HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Armandsur
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2007/04/28 :  00:58:56  Show Profile Send n0p a Private Message
Vad säger ni om armandsur, är det bara en mojäng för att visa tid eller är det en statuspryl/smycke som ni valt med omsorg?

1) Vad har ni på armbandsur nu?

2) Vad står på önskelistan?


1) Själv har jag nu en tio år gammal seiko som jag fick på min 18 års dag. Funkar klockrent och ser helt ok ut, men spontant känns det numera som ngt för en yngre person.

2) På önskelistan finns ett klassikt armandsur, stilrent och inte så plottrigt, gärna rektangulärt. Armani har ett par schysta modeller och är inte så dyra.

Armani -> http://www.planetwatches.co.uk/Armani_Mens_Watches.html

Exit Planet Dust

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/04/28 :  01:03:02  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Har också en lövtunn Seiko som är 15-20 år gammal som jag inte har använt på 12 ungefär.

Däremot har jag ett fickur som är 50 år gammalt som jag använder ibland

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2007/04/28 :  01:15:51  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Inget armbandsur,finns ju klocka vart man än kommer ändå!

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/04/28 :  01:25:07  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Ser det som en funktionsattiralj men den får gärna vara av trevlig sort. Modeklockor är ointressant utan hellre av mer tidlös sort. Blir vansinnig av att inte ha någon klocka på mig.

1)
Omega Seamaster GMT: mekanisk, 2002, studentpresent, graverad med namn och datum.

Certina DS Premium: batteri/quartz, ej orginalarmband då det var rätt oskönt, 1999

Casio Illuminator (exakt modellnamn okänt: batteri/quartz, både digital och analog, används som skitklocka och är bevisat mycket hållbar och har fått utstå lumpen, bilmekande och annan misshandel, har bytt armband säkert tre gånger, ~1997

2) Inget egentligen...

Det är Omegan som används normalt sett men av förklarliga skäl så har Certinan bättre gångprecision.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/04/28 :  01:37:48  Show Profile Send f95toli a Private Message
1) Ett Seiko i titan som jag haft i några år.
Tåligt, lätt och ingen risk för nickelallergi.

2) Inget egentligen.
Jag jobbar ju på ett ställe där det finns ett helt gäng atomur av olika slag så vanliga klockor känns väldigt tråkiga och oprecisa i jämförelse. Skämt å sido så är det nog faktiskt så att jag inte betraktar armbandsur som "pryl"; det ska vara pålitligt och funktionellt, jag känner ingen lust att "uppgradera".



Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/04/28 :  01:47:13  Show Profile Send Kmj a Private Message
Jag vill ha en sån där sak som den lille brodern i American history X har.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/04/28 :  08:40:12  Show Profile Send huzze a Private Message
Visst är det ett smycke. Det är ju ett av de få attribut som vi killar har för att visa upp mer än tjejer. De kan ju ha allt annat på sig.

1) Pulsar titanklockor verkar vara min grej. Har en med vit urtavla och när jag fick för mig att jag ville ha en gul urtavla (urläckert) så blev det ett exakt likadant urverk från just Pulsar. Har även en "lövtunn" Raymond Weil för "finare" tillfällen. Den har inte använts på många år...

2) Egentligen inget, eller jo en Breitling eller annan värsting, men jag tycker inte det är värt pengarna, man kan ju få ett par bra kablar för den slanten

EDIT, klantade till det med numreringen

Edited by - huzze on 2007/04/28 09:01:02
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/04/28 :  08:49:59  Show Profile Send B-200 a Private Message
Jag har valt min Tissot med omsorg då den skall vara estetiskt tilltalande (stilren) men har de funktioner som jag kräver (hållbarhet, vattentät, skinnrem samt lätt att avläsa).
En bild fast då med metallarmband:
http://www.tissot.ch/?mod_collection/colid_0002/famid_0056/subid_0125/refid_T22_1_581_41/action_select



1)Tissot och ohmega guldklocka. Sen har jag lite jobbklockor GUL, Axcent osv.
2)Panerai och ohmega seamaster.




.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

Edited by - B-200 on 2007/04/28 08:51:59
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/04/28 :  09:20:46  Show Profile Send ohmega a Private Message
nja...en o(h)mega borde väl passa mig..inte sant?

