HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Optiska Kablar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2007/04/24 :  23:31:41  Show Profile Send KingX a Private Message
Hej!

Jag sitter och funderar lite på det här med Optiska kablar. De finns juh i priser från några futtiga hundralappar till ett flertaltusen och ja..
Hur stor skillnad kan olika optiska kablar igentligen låta? Med risk för att bli påhoppad av folk som anser att kablar aldrig kan göra ngn skillnad så är detta inlägg riktat till folk som anser att kablar gör skillnad =)

Jag är dock lite difus till just optiska kablar.. ljus är juh ändå ljus går det med hjälp av kabel att påverka ljudbilden, vilket det iaf går om man använder sig av coaxiala kablar (dock inget jag kan använda mig av då enheten inte har ngn coaxial utgång)

Är på jakt efter en kabel då jag i nuläget sitter med gratis snöre från Sony kan man säga..

Har haft ögonen samt öron på Supra X-ZAC Toslink e kompis använder och ja.. det låter juh onekligen bra i hans anläggning inget snack om den saken..

Några erfarenheter? kanske tips på andra märken (finns juh en uppsjö av kabeltillverkare)

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/04/24 :  23:48:13  Show Profile Send marens a Private Message
Vad vill du att vi ska säga egentligen? Det låter ju som att du vill höra att det gör skillnad. Det vet du väl att vad man än frågar om så är det alltid några som säger att de hör skillnad... Och några som säger att de inte gör det.

Varför inte ta reda på det själv? Gör ett litet trevligt blindtest med din kompis mellan hans supra X-ZAC och din medföljande sony. Då lär du få mer mattnyttig information än du någonsin skulle få här. Här får du pseudovetenskapliga "bullshitförklaringar" på varför något som orimligen skulle göra skillnad ändå gör det tillsammans med fina utläggningar om lyssningserfarenheter där det upplevdes milsvid skillnad mellan det ena och det andra. Det kan ju vara trevligt om man är lagd åt det hållet, men när får man reda på att det verkligen stämmer det som sägs? Väldigt sällan skulle jag säga.

Man får testa själv på det sätt som man själv tror på ger ett tillförlitligt resultat.
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2007/04/24 :  23:53:19  Show Profile Send KingX a Private Message
tja.. om inte annat hade det varit trevligt med folks erfarenheter om just optiska kablar samt kanske några olika märken då ljungeln är stor och det blir enklare att låna hem om man har några märken att gå på så att säga..

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/04/25 :  00:19:39  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Köp Biltemas och låna ihop några andra. Det är roligt att testa själv :) Gör det innan vi har sagt vilka som är "bäst" för då kan det vara lurigare att inte vara påverkad av de omdömen som ges här. Värt att tänka på.

Se till att vara försiktiga med ändpunkterna så det inte kommer fett/smuts på dem.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2007/04/25 :  00:21:38  Show Profile Send KingX a Private Message
jasså biltema har optiska kablar.. det visste jag inte ens =) dock har dom mkt annat prisvärt.. får nog ge mig dit o kolla in läget..

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/04/25 :  08:20:05  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag satsade på Supra Zac till min Airport Express och upplevde en förbättring.
Kabeln jag använde innan lät gråare och tristare.
Suprakablarna har slipade fiberändor så att reflektioner minimeras, så Jenving har en teknisk förklaring till varför deras kablar skulle låta bättre.

Elektrisk överföring är däremot oftast att föredra, men det har vi behandlat i andra trådar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/04/25 :  10:57:22  Show Profile Send ljud a Private Message
Otrolig skillnad mellan optiska kablar! En kabel för 300 spänn låter väldigt tråkigt. Men lägg på två nollor så blir det riktig stampa takten känsla! Han som spelar trumpet spelar helt plötsligt trombon osv.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/04/25 :  11:00:55  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
så Jenving har en teknisk förklaring till varför deras kablar skulle låta bättre.
Men hur rimlig är den? Det ska ju ställas i relation till hur hög dämpningen måste vara för att börja påverka ljudkvaliteten. Har man ingen uppfattning om det så är det ju ingen komplett förklaring.

Det är ju lite som det här med CD-spelares distorsionssiffror som brukar ligga på 0.001%. Det är ju extremt lågt och väldigt svårt att visa att det går att höra ens i extremfall. Säger man att CD-spelaren låter bättre för att den har 0.0001% THD så har man inte en komplett förklaring.

