HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 andelslägenhet tandådalen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/04/25 :  19:55:28  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Jag och min fru fyller 40 i höst. Min pappa ringer och frågar ifall vi vill ha en andelslägenhet i Sälen, Tandådalens fjällhotell i 80års present?

Vill vi det?

Är det någon som vet något om sådant? Verkar väldigt trevligt, ligger precis vid liftarna och det finns parkering, ICA, pubar osv...det är vecka 14+15. Är det bra eller dåligt?

som ni ser har jag inte en susning vad det innebär så lite input välkomnas. Våra tjejer är 2.5 och 5 år så nästa vinter är stortjejen 6 och det måste ju vara perfekt att spänna på skidorna.


Artphotography

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/04/25 :  20:12:26  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vecka 14+15 är ok veckor för familjen. Långt ifrån den bästa skidåkningen, för det kan vara ont om snö då vi snackar början av April.
Tandådalen/Hundfjället har bra utbud på backar. Även underhållning andra aktiviteter.

Det är varm och skönt och går att slappa i en solstol om man känner för de.
Det blir ju perfekt att börja för lilltjejen nästa år oxå. Stora borde ju ha åkt i flera år

V14 kan väl vara påskveckan ? Det ger bra med betalt om man hur ut den veckan.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/04/25 :  20:12:44  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Vet inget om andelslägenheter som sådana då det alltid brukar vara hyrstuga iom att man då kan göra som man vill. Visst kan det vara skönt att ha "sin" lägenhet men ni är ju i alla fall inte ensamma om den. Å andra sidan blir man ju låst till den platsen och de veckorna. Hur den ekonomiska biten ser ut på andelslägenheter vet jag inte.

Vecka 14-15 är ju lite sent om man vill åka skidor, det är nu vecka 17 och enligt Skistars hemsida är prognosen 10-12 grader de närmaste dagarna... Totalt är 14 av 113 backar i Sälen öppna. Det heter att de har snögaranti till 1:a maj men det är ju rätt tveksamt innehåll i den om man ska vara ärlig, ganska tunn tycker jag. Den hade förvisso löst ut nu men beläggningen lär vara så låg i Sälen nu att det knappt kostar Skistar en spänn.
quote:
Om inte resmålen Lindvallen, Högfjället, Tandådalen och Hundfjället sammanlagt har femton pister öppna under din vistelse i Sälen och du väljer att omedelbart (senast kl. 11.00 dagen efter ankomst) avbryta den, får du tillbaka det du betalt till oss för din utförsåkning. Det vill säga SkiPass, skidhyra och stughyra inklusive avbeställningsförsäkring. Snögarantin gäller från 15:e november till första maj. I SkiStar Sälen ingår anläggningarna Lindvallen, Högfjället, Tandådalen och Hundfjället.

http://www.skistar.com/salen/svenska/skidakning/webbkameror/tandadalen.app
Mjaaaa, även om det kanske varit extremt kort vinter i år så...

Vill man vara någotsånär säker (kan man aldrig vara iofs) på minusgrader så måste man nog ha betydligt tidigare veckor. Själv hatar jag allt vad blötsnö heter om man ska åka skidor då det ger taskigt glid om man inte står och vallar som en tok. Trögsvängt blir det också.

Tänk också på att dina barn ju börjar skolan (den äldsta är ju ganska snart förestående), är det vettigt att begära ledigt för dem en eller två veckor för att åka skidor? Det har ju trots allt sportlov (ni har väl vecka 8?) även om det då är trängre och dyrare att åka till Sälen. Det brukar ändå vara ganska okej tycker jag om man ser till att inte åka dit vecka 9, om man inte måste, för Stockholmsinvasionen är massiv. Om det varit en bra vinter kan det bli ett väldans liftköande och det är ju inte därför man åker dit.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/04/25 :  20:13:04  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
14-15 låter lite sent.

Annars är Tandådalen väldigt barnvänligt

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/04/25 :  20:13:44  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Zalve har rätt, vecka 14 är påsk så då har iofs ungarna ledigt från skolan.

Som Johan säger så är ju hela Sälen rätt barnvänligt och Tandådalen och Hundfjället har samma liftkort så ungarna kan få nöjet att trakassera dig med Trollskogen som finns på Hundfjället.

Undantaget är väl Stöten som inte är riktigt lika barninriktat som de andra men det ligger också rätt mycket mer "offside".

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/04/25 :  20:26:55  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag hade inte tvekat - Ett klart JA,,,
Det kanske går att byta nån av veckor (ibland) mot en tidigare vecka,,, Det är ju inte alltid som påsk är intressant för familjen.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/04/25 :  22:57:34  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Tack så jättemycket för kommentarer

Det bör oftast infalla med en påskvecka. Jag har också tänkt på skola och ta ledigt för barnen, men eftersom det är två sammanhängda veckor (tydligen oftare en vecka i säsong och en icke) så har man åtminstone alternativet att stanna hela tiden eller dra hem igen.

Det är klart att snösäkert är det kanske inte till påsken....å andra sidan är det skönare, sitta i solstolen med pilsner är inte heller fel
Jag har själv åkt mycket skidor som ung, men har fullständigt tappat intresset. Nu är det bara att ge barnen möjligheten som jag själv hade och ta det lugnt.

Jag har inget pris på kostnaden att äga två veckor men det lär vara mycket rimligt. Då med ingångsinvesteringen i noll (present ju...) så är det nog inte mycket att fundera över....

Visst hade det varit häftigare att åka till alperna och till nytt ställe varje år, men í första hand handlar det om luftombyte, avslappning och att barnen vet vad de ska se framemot varje år...

Klart vi ska ta den. Vore ju rätt dumt annars

Artphotography
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/04/26 :  08:29:27  Show Profile Send Vox a Private Message
Tänk på att påsken infaller vid olika tidpunkter år från år, den har inga fasta datum.

Sedan när barnen går i skolan är det inte så lyckat att ta ledigt när de inte har lov.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

Edited by - Vox on 2007/04/26 08:30:59
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/04/26 :  11:25:28  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Vox: precis, och jag fick dessutom fel veckor - 15 + 16 ska det vara. Jag kollade upp när påsken infaller med dessa veckor, 2009 och nästa gång 2017......SHIT

Helt plötsligt kom allt i en annan dager, lite för sent med tanke på bra snö och dessutom MÅSTE man ta ledigt för barnen.....shitshitshit...

Artphotography
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000