HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 snickaren bråkar...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/04/24 :  15:19:16  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Hur räknar jag ut graderna samt vilken är längden på de gradade bitarna, korta eller långa sidan?

Stückliste Buschhorn MK 2 TB / Paar: (Vi behöver material till 3 par, dvs 3x allt i denna lista,)

4x Seiten z.B. MDF 16mm 28,0 cmx77,0 cm

Mdf 16mm, jeweils 13cm breit:

2x A = 77,0 cm

2x B = 26,7cm

2x C = 43,3 cm

2x D = 23,8 cm

2x E = 23,4 cm

2x F = 23,8 cm

2x G = 10,8 cm

2x H = 21,8 cm

2x J = 26,0 cm

2x K = 35,0 cm


DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2007/04/24 :  15:28:55  Show Profile Send asto a Private Message
Det är nog enklast att rita upp i full skala på en av sidostyckena, och sedan ta en gradskiva för att se vinklarna. Misstänker starkt att det är de längsta måtten som är angivna...
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/04/24 :  15:44:03  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Grejen är att jag skickade ovanstånde till snickaren, som inte var nöjd utan ville ha en bättre ritning.
Jag har ingen mdf hemma. Ringde dem och tog i ett par mm i överkant på de vinklade bitarna(utom K) så får vi själva slipa/såga rätt grader.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/04/24 :  15:58:08  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Så var mdf:en restade minst en månad....så det blev 16mm spån.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

kyan
Member

107 Posts

Posted - 2007/04/24 :  17:16:03  Show Profile Send kyan a Private Message
Det blir nog inte sämre med spån. Svårare att få snyggt dock.

Undrar om den kavitet som ser ut att bildas vid bit D och H. Är det fel på ritningen eller ska tratten smalna av där?
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2007/04/24 :  17:17:01  Show Profile Send UrSv a Private Message
Snickarn har ju rätt såvitt jag ser. Ritningen är tvetydig och innehåller inte tillräckligt med information.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/04/24 :  17:32:08  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
quote:
Undrar om den kavitet som ser ut att bildas vid bit D och H. Är det fel på ritningen eller ska tratten smalna av där?


Vet ej, ritningen är tagen från en tysk sida jag länkat till i nån av trådarna i samband med bygget.

quote:
Snickarn har ju rätt såvitt jag ser. Ritningen är tvetydig och innehåller inte tillräckligt med information.


Visst har han det...men hur räkna ut saknad info?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2007/04/24 :  17:50:04  Show Profile Send UrSv a Private Message
"Ritningen är tvetydig och innehåller inte tillräckligt med information" innebär alltså att ritningen saknar information för att kunna räkna ut det som behövs. Det betyder alltså inte att det inte är gjort men kan göras.

Det verkar som om ritningen är till för hempulare som slänger ihop grejorna och anpassar måtten efter vad det blir helt enkelt. För att lämna bort detta måste man alltså antingen ha en korrekt ritning eller helt enkelt gissa sig till vad man kan tänkas få om man först bygger och sen mäter.

Dock skall sägas att de toleranser det handlar om är tillräckligt små för att man inte skall bry sig nåt värst om det men för att snickarn skall kunna göra jobbet behövs beroende på person lite mer. Samtidigt är ju ritningen inte skalenlig så det verkar svårt att få det helt rätt. Hade jag varit du hade jag gjort som följer:

Klipp ut alla bitar i papper och lägg ut dem enligt ritningen och fundera på hur det borde vara och komplettera ritningen.
Go to Top of Page

TNT
Member

204 Posts

Posted - 2007/04/25 :  21:06:14  Show Profile Send TNT a Private Message
Finns det inte ganska många liknande konstruktioner och med korrekta ritningar?? Bara undrar....

edit: tex http://www.frugal-horn.com/plans.html

Jag postar, alltså finns jag

Edited by - TNT on 2007/04/25 21:15:59
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000