KingX: Mitt tips är att leta reda på den kabeln som säljs i längst färdigterminerade längder. 10m?, 25m? Den har troligtvis låg dämpning. Köp sedan en lagom längd av den och testa mot något annat. Jag skulle tro att en kabel som säljs på kjell&company är en bra kandidat:
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/04/25 :  11:18:59  Show Profile Send edison a Private Message
OT kanske men...

"Han som spelar trumpet spelar helt plötsligt trombon osv."

????

Föredrar att trumpet låter som trumpet...

Hur vet man att det är en han förresten?







SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2007/04/25 11:19:41
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2007/04/25 :  11:32:21  Show Profile Send TomasF a Private Message
IGÅR skrev jag detta på grannforumet fxxx.se


Skriver ner en erfarenhet som kanske kan vara till nytta för någon:

Har får något år sedan gått över till Toslink mellan transport och DAC efter att ha läst postning på diyaudio.com där konstruktören John Westlake starkt rekommenderade optiskt mellan just Cambridge Diskmagic + Isomagic. Två optiska kablar behövs, en för SPDIF och en för klocksignal från DAC bakåt till transporten.

Jag letade i lådorna och hittade ett par billiga Toslink-kablar (typ 59:-, 79:-/st) för att testa mot min dyra fina digitalcoax. Och jag håller med John W, Toslink låter betydligt bättre än coax i just denna konstruktion.

Jag kunde inte tänka mig att olika optiska kablar skulle kunna inverka. Tills jag häromveckan flyttade om i hyllan och råkade byta plats på de två optiska kablarna och då lät det klart sämre än innan! Jag fick leta ett bra tag för att hitta orsaken.

Inte kan väl olika Toslink-kablar påverka ljudet? För att testa offrade jag några hundralappar på optisk kabel från Marcuscables.com och döm om min förvånging - alla (!) skivor låter mycket bättre när SPDIF bärs av fin-Toslink än av billig plastTos. Mina billiga kablar heter "Clicktronic" och "Profigold".

/Tomas F. (som slängt ut alla övriga dyrkablar ur systemet)

PS lätt editerat DS

musikälskare

Edited by - TomasF on 2007/04/25 11:32:54
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2007/04/25 :  11:33:09  Show Profile Send Musse80 a Private Message
quote:
Otrolig skillnad mellan optiska kablar! En kabel för 300 spänn låter väldigt tråkigt. Men lägg på två nollor så blir det riktig stampa takten känsla! Han som spelar trumpet spelar helt plötsligt trombon osv.


Någonting, jag vet inte vad, säger mig att "ljud" var ironisk med detta inlägg... troligen ingen kabelförespråkare...

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2007/04/25 :  11:43:22  Show Profile Send KingX a Private Message
man får tacka för alla inlägg.. har fått upp en del nya namn att kika näramre på vilket jag ska göra..

när trumpter låter som tromboner då vill jag inte vara med längre *haha* då skulle jag hellre stannat kvar vid 300 krs kabeln i det fallet *hehe*


//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/04/25 :  14:02:53  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
när trumpter låter som tromboner

Det låter ju otroligt. Den kabeln skulle jag vilja ha och lyssna på. Jag använder själv optisk kabel från Kjell&Co som i mitt tycke fungerar bra. Antingen så vet jag inte skillnaden i ljud på en trumpet och en trobon eller så är det något annat. Med en sådan stor skillnad så måste ju också en vanlig mänsklig röst bli helt demolerad. Fan tror på det.... vad är det för kabel?
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/04/25 :  14:36:05  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Detta lär ha varit ett fall av ironi, precis som nämnts ovan, och återigen illustrerar det vad som händer när vi vi bara har en hög bokstäver framför oss istället för en riktig person med tal, tonfall, kroppsspråk osv.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/04/25 :  14:40:35  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
Någonting, jag vet inte vad, säger mig att "ljud" var ironisk med detta inlägg... troligen ingen kabelförespråkare...
Jag tycker nog kablar i analoga sammahang har större påverkan på ljudet än digitala. Som enligt mig inte har nån som helt påverkan på ljudets karaktär, så länge dom är rätt konstuerade. Detta kom jag fram till när jag gjorde tester som gick till på följande vis:

Jag spelade ut musik fråm Pro Tools ner till en digibeta, allt i 48khz, och sen tillbaka. Siganlen hade då gått i ca 150 m ner till digibetan och sen tillbaka. Allstå 300 m. Kablaget är stantard kablage som för ett par kronor/meter, visserligen XLR.