Skämt osido:

Jag har en CASIO EFD-101 (enligt texten på boettens baksida)

http://www.schmiemann.de/index.php?cat=WG6.04&product=EFD-101-9VEF

Jag ville ha en tidlös design på klockan - den skulle vara tydlig tidvisning (stora tecken). Designen hade enligt mig varit "fulländad" om de 4 "plåtkragarna" runt urtavlan inte de varit där.

Klockan skall vara praktisk, batteritiden lång, bekvämt armband (alltså i mitt tycke - inget metallarmband). Betalade bara 299:- om jag minns rätt - på Clas ohlson.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2007/04/28 :  10:37:31  Show Profile Send mace a Private Message
Funktion, funktion, funktion, ............. och lite stil

Det fins så många klockor

Använder följande:

Marathon Watch, Wrist, Divers, Automatic 6645215580133.
Eller det lite enklare namnet G-SAR.

Movado Calendoplan. En härlig klocka som jag fick efter min pappa. Renoverad för ett par år sedan.

Har ett par Ohmega Automatic som är riiisiga, tänkte se om jag kan renovera lite själv

Föredrar som sagt funktion före "flash & bling" Så stål är poppis.

Drömmen är väl egentligen en klocka som ALLTID fungerar, visar rätt tid och aldrig behöver lämna armen

M



mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

myskankan
Member

177 Posts

Posted - 2007/04/28 :  12:26:10  Show Profile Send myskankan a Private Message
Jag har haft armbandsur i 10-11 år. Känns konstigt att inte använda ett. För mig är det inte bara en mojäng för att visa tid.

1)


Köptes förra året. Väldigt prisvärd klocka. Före den hade jag en Pulsar med quartzverk. Fungerade bra under dom 10 åren som den användes.

2)




Finns många jag vill köpa. Bara pengarna som fattas =)) Eller något från Girard Perregaux och IWC.
Troligtvis blir det en Omega SMP Bond med cal.2500 när det är dags för en ny.

Nature never did betray the heart that loved her...

Nästan alla mina skivor Min anläggning
Go to Top of Page

Rob
Member

242 Posts

Posted - 2007/04/28 :  15:35:59  Show Profile Send Rob a Private Message
Läcker tråd...

Har en gammal Tissot cronograf men skulle gärna vilja ha något annart. Provade en stor Poljot men tätheten i din var som hos en inkontinent person dvs klart dålig så den kärvade ihop.

Skulle vilja ha en den stora Omega Seamaster Aqua Terra eller en Railmaster. En Oris skulle nog funka också och givetvis en IWC men de har en tendens att vara bortom smärtsamt dyra... En Speedmaster skulle sitta bra också...

Vill ha en stilren klocka utan bling-bling... Den skall vara rätt idag lilväl om 20 år...

Pelle

Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2007/04/28 :  18:35:12  Show Profile Send Guru a Private Message
1. Breitling Superocean sedan 10 år tillbaks.
2. Sjöö Sandströms Steel Chronograph Se, så jäkla snygg
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/04/28 :  19:47:25  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Breitling Wings helt i stål. Har haft den i 10 år och lämnade in den för service och upp-putsning hos Breitling återförsäljare. Jag blev förvånad sedan imponerad sedan glad när jag hämtade den - trodde jag fått en fabriksny Vansinnigt skickligt gjort!

Tycker den håller än idag stilmässigt, men hade jag varit klocklös och jagat så hade siktet varit inställt på IWC. Urläckra

Artphotography
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/04/28 :  19:47:29  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Kör med en UZI klocka idag (billigt, snygg och bra)men har ganska många liggande i lådan. Lite trist men en Breitling som ligger för jag tycker den är för dyr att serva. Den är säkert värd en slant för en ny kostar 46.000:- men det tar emot för mycket att lägga ut 5-10 tusen på en service.

