bor på


För att komma runt detta är det många som startar ett företag i Thailand som äger tomten som de bygger på. Är relativt enkelt att göra det om det finns någon thaiare som är med i styrelsen.

Alternativet är att "hyra" tomten i 30-50 år.



"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/04/29 :  10:27:19  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Vox!

Hur är prisnivån gentemot Sverige?

Vad kostar det att hyra en lägenhet på ett ungefär? Säg en tvåa eller trea.



Prisnivån är klart under den svenska, men för den som vill spendera pengar går det också.

Hyran är som på andra ställen beronde på läge och standard. Huset vi hyrde i Bangkok kostade drygt 20.000 SEK i mitten på 90-talet, men då låg det i ett "fint" område med vakter osv.



"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/04/29 :  10:28:51  Show Profile Send matte76 a Private Message
Med klimatförändringarna är det ju (tyvärr) lika varmt i Sverige om ett tiotal år som det idag är i södra Frankrike...enligt experterna. Så då kan man ju bo kvar här hemma!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/04/29 10:29:41
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2007/04/29 :  10:50:46  Show Profile Send EAR a Private Message
quote:
Jag känner en bekant som har varit där. Det är otroligt billigt gentemot oss. Cigaretterna är så billiga att det lönar sig att skicka dem hit med vanlig post och sälja här och ändå gå med vinst! (Enligt vad han berättade.)

Har själv varit där under en period på ca 10 veckorMycket trevligt om man kommer ifrån turistställena
Min bror har byggt ett hus på den södra delen av landet och där slipper man tydligen delvis monsunregnen.Dessutom mycket billigare än de norra delarna(runt Manilla)Ön Cebu är nog det som ligger högst i pris och som väl är lite turistfälla för många
Tror att kåken kostade lite över 100000 nybyggt som sagt ca 100 kvm snickarbyggt kök klinker överallt två helkaklade badrum. Huset isolerat för att hålla kylan kvar i huset från de tre AC aggregaten osv.10 min till strandenmen det kan man väl stå ut med

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/04/29 :  11:01:36  Show Profile Send huzze a Private Message
Om nu inte Kanarieröarna duger (som har i princip noll skatter och är frihandelszon) så är väl nästa tips Västindien. Dominikanska Republiken m fl ställen. Då är man att betrakta som rik.

Sydamerika är svårare, klar segregation och mycket eländigare i allmänhet, stora befolkningar och sämre infrastruktur...
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/04/29 :  11:06:00  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
En hushållerska vore väldigt bra att ha om man flyttar utomlands. Då skulle man kanske lättare uppsnappa landets språk själv också med tiden.

På en amerikansk sajt läste jag att det är så pass billigt att åka taxi där att det motsvarar vad vi betalar för busskort här på en månad.

Nackdelar finns det också, så klart. Man får inte ha kraftig hemlängtan tillbaka om man ska fara iväg. Så det blir nog inte sill och potäter precis varje sommar.

Och jag vet inte hur varmt/het det är där för jämnan. Är inte riktigt lagt åt det hållet att jag skulle gilla när det är som varmast.

Edited by - pick-me-up on 2007/04/29 11:06:55
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/04/29 :  11:11:50  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
quote:
Om nu inte Kanarieröarna duger (som har i princip noll skatter och är frihandelszon) så är väl nästa tips Västindien. Dominikanska Republiken m fl ställen. Då är man att betrakta som rik.

Sydamerika är svårare, klar segregation och mycket eländigare i allmänhet, stora befolkningar och sämre infrastruktur...


Duger, och duger ... Klimatet skulle vara i det närmaste helt perfekt för min del, men det beror helt på vilka kostnader det är att leva där permanent.

Västindien vore häftigt, men kruxet är igen klimatet. Varifån kan man få uppgifter på nätet hur är klimatet/temperaturer året runt i vissa länder?
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/04/29 :  11:16:42  Show Profile Send huzze a Private Message
För att kolla klimatet året runt, så gå in på någon resebyrås hemsida (Apollo, Ving etc) där brukar de ha info om sina resmål. Men Kanarias och Västindien har ganska jämna temperaturer. 13-15 som kallast på vintern och 30-40 som varmast på sommaren. Vattnet 20-25 året runt. Om jag inte missminner mig.

Glöm inte bort att på ålderns höst så lever man i regel billigare, man har ju allt, om nu inte bytarsjukan slår till. Att t ex sälja en bostadsrätt i Svedala för att köpa en ny i Spanien kan bara resultera i pengar över...

Edited by - huzze on 2007/04/29 11:18:58
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/04/29 :  11:18:12  Show Profile Send huzze a Private Message
Glöm inte bort att när det är som varmast, så kan man åka hem till Sverige och uppleva våran sommar och äta sig mätt på sill etc för att sen övervintra igen i utlandet.
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/04/29 :  11:22:46  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
huzze!

Var ska man bo då? Det är inte billigt för en som kommer då från ett låglöneland? *ler*

Gissar också att det är ganska dyrt att flyga från Västindien eller Filippinerna till Sverige. Tror inte att jag skulle ha råd att göra det precis varje år.

Edited by - pick-me-up on 2007/04/29 11:24:50
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2007/04/29 :  12:33:26  Show Profile Send EAR a Private Message
Resa till Fillipinerna tur-retur ligger på ca 7000.
Har en kompis som bott/haft företag i Portugal sedan böjan på 80 talet men ville ha det lite bekvämare med familjen på ålderns höst(lite över 50)
De håller på att flytta till Costa Rica som tydligen skall vara otroligt trevligt men man nåste nog kunna etablera sig företags eller arbetsmässigt för att flytta dit

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/04/29 :  12:55:04  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Var ska man bo då? Det är inte billigt för en som kommer då från ett låglöneland? *ler*
Du får väl våldgästa släkten och gamla kompisar, de vill ju bo hos dig när de kommer till varmare land

Sen är det som med allt annat, för att lyckas måste man spara lite, nu vet jag inte hur gammal du är, men jag är 34 och räknar inte med att ha samma lön när jag är 60...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000