Kontentan var, enligt mig, att inga som helt skillnder fanns. Detta gjordes i kontollrum med Genelecsytem, som jag tycker är väldigt bra på att påvisa ev skillnader.

Det var alltså bra jag som inte hörde nån skillnad, andra kanske skulle göra det. Men det brukar synas direkt på vågformerna i protools om minsta skillnad har uppstått.

Efter detta blev iaf jag övertygad om att jag aldrig kommer lägga mer än ett par hundra på en digitalkabel.

Detta är endast min högst personliga uppfattning.

Edit: Det var barnsligt av mig att vara ironisk, det vill jag be om ursäkt för. Ska tänka mig för nästa gång.

Edited by - ljud on 2007/04/25 14:43:28
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/04/25 :  14:48:49  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Lustigt. Och jag och mina kompisar som hörde skillnad på olika kablar till min Benchmark som skall vara relativt okänslig. Hmm...



"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/04/25 :  14:50:38  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Men hur rimlig är den? Det ska ju ställas i relation till hur hög dämpningen måste vara för att börja påverka ljudkvaliteten. Har man ingen uppfattning om det så är det ju ingen komplett förklaring.

Det är ju lite som det här med CD-spelares distorsionssiffror som brukar ligga på 0.001%. Det är ju extremt lågt och väldigt svårt att visa att det går att höra ens i extremfall. Säger man att CD-spelaren låter bättre för att den har 0.0001% THD så har man inte en komplett förklaring.

KingX: Mitt tips är att leta reda på den kabeln som säljs i längst färdigterminerade längder. 10m?, 25m? Den har troligtvis låg dämpning. Köp sedan en lagom längd av den och testa mot något annat. Jag skulle tro att en kabel som säljs på kjell&company är en bra kandidat:



Jag tror förklaringen är högst rimlig eftersom kabeln lät bättre och kontakterna skulle vara enda skillnaden mot standardkabel, så vitt jag vet.
Mitt tips är att satsa 300 kr på en bra kabel.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/04/25 :  15:44:30  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
Lustigt. Och jag och mina kompisar som hörde skillnad på olika kablar till min Benchmark som skall vara relativt okänslig. Hmm..
.Vissa kanske är väldigt duktiga på att höra skillnader, som inte jag hör, helt enkelt.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/04/25 :  15:49:54  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Efter detta blev iaf jag övertygad om att jag aldrig kommer lägga mer än ett par hundra på en digitalkabel.

Detta är endast min högst personliga uppfattning.

Ljudet! Du och jag har nog samma erfarenhet och uppfattning.
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/04/25 :  22:57:30  Show Profile Send Marc a Private Message
Jag tvivlade länge på att digitalkablar skulle göra någon skillnad. Tills jag lånade hem några på prov för att jämföra och märkte att det verkligen var tydlig skillnad.

Vill du ha bästa möjliga kvalitet på ljudet med optiska kablar ska du köra AT&T om du har möjlighet till det.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2007/04/28 :  09:39:41  Show Profile Send KingX a Private Message
at&t?
aldrig hört talas om.. förutom att det är ett telebolag i USA (eller var aif)

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/04/28 :  10:43:51  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Den standarden förekommer väldigt sällan inom hifi.
Den ska vara bättre än toslink men jag vet inte riktigt vad som skiljer.
Det ska vara bättre kontakter och glasfiber i kablarna, men man kan ju använda fiber av glas till toslink också.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/04/28 :  14:12:30  Show Profile Send Marc a Private Message
Tycker den här länken sammanfattar en hel del intressant information om optiska kablar:

http://www.impactacoustics.com/links/optical_interconnect_basics.html

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/04/29 :  10:15:59  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Intressant.
Man slår fast att det trots allt finns kvalitetsskillnader som har betydelse för ljudet.
Jag hörde inte fel när jag upplevde en förbättring då jag bytte från standardkabel till Supras toslinkkabel.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2007/04/29 :  23:15:27  Show Profile Send KingX a Private Message
när vi ändå snackar digitalt ljud.. vad är det som gör att de idag inte kan skicka ex. DTS-HD lossless format, PCM5.1 som återfinns på blu-ray och HD-DVD filmer via ex. coax eller toslink kabel?
Varför bara genom HDMI? borde inte ljus kunna föra över mängder med data på en gång? eller är det bara som så att det idagsläget inte finns några recivers som kan koda av en DTS-HD signal som kommer via en optisk eller coax utång?


//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/04/30 :  08:11:20  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Begränsningar för att hindra kopiering?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000