Ska nog köpa en KHS blue snart.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

LarsG
Member

102 Posts

Posted - 2007/04/28 :  19:58:26  Show Profile Send LarsG a Private Message
Omega speedmaster professional, mekanisk och måste minst dras upp varannan dag.Ungefär som att ha en rörförstärkare. Gammal teknik som kräver lite extra av sin ägare, miljövänligt du slipper batteri.
Jag tycker riktiga klockor ska ticka.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/04/28 :  20:05:44  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
MickeY: Min Breitling dog, så jag lämnade in för service + rep. Samtidigt bad jag dem byta urtavla från svart till vit + byta guld detaljer till stål. Rätt mycket m a o. Jag fick tillbaka en klocka som var fullständigt spotless, såg helt ny ut, inte en repa. Jag betalade 6000kr totalt och det tyckte jag var riktigt rimligt för vad jag fick!

Artphotography
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/04/28 :  20:08:22  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Den här hade jag velat ha!


Artphotography
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2007/04/29 :  12:37:21  Show Profile Send eliot a Private Message
Det finns de som samlar på fina klockor och då skall de naturligtvis vara manuella och inte kvartsur. De finare klockorna är mycket dyra och när jag hälsade på hos JMlab så visade han några utsökta exemplar
- En vän i Schweiz - med en mycket dyr och exklusiv stereo - visade mig i somras en mycket snygg Omega ur som han nyligen köpt. Han är ingen samlare utan använder den dagligen men var uppenbart mycket stolt över sitt nyförvärv

Jag har en Longines Conquest som jag köpte i samband med att jag tog min grundexamen 1980. Det är ett kvartsur som på den tiden ansågs vara mycket fint () och var mycket tunt och hade safirglas (glaset kan därför ej repas) vilket var mycket ovanligt på den tiden.

- Det var vid denna tiden som det krisade i den Schweiziska urindustrin och 1983 slogs ASUAG (Allgemeine Schweizerische Uhrenindustrie) med märken som Certina, Eterna, Longines, Rado samman med SSIH (Societé Suisse pour l'Industrie Horlogère) med märken som Blancpain, Omega och Tissot och det bildades SMH (Société Suisse de Microelectronique & d'Horlogerie) med Nicolas Hayek som chef. Hayek började samma år att producera de första SWATCH och det var som vi alla vet en succé så att man bytte namn till The Swatch Group

Efter ungefär 10 år lämnade jag in min klocka på service och strax innan sommaren förra året så stannade min klocka oförklarligt så jag tog med den till Schweiz och servicen gick på 300SFr (dvs. ungefär 2000kr med 1 års garanti). Klockan går exakt efter mer än 26 år (högst en avvikelse på 10s per år!!!) så man har blivit lite bortskämd med att klockan alltid stämmer.

Jag var precis i Kina och där såg jag en elegant klocka från Longines



- men skulle jag ha obegränsat med pengar så skulle jag vilja ha en Breguet Tourbillion


- Det finns ett nytt märke som verkar intressant: Chronoswiss

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella

Edited by - eliot on 2007/04/29 14:06:02
Go to Top of Page

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2007/04/29 :  13:35:33  Show Profile Send rovis a Private Message
1. Jag har ett enkelt och stilrent mekaniskt ur, grön tavla och läderarmband. Köpt på tradera för 60kr... På håll ser den faktiskt rätt snitsig ut. Känner mig en smula naken utan den, och så brukar jag inte ha mobil med mig överallt, och då är det fint att ha klocka på armen.

2. Min idealklocka är en välbehållen men gärna lätt patinerad Omega Seamaster från 60-talet. De är fantastiskt snygga! Har varit på väg att köpa en det senaste året, men varje gång det är tillfälle kommer jag fram till att de cirka 1500 kronorna kan köpa mig annat som känns viktigare.
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/05/01 :  18:53:37  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Jag har en gammal Casio H101 från 80-talet. Det börjar nästan bli lite samlarvärde på dem ...
Den ska jag aldrig sälja! Jag är fäst vid urkskrället. Har jag inte den på mig hela tiden så känner jag mig helt naken!

Det må hända att alla attiraljer på den inte fungerar helt 100 procent, men huvudsaken för mig är att den visar någorlunda rätt tid.
Jag har den på även på bastun, när jag simmar och överallt.

OM jag nånsin köper en ny klocka, så måste det bara vara en Casio! Hade ett tag en plastur av samma märke, men på något sätt tappade jag den.
Den här har lithiumbatterier också som går minst fem år utan att byta batteri. Kruxet är bara att det tar minst en kvart för uraffären att hitta rätt batterier ... Sen säger de också, att den här måste du haft länge!

Önskelistan? Är du helt ur vettet? Den här håller så länge som jag finns här i världen, bara de kan leverera batterier till den.
Fast jag har en reservur också, som heter Orient/Puma All Weather Quartz 100 m. som är arvegods, och som jag kan aldrig sälja heller! Den verkar vara ett sällsynt ur. Dessutom har den här en armband av plast, (dock sönder), som det står Toyota i!



Min har dock en vit urtavla.
(Hoppas att jag inte åker i fängelse för att ha kopierat dessa bilder från nätet! Dessutom visste jag inte att dem var länkade ihop. Om dem tar för mycket plats, så får ni mer än gärna ta bort dem!)


Edited by - pick-me-up on 2007/05/01 19:29:21
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/05/01 :  19:16:31  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Å ena sidan

tycker jag klockor är fjolligt i den meningen att om den bara skall visa tiden så gör i princip alla det idag, från prislapp på 50:-

man kan vilja ha en vattentät och visst, lägg på en femhundring så blir det väl något man kan bada med.

För varje tusenlapp upp kanske man får 100 meter till i vattentäthet, repfria glas osv.

Men sedan?? 50 000.- för en klocka 150 000:- för en klocka För att någon hantverksskicklig alpinist ägnat 500 timmar åt att polera kuggarna på insidan? Dom går ju inte ens rätt de där mekaniska j-larna

( En kabel för 150 i stället för 50 GÖR ju något bra för de extra pengarna åtminstone...)

Å andra sidan

jag har 3 klockor. En Seiko sport, en Certina DS och en Jaque Le Mans
Priset för alla 3 understiger summa 10 000:-

Svåra saker.

Om man skulle börja sälja Moccamaster kaffebryggare med handgjort metallhölje, vattenbehållare i munblåst glas och en Transparent Powerchord till vägguttaget.
100 000:- tänkte jag mig... Kaffet? Nä, det blir inget bättre. Men vilken PRECISION det är på gängorna till kopparspiralen

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/05/01 :  19:21:50  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Har inte hart armbandsur sen -92,,, inte troligt att det blir nåt på en stund framöver.
Mobilen finns ju med hela tiden och sen kan visa klockan

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/05/01 :  19:27:00  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
quote:
Om man skulle börja sälja Moccamaster kaffebryggare med handgjort metallhölje, vattenbehållare i munblåst glas och en Transparent Powerchord till vägguttaget.
100 000:- tänkte jag mig... Kaffet? Nä, det blir inget bättre. Men vilken PRECISION det är på gängorna till kopparspiralen


Du är bara bäst, Ingemar!

Och dessutom har du helt rätt! (Som alltid!)

Edited by - pick-me-up on 2007/05/01 19:59:01
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2007/05/01 :  20:54:07  Show Profile Send boombox a Private Message
Kaffebryggare?? Det är väl inget coolt med kaffebryggare?

Nej, en cool mekanisk klocka skulle man vilja ha. Tiil fritidsbruk önskar jag mig en



och när man skall vara fin en



Har varit på rundvisning i IWC-fabriken. Mycket hantverk och yrkesstolthet. Håll hantverket levande!

PS. Cool Casio-klocka, pick-me-up!
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/05/01 :  23:56:30  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
boombox!

De bilderna som finns kvar visar en Orion/Puma, inte Casio. Fast även för den får man hyfsad bra betalt på t.ex. ebay. Men då måste den vara nästan i mint skick och allting måste fungera på den.

Förr i tiden var det ganska viktigt att en man hade en hyfsad klocka, men inte numera.
Då var alla armbandsur av den typen att man fick dra dem varje dag. Lite senare kom ur som hade en funktion så att de laddade sig själva.

Lite senare kom det klockor som gick på batteri. De första av den typen hade en röd led-ljus, vad jag kommer ihåg. Sen har det rullat på och nu är nästan alla vanliga klockor batteridrivna. Några år var det populärt med klockor som visade siffor i stället för urtavla, men numera är de inte så vanliga, tror jag. Om de inte har både och.

På sjuttiotalet hade jag en Citizen som hade ingen batteri men som gick med solceller. De var ganska dyra i början.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000